Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 7656
Har bare et spørsmål ang Røyken som blir laget ved Kristia-k + Sukker "røykbomben"

er gassen \ røyken farlig?
tanken er og benytte dette som "røykgranater" i paintball spill, da de som er og få kjøpt i dag er dyre og lite effektive.
Gassen er, ifølge Up; 22H2O+12CO2+4N2. Ingenting å bekymre seg for, altså.

Har selv pusta inn store mengder av dette. Ikke noe å anbefale over lengre tid, men det er nok ikke skadelig.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er oxygen balansert blanding
Har man mere sukker så kan det bli en del CO og NOx gasser.

Den oxygenbalanserte blandinga var ca 30% sukker og 70% KNO3. Husker ikke 100% nøyaktig, men jeg skrev det på forummet et sted.

Edit: 29,736% sucrose +70,268% KNO3.

Men husk KNSU forbrenning er en ustabil forbrenning.
Kaliumet blir kaliumsalt, mest sannsynlig K2CO3.
Sitat av Up
Det er oxygen balansert blanding
Har man mere sukker så kan det bli en del CO og NOx gasser.

Den oxygenbalanserte blandinga var ca 30% sukker og 70% KNO3. Husker ikke 100% nøyaktig, men jeg skrev det på forummet et sted.

Edit: 29,736% sucrose +70,268% KNO3.
Vis hele sitatet...
Vel, så lenge man er ute i friluft, og ikke i et lukket rom, skal ikke hverken karbonmonoksid eller NOx være noe problem. I og med at paintballen mest sannsynligvis foregår utendørs, kan du trygt bruke det som røykteppe.

btw: er den oksygenbalansert danner den vel NO2, og ikke N2?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Nei, nitrogen blir altid N2. N2 er et sterk og stabilt molekyl med trippelbinding.
Så fremt all oxygenet går på CO2 og H2O og noen tilfeller metalloxyder så blir nitrogenet brukt opp på seg selv

Fåresten, angående H2O, CO2 og N2, så er tallene på hvor mye av vær ustabilt, men for det meste blir det det.
Det vil dannes NOx og CO uansett.
Takker for info

bare så dette på http://fert.yara.no/no/products/prod...rs/krista.html
Forholdsregler ved brann:
Produktet vil på grunn av sitt innhold av nitrat spaltes ved oppvarming / brann. Røykgassene vil inneholde giftige nitrøse gasser. Unngå innånding av røykgassen og tilkall brannvesenet dersom brann oppstår.


Sitat av Up
Det er oxygen balansert blanding
Har man mere sukker så kan det bli en del CO og NOx gasser.

Den oxygenbalanserte blandinga var ca 30% sukker og 70% KNO3. Husker ikke 100% nøyaktig, men jeg skrev det på forummet et sted.

Edit: 29,736% sucrose +70,268% KNO3.

Men husk KNSU forbrenning er en ustabil forbrenning.
Kaliumet blir kaliumsalt, mest sannsynlig K2CO3.
Vis hele sitatet...
hva mener du? evt forklare da jeg ikke har store kunnskaper på området
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De nitrøse gassene NOx. Med AN vil det dannes N2O.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Vi kan nom likevel konkludere med at KNSU er like trygt om ikke tryggere enn de du kjøper. Ikke bra å puste inn noen av de i større mengder over lengre tid.
bare bruker denne tråden videre.

testet ut i dag, skal det være store flammer? har ikke sett det på andre bilder \ filmer.

har sukkeret noe annet formål en og holde det sammen, kan man f.eks. bare ta kristia-k (kno3)?

er det noe jeg kan gjøre for og dempe flammene?

Takker
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ja det skal vere store flammer.
Det er sukkeret som lager røyken, kno3-et lager oksygen slik at sukkeret kan brenne å lage røyken.
Nei du kan ikke bruke bare ren kno3.
Ja, mener du kan putte sand i røykbombe for å dempe flammene.

Thoryllo :wink:
du kan bruke sand å voks (stearin), da ender du opp men en flammeløs røykbombe.
(flammene å varmen er der men den du ser det ikke) kan finne en film av dette,
men det tar nokk litt tid.. Husker ikke hvor jeg fant den.. :P
Sitat av falke
du kan bruke sand å voks (stearin), da ender du opp men en flammeløs røykbombe.
(flammene å varmen er der men den du ser det ikke) kan finne en film av dette,
men det tar nokk litt tid.. Husker ikke hvor jeg fant den.. :P
Vis hele sitatet...
Helt flammeløs kan den vel ikke være når den får så jævla mye oksygen ifra KNO3?
ok, putta det oppi en ciderboks, og den smelta, type gå opp i røyk. og da skal det jo litt varme til?

kan ikke bruke noe som ligger oppimot 1800 grader i PB spill :P

tips og lignende mottas med STOR takk =)


EDIT, så om jeg benytter fks 10% kno3 og 90% sukker? og evt sand utenfor det igjenn, kan det hjelpe?
Sitat av octavian
ok, putta det oppi en ciderboks, og den smelta, type gå opp i røyk. og da skal det jo litt varme til?

kan ikke bruke noe som ligger oppimot 1800 grader i PB spill :P

tips og lignende mottas med STOR takk =)
Vis hele sitatet...
Ja, det blir noe svinaktig varmt, men det er det lite å gjøre med når så mye oksygen frigjøres i forbrenningen. Bare pass på å ikke kast den på noe brennbart/folk, så skal det vel gå bra.:

10%KNO3 og 90% sukker vil nok ikkefunke at all...
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Thoryllo
Det er sukkeret som lager røyken, kno3-et lager oksygen slik at sukkeret kan brenne å lage røyken.
Vis hele sitatet...
Peiling er en fin ting.
KNO3'en gjør så mye mere enn det!
ok, da tror jeg at jeg skjønner tegninga.

skal teste videre, men dersom dette viser seg og bli for farlig,
er det noen andre metoder jeg kan benytte for og få noe som genererer mye (ikke farlig) røyk, uten og brenne så varmt?
helt flammeløs er den nokk ikke, men flammen er nokk ikke så synlig.
her er en link til en film av den, men den tenner ikke før 4 min ut i filmen.
jeg hadde det samme problemet, (at det tok lang tid for å tenne den)
men har sett folk som har fått tent den med en gang.

her er Linken
problemet er at den er VELDIG varm
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Må bare spørre litt her nå. Er det noen som har testa 70/30 KNSU i forhold til 60/40?
Sitat av Up
Må bare spørre litt her nå. Er det noen som har testa 70/30 KNSU i forhold til 60/40?
Vis hele sitatet...
Jepp. Brenner bedre, helt klart. Lager ikke like mye røyk, men som rent brennstoff må jeg si det er bedre. Funker også ypperlig i improviserte "KNSU-i-sugerør"-lunter.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Jeg synes 70:30 er vanskeligere og smelte, men performancen er bedre, ja.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Teorien seirer igjen, hurra! Hvorfor vanskeligere og smelte? pga mere KNO3?
Bare og smelte alt KNO3*en på svak varme med hurtig røring til alt er smelta og så helle i sukkeret. Da vil sukkeret smelte av den smelta KNO3'en.
Om dere har så nøyaktig varmekilde at dere kan gi 334 grader er det topp, men hold det under 400 grader!
og sukker smelter på 186 grader.
Sitat av BomberMan
Det er normalt å smelte sukkeret først fordi det har lavest smeltepunkt.
Men når man har så mye KNO3 som skal oppi i tillegg, blir det vanskelig å røre det ut. :?

KNO3's smeltepunkt liigger veldig nært spaltningstemperaturen, derfor tar man sukkeret først. :P
Vis hele sitatet...
Hva vil du egentlig fram til nå?
Det du sier her er noe som har blitt sagt alt for mange ganger før, men samtidig klarer du på en eller annen guddommelig måte å motsi deg selv. Ikke verst, ikke verst.
Sitat av BomberMan
Men når man har så mye KNO3 som skal oppi i tillegg, blir det vanskelig å røre det ut. :?
Vis hele sitatet...
har det noen gang komt opp for deg at du kan helle litt KNO3 i om gangen?
Er det mulig å få noe futt i detta, eller røyker den bare? jeg mener.. har ikke prøvd før :P

Så det faktisk går å lage rakettmotor ut av det? Hvordan?
Sitat av nokaa
Er det mulig å få noe futt i detta, eller røyker den bare? jeg mener.. har ikke prøvd før :P

Så det faktisk går å lage rakettmotor ut av det? Hvordan?
Vis hele sitatet...
Rakettmotorer av KNSU er ypperlige. Det står veldig mye informasjon om de på forumet fra før av. Søk etter "KNSU" og "rakett", så bør du få en del treff.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå må jeg spørre om noe her.. Må være noe mystisk som foregår.. Alle snakker om 40/60.. Altså mere KNO3 enn sukker.. Stemmer? Eller er jeg ute å kjører? men jeg klarer ikke å få tent nå noe om er under 50/50.. å desto mere sukker desto bedre brenner det.. Nå smelter jeg ikke sukkeret, men blander bare finmalt KNO3 med melis.. men har noen no forklaring? er det fordi jeg ikke smelter det?
tja rent teoretisk sett ville jeg si at grunnen til at man smelter sukkeret før man antenner miksturen er fordi at: Siden sukkeret er smeltet er det teoretisk mere i en kompakt sammensmeltet form. Og når man så blander KNO3 inn i sukkeret slik at de blir sammen smeltet, vil KNO3'en antenne bedre.

Har ikke prøvd Melis og KNO3 enda, men er vel samme prinsippet her. Det Anders G mente (er ikke sikker på om det var Anders G) tror jeg var at det fungerer bedre med sammen Presset (melis og kno3)

Hvis du lager en 70-30 blanding med KNSU og deretter knuser blandinga til MEAL så vil hele miksturen få en større overflatebrennings punkt.

Det vil man da også teoretisk få med melis og KNO3 (meal)

Grunnen til at melis er effektivt uten å ha smeltet det og presset sammen med KNO3 er fordi melis allerede er i MEAL form. Dvs at Melis og KNO3 Sammenpresset vil gi samme effekt som knust KNSU (70-30) i MEAL form.

Når det gjelder blandingsforrholdene er det slik: 50-50 brenner langsomt og resultatet er en tykk hvit røyk.
- 50-50 blanding Film

70-30 brenner kjappt og gir en noe mørkere røyk men ikke nødvendigvis så mye mindre (kan ta feil der)
- 70-30 Blanding Film

(Legg merke til at denne blandingen er tjaa..5-6 ganger større enn 50-50 blandingen. Legg da merke til hvor fort denne blandinga forsvinner/brenner opp)

Bilder:
http://www.putfile.com/pic.php?img=4101537
Halvparten av "pølsa" er brukt i 50-50 Filmen

70-30 Filmen
http://www.putfile.com/pic.php?img=4101538

(filmene er amatørmessig filmet. Beklager på forhånd)

Har ikke prøvd ut Sukrose MEAL med Kno3 enda.

-----------------------------------------------------
(meal = Finmalt. KNO3 = salpeter(?) KNSU=KNO3+Sukrose )


Edit: For å svare deg på om KNO3 blanding passer til rakettmotorer...

Ja. En av de mest enkleste rakettmotorene man kan lage er Candy proppelants (KNSU baserte rakettmotorer)
Da bruker man en 70-30 blanding
(er noe mere spesiffikt enn dette tallet men husker det ikke sånn i hodet. Spør UP)

Edit+: Prøvde en druesukker+kno3 (KNMS?) blanding. ærfarte ikke at den fungerte så veldig bra. Svart røk som svidde noe i halsen og langsom antenning.

Edit++: Har ikke prøvd det men jeg og kompisene gikk tom for sukker vettu...og så fant jeg en kanel+sukker blanding i skapet..hehe..hvis jeg lager en røykbombe av en kanel+sukrose+kno3 blanding, vil eventuelt røyken lukte godt da? hehe ^^ skal teste det i morgen kommer med svar da :roll:
▼ ... noen uker senere ... ▼
På siden til Yara står det at gassen er farlig..

sitat fra siden:

Produktet vil på grunn av sitt innhold av nitrat spaltes ved oppvarming / brann. Røykgassene vil inneholde giftige nitrøse gasser. Unngå innånding av røykgassen og tilkall brannvesenet dersom brann oppstår.

:!:
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er viss du brenner bare kaliumnitratet da. Lær deg kjemi før du snakker
KNO3 ---> K2O + NO.
En KNSU reaksjon bruker alt nitrogen på N2 i _teorien_. I praksis er det en ustabil dekomponering, og vil danne litt NOx gasser, men det er ikke og frykte som døden selv.
Men gassene som kan dannes er H2O, CO2, N2, NOx, N2O.
De tre første er det som skal dannes, men som sagt er det en ustabil dekomponering.
Men viss dere ser røyken er veldig brun/orange, så unnga den. Dere vil ikke få i dere _litt_ NO2 engang.
Og fåresten, det faststoffet som blir dannet, er først K2O så KOH så K2CO3.

K2O + H2O ---> 2KOH
2KOH + CO2 ---> K2CO3 + H + O

De to siste der vil reagere til H2O om oxygenbalansen erlik 0%.
▼ ... over et år senere ... ▼
Leste i en annen tråd at det gikk ann å bruke knust KNSU i en rørbombe-eksplosiv. Der var det brukt blandingsforholdene 70/30 KNSU, men det stod ikke noe mer om det
Så eg lurte på om noen hadde noen erfaringer med dette?
Og om det i det hele tatt brenner raskt nok til å få noe til å smelle?

Går det ann å bruke blandingforholdene 80/20 KNSU ?
Sitat av Jonox Vis innlegg
Leste i en annen tråd at det gikk ann å bruke knust KNSU i en rørbombe-eksplosiv. Der var det brukt blandingsforholdene 70/30 KNSU, men det stod ikke noe mer om det
Så eg lurte på om noen hadde noen erfaringer med dette?
Og om det i det hele tatt brenner raskt nok til å få noe til å smelle?

Går det ann å bruke blandingforholdene 80/20 KNSU ?
Vis hele sitatet...
Hvorfor må dere alltid prøve på noe nytt? Når du er nybegyner
bruk en av disse:

70/30
75/25
60/40 - Anbefalt til smoke

Og jeg er 100% sikker på at jeg leste her en plass at man kan lage rør bombe, men hvorfor :S?
Det smeller nok nesten ikke noe i det hele tatt!
Da tar du heller og kjøper kull, og mulig svovel
også lager du krutt?

TENK GUTT, TENK
Sitat av maxilat Vis innlegg
Og jeg er 100% sikker på at jeg leste her en plass at man kan lage rør bombe, men hvorfor :S?
Det smeller nok nesten ikke noe i det hele tatt!
Vis hele sitatet...
Jeg har en gang puttet en liten røykbombe i en 1,5l brusflaske og skrudd igjen korken. Smalt ganske bra, på høyde med plumbo tenker jeg. Men for all del, svartkrutt er MYE bedre.

Sitat av Jonox
Kor får dere kjøpt Svovel av såkalt "blomsterkvalitet"?
Vis hele sitatet...
Selv kjøpte jeg svovel her:http://nexusgamers.co.uk/catalog/index.php
Veldig bra service og pris

Ser nå at han ikke selger svovel i pulverform lenger, men det er sikkert mulig å sende han en mail og høre
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av maxilat Vis innlegg
Og jeg er 100% sikker på at jeg leste her en plass at man kan lage rør bombe, men hvorfor :S?
Det smeller nok nesten ikke noe i det hele tatt!...........
.........
TENK GUTT, TENK
Vis hele sitatet...
Det der er noe av det mere hyklerske jeg har sett på en stund... Takk til uvitenhet

Har du skikkelig rør, og får tetta det skikkelig, så får du sikkert ett fint smell.
Folk har gjort det før... Ingen problem.

http://www.youtube.com/watch?v=3JZFl...eature=related
Sist endret av Up; 14. mars 2009 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jamen herregud up! ikke vær så jævla kværulant.
tviler på at han lager en så svær "bombe" av knsu, rein sløsing, da får han heller fylle den med krutt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er mange klipp av små rørbomber og. Er ikke størelsen det kommer ann på...
Søk på "Sugar pipe bomb" på youtube og kos deg.

Og si "Det smeller nok nesten ikke noe i det hele tatt!" blir totalt feil.
Men og så sette finishen på posten din med "TENK GUTT, TENK" med store bokstaver, er bare latterlig, for dere er 2 som bør ta en liten "Couples therapy" i tenke-boksen...

Jeg bare nevnte at det går fint ann, rett etter at du sier det at det nesten ikke smeller noe i det hele tatt...
Du som høres kverulant ut.
▼ ... noen uker senere ... ▼
som en nevnte tidligere i tråden, er det noen måte å roe ned flammen på? er i overkant mye flamme til paintball..
sammenligner med denne http://www.metacafe.com/watch/195925...smoke_grenade/ og denne http://www.metacafe.com/watch/195918..._a_smoke_bomb/ så er jo den jeg laga med krista k og sukker natt og dag.. min brenner som F, mens de to i videoene, nesten ikke har flamme
Jeg lager røyk til airsoft.
Bruker den såkalte "Legendary smoke bomb" som består av 60/40/40 KNO3/melis/parafinvoks. Rører inn litt bakepulver for å retardere reaksjonen. Røyken blir snø-hvit, tung som bly og tett som bare fy. Ingen stikkflammer whatsoever men jeg bruker hermetikkboks til beholder. Er et poeng å ikke tilføre for mye luft, da vil du få flammer.

Litt film her: http://www.youtube.com/watch?v=xPYrftVTGJ0

Røyk på 7:58 og 9:15-ish. Legg merke til volumet, dette er rundt 200g.
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Jeg lager røyk til airsoft.
Bruker den såkalte "Legendary smoke bomb" som består av 60/40/40 KNO3/melis/parafinvoks. Rører inn litt bakepulver for å retardere reaksjonen. Røyken blir snø-hvit, tung som bly og tett som bare fy. Ingen stikkflammer whatsoever men jeg bruker hermetikkboks til beholder. Er et poeng å ikke tilføre for mye luft, da vil du få flammer.

Litt film her: http://www.youtube.com/watch?v=xPYrftVTGJ0

Røyk på 7:58 og 9:15-ish. Legg merke til volumet, dette er rundt 200g.
Vis hele sitatet...
oki.. men har du noen tips? er det bare å smelte stearinslys først, tilsette melis og kno3, rør i sammen..vent en stund, fyr på?
funker det bedre med melis enn sukker?
kan man bruke dassruld med gaffa og sølvteip?
lukker du hermetikkbuksen med teip etc helt? stenger alle hull, eller lar du noe være åpent?
takk!
Jeg smelter stearinlyset og heller det over i beholderen, så tar jeg oppi finmalt sukker og KNO3. Deretter blander jeg alt godt sammen. Så tørker du det i ca. 1time.
Melis er vel bare finmalt sukker og et bindingsmiddel. Det funker bedre enn sukker siden det er så fint. Hvis du maler opp sukker blir det like bra som melis.
Dassrull og gaffatape kan funke, men jeg har brukt alu-folie i tilegg.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Jeg smelter stearinlyset og heller det over i beholderen, så tar jeg oppi finmalt sukker og KNO3. Deretter blander jeg alt godt sammen. Så tørker du det i ca. 1time.
Melis er vel bare finmalt sukker og et bindingsmiddel. Det funker bedre enn sukker siden det er så fint. Hvis du maler opp sukker blir det like bra som melis.
Dassrull og gaffatape kan funke, men jeg har brukt alu-folie i tilegg.
Vis hele sitatet...
ok gjorde som følger akkurat :
smelta 40g stearinslys i kjelen
tilsatte 40g melis som jeg hadde blanda med 60g kno3 (krista-k pluss)
rørte
hev i type 1,5spiseskje bakepulver
røra til jeg fikk det som peanøttsmør
helte over i en beholder

kan legge til at det eser som en gjærbakst en liten periode hehe

så da venter jeg i spenning..
testa å tenne på det som var på rørepinnen, merka at det ikke tok fyr med en eneste gang, trengte litt varme føre den tente..mulig det er for at gugga er for "fersk?
skal man stikke en penn midt i slik som man ser på youtube osv, eller spiller det ikke noen rolle for hvordan efekten blir?

håper på lav fin røyk uten flamme fra beholderen da det er tenkt til bruk i paintball, slik jeg opplevde uten stearin og med sukker..
ting jeg kan gjøre utover dette for å hindre flammer?
og ikke minst, kan jeg brukke kritt med farge oppi her for å få feks blå røyk?
Sist endret av volvo242tic; 4. april 2009 kl. 16:14.
Borrer 5mm hull, ca 8 - 10 stk øverst rundt boksen. Dette fungerer som dyser og sprer røyken 360 grader. Et 5mm hull på toppen av lokket med sugerør og KNO3/melis i 70/30 som lunte. Avhengig av boksåpneren din må du være kreativ med ståltråd eller gaffa for å få lukket boksen. Jeg kjører hardcore Tupperware-åpner og den falser av lokket slik at det kommer av i et helt stykke uten skarpe kanter.

Det som er gull med hermetikk er at du kan bruke de om igjen. Ingen deformering så de er klare til gjenbruk så snart de ikke holder 800 varmegrader.

Har bommet på blandingen et par ganger, hvis den står for varmt så klumper det seg og da har det en tendens til å brenne opp i stedenfor å ryke. Svak varme og heftig røring. Det skal bli en delikat melishvit (avhengig av fargen på parafinvoksen) glatt røre. Det skal ikke være klumper i røra, hvis Krista-K'en kommer som pellets må de pulveriseres.
Sitat av superfuzz Vis innlegg
Borrer 5mm hull, ca 8 - 10 stk øverst rundt boksen. Dette fungerer som dyser og sprer røyken 360 grader. Et 5mm hull på toppen av lokket med sugerør og KNO3/melis i 70/30 som lunte. Avhengig av boksåpneren din må du være kreativ med ståltråd eller gaffa for å få lukket boksen. Jeg kjører hardcore Tupperware-åpner og den falser av lokket slik at det kommer av i et helt stykke uten skarpe kanter.

Det som er gull med hermetikk er at du kan bruke de om igjen. Ingen deformering så de er klare til gjenbruk så snart de ikke holder 800 varmegrader.

Har bommet på blandingen et par ganger, hvis den står for varmt så klumper det seg og da har det en tendens til å brenne opp i stedenfor å ryke. Svak varme og heftig røring. Det skal bli en delikat melishvit (avhengig av fargen på parafinvoksen) glatt røre. Det skal ikke være klumper i røra, hvis Krista-K'en kommer som pellets må de pulveriseres.
Vis hele sitatet...
har en sånn boksåpner selv men blir det problemer med at teipen smelter osv på toppen av boksen?
vurderer å ta et rør, sveise igjen ene enden, og gjenge opp i andre enden, borre hull i toppen av røret som dyser som du anbefaler, og dreie meg et lokk som jeg slår gjenger på må jo bli bra saker..hehe

hmmmmmmm....fyra av en ladning nå...maisboks, men hull i toppen av boksen, som superfuzz sa, men syns ikke røyken ble "tung".. noe man kan gjøre for å oppnå dette? brant bra inni boksen for å si det sånn..hehe.. tykk og fin var røyken iaf

kan fastlå følgende : får ikke tent på dersom man har opp i farget kritt i pulverform.. brenner über lite... noen som har konkrete fargestofftyper jeg kan benytte, og ikke minst hvor kan jeg kjøpe det?

er det forrseten meniga å hella av det som blir overflødig av voks? med andre ord ikke ta det oppi selve røykbombe beholderen...
sorry men er n00b azz
Sist endret av volvo242tic; 4. april 2009 kl. 19:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av volvo242tic Vis innlegg
noen som har konkrete fargestofftyper jeg kan benytte, og ikke minst hvor kan jeg kjøpe det?
Vis hele sitatet...
Som er nevnt tusen ganger før på dette forumet må du bruke organisk fargepigmenter for å få farge på røyken. Dette kan for eksempel kjøpes på KEM: http://kem.webmercs.com/
Nei det kan det ikke, ingen folk har jo fått det til?
Sitat av maxilat Vis innlegg
Nei det kan det ikke, ingen folk har jo fått det til?
Vis hele sitatet...
Jeg har sett flere som har fått det til, men finner dem ikke nå. Så lenge det ikke blir for høy temperatur, slik at fargepigmentene blir brent opp, burde det gå greit.

Det skal sies at jeg ikke selv har prøvd. Koster litt vel mye for pigmentene. Men kanskje jeg skal prøve engang, for å se hva som skjer.
Sitat av Zondre Vis innlegg
Jeg har sett flere som har fått det til, men finner dem ikke nå. Så lenge det ikke blir for høy temperatur, slik at fargepigmentene blir brent opp, burde det gå greit.

Det skal sies at jeg ikke selv har prøvd. Koster litt vel mye for pigmentene. Men kanskje jeg skal prøve engang, for å se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
her en en svenske som har brukt serves-blå fra kinn.com : http://www.youtube.com/watch?v=8FE6vBUJHdg
Sitat av volvo242tic Vis innlegg
er det forrseten meniga å hella av det som blir overflødig av voks? med andre ord ikke ta det oppi selve røykbombe beholderen...
Vis hele sitatet...
Ja. Parafinvoksen selvantenner når den blir for varm = flames.
Dessuten flyter den opp og legger seg som et lokk i boksen og du sliter med å få fyr.

Jeg pleier å helle røra opp i boksen når den er skikkelig varm og helle av den voksen som skiller seg ut på toppen.
Sitat av volvo242tic Vis innlegg
ok gjorde som følger akkurat :
smelta 40g stearinslys i kjelen
tilsatte 40g melis som jeg hadde blanda med 60g kno3 (krista-k pluss)
rørte
hev i type 1,5spiseskje bakepulver
røra til jeg fikk det som peanøttsmør
helte over i en beholder

kan legge til at det eser som en gjærbakst en liten periode hehe

så da venter jeg i spenning..
testa å tenne på det som var på rørepinnen, merka at det ikke tok fyr med en eneste gang, trengte litt varme føre den tente..mulig det er for at gugga er for "fersk?
skal man stikke en penn midt i slik som man ser på youtube osv, eller spiller det ikke noen rolle for hvordan efekten blir?

håper på lav fin røyk uten flamme fra beholderen da det er tenkt til bruk i paintball, slik jeg opplevde uten stearin og med sukker..
ting jeg kan gjøre utover dette for å hindre flammer?
og ikke minst, kan jeg brukke kritt med farge oppi her for å få feks blå røyk?
Vis hele sitatet...
1. Dropp bakepulveret. Stearinet senker reaksjonen nok

2. Det er litt vrient å få fyr på ja, så derfor bruker jeg KNSU i pulverform til å antenne det.

3. Jeg stikker hull i blandinge med penn og fyller det med KNSU et, og taper godt. Uten hullet varer røykbomba lenger, men lager tynnere røyk.


Originalt skrevet av superfuzz: Ja. Parafinvoksen selvantenner når den blir for varm = flames.
Dessuten flyter den opp og legger seg som et lokk i boksen og du sliter med å få fyr.

Jeg pleier å helle røra opp i boksen når den er skikkelig varm og helle av den voksen som skiller seg ut på toppen.
Vis hele sitatet...
Ikke held blandingen i beholder da den er varm. La den stivne litt først, bland det og så trykk det nedi.
Da slepper du å helde vekk halvparten av stearinet
Sist endret av Masclet; 5. april 2009 kl. 15:48.
men noen som kan som kan si noe om det er farlig å puste inn røyken? ikke mengder liksom, men vil jo bli noe da formålet mitt er paintball i skogen.. og ikke minst, noe som tyder på at den blir farlig om man har i fargepulver?
av type : http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2
ser at svenskene har fått blå røyk med sèrves-blå....