Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  406 113149
Very Important Pyrotechnician
nitrofis, Jeg veide det ikke, men rundt 10 gram/en toppet spiseskje. Og joda, det smeller mer i RL enn mengden skulle tilsi. Men jeg tror det er pga jeg lager leireplugg på toppen av raketten. Der borer jeg et 6 mm passfire hull og fyller hullet, samt 5-6 mm på toppen av pluggen med løs whistle som jeg presser akkurat så mye at det ikke drysser ut. Dette gir en mini eksplosjon som går rett i flashen som ligger på toppen å gir full tenning for å si det slik. Leirepluggen sørger også for litt ekstra confinment (eh norsk ord søkes...)

Nygaard, sorry, men var ekstra ivrig, så glemte prelaunch bilde, men den så akkurat ut som den forrige, med en liten booster under... Hvor mye komp det går med har jeg faktisk aldri målt, men det er det vanlige som går på 1 lb raketter, rundt 60 gram pr stykk?
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Meget fin raketet, Snøfokk! Hvilken komposisjon brukte du? Salicylat, benzoat? Brukte du jernoksid som katalysator?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fett
Norsk ord: Innesluttning
Very Important Pyrotechnician
Bruker 76-23-1 + 2,5 kaliumperklorat, natriumbenzoat, rød jernoksyd + babyolje
Bruker denne metoden for blanding som er temmelig genial: http://www.pyrobin.com/files/making-...istle-fuel.wmv
En annen ting jeg skulle prøvd er kopperoksyklorid i stedet for jernoksyd, men har det ikke for øyeblikket så det får vente.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
beklager å avbryte, men går det ann å smelte aluminium i et stål rør uten at det skjer en reaksjon som viss du prøver å lodde messing? -loddetinnet bare preller av og vill ikke bite-

Lager en KNSU motor av et jernrør og tenker på å bruke aluminium som dyse.
Sitat av Toro_094 Vis innlegg
beklager å avbryte, men går det ann å smelte aluminium i et stål rør uten at det skjer en reaksjon som viss du prøver å lodde messing? -loddetinnet bare preller av og vill ikke bite-

Lager en KNSU motor av et jernrør og tenker på å bruke aluminium som dyse.
Vis hele sitatet...
Bruk nå for faen ikke ikke metall som hylse til pyro!! Blir fort en masse stygge splinter om noe går galt. Bruk papp, eller muligens plastrør til raketter. Og bentonitt some dyse.

Hvis du ikke har lest såpass, så foreslår jeg at du bruker kno3en som gjødsel, og har sukkeret i vaffelrøra..
Very Important Pyrotechnician
Haha, tenkte akkurat det samme når jeg leste det der Snøfokk :P
På en video ser det ut som en sun/sol, plassert på et sykt høyt svart tårn
▼ ... noen uker senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
Hva trur dere om denne raketten?

http://i227.photobucket.com/albums/dd201/griped_bucket/rakett2motorer.jpg

Prinsippet er at det er 2 motorer på den, der den største på bunnen begynner først. denne er bunnet fast til styrepinnen med lunte, slik at at når den er brent ferdig vil quickmatchen tenne fra i toppen av fuelet og brenne inn til den nye motoren og brenne av lunten som holder fast den gamle motoren slik at man mister unødvendig vekt.

Har lyst til å teste ut dette, trur dere det vil fungere?
▼ ... noen uker senere ... ▼
HøyRisiko Psykopat
Hadde egentlig tenkt å opprette eit nytt innlegg men så kom eg på denne tråden.

Poenget er at eg har tenkt å lage en rakett som går over lydens hastighet,
Målene på røret eg har er på
indre diameter ca 40 mm
Tykkelse på røret ca 4 mm
Lengde ca 285 mm

Har tenkt å fylde opp røret med RC-Candy.

Hvor stor dyse burde eg ha?
Tykkelse, indre diameter.

og hvor stor endeplugg trenger eg i andre enden?

Bør eg ha finner eller styre pinne på raketten?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du snakker om en supersonisk rakett og så vet du ikke hvor stor dyse du må ha eller om du skal bruke finne eller ikke? Glem det
Slikt regner du ut selv basert på formler og prøving/feiling.

http://www.nakka-rocketry.net/


Start litt mindre, så skal du tidsnok få en rakett opp i slike hastigheter!
Sist endret av PTechSFX; 22. januar 2010 kl. 21:20.
http://www.youtube.com/watch?v=xS87I2RVAzI

Klipp av en supersonisk modellrakett drevet med ammoniumperklorat kjerne.
▼ ... over en måned senere ... ▼
kom over et bilde jeg tenkte jeg kunne etterlate her.
http://img121.imageshack.us/img121/8075/1266739878818.jpg
Sitat av KulaKanon Vis innlegg
http://www.youtube.com/watch?v=xS87I2RVAzI

Klipp av en supersonisk modellrakett drevet med ammoniumperklorat kjerne.
Vis hele sitatet...
Noen her inne som har erfaring med raketter basert på ammoniumperklorat?
Selv har jeg lurt på å lage slike raketter, men jeg er skeptisk med tanke på pressing av komposisjonen.
I følge passfire skal det ikke så voldsomt mye til før greiene antenner.
Jeg har forferdelig lyst på verktøy slik at jeg kan lage whistle rockets, men er usikker på hvor jeg burde handle det.
Aller helst kunne jeg tenkt meg et sett som gjorde det mulig å lage litt kraftige saker.
Noen innspill?
Du kan jo kjøpe hybrid settet jeg kjøpte fra wolter, eller du kan kjøpe end-burner settet de har som er noe billigere,

Er jo en stor fordel med at du kan presse mangen forskjellige raketter med hybrid settet,
Et lite minus med å presse med coreburner raketter er det at du ikke kan
ta i fks; Ti eller andre metaller pga at du skal vist nok ødelegge spindelen,

Men det er noe du ikke trenger å bekymre deg noe serlig for når du presser endburner raketter.
Sist endret av Bowman; 24. februar 2010 kl. 16:39.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
har et rør her som er 3 cm i diameter og 3mm tjukkt, blir det for tynt/bredt eller vil det funke?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
har et rør her som er 3 cm i diameter og 3mm tjukkt, blir det for tynt/bredt eller vil det funke?
Vis hele sitatet...
Høres ut som et vanlig rør fra en plast/aluminiumsfolierull... Kan egentlig ikke uttale meg siden jeg kun har laget mini raketter...
vet om en som lagde salpeterraketter når han var unge.. vet ikke helt hva han brukte, men det var noe med salpeter inntørket i avis og avisa ble rulla sammen og tent på, deretter fløy disse avisene ganske langt.. noen som vet om oppskrifra?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Han brukte nok natriumklorat (NaClO3), som var et vanlig ugressmiddel før i tiden. Det ble slutt på det fordi klorater er svært ustabile når de kombineres med nesten hva som helst, avispapir inkludert, og det resulterte i mange stygge uhell som involverte amputasjoner.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Høres ut som et vanlig rør fra en plast/aluminiumsfolierull... Kan egentlig ikke uttale meg siden jeg kun har laget mini raketter...
Vis hele sitatet...
De rørene er dog ikke så tykke som 3 mm

Sitat av BomberMan Vis innlegg
og det resulterte i mange stygge uhell som involverte amputasjoner.
Vis hele sitatet...
Uhellene involverte amputasjoner, eller resulterte/førte til amputasjoner?
Hehe, think about it
Sitat av Up Vis innlegg
De rørene er dog ikke så tykke som 3 mm
Vis hele sitatet...
Kommer ann på hvor du leter... Har et par som er det (husker ikke hvor de kom fra), men de fleste tykke papprørene med omtrent den diameteren tar jeg med fra butikker... Sånne små poser i fruktavdelingen...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Pleide ta poserør fra fruktavdelingen selv. Hadde et stort lager hjemme.
Fine å dele i tre, stappe inn litt visco og fylle de med noe krutt. Også litt gaffa-teip til nachspiel
Pyroteknikk og nach spiel på en og samme kveld??!
Du om det isåfall.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Reinert med beine !
griped's Avatar
fyrte just opp en pinnerakket med KNSU som fuel og bentonitt som dyse.

Motoren var ca 30 cm lang og ID på 3"

brukte en brøytestikke som pinne.

I helvette å rått :P men det ble desverre fail, raketten kom ca 20m før hele fuelet dro seg ut av papphylsa faktisk. Tenkte jeg måtte få lagd en til snart men da må jeg få en propp i toppen også !

har film, muligens den blir lagt ut om interesse...
ja legg ut en film. altid gøy med raketter. skal begynne å jobbe med en rakett selv om ikke så veldig lenge, men skal lage meg en svartkrutt rakett.
Sitat av griped Vis innlegg
fyrte just opp en pinnerakket med KNSU som fuel og bentonitt som dyse.

Motoren var ca 30 cm lang og ID på 3"

brukte en brøytestikke som pinne.

I helvette å rått :P men det ble desverre fail, raketten kom ca 20m før hele fuelet dro seg ut av papphylsa faktisk. Tenkte jeg måtte få lagd en til snart men da må jeg få en propp i toppen også !

har film, muligens den blir lagt ut om interesse...
Vis hele sitatet...
1. EN 30 CM LANG RAKETT, 75MM ID? SYKT!

2. Selvfølgelig er det interesse! Fyr løs!

3. Du hadde ikke propp i toppen?
Sist endret av Pyrotecnican; 10. november 2010 kl. 23:15.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
1. EN 30 CM LANG RAKETT, 75MM ID? SYKT!

2. Selvfølgelig er det interesse! Fyr løs!

3. Du hadde ikke propp i toppen?
Vis hele sitatet...
Nei jeg lagde den bare helt lik de små knsu rakettenden og så åssen det gikk ^^
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Haha, fantastisk Jeg liker ting som er tåpelig overdimensjonerte. Legg gjerne ut film, og gi gjerne raketten et nytt forsøk. Hvor stor dyse hadde du og hvor stor core? Nå fikk jeg lyst til å lage noe liknende.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Haha, fantastisk Jeg liker ting som er tåpelig overdimensjonerte. Legg gjerne ut film, og gi gjerne raketten et nytt forsøk. Hvor stor dyse hadde du og hvor stor core? Nå fikk jeg lyst til å lage noe liknende.
Vis hele sitatet...
Jeg også! er en kompis som har film på mobilen, for vel se hva det blir til....

Ja hadde jeg hatt propp i toppen er jeg sikker på at den ville gått langt, Er jo selfølgelig bedre å bruker finner enn pinne, men men.

Er jo ikke noe tress å blekke sammen en, kaliumnitrat har man jo nok av om man kjøper på FK.

Dysen var vel 1/3 del av ID'n
Sist endret av griped; 11. november 2010 kl. 21:19.
Sitat av griped Vis innlegg
Jeg også! er en kompis som har film på mobilen, for vel se hva det blir til....

Ja hadde jeg hatt propp i toppen er jeg sikker på at den ville gått langt, Er jo selfølgelig bedre å bruker finner enn pinne, men men.

Er jo ikke noe tress å blekke sammen en, kaliumnitrat har man jo nok av om man kjøper på FK.

Dysen var vel 1/3 del av ID'n
Vis hele sitatet...
25mm dyse? Wow... Det sier en del...

Jeg har ikke mye peiling på raketter, men hvis jeg skal prøve meg, er det en god ide å bruke 1/3 av ID som dyse, slik du sa?
Reinert med beine !
griped's Avatar
har egentlig heller ikke så god peiling, men de sier vel 1/3 del ved core burner og 1/4 del med endburner, fuel splieer helt sikkert også inn. Jeg brukte 65/35 KNSU
Sitat av griped Vis innlegg
har egentlig heller ikke så god peiling, men de sier vel 1/3 del ved core burner og 1/4 del med endburner, fuel splieer helt sikkert også inn. Jeg brukte 65/35 KNSU
Vis hele sitatet...
Jeg er en endburner type, så jeg tror jeg skal gjøre et forsøk, selv om jeg ikke er så glad i raketter... Innser nå at jeg har brukt litt for stor dyse...

Tror dere at halvgrov (sukkerkorn) bentonitt med X % natrium metasilikat løsning iblandet vil virke godt som dyse? Leire bundet med Na2SiO3 som en lim og som enda en brannhemmede middel for dysen i tillegg til leiren i seg selv? Og i så fall, hvor mange % tror dere er bra? Syns noen har nevnt mineralolje også..
Dette blir et lite proskjekt fremover...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Jeg er en endburner type, så jeg tror jeg skal gjøre et forsøk, selv om jeg ikke er så glad i raketter... Innser nå at jeg har brukt litt for stor dyse...

Tror dere at halvgrov (sukkerkorn) bentonitt med X % natrium metasilikat løsning iblandet vil virke godt som dyse? Leire bundet med Na2SiO3 som en lim og som enda en brannhemmede middel for dysen i tillegg til leiren i seg selv? Og i så fall, hvor mange % tror dere er bra? Syns noen har nevnt mineralolje også..
Dette blir et lite proskjekt fremover...
Vis hele sitatet...
Har selv brukt ren bentonittkorn i kattesandstrl som dyse, og det har fungert bra uten noen andre bindemidler. Skal dog sies at det har vært coreburnere.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har selv brukt ren bentonittkorn i kattesandstrl som dyse, og det har fungert bra uten noen andre bindemidler. Skal dog sies at det har vært coreburnere.
Vis hele sitatet...
Jeg har problemer med å få bentonitten hard og kompakt nok uten å sprekke røret... Men tror jeg skal få møllet noe KNSU 65/35 og testet til helgen...
Hmm.Bruker du et vanlig PE rør med rammer? Har aldri hatt noe liknende problem før selv. Hvis du har mølle og orken så er jo krutt litt mer morsomt, men er jo en del mer jobb om du skal lage store raketter da. Brukte selv svovelfritt 80/20 krutt ifjor, og når jeg hadde funnet riktig dysestrl, så funka dem hver gang.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hmm.Bruker du et vanlig PE rør med rammer? Har aldri hatt noe liknende problem før selv. Hvis du har mølle og orken så er jo krutt litt mer morsomt, men er jo en del mer jobb om du skal lage store raketter da. Brukte selv svovelfritt 80/20 krutt ifjor, og når jeg hadde funnet riktig dysestrl, så funka dem hver gang.
Vis hele sitatet...
Papprør, rullet selv av vanlig hvitt papir. Jeg lager de ikke større en AA batteri størrelse... Ca 15mm ID, uten at jeg husker presist...
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Papprør, rullet selv av vanlig hvitt papir. Jeg lager de ikke større en AA batteri størrelse... Ca 15mm ID, uten at jeg husker presist...
Vis hele sitatet...
Åja, det forklarer det kanskje litt. Har selv alltid brukt de 16mm el-røra fra CO til 10kr metern. De har funka knall
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Pyrotecnican Vis innlegg
Papprør, rullet selv av vanlig hvitt papir. Jeg lager de ikke større en AA batteri størrelse... Ca 15mm ID, uten at jeg husker presist...
Vis hele sitatet...
Vanlig kopipapir er forholdsvis usolid. Finn noe tynt gråpapir, helst nytt og ikke-resirkulert (virgin kraft) og forsøk igjen
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Vanlig kopipapir er forholdsvis usolid. Finn noe tynt gråpapir, helst nytt og ikke-resirkulert (virgin kraft) og forsøk igjen
Vis hele sitatet...
Sånn malepapir eller gråpapir fra Rema? Takk...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Gråpapir fra Rema fungerer fint, men det er etter all sannsynlighet resirkulert, så det er ikke ideelt. Jeg har dog klart meg fint med det, men om du orker ta deg bryet med det er nok en tur innom en hobbybutikk eller liknende etter jomfrukraft det beste
Reinert med beine !
griped's Avatar
løp ut til veien og hent en av de røde brøytestikkene, de fungerer flott
Nå spør jeg etter ERFARINGER, ikke TEORIER...

Jeg testet en KNSU 65/35 endburner i dag, og jeg syns det var litt lite futt i den. Er det bedre med coreburner slik at det dannes mere gasser raskere og dermed gis mer skyvekraft når en bruker KNSU som fuel? Syns aldri jeg har hørt om en KNSU endburner før, derfor jeg spør... (Rim! )

I tillegg, sukkerkorn-bentonitt med litt vannglass som binder er det beste jeg har brukt til dyse, ever! Trenger ikke like mye kraft for å forme en solid plugg, og boring av dyse gikk som en lek!
Sist endret av Pyrotecnican; 13. november 2010 kl. 18:51.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Erfaringer tilsier at KNSU er best som corburner. Ikke mine erfaringer, men erfaringer nonetheless
Da blir det test i morgen...
Skal fyre opp en 1" knsu coreburner idag, og lurer på hvor langt fra nærmeste hus jeg bør stå for å ikke treffe noe?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Skal fyre opp en 1" knsu coreburner idag, og lurer på hvor langt fra nærmeste hus jeg bør stå for å ikke treffe noe?
Vis hele sitatet...
Laaaangt...

Nå står en stk liten cored KNSU rakett og venter spent for å se om den kommer til å slå min tidligere rekord...

Jeg testet en cored KNSU 65/35 motor i dag og jeg skvatt tilbake i ren frykt da den gikk av. Den bråkte så mye og virket så farlig at instinktet tok over... Nå skal jeg huske å stå litt lengre borte neste gang...

Tenkte jeg skulle lage et par og teste de ut over havet til helgen. Skal se om jeg får til en header på den. En liten svartkrutt "salutt" som indikerer at forsinkelsen virker men som ikke bråker for mye... Bytter det ut med noen små stjerner eller en liten salutt på nyttår...
Bilde av en av flere raketter som skal skytes ut over havet nå til helgen for å teste motorene og forskjellige forsinkelser...

http://bildr.no/thumb/760013.jpeg

En liten svartkrutt ladning med noen få stjerner som indikerer forsinkelsen... Tror dette kan bli kjekt! Så lenge ikke pinneraketter får politiet til å begynne å snuse rundt etter nyttår...