Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  162 11244
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Nå nærmer den store dagen seg med stormskritt! Lager dere mye selv, eller går det i kjøpefyrverkeri?

For min del paster jeg luftbomber for harde livet om dagen, og driver akkurat nå med et 25 skudds 2" flashknall batteri.
Bruker plastskall fylt med 10g 50/50 mg/kno3.
Har også lagd en del kometer som jeg tenker å lime fast på toppen av luftbombene for å få en ekstra fin hale når de skytes opp.
Noen andre med gode ideer?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Fin tråd Er på standby nå for tiden. Venter på en del varer så det er lite jeg kan gjøre. Jeg kommer til å lage det meste selv i år. Bedre enn å kjøpe!
25 skudd "bang"? Litt primitivt? Kommer til å lage en haug av 2, 3 og 4" shells. Hadde vært fint med noen 6", men jeg har ikke fått testa systemet skikkelig.
Jeg driver med raketter. Har finni den perfekte bittelille motoren nå, jobber med å få på noe spennende på toppen. Har ikke testa rakettene på vekt enda, men regner med at de gir en del trøkk. De flyr ikke avgårde når de tenner, de fordufter ut i natten :P
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndersG
25 skudd "bang"? Litt primitivt?
Vis hele sitatet...
Såså, det er den jeg jobber med akkurat nå! :lol:
Jeg har mye ferdig også; 10 knall med 1 sek delay mellom hver, som nedtelling før showet starter.
10 stk 4" silver to red to crackling, 10 stk 4" Tigertail, 3 stk 4" red to crackling, 3 stk green to crackling, 3 stk 4" blue to gold og to 10 knalls kjeder linket sammen med quickmatch.
Dette kommer i tillegg til 35 3", 50 4" , 10 6" og 1 8" som alle er ferdigvarer.
Har også en del batterier både i klasse 3 og 4, så jeg tror kvelden er reddet :wink:

Planlegger å lage miner som legges på topp av de fleste bombene. Da går det fint å bruke alt fra stjerner til hylere, bakkesoler og annet rask man finner i skuffen.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg er så heldig at politiet skal komme her fra kl. 10 til 2 på nyttårsaften jeg :cry: :evil:
Så blir vell ikke noe spendene nyttårsaften på meg i år...

Men tidligere på dagen skal jeg og noen venner teste sasse hjemmelaget som smeller bra, så bryr sikkert igjen seg fordi det er nyttårsaften samme dag...
Men dere som er så heldige å få være ifre for ha en KUL dag/natt :wink:
Jeg for min del skal bruke alle smellene til å teste flere høyeksplosiver.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bang

Såså, det er den jeg jobber med akkurat nå! :lol:
Jeg har mye ferdig også; 10 knall med 1 sek delay mellom hver, som nedtelling før showet starter.
10 stk 4" silver to red to crackling, 10 stk 4" Tigertail, 3 stk 4" red to crackling, 3 stk green to crackling, 3 stk 4" blue to gold og to 10 knalls kjeder linket sammen med quickmatch.
Dette kommer i tillegg til 35 3", 50 4" , 10 6" og 1 8" som alle er ferdigvarer.
Har også en del batterier både i klasse 3 og 4, så jeg tror kvelden er reddet :wink:

Planlegger å lage miner som legges på topp av de fleste bombene. Da går det fint å bruke alt fra stjerner til hylere, bakkesoler og annet rask man finner i skuffen.
Vis hele sitatet...
Nyttårskvelden din er definitivt reddet :lol:
Blir litt av et show det der!
Jeg satser også på å prøve å lage mye av det selv.
Det fine er at folk ikke legger så mye merke til smell da, så testing av HE er bra for de som vil det.

Jeg skal lage et par raketter med sprengladning+ noen mortere.
satser vel mest på ikke så avanserte greier til nyttår, så det blir vel mest mines og raketter. men det kan jo være at det blir noe annet også.
har jo en uåpnet boks med Mg-pulver, 300 gram klorat, et par gram rødt fosfor, pluss de mer vanlige greiene som salpeter, svovel, sukker osv.
skal se om det blir et par kunder-egg shells, må bare finne en passende mortar( noen ideer?).
har også en nyinnkjøpt kulemølle, så det blir full testing av komposisjoner de neste ukene nå!
Tja, prøvde å bruke en tom thunderking/happyspring som mortar, med svartkrutt som burstcharge.
Skulle skyte opp en hjemmelaget effekt, men hele greia gikk i dass.
Driver nå på med å lage en rakett med mg&kno3+bariumnitrat og strontiumnitrat.
Sitat av Bjølg
Jeg for min del skal bruke alle smellene til å teste flere høyeksplosiver.
Vis hele sitatet...
Kommer til å gå i det samme her. Blir sikkert noe ANNMSA og kanskje litt ANFO bare for moro skyld
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Blir vel en god slump shells i 3" (får se hvor mange jeg orker å lage), en større slump shells i 1" og kanskje en finale i 5". Har pr i dag ikke spesielt mye klare komposisjoner, har bare noen få hundre stjerner, og er tom for burst, så jeg får se hvor mye jeg orker å mølle sammen. Spolettes er jeg vel også tom for. Alt i alt ser det ut som jeg har noen arbeidsfulle dager foran meg..

I tillegg blir det sikkert et par smell på bakken. Pleier å lage det. Det er et eller annet barnslig morro med det.
hmm....tror det blir mange bomber i år. Skal smelte ganske mange 200-300g KNSU bomber og lage mange putter. Har ennå ikke laget et vellykket shell ennå, får prøve og lage et uten og skyte det opp og bare legge det på bakken.


har nå degradert kjemibenken min fordi den sto rett der vi skal ha juletreet :cry: så nå har jeg bare et 1,5 * 1 M stort bor, men har det aller viktigste der. så det skal bli noen PANG fra meg i år.


EDIT: skrivefeil
Tja...
litt av hvert kjøper alltid store og billige batterier og '' Oppgraderer '' de.
Pluss skal fyre av en 50Kg Røykbombe og
Offtopic:
God jul & Godt Nytt År!
Skal faktisk lage mine første shells, er litt ny innen det.
Har fokusert mest på raketter til nå...
Skal lage en del 2"shells, et par 3 og 4"shells.
Svartkrutt som burstcharge, og et løsemiddel f.eks xylen til å tette shellene med?
Mangler lunte da, men går ut i fra at en lunte fra et fyrverkeri holder!
Mange fine :P http://www.youtube.com/watch?v=9LLGyHDWXF8
jeg og kameratene mine har store planer;D 2kruttrøyk batterier hver demontert med bare kruttet i en imsdal 5liters tønne;D vi er 5-6 stykker:P noen som tror detta vil smelle litt?=D
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
jeg tror ikke det vil smelle i det hele tatt

Er det prosjektilene dere har puttet oppi tønnen, så vet jeg ikke om alt vil gå av samtidig.
Sitat av Yazzie
jeg og kameratene mine har store planer;D 2kruttrøyk batterier hver demontert med bare kruttet i en imsdal 5liters tønne;D vi er 5-6 stykker:P noen som tror detta vil smelle litt?=D
Vis hele sitatet...
Har du bare krutt nedi der kommer du til å få en kjedelig opplevelse. Krutt krever trykk for å eksplodere, noe jeg egentlig håper du skjønner siden du håndterer så store mengder av det.
Sitat av Bjølg
Sitat av Yazzie
jeg og kameratene mine har store planer;D 2kruttrøyk batterier hver demontert med bare kruttet i en imsdal 5liters tønne;D vi er 5-6 stykker:P noen som tror detta vil smelle litt?=D
Vis hele sitatet...
Har du bare krutt nedi der kommer du til å få en kjedelig opplevelse. Krutt krever trykk for å eksplodere, noe jeg egentlig håper du skjønner siden du håndterer så store mengder av det.
Vis hele sitatet...

vis det er store nokk mengder med flash (som er i kruttrøyk) så gir det fra seg et smell uten noen "innpakning", men det blir myyye betre vis du pakker det bedre inn, å da mener jeg ikke en imsdal tønne, dessuten kan det komme splinter vis du bruker en imsdaltønna.

PS. kruttet som er i kruttrøyk er veldig sensetivt for friksjon, slag, statisk elektrisitet og varme. Behandle det me respekt! vis ikke kan du bli alvorligt skadet, kansje drept.
Jeg mente selvfølgelig svartkrutt. Jeg har faktisk aldri hørt noen kalle flash for krutt ennå. Selvfølgelig vet jeg at flash detonerer frittliggende i store nok mengder, men svartkrutt (som jeg mente) gjør ikke det.

Kruttrøyk er et batteri, ikke sant? I så fall er det svartkrutt der også, som lift charge.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Sitat av Bjølg
Kruttrøyk er et batteri, ikke sant? I så fall er det svartkrutt der også, som lift charge.
Vis hele sitatet...
Det er så lite svartkrutt til lift charge. Du får ikke mye svartkrutt ut av batterier.
Sitat av Bjølg
Jeg mente selvfølgelig svartkrutt. Jeg har faktisk aldri hørt noen kalle flash for krutt ennå. Selvfølgelig vet jeg at flash detonerer frittliggende i store nok mengder, men svartkrutt (som jeg mente) gjør ikke det.

Kruttrøyk er et batteri, ikke sant? I så fall er det svartkrutt der også, som lift charge.
Vis hele sitatet...
de kulene som blir skutt opp innholder flashkrutt (+ litt gorvere alu-pulver for å få til litt effekt).
svartkrutt blir kun brukt som liftcharge i batterier som eksplosive og kruttrøyk.
Sitat av Bang
Nå nærmer den store dagen seg med stormskritt! Lager dere mye selv, eller går det i kjøpefyrverkeri?
Vis hele sitatet...
Pleier å kjøpe litt små/bakke fyrverkeri, så åpner jeg det opp og stapper alt oppi en eske eller noe lignende. Funker fint det Smeller ikke noe særlig da, men det hyler, frezer og alt mulig :P

Sitat av Thoryllo
Jeg er så heldig at politiet skal komme her fra kl. 10 til 2 på nyttårsaften jeg :cry: :evil:
Så blir vell ikke noe spendene nyttårsaften på meg i år...
Vis hele sitatet...
Feir nyttår i Hemsedal. Skikkelig mye oppskytning og fyll på nyttårsaften :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det vil ikke komme noen splinter verdt å bry seg om fra en 5l Imsdal dunk. Hvis du stapper alt kruttet nedi uten å demontere luftbombene burde du få et brukbart smell. Og fyrverkeri (med unntak av "kun flash" effekter) inneholder IKKE titanium eller (ihvertfall ikke) aluminium for effekt. Det ville ha ødelagt alt.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bjølg
Selvfølgelig vet jeg at flash detonerer frittliggende i store nok mengder, men svartkrutt (som jeg mente) gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Du som er så ram på å korrigere burde vel ha fått med deg at flash ikke detonerer? :roll:
hvis vi tar og legger masse grus over kruttet da? det vil skape ett godt trykk?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Flash deflagrer uansett hvor høyt det smeller.
Sitat av Bjølg
Selvfølgelig vet jeg at flash detonerer frittliggende i store nok mengder, men svartkrutt (som jeg mente) gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Håper du mente smeller frittliggende i store nok mengder
Sitat av pyrotekniker
Sitat av Bjølg
Selvfølgelig vet jeg at flash detonerer frittliggende i store nok mengder, men svartkrutt (som jeg mente) gjør ikke det.
Vis hele sitatet...
Håper du mente smeller frittliggende i store nok mengder
Vis hele sitatet...
Shit, blings fra min side. Kan unnskylde meg med at jeg hadde styggdårlig tid siden jeg skulle skynde meg til Nintendo Wii-kø.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yazzie
hvis vi tar og legger masse grus over kruttet da? det vil skape ett godt trykk?
Vis hele sitatet...
Ta heller de tomme hylsene fra batteriet og fyll halvfulle med flash. Så dytter du nedi en papirfille og limer igjen med smeltelim.
Da har du en kinaputt som burde smelle meget bra.
Det er nok lurt å forlenge lunten litt...
Yazzie, jeg må bare spørre: hvor mye vet du om flashpulver? Det er rimelig sensitivt, så jeg ville ikke anbefalt å håndtere slike store mengder hvis du ikke vet hvor sensitivt det er. Bare et vennlig tips.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Qutoe fra Ofcas Technique in Fire Volume 2:
Lets examine some facts about flash and some safety tips on handling. A good quality flash has a critical mass of about 50 grams. This means it will detonate with concussion in open air (no container) when ignited. Less than 50 grams will burn violently but without report. Compare this with black powder which has a critical mass of about 500 pounds!

Dette sier ganske tydelig at både flash og BP kan detonere i store nok mengder.
Presser du BP kraftig og setter til en sterk detonator får du dette til å detoner. Det gjelder for så vidt de aller fleste andre fuel du kan tilsette KNO3.
jaja, har så smått begynt på 3 rørbomber.

2 av dem er sveset i svart metall (litt sprøtt, men likevell hart) så da har jeg 2 sylindere av disse, har også fiksa gjenger på den ene enden med skru "kork" som jeg bare skrur igjen når den er fylt med krutt, (bruker vanelig krutt fra raketter).

for å tenne dem bruker jeg en 220ohms motstand som jeg kortslutter med et bilbatteri, da blir den dritvarm og begynner å brenner, legge denne i mitten av bombene.

driver også med en 3 rørbombe som er litt mindre, den er helt tett untatt et 5,5mm hul som jeg fyller krutt i, for å tenne denne bruker jeg tenhetta til 22cal rifle skudd, tar av kula og fyller dne med krutt og drar lunte ut fra den og ned i bomba, 22cal er 5.5mm så denne passer akkurat i hullet.
skal lage en mekanisme med fjør og en "hammer" som slår ned i kula så den tenner, bruker et tau som jeg røsker i så sprenger den.

gleder eg hefti til å teste den.

rørbombene veier ca 2kilo uten krutte, de er tunge og tykke. kommer til å fly splinter som faen med et helvetes smell
husk og pass på at ingen andre er i nærheten når du fyrer av pipebombene, rimelig kjipt med splinter i kroppen$.
veit, vi pleier å detonere dem på et gjorde eller på skoleplassen... gjemmer oss somregel bak en vegg eller noe slikt no
Sitat av gokart
vi pleier å detonere dem på et gjorde eller på skoleplassen...
Vis hele sitatet...
På skoleplassen?! Si meg, har du mistet all forstand?!
hehe, er egentlig det faste stede jeg detonerer bombene... men seff, er jo ingen der da, er i ferier osv, og det er en stoor åpen plass, men en svær betongbyggning som kaster ekkoet ut over hele dalen, mer perfekt en det blir det ikke
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Presser du BP kraftig og setter til en sterk detonator får du dette til å detoner. Det gjelder for så vidt de aller fleste andre fuel du kan tilsette KNO3.
Vis hele sitatet...
Hm, har ikke helt satt meg inn i detonasjon så jeg , personlig, skal egentlig holde kjeft. Mulig dette er kun snakk om en sjokkbølge og ikke ekte detonasjon.
Har sett video av 8 tonn waterfall mix i en stålcontainer som har tatt fyr. Ligner temmelig mye på en atombombe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Presser du BP kraftig og setter til en sterk detonator får du dette til å detoner.
Vis hele sitatet...
Feil... Hvorfor en detonator? BP vil deflagrere uansett. Og presse? Vi vet alle at granulert brenner fortest.
Sitat av pyrotekniker
Det gjelder for så vidt de aller fleste andre fuel du kan tilsette KNO3.
Vis hele sitatet...
Feil...
Sitat av gokart
rørbombene veier ca 2kilo uten krutte, de er tunge og tykke. kommer til å fly splinter som faen
Vis hele sitatet...
Feil... Jeg tipper 1 splint, 2 max.
Sitat av AndersG
Sitat av pyrotekniker
Presser du BP kraftig og setter til en sterk detonator får du dette til å detoner. Det gjelder for så vidt de aller fleste andre fuel du kan tilsette KNO3.
Vis hele sitatet...
Hm, har ikke helt satt meg inn i detonasjon så jeg , personlig, skal egentlig holde kjeft. Mulig dette er kun snakk om en sjokkbølge og ikke ekte detonasjon.
Vis hele sitatet...
Det at det blir smell betyr ikke at det detonerer. Når du har en grusomt enorm mengde BP, så vil det frigjøres så enormt med energi fra ett bittelite område at det smeller.
En stor stein som faller ned ett stup og smeller når det treffer en annen stor stein detonerer ikke forde at det smeller.
Sitat av AndersG
Sitat av pyrotekniker
Presser du BP kraftig og setter til en sterk detonator får du dette til å detoner. Det gjelder for så vidt de aller fleste andre fuel du kan tilsette KNO3.
Vis hele sitatet...
Hm, har ikke helt satt meg inn i detonasjon så jeg , personlig, skal egentlig holde kjeft. Mulig dette er kun snakk om en sjokkbølge og ikke ekte detonasjon.
Har sett video av 8 tonn waterfall mix i en stålcontainer som har tatt fyr. Ligner temmelig mye på en atombombe.
Vis hele sitatet...
her er filmen:

http://www.chaf.info/videos/waterfalls_full.wmv

syyyke greier altså!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er det jeg mener med masse energi fra lite sted. Alle skjønner jo hva som skjer da, deflagrasjon eller detonajson. Smell blir det.
Vet ikke helt om den bomba der lagde sjokkbølge, men trykkbølge lagde den til tusen ja!
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Men kan kansje detonate betyr både deflagrasjon og detonsajon?
Hmmm.. På en episode av mythbusters satte de i alle fall av en halv kilo tettpressa BP inni den sementbila. Ville i alle fall ikke kalt det for deflagrasjon jeg.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
BP'en deflagrerer uansett hva du gjør
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Bjølg
Hmmm.. På en episode av mythbusters satte de i alle fall av en halv kilo tettpressa BP inni den sementbila. Ville i alle fall ikke kalt det for deflagrasjon jeg.
Vis hele sitatet...
Var det BP? :shock:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av AndersG
Sitat av Bjølg
Hmmm.. På en episode av mythbusters satte de i alle fall av en halv kilo tettpressa BP inni den sementbila. Ville i alle fall ikke kalt det for deflagrasjon jeg.
Vis hele sitatet...
Var det BP? :shock:
Vis hele sitatet...
Den halvkilo BP'en funka jo dårlig.
nix, er ikke svartkrutt i grisehyl, burde ikke utale meg siden jeg ikke veit hva det er men kan det være flash som er pressa sammen?


trenger litt hjelp, har en vacuumboks (for de som veit hva det er) metalbeholder som rommer en del krutt, kanskje 400gram eller no, så har jeg et metallrør som funker kjempebra som løp, hadde tenkt å fyre av vacumboksen fylt med krutt med hjelp av metallrøret, noen som veit hvor mye krutt jeg skal ha som utskytningsladning? og hvordan jeg skal få fyr på lunta til bomba fra utskytningseksplosjonen uten at hele lunta brenner opp med en gang og bomba smeller i løpet?
Nei, det er ikke flash.

Det står her på forumet en plass hva det består av.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Det er hylersats. Aner ikke hvilken type.