Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 11242
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av gokart
trenger litt hjelp, har en vacuumboks (for de som veit hva det er) metalbeholder som rommer en del krutt, kanskje 400gram eller no, så har jeg et metallrør som funker kjempebra som løp, hadde tenkt å fyre av vacumboksen fylt med krutt med hjelp av metallrøret, noen som veit hvor mye krutt jeg skal ha som utskytningsladning? og hvordan jeg skal få fyr på lunta til bomba fra utskytningseksplosjonen uten at hele lunta brenner opp med en gang og bomba smeller i løpet?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i allværden skal du sprenge en vakumboks/desikator?!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Skal du sikkert.

Jeg har kommet godt i gang nå og arbeidet til og med på julaften (kun deler av den). Har nettop lagd en
1-2Ib coreburner med polyesterhylse, polyesterdyse, polyester topp og polyester som bindemiddel i drivstoffet.

Polyester er bare helt sykt bra. Skjønner ikke hvorfor så få bruker det (utenom helsefaren, grisete)? Drivstoffet ble ikke påvirket av polyesteret og vil bli STEINHARDT når det herder noe som eliminerer presse og godt utstyr som en nødvendighet. Brukte kun et kosteskaft til å presse manuelt med. Jeg brukte drill til å lage core og borret ble ikke 10*C varmt engang! (Var ca 5*C fra før).

Jeg lagde en hylse 1/3 tykkelse av vanlige papphylser og den er pokkers så solid.
Får se hvordan raketten klarer seg i morgen. Er litt usikker i og med at veggen ble litt tynn og dysa har sprekk i seg (røff behandling).

Polyester, DET MÅ DA VÆRE KONGE?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Sitat av gokart
nix, er ikke svartkrutt i grisehyl, burde ikke utale meg siden jeg ikke veit hva det er men kan det være flash som er pressa sammen?


trenger litt hjelp, har en vacuumboks (for de som veit hva det er) metalbeholder som rommer en del krutt, kanskje 400gram eller no, så har jeg et metallrør som funker kjempebra som løp, hadde tenkt å fyre av vacumboksen fylt med krutt med hjelp av metallrøret, noen som veit hvor mye krutt jeg skal ha som utskytningsladning? og hvordan jeg skal få fyr på lunta til bomba fra utskytningseksplosjonen uten at hele lunta brenner opp med en gang og bomba smeller i løpet?
Vis hele sitatet...
Søk litt på mekking av luftbomber, så får du vel svar på alle spørsmålene dine.

Hylerkomposisjoner er vel gjerne natriumbenzoat eller kaliumbenzoat blandet med kaliumperklorat.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Benzoat ville hvert det beste pga pris og sikkerhet, men jeg har lest (på gamle sveafireworks tror jeg) at de brukte gallusyre. Siden det brukes med klorat som oksidasjonsmiddel er nok dette usannsynelig.
Sitat av AndersG
Skal du sikkert.

Jeg har kommet godt i gang nå og arbeidet til og med på julaften (kun deler av den). Har nettop lagd en
1-2Ib coreburner med polyesterhylse, polyesterdyse, polyester topp og polyester som bindemiddel i drivstoffet.

Polyester er bare helt sykt bra. Skjønner ikke hvorfor så få bruker det (utenom helsefaren, grisete)? Drivstoffet ble ikke påvirket av polyesteret og vil bli STEINHARDT når det herder noe som eliminerer presse og godt utstyr som en nødvendighet. Brukte kun et kosteskaft til å presse manuelt med. Jeg brukte drill til å lage core og borret ble ikke 10*C varmt engang! (Var ca 5*C fra før).

Jeg lagde en hylse 1/3 tykkelse av vanlige papphylser og den er pokkers så solid.
Får se hvordan raketten klarer seg i morgen. Er litt usikker i og med at veggen ble litt tynn og dysa har sprekk i seg (røff behandling).

Polyester, DET MÅ DA VÆRE KONGE?
Vis hele sitatet...
Har faktisk en liter stående jeg også. Har bare ikke brukt det så mye. Men du sier dyse av polyester. Vil tro at du da kan lage det på denne måten:
http://www.nakka-rocketry.net/knight2/desfig1.gif

Der du bruker polyester i stedet for "concrete"? Men hvordan er det med polyester og varme? Tåler det mye?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Polyester er ganske lettflytende son som kan gjøre det litt vanskelig å støpe i kompliserte former. Jeg heller bare nedi ønsket mengde polyester og former dysa med en drill etterpå. Kjempeenkelt å drille i uarmert polyester.
Polyester tåler en del varme, men det fikses ganske lett med en liten del bentonitt på toppen. Da tar bentonitten varmen og polyesteren trykket. Ved å tilsette litt sand (helst blåsesand) vil polyesteren bli mere bestadig, men vanskeligere å jobbe med.
Viss jeg skal lage en dyse på denne måten, så bruker jeg jo former til å støpe alt i. Noe som gjør at jeg også kanskje kan armere den. Da vil jeg jo også sette inn noen tykke skiver av stål som gjør at de tar meste parten av varmen.

Skal gjøre litt mer eksprimentering med polyester og glassfiber i julen. Fant du forresten ut om glassfiber splintrer?

Du har ikke et bilde av coreburneren din?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Glassfiber_kan_splintre, men det er sjelden. Vanlighvis blir det til støv eller det bare revner. Jeg bruker alltid vernebriller og holder meg på brukbar avstand. Prøv sand til armering. Hvis du bruker blåsesand blir det nesten metall!

http://www.geocities.com/kvakkelars/R1.JPG

http://www.geocities.com/kvakkelars/R2.JPG

http://www.geocities.com/kvakkelars/R3.JPG

Raketten ser mye penere ut i virkeligheten og jeg fant ut at den har en ID nermere 4Ib og en lengde til en stor 2Ib. Brukte ikke rette dimensjoner på denne prototypen. Drivstoffet er forresten 6:3:1 mix.
Skal også ha på litt sandarmert polyester for å forsterke dysen da jeg glemte bentonitt og lagde sprekker pga håndtering med brutal borr og murgulv.
Sitat av AndersG
Glassfiber_kan_splintre, men det er sjelden. Vanlighvis blir det til støv
Vis hele sitatet...
Forklarer kanskje hvorfor jeg aldri fant røren etter at jeg prøvde med flash den :lol:

6:3:1? KN/SU/Polyester?

Blåsesand. Må den bestilles eller finnes den på byggforhandlere? Kanskje kattesand kan gjøre samme nytten...
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
du kan kjøpe blåsesand på Biltema.

25kg for 50kr

http://www.biltema.no/products/produ...?iItemId=80623
Se der ja. Får vel gå til anskaffelse av en slik sekk da

Hvilken av de to typene er det du bruker AndersG, eller har du en helt annen type?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av pyrotekniker

Forklarer kanskje hvorfor jeg aldri fant røren etter at jeg prøvde med flash den :lol:

6:3:1? KN/SU/Polyester?

Blåsesand. Må den bestilles eller finnes den på byggforhandlere? Kanskje kattesand kan gjøre samme nytten...
Vis hele sitatet...
Hehe, ja.

6 KNO3
3 Trekull
1 Svovel

Brukte blåsesand fra biltema i den minste kornstørrelsen. Tror ikke kattesand duger. Sanda må være skarpkornet noe en katt ikke ville likt særlig bra..

Brukte en svovelfri tidligere og slet litt med overgangen til en nye komposisjon og ny teknikk.
Brukte ikke å fukte før, men gjorde det nå.
På raketten på bildet, gikk det til helvete. Brukte polyesteret feil og møllet det ikke godt nok.
Den sto bare å hoppet i rampa. Prøvde senere med en oppfølger som jeg fuktet med vann og dextrin og lot tørke i noen timer foran ovnen (IKKE inne). Fukten ble der hele tiden.

Så ble jeg lei og gikk tilbake til NC-lakk som hadde fungert på mindre raketter tidligere. Den fløy skikkelig bra (var en mindre rakett) og jeg prøvde en større en. Den tok av, men alt for slapt. Ganske sikker på at det skyldtes at komposisjonen ikke var helt tørr. Stress blir alltid rot. Tror jeg prøver med veldig lite NC-lakk i morgen eller kun litt etanol.

Har video av den som fungerte. Verifiserer på google.
Hmm, virker ganske stilig dette her.

Men du tar altså å presser kruttet(drivstoffet) direkte ned i polyesterøren. Du lager ikke den i en egen for og setter deretter nedi casingen? Det er jo det en gjør når en lager KNSU-raketter.

Har også lagt små raketter med både svovelfri og svovelinnholdig krutt.Da har jeg aldri fuktet eller noe. Bare banket krutt nedi så hardt jeg kunne med en hammer. Dette er ikke sikkert at gir like bra suksess på større raketter.

Tørking er ikke noe problem, har en skikkelig fin ting som tørker det meste ganske kjapt.

Nå driver jeg å lager "skikkelige" raketter, etter god gammel stil fra nakka-rocketry. Har ikke kommet så veldig langt ennå, driver fortsatt med PVC som casing. Etter nyttår får jeg tilgang på en metalldreiebenk som gjør at jeg kan gå over til metall som casing. Skal også skaffe meg noe Sorbitol som gjør at jeg kan få mest mulig ut av brennstoffet.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg presser drivstoffet rett ned i hylsa og borrer ut en core etterpå. NC-lakk er genialt bindemiddel i og med at det tørker fort, men på større raketter tar det tid. Polyester vil jeg eksprimentere litt mer med før jeg bruker det for fullt. Er ikke tilhenger av KNSU da det ikke tåler lagring i friluft.
På store raketter har jeg vanskelig for å skjønne at de kan bli lagd stabile (ikke CATO) uten å fukte hvis du presser for hånd. Jeg skal prøve uten noe fukt på ca 3Ib'ene og se hva som skjer.
Sitat av AndersG
Jeg presser drivstoffet rett ned i hylsa og borrer ut en core etterpå. NC-lakk er genialt bindemiddel i og med at det tørker fort, men på større raketter tar det tid. Polyester vil jeg eksprimentere litt mer med før jeg bruker det for fullt. Er ikke tilhenger av KNSU da det ikke tåler lagring i friluft.
På store raketter har jeg vanskelig for å skjønne at de kan bli lagd stabile (ikke CATO) uten å fukte hvis du presser for hånd. Jeg skal prøve uten noe fukt på ca 3Ib'ene og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Nei, det er kanskje det største problemet med KNSU. Jeg har planer om å kjøpe en sekk KalsiumKlorid å lage en slik som dette:

http://www.nakka-rocketry.net/knight2/12_store.jpg

Da kan jeg lagre dem inni der i en uke eller noe sånt kanskje. Bare sørge for at de ikke ligger for lenge, siden da brenner de fortere enn normalt og dette resulterer sannsynligvis i en CATO.

Skal prøve meg med NC-lakk som bindemiddel jeg også. Kanskje kan jeg da bruke krutt som brennstoff på større raketter, da krutt har en større tendens til å CATO enn KNSB, KNSU, KNDX og KNFR.

Desverre har jeg ikke noen presse, så jeg må bare presse å banke for hånd. Men nå har jeg fått gang på kulemølla mi igjen, har til og med støpt blykuler så nå lager jeg relativt store mengder krutt om gangen. I tillegg lager jeg det veldig billig, noe som gjør at det egner seg til rakettbrennstoff.

Regner med at diameteren på coren er enklest å bare prøve seg fram med, ettersom brennhastigheten og mengden på gass kruttet danner avhenger av type kull og hvor mye det har blitt møllet. Det samme gjelder vel forsåvidt dysa også.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Skal prøve meg med NC-lakk som bindemiddel jeg også.
Vis hele sitatet...
Der missforsto jeg, men det ga meg en ide. Hva med og smøre inn en stor klump KNSU med NC-lakk? NC-lakk er vanntett, og mest sannsynlig luftett? + at man da bare kan fyre på uten og ta av noe embalasje.

Men tilbake til topic. Jeg tenkte og på en rakett for min smak, som Først brenner opp, og så skyter ut av en svak morter en luftbombe av kraftige dimensjoner, og en fallskjerm, så raketten kan brukes flere ganger. Noen som synes det høres brukbart ut? Ellers vil rakettene _mine_ bli smelta plastik eller metall, pulver og masse andre saker av liten partikulær størelse :?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Desverre har jeg ikke noen presse, så jeg må bare presse å banke for hånd. Men nå har jeg fått gang på kulemølla mi igjen, har til og med støpt blykuler så nå lager jeg relativt store mengder krutt om gangen. I tillegg lager jeg det veldig billig, noe som gjør at det egner seg til rakettbrennstoff.

Regner med at diameteren på coren er enklest å bare prøve seg fram med, ettersom brennhastigheten og mengden på gass kruttet danner avhenger av type kull og hvor mye det har blitt møllet. Det samme gjelder vel forsåvidt dysa også.
Vis hele sitatet...
Man kan klare seg fint uten presse, men da vil rakettene kreve lengre tørketid. Greit å starte med 1/3 av ID'en som diameter på dysa/coren. Så kan du evt endre. Det vil nesten garantert kreve litt prøving og feiling :wink:
Jepp, jeg kjenner godt til en del prøving å feiling når jeg laget de små rakettene

Men de ble rimelig bra til slutt da. Skal holde dere oppdatert om jeg får til noe nevneverdig.
Fått noe mer greie på polyester-baserte komposisjoner, Anders? Det jeg har lest om polyester sier at det er lite egnet på grunn av lav brennhastighet, så jeg har ikke brukt noe tid på det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Fulmen
Fått noe mer greie på polyester-baserte komposisjoner, Anders? Det jeg har lest om polyester sier at det er lite egnet på grunn av lav brennhastighet, så jeg har ikke brukt noe tid på det.
Vis hele sitatet...
Komposisjoner basert på polyester som reduktant er elendige, men 3% polyester som bindemiddel i kometer,fontener etc skal duge. Problemet er at det virker som det hindrer brennehastigheten i å øke pga trykk, noe som gjør det ubrukelig i raketter etter min erfairng.

Polyesteret er nok ikke et utmerket bindemiddel i komposisjoner, men til hylser, dyser, endeplugger etc er det bare konge. Jeg lagde noen titalls 2, 4 og 8oz hylser i dag med dopapir som armering og de er skikkelig solide.
Bare å lage noen pinglete "grunn hylser" for så å surre dopapir rundt dem og la papiret absorbere polyester. Med litt varme tørker de på under en halv time.
Jepp, polyester er suverent til kompositter. Har en rakettkropp laget av papirarmert polyester, og det er et imponerende materiale når en tar prisen i betraktning.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ja, men jeg må si at det er temmelig bra til dyser også. Jeg er senil iblandt og glemmer bentonitt, men likevel holder dysene seg nesten helt perfekte. Eneste minus må være lukta og skadeligheten.
Det er sant, ikke akkurat noe for innendørs bruk. Har lurt på hvordan det ville fungere til pasting av shells, men jeg tror ikke det er verdt bryet. Bortsett fra på dager som dette hvor jeg prøver å få ferdig fyrverkeri i tide. Skal reise på fredag og har fremdeles ikke begynt pasting av den 5" bomben jeg skal ha med :roll:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
5"? Heftig Har en 6" mortar og alt jeg trenger for å lage shells, men jeg tror jeg venter til neste år eller ut på nyåret. Skal prøve å paste noen 3" med polyester. Har et eget verksted kun for polyester som jeg ikke oppholder meg i ellers så det er ikke så mye bry for meg.
Mangler klorat da jeg har rett å slett vært så optatt med raketter at jeg har ikke fått koblet strømforskyninga (en jobb i seg selv, PSU!) til cella som er ferdig med GSLD anoder. Har veldig lyst til å bruke H3 i noen shells i år. BP eller nitratflash med atomisert duger bare ikke.
Romjula er et stress, dog i en positiv form 8)
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Liker nyttårsplanene deres
Vell, jeg har ikke sagt noe om _min_ nyttårsplan, men det er ikkenoe spess. Skal ta det med ro i år, så det blir vell bare litt vanlig fyrværkeri, og 1 rakett med ca 120g NMANNC plastisk masse med spon, for og skape litt luft, og øke sensiteten.
Stoffet smeller 7000-7500 m/s, med høyt trykk, og duger til retta ladninger. Skal regne litt og sjekke om jeg kan tilsette Al for noe praktiske mål.
Viss jeg finner ett stort papprør, kan jeg vell kansje mekke ett shell, ikke av noe spesielt papp ellernoe, kansje bare ett papprør forsterka med tape, og inneholder ett par hundre gram av stoffet nevnt over.
H3? Aldri prøvd det, har totalt klorat-forbud i boden min. Bruker bare whistle til break, det fungerer helt greit.

Mulig jeg mekker en liten luftsalutt også, en 60mm med 40g KP/dark alu bør vel holde. Skal selvfølgelig ha en 5-6 kinaputter med 8g flash, de er alltid morsomme :-)
Nå har jeg laget 2 3" shells med 100 gram flash, disse har også en hvit hale!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fulmen
H3? Aldri prøvd det, har totalt klorat-forbud i boden min. Bruker bare whistle til break, det fungerer helt greit.

Mulig jeg mekker en liten luftsalutt også, en 60mm med 40g KP/dark alu bør vel holde. Skal selvfølgelig ha en 5-6 kinaputter med 8g flash, de er alltid morsomme :-)
Vis hele sitatet...
Trodde du bare brukte sånn 3 gram på de små kinaputtene dine fra noe jeg leste på nFF i gammledager. Men 60mm? Er ikke det litt mye for 40 gram? Og hvor bestiller du dark aluen din? Svenskakemi?
Gikk ned til 6g for de store (16x20mm hylse), for de små (12x16mm) holder det med 3g. 8g blir egentlig litt ubehagelig på under 10-15meter :-)

Droppet luftsalutten, har nok med en symbolsk luftbombe. Men 40g er omtrent passe for de (40x50x75mm kjerne).

Aluen er ting jeg fikk tak i via diverse kontakter. Aner ikke hvor de fikk tak i det.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har hele verkstedet for meg selv og det er stort og delt inn i flere seksjoner så det går ganske greit å bruke klorat der. Skal bruke APAN i knallladningene mine da jeg ikke har veldig fin flakaluminium.
Fikk en dålig nyhet i dag og. Det er egne regler for der jeg bor som sier at det er ulovlig å sende opp fyrverkeri utenom 31 :evil: I resten av landet er det jo 27-31.
Regler? Hvilke regler? :wink:

Jeg tror det er noen regler som forbyr sjølmekka fyrverkeri også, men man kan jo ikke la reglene ta helt overhånd...
Nei! :P det er 31. fra 18:00 til 1. 02:00, slik har det vært i mange år.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nei, det er sant, hvis vi skulle tatt 100% hensyn til reglene ville ikke hobbyen ha ekistert :lol:
Det skjer jo sikkert færre skader med seriøse hobby-pyroteknikere enn estes fanatikere likevel er estes lovlig. Fin sjangse til å utvikle rakettmotorene til neste år 8)

Edit: Når kom de?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Fulmen
Gikk ned til 6g for de store (16x20mm hylse), for de små (12x16mm) holder det med 3g. 8g blir egentlig litt ubehagelig på under 10-15meter :-)

Droppet luftsalutten, har nok med en symbolsk luftbombe. Men 40g er omtrent passe for de (40x50x75mm kjerne).

Aluen er ting jeg fikk tak i via diverse kontakter. Aner ikke hvor de fikk tak i det.
Vis hele sitatet...
Høres ut som brukbare greier det der ja. Må få testa skikkelig flash snart. Har bare sprengt en 40 gram kubbe, og det var ubehagelig ja. Og en romessens flaske med flash tok jeg en gang i en snøhule, og det trøkka rundt hele kroppen.
Hvilken type flash bruker du Fulmen?

Har nå så godt som ubegrensa med KMnO4, så må nesten lage noen salutter jeg med. Er ustabilt ja, men lager ikke mye.
Mg+KMnO4
Permanganat-flash er ren idioti, spesielt sammen med magnesium. Jeg bruker vanlig perklorat/aluminium-flash, det er mer enn farlig nok for min smak.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg tror jeg har et tresifret antall kjemikalier nå og mange i bulk mengder. Red Gum, flere typer aluminim, benzoat, strontium, barium, natrium og kobbersalter i mengder samt lampblack, skjellakk, laktose, parlon, pvc, antimon(III)sulfid og mye mer, men jeg mangler klorat/perklorat :roll: . Sliter også med å koble strøm til kloratcellen. Testet med PSU, men den gav ikke noe. Har dog en utrolig feit transformator fra en micro som jeg skal se om jeg kan bruke. Burde klare å gi noen hundre ampere (ikke aktuelt i min 2dl førstegangscelle..).
Ja, det sølvaktige pulveret er nok flash.

Anders, hvilken type PSU brukte du? En vanlig ATX-forsyning trenger et innsignal fra hovedkortet, for å kjøre det alene må du kortslutte to pinner:
http://modtown.co.uk/mt/article2.php?id=psumod
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har denne fra 1998:

http://cgi.ebay.com/Mitac-Switching-...QQcmdZViewItem

Er ikke helt sikker på om det er AT eller ATX, men den har noe som ligner på såkalte "6 pin aux" og noen 4 pin molex. Har ingen bruksanvisning da jeg tok den fra en brukt pc. Står bare på den at den elverer 16A ved 3,3v.
Driver forresten å river ut MOT trafoen. Men er det strengt tatt nødvendig med likestrøm hvis begge elektrodene er GDSL?

Edit: Den må definitivt være AT, men jeg vet hvor ON pin'en er.
En AT PSU mangler "soft-off" funksjonen og skal starte opp når man slår den på. Så lenge den ikke er på i demontert tilstand er den enten defekt eller av ATX-standard (jeg tipper det siste). Prøv den mod'en jeg linket til, det bør fungere.

Hvordan det funker med vekselstrøm aner jeg ikke, husker ikke hvilke reaksjoner som skjer ved anode og katode.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vet den fungerer og den er av når den er på for å si det sånn. Prøver guiden du linket til Satser på likestrøm. Hvis vekselstrøm blir det ganske rot hvis jeg har forstått det riktig.

Edit: Cellen kjører nå, takk Fulmen
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av WoT
Er det flash i vanlige nåttårs raketter Hvis det er det er det da farligt å åpne de.

lager desuten små raketter av grisehyl de går mellom 20 og 40 meter opp i lufta
Vis hele sitatet...
[color=red]LES REGLENE!!! ER DET SÅ VANNSKELIG?![/color]
Bare hyggelig, jeg får sende inn en bestilling til Anders Elektrokjemiske Industrier når jeg er tom for perk. Som med mitt forbruk burde være en gang etter 2012 elns...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Fulmen
Bortsett fra på dager som dette hvor jeg prøver å få ferdig fyrverkeri i tide. Skal reise på fredag og har fremdeles ikke begynt pasting av den 5" bomben jeg skal ha med :roll:
Vis hele sitatet...
Grmpf, uch. Jeg vet hvordan du har det. Havnet plutselig i tidsnød selv, og har pastet 3" for harde livet i dag. Rimelig kjipt arbeid. I tillegg har jeg laget lunte (quickmatch, spolettes og silikon), en slump 1" shells (både sylindere og runde. Kjøpte masse slike grønne kuler for å bruke cracklingen i dem, og hurra! De er 1"!), i forigårs lagde jeg burst (havre + BP) og møllet BP. Er litt småsliten nå, men er snart i mål
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Fulmen
Bare hyggelig, jeg får sende inn en bestilling til Anders Elektrokjemiske Industrier når jeg er tom for perk. Som med mitt forbruk burde være en gang etter 2012 elns...
Vis hele sitatet...
Hehe, blir nok noen titalls kilo når jeg får ferdig "stasjonen" min. Flere sensorer som overvåker og 10L i størrelse. Det er i fordel i og med at det blir mindre klorgass og lite arbeid.

Nygaard: Hehe, har ikke begynt med pastinga enda, men jeg har satt av tid til å jobbe kronsik fram til nyttår. Skal også kjøpe slike kuler. Bra effekt å bruke flere i en 4" eller ta ut innholdet og lage knalladninger.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Mekker du perklorat eller klorat i den cella di?
Kjøpte 400 'speedfire' hylere på europris i går De er morsomme, hvis man klemmer på de så kruttet knuser smeller de litt. Jeg tar ut kruttet og lager rørbomber. Luntene er også greie å ha.
Sprengte en liten rørbombe her i går kveld og det smalt ganske bra 10cm med 12mm kobberrør. Jeg ble overrasket over at det smalt så kraftig i forhold til fyrstikk/svartkrutt.
Men jeg lurte litt.. Funker det å teipe bomba på en butan/propan-gass boks? Eller blir ikke gassen tent på?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up
Mekker du perklorat eller klorat i den cella di?
Vis hele sitatet...
Lager kun klorat til å begynne med, men jeg har fått noen problemer!

Jo, jeg kjører cellen ute og med en strømstyrke på rundt 5A. Jeg ser ikke en eneste boble eller noe tegn på liv, cellen er ganske kald også. Det har også dannet seg noe brunt som ligner litt på hydroksid. Det skal jo reagere til hypoklorittsyre?
Kan det være temperaturen som gjør dette? Og temperaturen burde vært mye høyere i en celle med et relativt høyt strømstyrke/volum forhold.
Jeg tror jeg stikker å kjøper noen titaniumkatoder og noen store blyanter og lager enda en celle for sikkerhets skyld. Kan koble den på 5v og 12A.

Edit: Har rullet stjerner i dag, og det er ganske morsomt med maskin. De blir fort runde og fine og uten noe gris. Har også kjøpt fyrverkeri for litt under 900kr. Måtte ha litt ekstra når det er siste året de selger raketter. Tror det ble 46 raketter tilsammen og noe småtteri. Selvsagt ingenting i forhold til en god 4" med bleser glitter 11, crackling, blå og streamer eller hvit krysantemum
Blande hylerkrutt fra 4-6 hylere, bank 3-4 megabling til små korn og støv å knus 2-4 stjerneskudd å bland hele driten i et shotglass av plast..sett i en lunte, tenn på å nyt! ;D

(kan hende du trenger solbriller, for dette lyser KRAFTIG)

Skal se om jeg får filma det.. enkelt å lage, å lyser opp hele nabolage i 15 sek ;D

Sitat av Økonom
Kjøpte 400 'speedfire' hylere på europris i går De er morsomme, hvis man klemmer på de så kruttet knuser smeller de litt. Jeg tar ut kruttet og lager rørbomber. Luntene er også greie å ha.
Sprengte en liten rørbombe her i går kveld og det smalt ganske bra 10cm med 12mm kobberrør. Jeg ble overrasket over at det smalt så kraftig i forhold til fyrstikk/svartkrutt.
Men jeg lurte litt.. Funker det å teipe bomba på en butan/propan-gass boks? Eller blir ikke gassen tent på?
Vis hele sitatet...
Hvis du tenner et bål like ved så
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Du vet at og blande forskjellig krutt kan være veldig farlig?