Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 45266
er det lett å finde denne soppen eller? og hvor er det best å lete (telemark)
Sitat av felix_poker
surre: Dude, det med frostnatta er bare bull, det vet du vel?
Vis hele sitatet...

Vet at du kan finne sopp før frostnatta og, men det med frostnatta har vel en eller anen mening?
surre: Nei. Noen hevder soppen blir mer potent etter første frostnatt, men dette bekreftes ikke av noen pålitelig kilde, så vidt je vet. Etter min erfaring blir imidlertid soppen ofte ødelagt etter en natt eller to med frost. Særlig hvis det var fuktig på forhånd.
Har lenge hatt planer om og prøve sopp, gleder meg veldig til aug/sep. Men Det jeg lurer på er hvordan er det med sopp i Bulgaria? Skal dit om 14dager (Sunny Beach) og lurte på om noen hadde vært der og kjøpt sopp ect.? Erfaringer anyone?
*bumb* Ingen som vet, trenger ikke og være Bulgaria, men utlandet generelt. Tenker mest på hva jeg burde være obs på. ol.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg ville ikke turet hardt i utlandet første gangen. De fleste takker seg selv for at de valgte å ta trippen i kjente omgivelser (i sitt eget hus, med kompiser e.l.)
Nå vet jeg ikke om du har erfaring med psykedelia, men om du ikke har, og fremdeles vil prøve i utlandet, så prøv deg frem med små doser først under 1 gram.
Ja det du sier er viktig, og gjøre det i kjente omgivelser og med kamerater. Med tanke på at jeg ikke har noe erfaring, så kan det være en dum idé og gjøre dette i utlandet. Men det blir vel da mest sansynlig på hotelrommet, sammen med kompiser. Hvis de tør/gidder da.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Ta det i skogen om natten, et sted dere er alene :-). Hus er skumle spør du meg...
Er det sant at det fins en såkalt "modersopp" i hver fleinsopp-tue (hvis de vokser i tuer? Dere skjønner hva jeg mener!!)

Det sies den skal visst være mange ganger sterkere enn de vanlige fleinsoppene. Er dette en myte, eller er det noe sannhet i det?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er bare en myte . Såklart varierer styrken her og der, men akkurat det der er bare tull.
Men angående flein sopp hva er beste måten å få i seg soppen på, med tanke på effekt, smak og virknings tid? pluss hvis noen har noen personlige favoritter er det bare å selnge de inn også alle råd er bedre enn ingen råd .
Sitat av NorShroom.org
KONSUMERING

Når man etter år med meditasjon og mentale øvelser er klar for sin første tripp, støter man gjerne på et problem, hvordan få disse jævlige greiene ned?

Honning,krydder,vann og sopp.
Denne smaker litt søtt men gjør en god jobb med å dekke over smaken.
Ta et halvt glass med varmt eller kaldt vann, tre eller flere skjeer med honning og alt etter smak, krydder slik som muskat, ingefær o.l. Mal soppen sammen med krydderet til et fint pulver (eller en grøt hvis de er våte), bland allt sammen og gulp det ned.

Sopp kakao
Ta litt "rett i koppen" kakao. Varm vann til en 40-60 grader. La soppen ligge i vannet i 5 minutter, fisk dem ut og tilsett kakao pulveret.

Sopp te
Dynk tørkede sopper i varmt vann, vent fem minutter og drikk. Hvis du lar soppen ligge for lenge så vil de ese ut til ekle klumper med slim. Da kan du jo også få en viss formening om hvordan de egentlig så ut til å begynne med.

Sopp og appelsin juice
Bland en tillstrekkelig mengde sopp og appelsinjuice i en blande maskin. Appelsinjuicen dekker som regel smaken ganske bra og blande maskinen deler soppen opp i småbiter slik at allt psilocybinet blir absorbert, litt c-vitamin i juicen vil heller ikke skade.

Pizza
Bare tilsett fersk sopp oppå pizzaen. Merk: å spise mye på forhånd vil gjøre at effekten endres. Dvs. det vil dermed ta lenger tid før man merker noe.

Tygg og svelg
Putt sopp i munn, tygg godt og svelg. Enkelt og greit.

Andre oppskrifter
Jeg har hørt om folk som har lagd hallusnogen vin fra sopp (ja, det går an) pluss en haug med andre oppskrifter som er å finne på internett. Du burde legge merke til at de aktive stoffene nedbrytes raskere ved varme eksponering, så alltid tilsett soppene etter at maten er varmet opp
Vis hele sitatet...
Norshroom.org

2020202020202020 tegn
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Pandorasbox:

Ta et søk i forumet, så finner du masse gode og noen mindre gode tråder ang. det temaet.
Søke funksjonen burde være lett å finne øverst ..
Et lite hint spise flein . Eller bare flein.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tenkte på noe.. hvis jeg hadde plukket en hel del sopp, putta den i en halvliter sprit å latt det ligge å kose seg i ei ukes tid. Hadde resultatet blitt en ny generasjon absinth?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av StikS
Tenkte på noe.. hvis jeg hadde plukket en hel del sopp, putta den i en halvliter sprit å latt det ligge å kose seg i ei ukes tid. Hadde resultatet blitt en ny generasjon absinth?
Vis hele sitatet...
Mange har laget konsentrat, der de lar sopp trekke i sprit, filtrerer bort sopprestene, og lar sprit fordampe (i romtemperatur), dette konsentrerer psilocybinet i spriten. Så du er ikke den første.
Tenkte jeg bare skulle legge til noen forvekslinsarter:

Spiss fleinsopp er vanskelig å bestemme, og den har farlige og giftige dobbeltgjengere som trevlesopper, klokkehatter og rødskivesopper. To farlige dobbeltgjengere, som ofte kan vokse på de samme grasbakkene som spiss fleinsopp, er silketrevlesopp og spiss trevlesopp. Begge inneholder muskarin som virker på det parasympatiske nervesystemet (denne gangen virke som agonist til transmittorstoffet acetylkolin).
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.viten.com/tema/sopp/hoiland2.htm
Sitat av adrian nor
Spiss fleinsopp er vanskelig å bestemme, og den har farlige og giftige dobbeltgjengere som trevlesopper, klokkehatter og rødskivesopper. To farlige dobbeltgjengere, som ofte kan vokse på de samme grasbakkene som spiss fleinsopp, er silketrevlesopp og spiss trevlesopp. Begge inneholder muskarin som virker på det parasympatiske nervesystemet (denne gangen virke som agonist til transmittorstoffet acetylkolin).
Vis hele sitatet...
Har man sagt a....

Trevlesopp:
Små til middels store sopper med radiære tråder/trevler/skjell på hatten. Brunt sporepulver, lyse skiver som senere blir brune, spermatisk lukt, inneholder muskarin. Du må vite at mange er farlig giftige.
Skog/kalkbunn, hvit hatt som ung/så skittenbrun/blir kjøttfarget i sprekker og ved berøring,vond lukt, forsommer til sensommer, meget sjelden.
Løv/bar,blekt strågul spisspuklet hatt oppsprukket i kanten,gule skiver.
Vis hele sitatet...
Mørk trevlesopp
Trevlesopp
Flere trevlesopp

Klokkehatter: Veldig giftig.
Barskog på stubber av bartrær(sjelden løvtrær), brun 2-4 cm hatt med mørk kant,i væte gjennomskinnelig stripet kant, brun stilk med hudaktig ring,ikke skjell på stilken,ofte mycelfilt ved stilkbasis. Forgiftning som Hvit/Grønn fluesopp. Meget farlig dobbeltgjenger til Stubbeskjellsopp som er større, noe kraftigere ring høyere opp på stilken, ofte lengdestripet stilk over ringen, små skjell på stilk nedenfor ring først lyse og siden mørkere brun, aldri hvit mycelfilt ved stilkbasis.
Vis hele sitatet...
Bilds of die poisonous klokkehatts

Rødskivesopp:
Stor slekt av svært ulike sopper. Du må vite at disse lett kan forveksles med spiselige musseronger.
Blek grå/halmgul/nesten hvit og glatt silketrådet trevlet hatt,utrandete temmelig fjernstilte krem/laksefargede skiver, stilk fintrådet/fnokket/bøyd, soppkjøttet hvitt og hardt, bitter ettersmak,mel/harsk oljelukt, løvskog(Eik), Halden>Kristiansand,giftig. Kan ligne Vårfagerhatt og Puddertraktsopp.
Vis hele sitatet...
Mørktannet rødskivesopp
GIS

Kan forstå at en førstegangsplukker som ikke har gjort leksa si kan forveksle et par av disse med flein, men en førstegangsplukker som ikke har gjort leksa si skal ikke gå på fleinjakt uansett.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av bread
Kan forstå at en førstegangsplukker som ikke har gjort leksa si kan forveksle et par av disse med flein, men en førstegangsplukker som ikke har gjort leksa si skal ikke gå på fleinjakt uansett.
Vis hele sitatet...
Så rett, så rett!
En førstegangs plukker bør ikke engang gå alene på tur å plukke uansett hvor godt han har gjort leksen sin. Men det fungerer jo, jeg har gjort det, men det endte med mye prøving og feiling. Selv om jeg hadde gjort research på nettet også.. Men den gang (1999) var det mye mindre info på nett, en hva det er i dag. Så med mye lesning så skal/kan? det gå bra.

Offtopic:
Bread: Vil bare legge til at det var et veldig bra sammendrag av posten, enkel og grei lesning med gode linker. Godt jobbet.
Sist endret av spQ; 7. september 2006 kl. 14:04.
Burde nesten hatt med gis link til all the fleinsopp pics you could want...
Husk å dobbelsjekke, kan være søket finner noen "er dette flein?"-bilder.

speq: Takk
Syntes ingen av de bildene der ligna det minste på flein.. fra posten til bread.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Sitat av jln
Syntes ingen av de bildene der ligna det minste på flein.. fra posten til bread.
Vis hele sitatet...
Da har du ikke lest posten heller da! Ingen av de bildene er påstått å være flein..
Har jeg heller ikke sagt. Men de er påstått å ligne..
Hvor mange sopp bør man spise første gang? Jeg har tenkt å kjøpe me til i helga. Har bare prøvd hasj før. Vil bare ha følelsen av å trippe først. Så kan jeg prøve litt mer intense tripper senere. Vet ikke hvilken sopp det er enda, men kan prøve å få tatt bilde om det blir lettere å svare da.

Har hørt at det er lurt å ha noe beroligende. Funker hasj? Eller ta det bare trippen til nye høyder?:P
Sist endret av Blindlespe; 11. september 2006 kl. 01:03.
Alt du lurer på er tilgjengelig om søker. Ang. hasj så sender det deg bare til nye høyder.

edit: Kan være kjekt å ha litt beroliggende i nærheten, men det går som oftest greit uten. De gangene turene har blitt litt freaky har jeg tenkt meg ut av det, men om man har en fullblown badtrip er det ikke alltid like lett å tenke rasjonelt
Sist endret av Sinister; 11. september 2006 kl. 01:36.
Jeg er vel litt utolmodig. Men de trådene jeg finner der folk spør om det samme, blir de som oftest bedt om å søke på forumet. Så jeg har vel egentlig ikke funnet så mye. Har lest endel på Erowid, men det står så mye crap rundt det. Jeg holder på å lese igjennom alle trådene jeg finner, men om noen hadde gidda å svare på spørsmålene mine, så hadde det vært supert.
Er det best å spise fersk eller tørr sopp?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Trådstarter
Det er helt inviduelt.
Noen liker å spise fersk sopp, andre liker å tørke dem..
Å spise dem fersk smaker minst, og det er litt mer delikat å spise dem (ja, jeg liker sjampinjong til vanlig) tørket..
Men på en annen siden..
Hvis du tørker dem får du sett hvor mye ekkle larver og dyr som skjuler seg i sporene på spiss-fleinen, som små hvite larver f.eks..
Jeg tygger alltid soppen godt med jekslene når jeg spiser dem fersk..
Spise dem tørket kan jeg ikke fordra, hater smaken og konsistensen - så jeg har brukt å kutte dem opp med knivblad/barberblad (eller bruke en elektirsk grinder for weed) for å lage dem om til pulver som jeg putter i gelatin kapsler.. Det går ca. 30 tørkede sopp inn i en kapsel, 2 kapsler funker fett som faen..

Lurer du på mer ang kapslene, så søk..
Tenker du rusmessig, er det også inviduelt.. Jeg synest flein funker fett uansett fersk eller tørr.. Om trippen er forskellig fra fersk til tørket kan jeg ikke svare på, fordi en tripp blir aldri den samme uansett, så å prøve å vurdere forskjellen er vanskelig...
Jeg har tidligere hatt en finger på tørka sopp (i kapsler), men nå må jeg si at fersk flein er det jeg foretrekker...
Sitat av speq
Det er helt inviduelt.
Noen liker å spise fersk sopp, andre liker å tørke dem..
Å spise dem fersk smaker minst, og det er litt mer delikat å spise dem (ja, jeg liker sjampinjong til vanlig) tørket..
Men på en annen siden..
Hvis du tørker dem får du sett hvor mye ekkle larver og dyr som skjuler seg i sporene på spiss-fleinen, som små hvite larver f.eks..
Jeg tygger alltid soppen godt med jekslene når jeg spiser dem fersk..
Spise dem tørket kan jeg ikke fordra, hater smaken og konsistensen - så jeg har brukt å kutte dem opp med knivblad/barberblad (eller bruke en elektirsk grinder for weed) for å lage dem om til pulver som jeg putter i gelatin kapsler.. Det går ca. 30 tørkede sopp inn i en kapsel, 2 kapsler funker fett som faen..

Lurer du på mer ang kapslene, så søk..
Tenker du rusmessig, er det også inviduelt.. Jeg synest flein funker fett uansett fersk eller tørr.. Om trippen er forskellig fra fersk til tørket kan jeg ikke svare på, fordi en tripp blir aldri den samme uansett, så å prøve å vurdere forskjellen er vanskelig...
Jeg har tidligere hatt en finger på tørka sopp (i kapsler), men nå må jeg si at fersk flein er det jeg foretrekker...
Vis hele sitatet...
Det første jeg prøvde var frysetørka flein, 1g og jeg hadde ikke no kontroll!! Nå er sesongen igang igjen, og jeg lurte på om noen gode steder å plukke? jeg veit om ett par steder sjøl, men det med fleinplukking er jo som ett trylltriks.. du får jo aldrig vite?!
Sitat av Blindlespe
Hvor mange sopp bør man spise første gang? Jeg har tenkt å kjøpe me til i helga. Har bare prøvd hasj før. Vil bare ha følelsen av å trippe først. Så kan jeg prøve litt mer intense tripper senere. Vet ikke hvilken sopp det er enda, men kan prøve å få tatt bilde om det blir lettere å svare da.

Har hørt at det er lurt å ha noe beroligende. Funker hasj? Eller ta det bare trippen til nye høyder?:P
Vis hele sitatet...
Spis 20-30 sopp du, eller 1.5-2 g. Tipper du klarer deg fint uten noe beroligende eller noe. Har kun smakt tørket selv, men antar det er best egnet dersom du fort kan bli kvalm og slikt. Har dog selv aldri merket noe til det.
Men er det noen som vet om, eller har valium i trondheim. Er ikke sikkert jeg trenger å bruke de, men for sikkerhets skyld. Jeg har ganske stor respekt for alle slags rusmiddler, og vil heller dempe trippen enn å bade.
Sitat av Blindlespe
Men er det noen som vet om, eller har valium i trondheim. Er ikke sikkert jeg trenger å bruke de, men for sikkerhets skyld. Jeg har ganske stor respekt for alle slags rusmiddler, og vil heller dempe trippen enn å bade.
Vis hele sitatet...
Du scorer 120% på off-topic-o-meteret... men anyway, for å spore enda mer av..
Alkohol er en ypperlig demper på badtrips, med mindre du har spist en heroisk dose.
Jeg har også prøvd GHB, men det gikk ikke så bra. Frykten blir nesten borte, men tankekjøret stopper ikke, samtidig som kroppen paralyseres (du kan doble din vanlige sovedose og forbli våken).
Uoffisielt kan jeg foreslå en solid dose GHB kombinert med en øl eller 2. Mye GHB + lite øl = knockout. Mye GHB + mer øl = legevakta/kirkegården. Dvs. du blander ikke de to uten å ha mye erfaring med begge separat.
Jeg var ute med noen kompiser for å plukke sopp. da jeg oppdaget massssse flein sopp på et lite sted. så sa jeg til ede andre, hvorfor ikke plukke dem og selge det videre! da en av jentenec hørte det begynte hun å hylle og kjefte så måtte jeg kaste alt det jeg hadde plukka!!!!!! FAEN! skal ditt igjen alene.

Hvor mange gram må man spise før den virker? og hvor lang tid vil det ta? hvor lenge var den "magiske" følelsen?
Sitat av Blindlespe
Men er det noen som vet om, eller har valium i trondheim. Er ikke sikkert jeg trenger å bruke de, men for sikkerhets skyld. Jeg har ganske stor respekt for alle slags rusmiddler, og vil heller dempe trippen enn å bade.
Vis hele sitatet...
Det er ikke lov å deale drugs via forumet.

Sitat av bread
Du scorer 120% på off-topic-o-meteret... men anyway, for å spore enda mer av..
Alkohol er en ypperlig demper på badtrips, med mindre du har spist en heroisk dose.
Jeg har også prøvd GHB, men det gikk ikke så bra. Frykten blir nesten borte, men tankekjøret stopper ikke, samtidig som kroppen paralyseres (du kan doble din vanlige sovedose og forbli våken).
Uoffisielt kan jeg foreslå en solid dose GHB kombinert med en øl eller 2. Mye GHB + lite øl = knockout. Mye GHB + mer øl = legevakta/kirkegården. Dvs. du blander ikke de to uten å ha mye erfaring med begge separat.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare ta et par benzoer istedet? Etter egne erfaringer hjelper ikke øl så mye, pluss at det er et helvete å få drukket\spist mye når man turer. Blir til at man tar en slurk og så setter fra seg boksen.

Er ikke alltid like lett å forholde seg til doser når man turer heavy og da er kanskje ikke GHB det lureste stoffet å styre med? Om det er knockout man er ute etter er det jo bare å hive innpå benzoer. Gjør samme jobben og er mye mindre risikabelt.
Sitat av Sinister
Hvorfor ikke bare ta et par benzoer istedet? Etter egne erfaringer hjelper ikke øl så mye, pluss at det er et helvete å få drukket\spist mye når man turer. Blir til at man tar en slurk og så setter fra seg boksen.

Er ikke alltid like lett å forholde seg til doser når man turer heavy og da er kanskje ikke GHB det lureste stoffet å styre med? Om det er knockout man er ute etter er det jo bare å hive innpå benzoer. Gjør samme jobben og er mye mindre risikabelt.
Vis hele sitatet...
Denne posten burde egentlig være fullstendig unødvendig, men..
Nøkkelordet er "alternativer". Ikke alle har x, y eller z tilgjengelig. F.eks. er det ikke alle som spiser magisk sopp som har sett en valiumtablett.
Har man ikke fornuft til å dosere opp GHBen før trippen, så er det uinteressant for denne tråden.
Ellers har jeg ikke sagt noe om øl alene. Jeg skrev "alkohol" ELLER "mye GHB + lite øl", med påfølgende disclaimer.
Sitat av Sinister
Det er ikke lov å deale drugs via forumet.
Vis hele sitatet...
Sorry, det tenkte jeg ikke på. Hvordan skal jeg tørke soppen? har ca 100 ferske nå.
Soppen kan tørkes på avispapir spredt utover slik at det ikke ligger for mange i klynga. Evt kan du tørke dem i komfyr på varmluft på lav viftetemperatur.

Jeg trenger forresten noen tips til hvor jeg kan plukke bra med Fleinsopp i Stavanger området / omegn. Jeg var tidligere en aktiv plukker, og benyttet meg da av enga bak tennisland. Her var det mulig å plukke 1000 på en time, men desverre står det nå 50 rekkehus på denne tomta.

Så en bruker her inne foreslå å reise til Tau og Tjøstheim. Nå har jeg folk der inne som har sjekket området, men disse bekrefter ikke at det vokser bra med sopp der. Mulig det er spesielle plasser der som er bra.

Jeg trenger en avsidesliggende plass der det kan plukkes i fred og ro. En familiefar som meg gidder ikke sitte på huk ved kirkegården Gjerne noen mil utenfor byen.

Help mee out here people

Alle tips mottas med takk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
2c-x kjapt svar på hva det er?
NoFeaR: En gruppe stoffer. f. eks. 2C-B (et av de vanligste 2C-x ene)
Sjekk erowid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvor lenge varer egentlig sesongen? fremdeles muligheter for å finne en sopp og to?

(ps. veit svaret sikkert er posta før, men gidder ikke leite gjennom 7 siden med laaange posts..)
Jeg har noen spørsmål om flein. jeg har lest alle fleinsopp emnene her nesten men det er noe jeg lurer på fortsatt.

1. er det noe forskjell på styrken på veldig små fleinsopp,middels og stor?

2. hvis jeg bare finner 10 stk eller noe, er det vits å spise de da? (har ikke prøvd det før)

3.jeg var på kirkegården igår og fant 7-8 flein på ca 20 minutter, men da jeg dro tilbake idag så letet jeg over nesten hele kirka og da fant jeg ingen. men fant 2 flein på ett gressjorde uten kudrit og gjødsel, men da jeg dro på 2 jorder som det var massevis av kudrit på som det hadde vært kuer, der fant vi ikke en eneste sopp. tørr ikke gå inn til kuene ennå, ble jaga litt idag. så, er det mulighet for flein på jorder uten kuer men masse drit og sånn jorder er?

4.er det mulighet for at jeg kan finne meg 15-20 flein tilsammen hvis jeg ransaker 3 kirkegårder imorra grundig?

sorry hvis det ble litt rotete her eller noe men er loka :P
Sist endret av Marokk; 3. oktober 2006 kl. 23:51.
1. Styrken kan variere etter størrelse, så ta det i betraktning når du hiver innpå. Er en fordel å starte rolig så kan du heller spise mer om du er keen på det. Bedre det enn å spise for mye og angre.

2. Kommer ann på størrelsen, men det blir litt i minste laget. Spiste 20 små sopp for 3-4 uker siden, og fikk så vidt effekt.

3. Jeg har funnet flein på mange steder hvor det ikke har vært kuer, men det er en fordel ettersom det blir mer næring i jorda.

4. Det handler mest om å finne de riktige stedene. Noen venner av meg lette på et jordet fant nok sopp til å fylle opp to smågodtposer(ala. candyking). Jeg har derimot ikke vært så heldig. Det er umulig å si på forhånd om du ikke kjenner området.
Takk for svar.

Jeg har 3 flein liggendes her og tørke, og mer skal det bli.
Men når jeg skal knuse soppen, skal jeg ha med stilken da?
Og er det noe Psilocyben i stilken?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Du kan godt ha med stilken, i alle smartshoppene i amsterdam var stilken med, og når jeg har plukket selv har jeg alltid spist stilken, den er ivertfall ikke farlig på noen måte
Ok. men hvor lenge skal soppen tørke før jeg kan knuse den, og hvordan knuser jeg den? med fingrene eller noe?
Sitat av speq
Nå som sopp sessongen er i full gang, og etterspørselen etter spiss flein soppen er stor tenkte jeg å vise dere noen bilder av hvilke sopper som er giftige i norge, samt hvordan spiss flein soppen ser ut.

Mange flein plukkere er redd for å plukke feil sopp, spessielt den som er kalt hvit fluesopp. -Her- har dere en side der det er bilde av de giftigste soppene i norge. Designet av siden er langt ifra bra, men bildene skulle man kunne få noe informasjon av.

Spiss flein soppen (Psilocybe semilanceata) ser -slik- ut.
Flere bilder finner du -her-
Disse bildene er selfølgelig fra gode gamle http://www.erowid.org

Hvis noen forsatt er i tvil, enten send meg en pm m/bilde og jeg skal prøve å svare så fort som mulig. Eller forsett å bruke tråden : Er dette spiss flein sopp?
Legg inn spørsmål med bilde, og jeg vil tro det er en god del her som sitter på litt nyttig informasjon.

Når man er kommet hjem fra sopp tur og man er i tvil om hvilke sopper som faktisk er flein, legg dem på en avis og ta bilde av dem og legg inn ny post m/ vedlegg av bildet og spør oss hvilken av dem som er spiselig.
Soppen holdes bra på avispapir så det er ikke fare for at dem blir ødelagt om man ikke får svar på timen!
Ikke spis sopp du ikke er sikker på er flein. Det kan ende katastrofalt.

Spør først, spis etterpå!
Vis hele sitatet...
Utrolig bra du lagde denne linken, tror det er mange som kan ta feil ang sopper. Nyttig info
Sitat av Marokk
Ok. men hvor lenge skal soppen tørke før jeg kan knuse den, og hvordan knuser jeg den? med fingrene eller noe?
Vis hele sitatet...
I tillegg til at spørsmålene dine blir besvart et dusin ganger i forskjellige tråder her på forumet, er jo det du spørr om ganske selvsagt.

Du tørker soppen til den er... tada! Tørr!

Du knuser soppen med....ramtamtamtam! Hva som helst!
var på min første flein tur idag. jeg og en kamerat plukka vel 60-70 sopp og delte de.og senere på kvelden spiste vi mer. men er det farlig om jeg spiser over 100 flein imorra? for etter ca 30 så følte jeg at jeg må ha mer for så ikke spesielt halliser. så er det farlig om jeg spiser 100-150 imorra?
de soppa vi fant var det mange av størrelsene som var forskjellige, noen var dobbelt så større en de andre i vekt og alt.
eller jeg spiser 60-70 først så venter jeg og hvis jeg føler for mer, er det da farlig og spise mer sopp da? og er det noe overdose på sopp?

Og hvis jeg koker ca 50 flein i en halvliter vann og heller vannet på en flaske når det begynner og bli kaldt. kan jeg lagre det vannet i flaska uten at noe effekt går ut? og hvor lenge kan jeg lagre den hvis det går?
Sist endret av Marokk; 5. oktober 2006 kl. 02:17.
Sitat av Marokk
eller jeg spiser 60-70 først så venter jeg og hvis jeg føler for mer, er det da farlig og spise mer sopp da? og er det noe overdose på sopp?
Vis hele sitatet...
Det sjokkerer meg at du i det hele tatt spiser sopp når du har så katastrofalt lite kunnskaper om emnet! Selvfølgelig er det mulig å ovedrdose på sopp, men for at du skal få akutte fysiske skadevirkninger av spiss fleinsopp, da må du spise en dose som er langt større enn en "brukerdose". Her kan du se hva LD50 for ren psilocybin er, og så kan du regne på det selv.
http://www.erowid.org/plants/mushroo...hemistry.shtml
Sitat av Marokk
Og hvis jeg koker ca 50 flein i en halvliter vann og heller vannet på en flaske når det begynner og bli kaldt. kan jeg lagre det vannet i flaska uten at noe effekt går ut? og hvor lenge kan jeg lagre den hvis det går?
Vis hele sitatet...
Det funker fint å lage sopp-te. Hvor lenge den holder seg tok det meg ikke lang tid å finne ut. http://www.erowid.org/ask/ask.cgi?ID=185
Det funker fint å lage sopp-te. Hvor lenge den holder seg tok det meg ikke lang tid å finne ut. http://www.erowid.org/ask/ask.cgi?ID=185[/quote]


nei tenkte ikke på te. tenkte bare på og koke 50 flein i halvliter vann og lagre det på+ en flaske, og hvor lenge kan den lagres før virkningen minsker?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Marokk
eller jeg spiser 60-70 først så venter jeg og hvis jeg føler for mer, er det da farlig og spise mer sopp da? og er det noe overdose på sopp?

Og hvis jeg koker ca 50 flein i en halvliter vann og heller vannet på en flaske når det begynner og bli kaldt. kan jeg lagre det vannet i flaska uten at noe effekt går ut? og hvor lenge kan jeg lagre den hvis det går?
Vis hele sitatet...
Jeg er sterkt enig med felix_poker her, husk sopp fungerer ikke instant (det er du vel rimelig klar over), men man bør minst vente 1 til 2 timer før man vurderer å spise mer.
Å spise en brukbar mengde (ca 70 sopp) for å så spise mer bare f.eks en halvtime senere fordi man ikke er 'rusa' nok (som iogforseg er en feil måte å se på det i min personlige mening, man tar ikke disse stoffene bare for å bli 'rusa') kan ha katastrofale følger.