Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  172 71807
Er det noen som kan gi en forklaring om oppsett og bruk av g-box emu?
▼ ... noen uker senere ... ▼
heisann

tror jeg så en oversikt over oppsett osv på ht*p://www.ultradigital.135.it om gbox.. kan godt være at det står på italiensk så ikke skyt meg for det men det er engelsk forum der også

mvh DrDoc
Takker for den :-)

M
▼ ... over en måned senere ... ▼
hvis jeg kjøper en DB nå vil jeg få inn CD å viasat da?? Har hørt at det er umulig???????
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hvis man skaffer sig en dreamboks, så er det vel slut med at skal tænke på alle mulige smartcard (opos, m2, fun osv.). For så henter man vel bare koderne direkte ned fra nettet? I så fald er boksen sgu hurtigt tjent ind...
Det er riktig det yesman! Om man kommer inn i et nettverk får man kodene fra nettverket, og smartcards som m2, fun osv er ikke lenger nødvendige.

Sitat av Meco
hvis jeg kjøper en DB nå vil jeg få inn CD å viasat da?? Har hørt at det er umulig???????
Vis hele sitatet...
Jo, du kan enkelt få inn viasat. Det du må gjøre er å redigere inn BoxID'en (id'en til boksen du har registrert viasatkortet til) i en fil som heter cardserv.cfg - Les mer om det på www.digsat.net
Fedt, de kort koster jo let 500-800kr!

Altså man vil også kunne se Viasat? skal man ikke selv have noget at dele ud af så, altså et "noget for noget"-princip? Eller er det bare et spørgsmål om at indstallere det rette software?

Hvad er forskellen på Dreambox dm500 og dm 7020?
Sitat av yesman
Altså man vil også kunne se Viasat? skal man ikke selv have noget at dele ud af så, altså et "noget for noget"-princip? Eller er det bare et spørgsmål om at indstallere det rette software?
Vis hele sitatet...
Kort forklart finnes det tre måter å gjøre det på:
- Ha orginal Viasat- og CD-abonnement, for så å redigere inn BoxID for Viasat. Da bil begge deler fungere.

- Kjøre deling av koder over spidernettverk. På spidernettverk kan man få inn koder uten å dele noe selv. Det eneste man trenger er et kort i boksen, om det virker eller ikke betyr ingenting.

- Kjøre deling over gbox-nettverk. Der må man dele noe for å få noe igjen. Den absolutt beste måten å dele på. (som jeg kjenner til)

Sitat av yesman
Hvad er forskellen på Dreambox dm500 og dm 7020?
Vis hele sitatet...
DM 500 er en boks for kabeltv, mens DM 7020 er for satelitt/parabol.
okay, men du kender ikke til hvorledes et spidernetværk fungerer så? Hvor stabilt det er?
Tror bare nemlig ikke at jeg bruger Viasat og CD så meget at jeg vil invistere i kort...
Spidernettverk er sårbare i og med at man kan snylte av andre, samt at man ikke kan sette begrensninger for hvem som kan gi tilgang til hvem. Det fører til at nettverket fort blir overbelastet (om du ikke kjenner alle som er medd - noe jeg anbefaler deg å gjøre). Når jeg sier overbelastet så vil det si at tv-bildet begynner å henge seg opp en del, for hvis det f.eks bare er en person med viasat er det begrenset hvor mange bokser han klarer å sende ut kodene til når signalene omkodes hver 14 sek. Dermed vil enkelte bokser etter hvert få signalet for sent, noe som fører til stopp i tv-bildet når det omkodes. Det vil ikke si at bildet stopper opp hvert 14 sek, for det er tilfeldig hvilken boks som får signalet for sent. Men jo flere bokser fordelt på et kort, jo oftere stopper bildet. Tror man kan regne rundt 6-7 personer på et kort, men er ikke helt sikker.

Gbox-nettverk er derimot veldig mye bedre. Der må alle dele for å få, samt at alle personene kan velge hvem som skal kunne få kodene fra hvem. Er det f.eks en kamerat av deg som kobler til en venn, så må kameraten din spørre om vennen kan få en brukerkonto hos deg for at vennen skal få koder fra deg. Det er selvfølgelig mulig å sette opp knutepunkter (servere) i nettverk som får koder fra alle kortene, for så at den styrer hvem som skal få koder av hvem.

Men hvordan man setter opp nettverk o.l kan jeg ikke. Det har jeg aldri vært med på. Skriver bare ut fra informasjon jeg tidligere har lest.
Tak for bra svar Zerbox.. :-)
Har en dreambox 500, prøvde å koble den opp til tven, men dreambox finner ikke akkurat mange kanaler som fungere, får inn tv3, ztv og noen andre rare kanaler.
Så hva kan dette komme av? er ikke så farlig om jeg ikke får inn viasat kanler osv.. men skulle gjerne ha fått inn de kanalene telenor levere oss som vi har.
@Zerbox: DM500 finnes i flere varianter 500c for kabel, 500s for satelitt og 500t for bakkesendt digital tv.
@Nitrius hvis du skriver litt mer om oppsettet dit så er det lettere å hjelpe, hvilken antenne, hvilket kort, hvilket .img ligger på DM'en din og hvilken cam har du installert.

Mvh Baxter
Hei

Jeg har kabeltv fra canal digital på hybelen. Jeg har kun gratis kanalene.
Tidligere lånte/leigdejeg en tuner fra canaldigital. Men den låste seg og var særdeles dårlig. Det ente med at jeg kasta den ut av vinduet i fylla. (det var ikke så langt ned på bakken, så dagen etter sende jeg den i retur til canal digital, og sa opp leie avtalen..)

Jeg lurer på hvilke kanaler jeg får inn om jeg kjøper en DB500c?
Jeg har også breiband. Har ikke noe videre peiling på Linux, men har skjønt at dette ikke skal vere noe problem.

Håper på noen gode svar.

Og ha en flott dag!
Sist endret av Jambalaya; 5. juli 2006 kl. 13:03.
Hvis du har kabel og den bare dekker CD's tilbud, så får du ingenting ekstra med en DM.
Just for the record: Jeg fikk min for 3000 med disc som hadde 4 huer, dvs jeg kan koble meg til 4 satelitter.
Sitat av Baxter
Hvis du har kabel og den bare dekker CD's tilbud, så får du ingenting ekstra med en DM.
Vis hele sitatet...
Så med DB og et uorginalt image så får jeg ikke betalingskanalene gratis ?
Card Sharing virker heller ikke på kabelnet ?
TYpebetegnelsen er DM(Dream Multimedia) ikke DB. CS vil virke på kabelnettet også, men da er du avhengig av at noen andre har en CS kompatibel tuner og et CD kort. I tillegg må dere begge være på nett hele tiden med ADSL eller lignende (jeg vet at det virker med modem også, men da koster det så mye at man kan like gjerne kjøpe abo.).
Hei.

Er det noen som har peiling på om det går an å ta med Dreamboxen og orig. kortene til Gran Canaria og bruke dette der nede?

Hvis det er andre satelitter/transpondere der nede er det da samme kodene som vi har her i Norge?
Perko2:
Om du gjør ting riktig så skal det gå ja!
hei.
kan jeg bruke kabel-tv som signalkilde? vil jeg få alle mulige kanaler da? hvilken dreambox er den beste å bruke?
Hei, nei det kan du ikke.
Kabel-tv kommer fra en ferdig Tuner som kun gir ut X-antall kanaler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MiNOx
Hei, nei det kan du ikke.
Kabel-tv kommer fra en ferdig Tuner som kun gir ut X-antall kanaler.
Vis hele sitatet...
Feil igjen. Du kan bytte ut den tuneren med en dreambox. Du må ha en som er laga for kabel, og det finst. Den heiter DM500C, og websida til den norske importøren er http://www.dreambox.no/DM500.php som har litt info om boxen. Har aldri prøvd med kabeltv sjølv, men vil tru det fungerer veldig fint.

Og MiNOx: Kan du ikkje enten søke litt bedre neste gang, eller vite kva du snakkar om? Du ser bare teit ut med ein del av svara dine.
Du må vite hvilke rettninger de forskjellige antennene til din kabellevrandør peker, for å finne ut hva du potensielt kan få inn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Baxter
Du må vite hvilke rettninger de forskjellige antennene til din kabellevrandør peker, for å finne ut hva du potensielt kan få inn.
Vis hele sitatet...
Antenner? Kabellevrandør? Kabeltv er en fysisk underjordisk kabel som kjem opp i leiligheta di og har lite eller ingenting med antenner å gjere.
Uff!!! Er mange her som svarer på ting de overhodet ikke har greie på tror jeg!!!

@slashdot Kan du fortelle oss hvor signalene kommer ifra!? (Jeg mener ikke at du ikke har peilig, ser du kan litt om vår kjære Dreambox)
Sist endret av _Morph_; 9. juli 2006 kl. 18:26.
▼ ... over en uke senere ... ▼
man skal have kort i alle modtagere før man kan begynde at sætte op cardsharing? Et gammelt funcard rækker vel?

Nogen som kender et link til en god guide?
De fleste kabelselskaper tar ned signalene med antenne til en sentral stasjon, som igjen blir distribuert til kundene via kabel
Oppdatering til prisliste og links..

http://www.santronic.no selger de nå Dreambox og annet Parabol-utstyr til en rimelig penge.

Anbefelar dere å ta en titt.

PS. SANTRONIC ligger i Drammen

/fiq0
Sitat av slashdot
Antenner? Kabellevrandør? Kabeltv er en fysisk underjordisk kabel som kjem opp i leiligheta di og har lite eller ingenting med antenner å gjere.
Vis hele sitatet...

Auda Slashdot... gikk på en liten smell nå Selvfølgelig har kabel-tv leverandøren antenner... noen utrolig få har ikke det, men de fleste har gjerne en liten skog av discer som peker i den retningen som satelitten står... Snakke om at andre ikke har peiling altså hehe
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Testesen
Auda Slashdot... gikk på en liten smell nå Selvfølgelig har kabel-tv leverandøren antenner... noen utrolig få har ikke det, men de fleste har gjerne en liten skog av discer som peker i den retningen som satelitten står... Snakke om at andre ikke har peiling altså hehe
Vis hele sitatet...
Les det eg svarte på også. Det er bs at du må sjekke kor antennene til din levrandør peiker for å finne ut kva du kan få inn. Så vidt eg veit vil dei fleste kabelselskap opplyse nøyaktig om kva dei distribuerer over kabelnettet om du spør. Altså vil det å sjekke antenne-retningar tilsvare å finne bussruta ved å følge etter bussen kvar dag i ei veke for å sjekke...når ein faktisk bare kan spør.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådløs Dreambox?

Leveres det Dreambox med trådløs tilkobling (WiFi)? Hvis nei, kan jeg koble på en eller annen antenne i utgangen på nettverkskortet på Dreambox'en som gir meg trådløs forbindelse til bredbåndet mitt?

Hvis jeg kjøper en Dreambox med 2 tunere, kan jeg da se på f.eks. NRK1 på en TV og NRK2 på en annen TV med kun ett kort? (Cardsharing internt i Dreambox'en)? Hvordan skal jeg i tilfelle klare å skifte kanal på den TV som ikke står der Dreambox'en står?

På forhånd takk.
Har en DM500C som jeg har satt opp til å ta opp Programmer til Pcen, men hvordan spiller jeg disse av på TVen (tilbake til Dreamboxen asså) ala HD opptaker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av bandittm
Har en DM500C som jeg har satt opp til å ta opp Programmer til Pcen, men hvordan spiller jeg disse av på TVen (tilbake til Dreamboxen asså) ala HD opptaker.
Vis hele sitatet...
Du spiller de av i en mediaplayer på PCn din, og kobler den til TVn din.
Jeg er et ihugga fotball fan og vil gjerne kjøpe en dreambox slik at jeg kan se det meste av italiensk, norsk, engelsk og spansk fotball.

Kan noen gi meg en grei løsning på hva jeg må kjøpe for å få det til ?
en dreambox og abb på canal digital/Viasat.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei folket.
Siden jeg er ny her,og har nå lest endel er det fortsatt noe jeg bare vil
få avklart.Jeg vurderer å kjøpte en db 500c, og bor i nordland.
Vet at min kabel leverandør (canal digital "telenor" ) må ha antenner ,og tror
også at det flere. Det jeg da lurte på er: Med en slik dekoder tar jeg altså inn dem kanalene
som ligger latent på gradene til disse antennene? Det blir ikke bare dem kanalene som
kabel-leverandøren tildeler alle hustander? Så flere signaler enn dem orginale ment for antenne
inntaket på tv`n kommer gjennom,bare at dem er "skjulte" grunnet høyere frekvenser osv?
Og et par siste spørsmål,hvilke grader er det mest sansynlig dem opperer med?Og på det meste,
hva kan man regne med av antal kanaler?

Dette ble kanskje mange spørsmål,og kanskje helt idiotiske. Det er nå engang slik at man
må spørre for å få svar.Og for å være ærlig,det er ikke mange forumer som tar opp dette emnet.
Takker værtfall for så mange svar som finnes av alt det jeg spurte.

-Harakiri
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har akkuratt manøvrert meg ut av lisens-systemet og sitter i mørket med ny fin flatskjerm og parabolantenne montert. Nå hadde vært fint å få opp et opplegg for gratis tilgang.


Er det dreambox jeg skal ha?


Det som er viktig for meg er at unga har stabil tilgang på de norske kanalene. Hvilke kanaler jeg måtte få tilgang på i tillegg er ikke så nøye.

Skal jeg tro det jeg har hørt/lest, er det litt slitsomt å laste ned images, siden det må gjøres hver gang Canal Digital/Viasat forandrer koder (=ofte?). Cardsharing høres genialt ut, men jeg kjenner ingen med dreambox... Gbox-nettverk høres bra ut, men da må man altså selv ha orginalkort å dele med andre??


Jeg er veldig mottakelig for PM med tilbud om Cardsharing.


-bordantennemannen
Kjører du CS så kan CD og VIA bytte koder så mye de bare orker.
Gjør jo ikke noe det, fordi orginalkortene er jo auto oppdaterende.
Image legger du inn en gang, uavhengig av kodebytte.
Eventuelt så kan du bytte image for å få mere/annen funksjonalitet.
Ok. Hvor finner jeg en CD-gjeng med plass til en til? Man er max 6-7 om hvert kort, eller hva?
Cardshare via dreambox`er er begrenset til 5-6 om jeg ikke tar feil.
Det er derimot enklere å få en server til å ta seg av dette.
Enklere var kanskje ikke helt det jeg mente,men det tillater
flere som deler på dette.Vil jeg tro. Er værtfall det jeg har forstått.
Dessuten er denne serveren også tilkoblet et stabilt og raskt nett.
Rettefør meg om alt/delvis av dette er feil.

-harakiri-
er dere 10-15 stykker så er det kanskje på tide å vurdere å lage to separate ringer?
blir jo småtteri å betale for begge lag uansett.
Enkelte av camene til dm, som f.eks gbox, kan håndtere 254 peers og 1024 kort. Men man skal huske at denne er ikke lov å snakke om på de fleste forum.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har nettopp kjøpt meg en brukt Dreambox 7020 og er helt fersk på denne.
Beklager hvis mitt spørsmål er i "the absolute beginner" klassen:

[COLOR=SlateGray]Hvordan får jeg mitt Viasat og Canal Digital kort til å virke i denne?
Er det et spesielt image jeg må laste?
"Kan ikke decode signalet" er den eneste meldingen jeg får når jeg går på en av de kodede kanalene.[/COLOR]
Har vel funnet svaret på dette lengre fremme i denne tråden....

Et annet problem; forsøkte da å oppdatere Dreamboxen via nettverket og nå starter den heller ikke.
Forsøkte å legge inn ny firmware (fra den Tyske siden) med CF kort, men den vil ikke starte loadingen. Står kun "takes a while" i displayet (lot den stå over natten).
Forsøkte da en litt eldre firmware jeg fant på en norsk side, og den lastet den, men den starter fortsatt ikke. Nå får jeg meldingen "ERROR: UC0" i displayet.

Dette har jeg ikke funnet noe ut av.

Help, anyone.....??????

Jeg håper dere er overbærende med en totalt fersking.

Halling1.
Hei Halling1,

Mulig denne siden er nevnt tidligere i posten, men jeg orker ikke lese gjennom 8 sider nå.
Registrer deg på www.digsat.net, der er medlemmene meget behjelpelige, det ligger også en del software/guider til Dreamboxen.

Personlig bruker jeg PeterPan 1.0 image på min DM500S og er meget fornøyd. Dette imaget er beregnet for Norden/Nordiske brukere og kommer forhådsinstallert med softCAM's som tar originale CD- og Viasatkort uten at du trenger å konfigurere noe spesielt.

Håper dette hjalp litt..
Takk for det. Alt hjelper når man er totalt fersk!
Som nevnt, jeg har orginale kort, både Viasat og CD, og alt funker med min eldgamle Nokia, men jeg er lei av å vente mer enn 10 sekunder på bilde hver gang jeg skifter kanal...

Skal sjekke ut det andre forumet og se om jeg kommer i gang. Det som skremmer meg mest er vel egentlig feilmeldingen UC0 som gjør at ingenting fungerer...
Skal forsøke videre i kveld.


Kort spørsmål: Forstår jeg det riktig at f.eks. Peter Pan imaget erstatter det orginale imaget (firmwaren) jeg fant på den tyske produsent siden?


Halling1
Sist endret av Halling1; 27. februar 2007 kl. 13:23.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hei Ti con XZ og flere..
Du får nå dreamboxer med 2 tunere, og da kan du seff ta opp og se på to forskjellige kanaler/ streame fra PC/Xbox. Har selv en7020s med 120gig HD, dessverre da følgelig med 1 tuner, uten at dette plager meg så ALTFOR mye. Velg antenne etter mottakerforhold, du bør ha75% signal for feilfritt bilde uten hakking, samt antenne med 4 hoder eller motor. (synes jeg) Cluet er å finne deg en bra cardshearer-nettserver, disse er vanligvis stabile for ca 10 dreamboxer uten at det hakker.Det er uansett en fordel å være "høyt oppe" på lista over bokser som er tilknyttet serveren. Eks: Landskamp og alle ser på samme kanal. Jo lenger nede du er på lista, jo større sjanse er det for hakking..
Sitat av vidarlo
Antenner? Kabellevrandør? Kabeltv er en fysisk underjordisk kabel som kjem opp i leiligheta di og har lite eller ingenting med antenner å gjere.
Vis hele sitatet...
Joda....har nok det..Jeg har en cd,kabeltuner(en slik som leverer signaler til kabelen din),og det kommer adskillig fler kanaler ut av den,enn de som er listet opp på cds liste over kanaler du kan abb.på,og fra HELT andre sat enn 1w og 5ø.
▼ ... over en måned senere ... ▼
[Mulig denne siden er nevnt tidligere i posten, men jeg orker ikke lese gjennom 8 sider nå.
Registrer deg på www.digsat.net, der er medlemmene meget behjelpelige, det ligger også en del software/guider til Dreamboxen.
]

Jeg kommer ikke inn på siden digsat.net, har de fått ny adresse?
Sitat av Seigmansen
[Mulig denne siden er nevnt tidligere i posten, men jeg orker ikke lese gjennom 8 sider nå.
Registrer deg på www.digsat.net, der er medlemmene meget behjelpelige, det ligger også en del software/guider til Dreamboxen.
]

Jeg kommer ikke inn på siden digsat.net, har de fått ny adresse?
Vis hele sitatet...

http://digsat.net/wbb2/index.php