Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 6879
Jeg lurer på om det finnes en nettside der jeg kan lese om hva politiet har lov til og ikke og hvilke rettigheter jeg har.

Tenker da på f.eks når de har grunnlag for og sitte meg i glatt celle, har jeg krav på og være i leiligheten når de ransaker den?

takk for alle svar
Rettigheter som pågrepet: https://www.politi.no/rad_fra_politi...eter/pagrepet/

Rettigheter som fornærmet: https://www.politi.no/rad_fra_politi...met_parorende/

Generelt om rettigheter: http://www.blitz.no/info/dine_rettigheter.html

Husransakning
Dersom du ikke skriftlig godkjenner en husransakelse, må politiet ha tillatelse fra en dommer. Kravet for at de i det hele tatt kan be om en husransakelse er at den som bor der er mistenkt for å ha gjort noe som kan medføre fengselsstraff, ELLER ha nektet å oppgi navn, fødselsdato, stilling og adresse. De kan gjennomsøke ditt rom, hvis du bor i kollektiv, eller hele leiligheten din hvis du bor alene. Hvis du bor i kollektiv kan de sjekke andre rom hvis du befinner deg der når de kommer, eller du f. eks. løper gjennom det for å stikke av. Politiet kan også ransake hotell rom og lignende. Politiet kan ransake stedet der du bor selv om du er under den kriminelle lavalderen (under 15 år). Reglene for dette finnes i Straffeprosessloven og Politiloven.
Sist endret av Fanfare; 14. januar 2011 kl. 14:18.
Trådstarter
69 6
masse nyttig info men fikk ikke helt svar på det jeg leta etter så jeg fortsetter tråden en stund jeg

sikkert mange som vil vite alle feila snuten gjør

Sitat av Fanfare Vis innlegg
Rettigheter som pågrepet: https://www.politi.no/rad_fra_politi...eter/pagrepet/

Rettigheter som fornærmet: https://www.politi.no/rad_fra_politi...met_parorende/

Generelt om rettigheter: http://www.blitz.no/info/dine_rettigheter.html

Husransakning
Dersom du ikke skriftlig godkjenner en husransakelse, må politiet ha tillatelse fra en dommer. Kravet for at de i det hele tatt kan be om en husransakelse er at den som bor der er mistenkt for å ha gjort noe som kan medføre fengselsstraff, ELLER ha nektet å oppgi navn, fødselsdato, stilling og adresse. De kan gjennomsøke ditt rom, hvis du bor i kollektiv, eller hele leiligheten din hvis du bor alene. Hvis du bor i kollektiv kan de sjekke andre rom hvis du befinner deg der når de kommer, eller du f. eks. løper gjennom det for å stikke av. Politiet kan også ransake hotell rom og lignende. Politiet kan ransake stedet der du bor selv om du er under den kriminelle lavalderen (under 15 år). Reglene for dette finnes i Straffeprosessloven og Politiloven.
Vis hele sitatet...
jah leste det, men står fortsatt ikke noe om jeg har krav på og være til stede i leiligheten eller om de bare kan slenge meg i en glattcelle uten og ha noe annet en misstanke om noe?
du har ikke krav på og være til stede men jeg ble satt på senga mi håndjern mens de gikk igjenom leiligheten min.
Ps: ikke be dem om å rydde etter seg, da ler de bare rått av deg
"Hvis politiet mener det kan innebære en sikkerhetsrisiko for deg at du får madrass og teppe, kan de utsette å gi deg dette."
Say whaaat?

En ting jeg alltid har lurt på: Om du kjører bil, er det lettere for snuten å gå igjennom selve bilen, enn bagasjerommet? Har fått denne oppfatningen fra amerikanske gangster-filmer, men likevel..?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ok, jeg kan forsøke å svare på dette fra et juridisk perspektiv. Nå vet jeg ikke hva du sitter/satt inne for, men jeg kan vise til lovhjemlene som blir brukt for pågripelse/ransaking. Jeg vil ut fra innlegget ditt anta at du har blitt pågrepet og ikke innbrakt. Ransaking er å regne som et tvangsmiddel og du vil deretter få status som siktet i saken.

1. Vilkår for pågripelse;

Først og fremst må du med skjellig grunn mistenkes for en eller flere handlinger som etter loven kan medføre høyere straff enn fengsel i 6 måneder. Dette vil si at hvis du med overveiende sannsynlighet (over 50%) kan mistenkes for noe som har en høyere strafferamme enn fengsel i 6 måneder, kan du pågripes. Dette forutsetter også at ett av disse vilkårene er oppfylt;

1. Det er unndragelsesfare
2. Fare for bevisforspillelse
3. Gjentakelsesfare
4. At du begjærer deg selv pågrepet

Så er vilkåret nevnt over oppfylt + ett av disse fire, kan du pågripes. Alt dette kommer fram i straffeprosesslovens § 171.

Videre kommer det fram av strpl.§ 175 at pågripelse skal som hovedregel besluttes av påtalemyndigheten. Den skal som hovedregel også være skriftlig, men kan også gis muntlig dersom det er fare ved opphold(fare ved opphold vil si at det ikke er tid nok til f.eks. å gi den skriftlig. Blir den gitt muntlig skal den snarest mulig nedtegnes. Pågripelse kan også bli besluttet av retten.

Til tross for dette kan også en pågripelse besluttes av polititjenestemannen når det er fare ved opphold. Dette er da i slike tilfeller politiet ikke har anledning til å kontakte jurist eller retten. Dette kommer fram av strpl.§ 176, 1. ledd, 1. punktum.

2. Vilkår for ransaking (husransaking)

Når noen med skjellig grunn mistenkes for en handling som etter loven kan medføre frihetsstraff, kan det foretas ransaking av hans bolig eller rom for å sette i verk pågripelse eller for å søke etter bevis eller etter ting som kan beslaglegges eller som det kan tas heftelse i.

Med andre ord må du med overveiende sannsynlighet mistenkes for noe straffbart, i tillegg til at ett av vilkårene i kursiv også må være oppfylt.

Som hovedregel skal ransaking besluttes av retten, men er det fare ved opphold kan også ransakingen besluttes av påtalemyndigheten, f.eks. en jurist. Dette kommer fram av strpl.§ 197, 1. og 2. ledd. Også her skal en muntlig beslutning skal snarest mulig nedtegnes.

Beslutningen om ransaking kan også treffes av politimannen selv hvis det er fare ved opphold, bl.a. når;

1. Mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor, eller
2. det er sterk (overveiende sannsynlig) mistanke om en handling som etter loven kan medføre straff av fengsel i mer enn 6 måneder, og det er nærliggende fare for at formålet med ransakingen ellers vil forspilles.

Jeg vil også nevne forholdsmessighetsprinsippet som du finner i politiloven og straffeprosessloven. For deg blir det prinsippet i straffeposesslovens § 170a som blir aktuelt;

"Et tvangsmiddel kan brukes bare når det er tilstrekkelig grunn til det. Tvangsmidlet kan ikke brukes når det etter sakens art og forholdene ellers ville være et uforholdsmessig inngrep."

Til sist har du ingen rett til å være til stede under ransakingen, forståelig nok. Dette har noe å gjøre med at det i mange tilfeller kan svekke saken. Husker ikke helt hvor lovhjemlen som sier noe om dette er, men er sikker på at du ikke har rett til å være til stede.

Jeg ønsker også å nevne at bruk av tvangsmiddel er strengt regulert og at folk som sier at politiet gjør dette "uten grunn" lyver. Politet ha grunn for å gjøre det de gjør, og lovverket som regulerer bruk av tvangsmidler kommer tydelig frem i straffeprosessloven.

Nå ønsker jeg deg bare lykke til og husk; vær snill så slipper du å sitte på cella :-) Ikke spør hvordan jeg vet dette, jeg er en nerd.
Sist endret av Gullfisk18; 7. februar 2011 kl. 22:26. Grunn: Skriveleif.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror du finner det du leter etter her!!


http://www.mistenkt.no/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Rettighetene er rimelige klare. Men det er jo i fantasi verdenen man får dem.
Blir du taua så gjør de som de vil. Sjekk denne artikkelen.

http://www.crime-shop.net/index.php?...66d86153cce958
Sitat av Mrselfdestruct Vis innlegg
Rettighetene er rimelige klare. Men det er jo i fantasi verdenen man får dem.
Blir du taua så gjør de som de vil. Sjekk denne artikkelen.

http://www.crime-shop.net/index.php?...66d86153cce958
Vis hele sitatet...
Hahaha, må nesten le. For en latterlig og useriøs nettside.

"Ikke forvent deg å få noen av dine lovpålagte rettigheter." Tror det lønner seg å være mer kildekritisk enn dette.
Det var en ganske stusselig side, ja. Kan ikke si jeg var fryktelig imponert.
Sitat av Fanfare Vis innlegg

Husransakning
Dersom du ikke skriftlig godkjenner en husransakelse, må politiet ha tillatelse fra en dommer. Kravet for at de i det hele tatt kan be om en husransakelse er at den som bor der er mistenkt for å ha gjort noe som kan medføre fengselsstraff, ELLER ha nektet å oppgi navn, fødselsdato, stilling og adresse. De kan gjennomsøke ditt rom, hvis du bor i kollektiv, eller hele leiligheten din hvis du bor alene. Hvis du bor i kollektiv kan de sjekke andre rom hvis du befinner deg der når de kommer, eller du f. eks. løper gjennom det for å stikke av. Politiet kan også ransake hotell rom og lignende. Politiet kan ransake stedet der du bor selv om du er under den kriminelle lavalderen (under 15 år). Reglene for dette finnes i Straffeprosessloven og Politiloven.
Vis hele sitatet...
Dette innlegget er et prakteksempel på hvorfor lov og rett-formet ble borte. Jeg kjenner at det river i øynene, stikker i hjertet og klør i fingrene når jeg leser dette. Jeg klarer rett og slett ikke la det gå forbi. Og du er ikke den eneste som skriver velmente innlegg for å veilede, men så blir det ren villedning.

Jeg orker ikke kommentere alle feilene du skriver, for det meste er grunnleggende feil. Bare det at du nevner at regler for ransaking finnes i politiloven, viser at du virkelig ikke vet nok om jus til å begi deg så langt utpå i debatten. Men en ting jeg vil påpeke, er at om du bor i kollektiv så kan politiet ransake hele kåken og ikke bare ditt rom. De kan ransake alle rom som du kan ha tilgang til. Så hvis en slik situasjon skulle oppstå vet du det og slipper unødvendig krangling med politiet.

Ellers kan du lese det Gullfisk18 skriver. Veldig bra skrevet og helt korrekt!

Og som Gullfisk18 nevner, så er det bare tull at politiet alltid gjør det de vil. Tro det eller ei, men de kan være nødt til å måtte forsvare det de har gjort i retten. Dette vet de og de vil alltid ha ryggen fri når de bruker tvangsmidler. De færreste vil risikere å få straff som privatperson for å ta en kjeltring. Så hvis politiet sier at de har lov til å gjøre noe, har de i 99% av tilfellene det. Så gjør deg selv en tjeneste og ikke drit deg ut med å leke jusekspert!
Sitat av geirbauer Vis innlegg
Dette innlegget er et prakteksempel på hvorfor lov og rett-formet ble borte. Jeg kjenner at det river i øynene, stikker i hjertet og klør i fingrene når jeg leser dette. Jeg klarer rett og slett ikke la det gå forbi. Og du er ikke den eneste som skriver velmente innlegg for å veilede, men så blir det ren villedning.

Jeg orker ikke kommentere alle feilene du skriver, for det meste er grunnleggende feil. Bare det at du nevner at regler for ransaking finnes i politiloven, viser at du virkelig ikke vet nok om jus til å begi deg så langt utpå i debatten. Men en ting jeg vil påpeke, er at om du bor i kollektiv så kan politiet ransake hele kåken og ikke bare ditt rom. De kan ransake alle rom som du kan ha tilgang til. Så hvis en slik situasjon skulle oppstå vet du det og slipper unødvendig krangling med politiet.

Ellers kan du lese det Gullfisk18 skriver. Veldig bra skrevet og helt korrekt!

Og som Gullfisk18 nevner, så er det bare tull at politiet alltid gjør det de vil. Tro det eller ei, men de kan være nødt til å måtte forsvare det de har gjort i retten. Dette vet de og de vil alltid ha ryggen fri når de bruker tvangsmidler. De færreste vil risikere å få straff som privatperson for å ta en kjeltring. Så hvis politiet sier at de har lov til å gjøre noe, har de i 99% av tilfellene det. Så gjør deg selv en tjeneste og ikke drit deg ut med å leke jusekspert!
Vis hele sitatet...
Takker og bukker!

Kunne ikke blitt mer enig. Det var nok best å fjerne hele lov- og rett-tråden. Makan til direkte feil, synsing og villedning skal man lete lenge etter.