Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 113151
Har laget mine første 2 raketter, brukte 3\4" papprør, bentonitt til dyse, ladet med bp med litt titan.
nr 1. 3\4" x 9cm nr 2. 3\4" x 19cm. den første har alt for kort pinne og ugjevnt ladet, nr2 er jeg fornøyd med i forhold til att det ikke er gjort noen forhåndstester. har med en liten flash i toppen.

Dette var egentlig veldig morro, blir noen rakett tester de nærmese dagene.

http://www.youtube.com/watch?v=hglz36N1avE
Sist endret av PyroMann; 25. november 2010 kl. 15:15.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det lover godt med tanke på at dette var dine første! Bra jobbet! Stinger missilen fungerte jo strålende Bruker du spindle eller borer du kjernen ut?
Sitat av hanses Vis innlegg
Det lover godt med tanke på at dette var dine første! Bra jobbet! Stinger missilen fungerte jo strålende Bruker du spindle eller borer du kjernen ut?
Vis hele sitatet...
Bruker spindle, samme som til fontenene, brukte den på rakettee også.
Godt jobbet, PyroMann!

Hvordan gikk det med din rakett, Pyrotecnican?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Godt jobbet, PyroMann!

Hvordan gikk det med din rakett, Pyrotecnican?
Vis hele sitatet...
Har plagsomt nok ikke fått skutt dem enda... Jeg er sikker på at den har nok kraft etter en statisk test:
http://www.youtube.com/watch?v=pUlDEmvxM3s
Så med mindre jeg plutselig får mulighet, blir det testing på nyttår... Tipper ca 10-15 motorer... 3 er klare til å skytes...
Very Important Pyrotechnician
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Raketter er teh funnai Og så er de jo så kjappe å lage, behøver ikke stresse med tørking, priming, spiking og pasting
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Har plagsomt nok ikke fått skutt dem enda... Jeg er sikker på at den har nok kraft etter en statisk test:
http://www.youtube.com/watch?v=pUlDEmvxM3s
Så med mindre jeg plutselig får mulighet, blir det testing på nyttår... Tipper ca 10-15 motorer... 3 er klare til å skytes...
Vis hele sitatet...
Til hvilken adresse vil du ha sendt en ny lighter?
Ser ut som den ville flydd ja.

Noen av dere som har regna ut sånn ca hvor mye vekt rakettene deres vil løfte forresten? Regna ut blir kanskje litt feil ord men.
Sist endret av legalize_it; 25. november 2010 kl. 17:23.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Til hvilken adresse vil du ha sendt en ny lighter?
Ser ut som den ville flydd ja.

Noen av dere som har regna ut sånn ca hvor mye vekt rakettene deres vil løfte forresten? Regna ut blir kanskje litt feil ord men.
Vis hele sitatet...
Har plenty av lightere...

Jeg vil tro at det å ta en statisk test på en vekt, trekke fra vekten av pinnen pluss en del buffersone blir maks payload vekt...
Sist endret av Pyrotecnican; 25. november 2010 kl. 17:43.
Hehe, hadde en dårlig dag i grustaket på søndag, ingen ting virket som det skulle.
Vi brukte 35-40min på å sette sammen alt, skulle bare rekke fyre opp noe den dagen.

http://www.youtube.com/watch?v=mwumAFUChBo
Epic den stingeren da! Bedre lykke neste gang!
Er det en egen tråd der det står basic om rakettlaging osv? Trenger litt info om hva jeg bør bruke for å få raketten til værs og hvordan "smellet og stjernene" blir antent.
Når man lager en sånn Starmine? Har man et rør med f.eks krutt eller KNSU i bunnen også legger stjernene oppå der igjen?
har nå fått lagd meg en enkel mølle med vinduvisker motor og et plast rør, har også fått møllet opp en 5-600g og lagd noen raketter av det. men handlet noen plastrørstubber som er noen skjøte hylser for andre rør, med ID på 20mm hvilken dyse skal jeg bruke på denne da, prøvde med 3mm men den tok ikke av engang, men lurer på om veggene i røret er for tynne for den var helt smeltet etter på og du kunne vri den rundt og dele den. Noen måter og forsterke disse på siden jeg har kjøpt inn ca 50stk av det? tenkte kanskje på et par runder med gråpapir eller noe sånt. har forresten prøvd noen med pvc rør med litt tykkere vegger og ID på ca 12mm og dyse på 1,5-2mm dyse og de tok fint av.
Dyse skal vere 1/3 av ID én
Sitat av visløff Vis innlegg
har nå fått lagd meg en enkel mølle med vinduvisker motor og et plast rør, har også fått møllet opp en 5-600g og lagd noen raketter av det. men handlet noen plastrørstubber som er noen skjøte hylser for andre rør, med ID på 20mm hvilken dyse skal jeg bruke på denne da, prøvde med 3mm men den tok ikke av engang, men lurer på om veggene i røret er for tynne for den var helt smeltet etter på og du kunne vri den rundt og dele den. Noen måter og forsterke disse på siden jeg har kjøpt inn ca 50stk av det? tenkte kanskje på et par runder med gråpapir eller noe sånt. har forresten prøvd noen med pvc rør med litt tykkere vegger og ID på ca 12mm og dyse på 1,5-2mm dyse og de tok fint av.
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å kjøpe en litt kraftig teip som feks gaffa eller sånn med glassfiber tråder i og teipe kraftig rundt hylsene!
De kommer nok til å bli litt myke fordet, men da holder dem seg bedre vertfall.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Dyse skal vere 1/3 av ID én
Vis hele sitatet...
ok, men da vil den jo bli veldig stor vel? 6mm hørtes ut som litt i for stort, ser noen har sagt den skal være 1/4 av ID og da blir den 5mm da, virker stort for en så liten rakett men får bare brøve.

tenker det blir og legge på noen runder med gaffa teip i første omgang for og se om det hjelper.
Så lenge drivstoffet erav god nok kvalitet vil den gå langt med 5 / 6.5mm dyse.. Er det en core eller endburner? Ernormalt med 1/3 for core og 1/4 for endburner hvis jeg husker riktig...
Og gode gamle sølvteipen vil nok hjelpe deg...
er endburner jeg har lagd, ikke nok verktøy til og lage coreburner.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av visløff Vis innlegg
er endburner jeg har lagd, ikke nok verktøy til og lage coreburner.
Vis hele sitatet...
er jo bare å bore litt lengre inn i fuelet...
Mine erfaringer er at det å finne riktig dysediameter kan være litt tricky. Mitt forslag er å lage en 5-6 raketter å variere størrelsen med 0,5 mm på hver av dem. Da burde du fort se hvem som tar av, å ikke . Har selv brukt plastrør til raketter, og det har funka fint. De har riktignok vært ganske så smelta når de har brent ut, men det gjør ikke noe så lenge de kommer seg langt nok opp på himmelen . De får vel også litt ekstra kjøling når dem flyr. Som griped sier, prøv med coreburnere først, er bare å borre litt lengre inn. Kan være greit å ta det litt rolig mens du borrer. Har selv erfart at borra kan bli litt varme mens man driver på med det.
Sist endret av legalize_it; 4. desember 2010 kl. 13:37.
Bruker man plastrør og raketten går CATO, så flyr det splinter overalt. Derfor papir er anbefalt.

Men det skal gå greit så lenge personell og andre er vekke fra oppskytningsområdet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som vet åssen drivstoff som gir mest kraft til raketter.
Er bp coreburner hissigere enn endburner?
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Er det noen som vet åssen drivstoff som gir mest kraft til raketter.
Er bp coreburner hissigere enn endburner?
Vis hele sitatet...
Veeel, ammoniumperkloratbasert rakettdrivstoff som brukes i motorene på romraketter er heftige saker...

Men av KNSU og BP er BP klart det kraftigste. En coreburner brenner raskere og mer aggressivt og tar av raskere enn endburnere som brenner langsomt og lengre og dermed gir en større høyde hvis det gjøres riktig.
Sist endret av Pyrotecnican; 12. desember 2010 kl. 21:59.
Sitat av PyroMann Vis innlegg
Er det noen som vet åssen drivstoff som gir mest kraft til raketter.
Er bp coreburner hissigere enn endburner?
Vis hele sitatet...
Nå holder jeg meg til bp-motorer da, men jeg er rimelig sikker på at whistle fint slår bp i styrke.

Jeg har hvertfall erfart at bp-coreburner er MYE kraftigere en endburner,
For og tilføye noe til det som Pyrotecnican sa;
Coreburner har en mye større overflate som brenner/ mer gass blir frigjort over kortere tid- høy skyvekraft,
I endburner motorer har du en mye mindre overflate som brenner og ja, mindre gass blir frigjort- mindre skyvekraft.
Sitat av Glenni Vis innlegg
Bruker man plastrør og raketten går CATO, så flyr det splinter overalt. Derfor papir er anbefalt.

Men det skal gå greit så lenge personell og andre er vekke fra oppskytningsområdet.
Vis hele sitatet...
Nja, jeg har opplevd en del CATO's, og der har det vært dysa som har blitt borte alle gangene.

Men man bør uansett holde en viss sikkerhetsavstand ja. Men selv har jeg vært mer redd for flyvende stjerner når jeg har fyrt opp
Sist endret av legalize_it; 13. desember 2010 kl. 00:17.
Jeg har lite erfaring med større raketter, men har endelig finjustert teknikken min med mini raketter. Jeg har testet én 50mm lang, 6mm ID motor, BP endburner 2.5mm dyse i dag og den steg i et relativt sakte tempo jeg liker veldig godt. En ørlite mindre dyse, 2.0mm, så er det perfekt hvis jeg legger på en liten payload. Jeg har rullet 40 rør til de i dag, så blir nok et lite arsenal miniraketter til nyttår...

I morgen blir det nok test av 2.5mm dyse coreburner med et 1" rundt plastshell som header...
Takk takk, sliter ned overlast på rakettene så jeg trenger mere kraft.
Har bestilt coreburner verktøy til 3\4" så jeg håper det blir bedre, har funnet ut att det må bli mye raketter på nyttårsaften :-) men de må ha litt lastekapasitet.
Håper du får til rakettene dine PyroMann, og at de ikke går i lufta slik som de forrige...

NitroFis, du spurte om jeg kunne lage en guide om mine raketter... Vel jeg har laget en video guide nå...
http://www.youtube.com/user/HandMade.../5/yk2iDv7foQA
Det er del 1, del to finner dere i menyen til høyre...

Dette ble forøvrig siste video med 10 minuters grense, har nettopp fått beskjed at min grense nå er 15 minutter... I grevens tid nå før nyttår!
Sist endret av Pyrotecnican; 20. desember 2010 kl. 00:00.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Åssen er det med dyse på raketter egentlig? må man forme på innsiden også? eller bare dysa? der den flammen/røyken kommer ut
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Det er ikke nødvendig å forme dysen på innsiden, men det reduserer sjansen for at pluggen blir blåst ut eller at hele skiten eksploderer.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
ingen som har en oversikt over hvilken størrelse rakettene må ha for og løfte forskjellige størrelse på shell. er en 1/2" rakett, nok til og løfte et 1,5-2" shell liksom?
Sist endret av visløff; 28. august 2011 kl. 13:32.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av visløff Vis innlegg
ingen som har en oversikt over hvilken størrelse rakettene må ha for og løfte forskjellige størrelse på shell. er en 1/2" rakett, nok til og løfte et 1,5-2" shell liksom?
Vis hele sitatet...
Kommer helt ann på trykket du klarer å tyne ut fra den lille motoren din. Det har igjen noe å gjøre med dyse, brennstoff, tyngde og så videre. Lag deg en motor, sett den på en vekt og fyr løs. Så prøver du og feiler noen ganger helt til du har fått max av det du greier ut av din 1/2 motor, så standariserer du den. Er du skikkelig heldig kan du få den til å løfte 5"
ok, ja har prøvd noen med ID på 15mm,men har resultert i cato med 4mm dyse, men det jeg tror er at kruttet er litt voldsomt, for det jeg har brukt er 75:15:10 som er møllet 4-5timer. så vil prøve med 6mm dyse og evt, lage 80:20 krutt, med kanskje litt svovel for og piffe det opp litt, evt. tilsette noe grovt kull for og få en fin hale. ingen som har oppskrift på et flott rakett verktøy, altså mål.
vil kjøpe noe trestenger med riktig dimmensjon pluss en 8mm kobberstang som jeg vil slipe til. det er altså motorer med 15mm og 19mm ID som blir aktuelt.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av visløff Vis innlegg
ok, ja har prøvd noen med ID på 15mm,men har resultert i cato med 4mm dyse, men det jeg tror er at kruttet er litt voldsomt, for det jeg har brukt er 75:15:10 som er møllet 4-5timer. så vil prøve med 6mm dyse og evt, lage 80:20 krutt, med kanskje litt svovel for og piffe det opp litt, evt. tilsette noe grovt kull for og få en fin hale. ingen som har oppskrift på et flott rakett verktøy, altså mål.
vil kjøpe noe trestenger med riktig dimmensjon pluss en 8mm kobberstang som jeg vil slipe til. det er altså motorer med 15mm og 19mm ID som blir aktuelt.
Vis hele sitatet...
http://www.pyrobin.com/files/1lbbp-rocketnozzleless.jpg


Bare å fyre i gang dreiebenken
▼ ... over et år senere ... ▼
har et rør med innerdiameter på 36mm og lurer på hvor lang motoren skal være totalt og oppdelingen med hvor mye bentonitt og knsu jeg skal bruke, dyse strl og hvor langt inn jeg skal bore??? takker på forhånd
Lengde: Noenlunde valgfri, men mer enn 2-3x ID vil jeg si
Bentonitt: Et lag som gir en sterk dyse. 5-10 mm?
KNSU: fyll hele røret
Dysestørrelse: Kommer ann på. Coreburner: 1/3 av ID. Endburner: 1/4
Borring: Coreburner: Litt inn i KNSUen, så det får tent. Endburner: Nesten hele veien gjennom
Sitat av Sinken Vis innlegg
Coreburner: Litt inn i KNSUen, så det får tent. Endburner: Nesten hele veien gjennom
Vis hele sitatet...
Det er nok omvendt.
Gikk litt fort der.
så hvis jeg har et rør med ID på 36 mm og 150 mm langt, 20 mm bentonitt i bunn og topp resten knsu og borer en dyse på 9 mm ca 110 mm inn så vil den funke ??
Sitat av Frank the tank Vis innlegg
så hvis jeg har et rør med ID på 36 mm og 150 mm langt, 20 mm bentonitt i bunn og topp resten knsu og borer en dyse på 9 mm ca 110 mm inn så vil den funke ??
Vis hele sitatet...
Siden det er en coreburner bør dysen være 1/3 av ID, altså 12mm.
20mm med bentonitt er litt i meste laget, vil anbefale ca 10mm.
Edit: Det er ikke noe problem med 20mm bentonitt sånn sett, en stor og sterk dyse er flott det, men det er nok litt i overkant av hva som er nødvendig. Det tar også opp plass du kunne brukt på mer knsu.
Sist endret av EvveDevve; 27. desember 2012 kl. 15:21.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Siden det er en coreburner bør dysen være 1/3 av ID, altså 12mm.
20mm med bentonitt er litt i meste laget, vil anbefale ca 10mm.
Edit: Det er ikke noe problem med 20mm bentonitt sånn sett, en stor og sterk dyse er flott det, men det er nok litt i overkant av hva som er nødvendig. Det tar også opp plass du kunne brukt på mer knsu.
Vis hele sitatet...


har erfaring med at det ikke blir nok kraft til å få lettet raketten med 12 mm dyse, det tar lang tid før den bygger opp trykk og den står bare der og freser :/
Har du borret før da?
Sitat av Sinken Vis innlegg
Har du borret før da?
Vis hele sitatet...
ja helt igjennom knsu en
Sitat av Frank the tank Vis innlegg
har erfaring med at det ikke blir nok kraft til å få lettet raketten med 12 mm dyse, det tar lang tid før den bygger opp trykk og den står bare der og freser :/
Vis hele sitatet...
Prøv med 10mm eller så da. Når det gjelder pyro, og raketter spesielt er det vanskelig å si så alt for mye konkret da det er veldig mange variabler som spiller inn. Prøving og feiling er det som gjelder. Lag en 3-4 raketter med forskjellig dysestørrelse og dra ut og fyr dem opp, og du vil fort merke hvilken diameter som er best.
Sist endret av legalize_it; 27. desember 2012 kl. 16:19.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er helt ny med raketter, så trenger noen starttips.

Skal lage en helt simpel og grei rakett, ikke noe fancy shit som koster tusenlapper.
F.eks. som drisstoff, funker f.eks. whitesprit, propangass, butangass, hydrogengass eller acetylen?
Tenkte på vanlige prinsippet med å pumpe og trykkforskjell med luft, men blir vel litt kjedelig...

Kan ikke kjøpe rakettmotor pga. jeg ikke er myndig..
Har lest at axe deodorant funker hvis man sprayer inni en brusflaske ganske mye, men var litt skeptisk til at det skulle funke så lett.
Syntes ikke å lese på første siden her, og kan egentlig ikke så mye om raketter, men skjønner det med aerodynamikk o.l.
Skal helst lage hjemmelaget, med mindre det er noe man kan kjøpe i butikker.

Tusen takk for alle tips!
Kjemi Entusiast
CracklingPyro's Avatar
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Er helt ny med raketter, så trenger noen starttips.

Skal lage en helt simpel og grei rakett, ikke noe fancy shit som koster tusenlapper.
F.eks. som drisstoff, funker f.eks. whitesprit, propangass, butangass, hydrogengass eller acetylen?
Tenkte på vanlige prinsippet med å pumpe og trykkforskjell med luft, men blir vel litt kjedelig...

Kan ikke kjøpe rakettmotor pga. jeg ikke er myndig..
Har lest at axe deodorant funker hvis man sprayer inni en brusflaske ganske mye, men var litt skeptisk til at det skulle funke så lett.
Syntes ikke å lese på første siden her, og kan egentlig ikke så mye om raketter, men skjønner det med aerodynamikk o.l.
Skal helst lage hjemmelaget, med mindre det er noe man kan kjøpe i butikker.

Tusen takk for alle tips!
Vis hele sitatet...
du kan jo kjøpe her http://elefun.no/p/kat.aspx?k=301&i=26
eller lag en selv av kalium nitrat og sukker
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Er helt ny med raketter, så trenger noen starttips.

Skal lage en helt simpel og grei rakett, ikke noe fancy shit som koster tusenlapper.
F.eks. som drisstoff, funker f.eks. whitesprit, propangass, butangass, hydrogengass eller acetylen?
Tenkte på vanlige prinsippet med å pumpe og trykkforskjell med luft, men blir vel litt kjedelig...

Kan ikke kjøpe rakettmotor pga. jeg ikke er myndig..
Har lest at axe deodorant funker hvis man sprayer inni en brusflaske ganske mye, men var litt skeptisk til at det skulle funke så lett.
Syntes ikke å lese på første siden her, og kan egentlig ikke så mye om raketter, men skjønner det med aerodynamikk o.l.
Skal helst lage hjemmelaget, med mindre det er noe man kan kjøpe i butikker.

Tusen takk for alle tips!
Vis hele sitatet...
Deodorant i ei brusflaske kan sikkert få flaska til å lette, men den er ellers langt unna rakett i pyroverdenen. Jeg anbefaler at du leser deg kraftig opp på emnet, for så å begynne med KNSU- eller svartkruttraketter. Det er rett og slett utrolig gøy når du får det til, og så lenge du tenker sikkerhet mens du driver på, er det ikke spesielt farlig heller. Hvis du får det til etterhvert, er det lurt å ikke sikte på naboens soveromsvindu, da disse har en lei tendens til å sprekke (sikkerhetssone er cluet)

Start med å lese deg gjennom forumet, og hvis du lurer på noe, er det bare å spørre. Lykke til!
Kaliumnitrat, eller kunstgjødsel, (salpeter?): hvor kan jeg som 15-åring få kjøpt dette? Felleskjøpet er jo en mulighet, men da må jeg ta tog og gå, etter togprisene ble hevet så er det en hundrelapp :/
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Kaliumnitrat, eller kunstgjødsel, (salpeter?): hvor kan jeg som 15-åring få kjøpt dette? Felleskjøpet er jo en mulighet, men da må jeg ta tog og gå, etter togprisene ble hevet så er det en hundrelapp :/
Vis hele sitatet...
Du får nok ikke kjøpt der, skaff deg ett spendon-kort og kjøp på nett du!
Sitat av Kevlar Vis innlegg
Kaliumnitrat, eller kunstgjødsel, (salpeter?): hvor kan jeg som 15-åring få kjøpt dette? Felleskjøpet er jo en mulighet, men da må jeg ta tog og gå, etter togprisene ble hevet så er det en hundrelapp :/
Vis hele sitatet...
Hvis du er ute etter raskt og rent kaliumnitrat, er det noen apoteket som enda selger det( du må dog regne med blodpris: 200 kr for 90 gram!!!). Apoteket har ingen aldersgrenser på dette
Du kan som Nick skriver handle på nett, eller du kan lage det selv. Problemet med å lage selv, er at du trenger pottaske(KCO3). Dette går det an å lage selv, men du får da langt ifra ren vare. Det letteste er å kjøpe fra nett. I tillegg trenger du kalksalpeter(CaNO3), som fåes hos hagesjapper over alt. Fordelen med å lage selv, er at du slipper mistanke fra PST og lignende