Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 15983
#Offisielt Trønder
Hei!
Skal kjøpe meg en flatskjerm tv som skal vær 40 -50 tommer led FULLHD og har Rikstv, den skal brukes mest til gaming ps3 og xbox btw Så skal jeg kjøpe 100Hz eller 50Hz?


Hvorfor 50 Hz da får du større og billigere med mindre kvalitet.
Hvorfor 100Hz da blir tven dyrere og mindre.

Ca pris jeg skal handle for er vel max 6k rundt der..

Bruker HDMI i gull btw vet ikke om det spiller så stor rolle men

Er det stor forskjell på 50 Hz og 100 Hz? Merkbar Forskjell?

Funker 50Hz helt fint?
skal den brukes til gaming, anbefales 100 Hz.
Tviler på at verken PS3 eller Xbox leverer bilde i 100Hz.
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Har ikke så veldig mye kunnskap med Hz,
men jeg googlet det og forstod at en PS3 sender ut 50Hz ~ om du har en 100Hz så formerer den seg om til 50 Hz

Men jeg har hørt at 50Hz kan flimre og hakke?
Rykte eller er det sant?

Noen dårlige erfaringer med 50 Hz?
Sitat av simonpro Vis innlegg
Har ikke så veldig mye kunnskap med Hz,
men jeg googlet det og forstod at en PS3 sender ut 50Hz ~ om du har en 100Hz så formerer den seg om til 50 Hz

Men jeg har hørt at 50Hz kan flimre og hakke?
Rykte eller er det sant?

Noen dårlige erfaringer med 50 Hz?
Vis hele sitatet...
Vel det kan hakke, siden det vil hoppe over noen bilder om det sendes i feks 60Hz. Om du spiller ville jeg valgt 100Hz.
Sitat av simonpro Vis innlegg
Har ikke så veldig mye kunnskap med Hz,
men jeg googlet det og forstod at en PS3 sender ut 50Hz ~ om du har en 100Hz så formerer den seg om til 50 Hz

Men jeg har hørt at 50Hz kan flimre og hakke?
Rykte eller er det sant?

Noen dårlige erfaringer med 50 Hz?
Vis hele sitatet...
Har selv en Samsung LEDtv 50Hz, har ikke merket NOE til flimmer, det er ikke sånn som på de gamle CRT-skjermene der det blaffret. enste som KAN merkes er hvis du ser fotball ol. når de dreger kameraet over hele banen så KAN det synes litt.
Spiller også en del Fifa osv, har ikke noe negativt å si der(på xbox, vet ikke om den sender ut i 100Hz, har mine tvil)
Sitat av simonpro Vis innlegg
Har ikke så veldig mye kunnskap med Hz,
men jeg googlet det og forstod at en PS3 sender ut 50Hz ~ om du har en 100Hz så formerer den seg om til 50 Hz

Men jeg har hørt at 50Hz kan flimre og hakke?
Rykte eller er det sant?

Noen dårlige erfaringer med 50 Hz?
Vis hele sitatet...

Nå må ikke du blande "refresh rate" og frekvens på strømnettet, det du har sett er at PS3 skal kobles til 1-fase stikk 50Hz.
Sist endret av junu; 7. mars 2011 kl. 17:59. Grunn: skrivefeil
#Offisielt Trønder
Trådstarter
Da blir det vel en 50Hz
Trenger den bare til spilling og film ;p ser aldri fotball så da går det nok bra

Takk for svar!
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Man ser klar forskjell på 50 og 100 Hz når du ser film!
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Man ser klar forskjell på 50 og 100 Hz når du ser film!
Vis hele sitatet...
korrekt , også når man spiller!
Sitat av Tomacco Vis innlegg
Man ser klar forskjell på 50 og 100 Hz når du ser film!
Vis hele sitatet...
Ja, men 50Hz er å fortrekke hvis man skal vurdere bildekvaliteten.

Ingen filmer har 100 frames i sekundet. De har 24 eller 25/30 bilder per sekund.
Så hvis du har satt TV'en din i 100Hz-modus, så vil da TV'en begynne å interpolere de bildene som "mangler". M.a.o TV'en vil produsere masse bildedata som egentlig ikke eksisterer for å fylle inn slik at man får 100Hz.
Så hvis du skal ha et naturlig og "ekte" bilde som ligger nærmest mulig originalen, så disabler du 100Hz-modus på TV'en din hvis du har dette.

Dette kan sammenlignes med at man har en lavoppløselig jpeg i 800x600 pixler som bli oppskalert til 1600x1200 så får man ikke på magisk vis bedre bildekvalitet av dette bare fordi man har laget høyere oppløsning.
Eller hvis man har en mono lydfil, og så kjører man en spesialeffekt på dette i et redigeringsprogram som lager et stereo-lydbilde, så har man fremdeles ikke fått "bedre" lyd.

Jeg vet det er folk som sier "det er bedre bildekvalitet på 100Hz", men for å være ærlig dette er samme type folk som skrur opp bassen på hifi-anlegget sitt på absolutt max bare fordi de digger at det er forvrengt som helvete: "det er trossalt bedre lyd nå!"
Sist endret av unknown14725; 8. mars 2011 kl. 12:37.
Akkurat kjøpt meg flatskjerm. Tittet på en 50 Hz i butikken(noe du ikke kan ha gjort). Hvis noe beveger seg i over normal hastighet på skjermen blir det "blury" nesten så man får vondt i øya når man ser nøye. Noe annet enn 100Hz er bortkasta penger.
Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Akkurat kjøpt meg flatskjerm. Tittet på en 50 Hz i butikken(noe du ikke kan ha gjort). Hvis noe beveger seg i over normal hastighet på skjermen blir det "blury" nesten så man får vondt i øya når man ser nøye. Noe annet enn 100Hz er bortkasta penger.
Vis hele sitatet...
Du kan gjerne si hva du vil om hva jeg har gjort eller ikke har gjort, men enhver person med basis-kunnskaper innen digital bildeprosesering forstår/vet at 50Hz gir mer "korrekt" bildevisning ved film enn 100Hz. Dette sier seg selv.


Du kan ikke sammenligne skjermer når de står i butikken sånn uten videre.
Samtlige skjermer står i såkalt "demo-modus for butikk". Kontraster, fargemetning, oppskarpning, NR, kantforsterkning, osv, osv står på full guffe.
En del TV'er kan vise en split-screen med 50Hz på ene siden og 100Hz på andre siden, og det de gjør da er at de 'faker' 50Hz med ekstra mye motion blur for å poengtere at 100Hz gir "bedre" bildekvalitet.
Så dette er derfor du ikke skal stole på TV'er som står i utstillingsmodus i en butikk.

Og ja, mange skjermer HAR veldig blurry bilde, men det har INGENTING med 50Hz / 100Hz å gjøre. Dette har med responstid på selve panelet å gjøre. Skjermer med lang responstid vil gi uskarpere bilde ved mye bevegelse.

Kanskje du skal be kinoen om å begynne med 100 fps fordi du synes de har for lav framerate?
(kino er kun 24 fps)
Sist endret av unknown14725; 9. mars 2011 kl. 21:28. Grunn: typos
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det er jo også verdt å nevne at det begynner å bli rimelig populært å levere dvd/bd med 24p også.
Tviler på at det hakker så mye på 50Hz. Tross alt er jo de fleste filmer på nærmere 25 fps, og når man kommer over det er det værste over
50 fps funker fint for spill!
Sitat av hawken07 Vis innlegg
Tviler på at det hakker så mye på 50Hz. Tross alt er jo de fleste filmer på nærmere 25 fps, og når man kommer over det er det værste over
50 fps funker fint for spill!
Vis hele sitatet...
FPS og Hz er to forskjellige ting.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av svaagan Vis innlegg
FPS og Hz er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Hva er forskjellen i denne sammenhengen?
jeg ville vel gått i den lokale elektronikk sjappa å sett på tvene der? viktigste er jo at DU liker bildet.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av iGnome Vis innlegg
jeg ville vel gått i den lokale elektronikk sjappa å sett på tvene der? viktigste er jo at DU liker bildet.
Vis hele sitatet...
Problemet er at selgeren ofte ikke bryr seg så mye om hva du vil, men hva han tjener mest provisjon på. Jeg går aldri inn på en elektronikkbutikk uten å vite hva jeg skal ha.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Problemet er at selgeren ofte ikke bryr seg så mye om hva du vil, men hva han tjener mest provisjon på. Jeg går aldri inn på en elektronikkbutikk uten å vite hva jeg skal ha.
Vis hele sitatet...

er vel bare å drite i å snakke med noen selgere å si "jeg bare titter" spør gjerne om å se på instillingene på tven du kikker på : )
Jeg har en 40" LED med 50 hz og den er kjempefin. Har aldri merket flimmer og forskjellen fra 50-100hz er tilnærmet umulig å se.
Sitat av simonpro Vis innlegg
Da blir det vel en 50Hz
Trenger den bare til spilling og film ;p ser aldri fotball så da går det nok bra

Takk for svar!
Vis hele sitatet...
øyet ligger på rundt 60Hz, så om du ser på en 50Hz skjerm i flere timer kan du bli sliten i øynene, men dette burde du isåfall ha merket tidligere ved mange timer spilling.
Skogenskonge
Skauman's Avatar
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591014

For den prisen legger vi vel på hylla å velge mellom 100hz og 50hz.

Dette er billig.

sitter og ser på den nå å den er veldig bra! fikk den dagen etter jeg bestillte.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Hva er forskjellen i denne sammenhengen?
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at FPS måler antall bilder pr. sekund, Hz måler antall ganger de 24 bildene blir belyst totalt pr. sekund.

Eks: En film kjører med 24 bilder per sekund (24 FPS), hvert bilde blir belyst 3 ganger, dette gir da 72 belysninger per sekund (72 Hz).
Sist endret av random2543; 27. mars 2011 kl. 22:59.
100 hz har mye mer flyt i bilde enn 50 hz
100hz : ---------------------
50hz : - - - - - - - - - - - -
Gå på elkjøp eller noe og spør om de kan sette på en snutt fra livet med rhinen da ser du forskjell på taket på den ene båten som går forbi og den har striper på taket og da ser du dem hakker på 50hz men ikke 100hz
btw jobber på elkjøp så er ganske vant med spørsmåle ''Hva er forskjellen på 50 og 100hz'' beste svare jeg kunne gi deg på nettet
Sitat av brann370 Vis innlegg
øyet ligger på rundt 60Hz, så om du ser på en 50Hz skjerm i flere timer kan du bli sliten i øynene, men dette burde du isåfall ha merket tidligere ved mange timer spilling.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at øyet ligger på rundt 60Hz?
Må bildet være 60Hz, eller så blir øynene slitne?
Isåfall, gjerne legg ved en troverdig kilde når du poster slike latterlige påstander.
Sitat av CookieY Vis innlegg
100 hz har mye mer flyt i bilde enn 50 hz
100hz : ---------------------
50hz : - - - - - - - - - - - -
Gå på elkjøp eller noe og spør om de kan sette på en snutt fra livet med rhinen da ser du forskjell på taket på den ene båten som går forbi og den har striper på taket og da ser du dem hakker på 50hz men ikke 100hz
btw jobber på elkjøp så er ganske vant med spørsmåle ''Hva er forskjellen på 50 og 100hz'' beste svare jeg kunne gi deg på nettet
Vis hele sitatet...
Er du sikker på at det er oppfriskningsraten som bestemmer dette? På min Panasonic G20 finnes det en funksjon som skal hindre hakking, men som gjør bildet ekstremt unaturlig (det kalles soap opera effect på engelsk) som gjør at funksjonen er helt ubrukelig for TV og film.

Vi som er film-purister klarer å slå oss til ro med at det skal være hakking ved panoreringer, og funksjoner som fjerner dette ødelegger filmen slik den er ment å være.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av svaagan Vis innlegg
Forskjellen er at FPS måler antall bilder pr. sekund, Hz måler antall ganger de 24 bildene blir belyst totalt pr. sekund.

Eks: En film kjører med 24 bilder per sekund (24 FPS), hvert bilde blir belyst 3 ganger, dette gir da 72 belysninger per sekund (72 Hz).
Vis hele sitatet...
På flatpaneler er jo hz ett litt snodig begrep egentlig, det henger jo litt igjen fra crt-tiden.

Skjønner ikke helt hva du mener med at hvert bilde blir belyst tre ganger.
På en LCD-tv så vil jo en pixel beholde fargen inntil den får beskjed om at den skal endres. De gjelder jo lyset også. På en tv med LED-belysning så vil også lyset på det enkelte området være konstant inntil at bildet gjør det nødvendig å foreta endringer.

En 50hz-tv vil ha mulighet til å oppdatere bildet opptil 50 ganger i sekundet. Enn 100hz-tv vil ha mulighet for å gjøre dette 100 ganger i sekundet, men da ved å sette inn informasjon som ikke eksisterer originalt i kildematerialet.
Man SER ikke forskjell på 50 Hz og 100 Hz.
MEN, man blir mindre sliten i øynene av en 100 Hz skjerm når man stirrer på den over tid.

Så skal du stirre mye på tv'n, så vil jeg råde deg til å kjøpe 100Hz framfor 50Hz.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
På flatpaneler er jo hz ett litt snodig begrep egentlig, det henger jo litt igjen fra crt-tiden.

Skjønner ikke helt hva du mener med at hvert bilde blir belyst tre ganger.
På en LCD-tv så vil jo en pixel beholde fargen inntil den får beskjed om at den skal endres. De gjelder jo lyset også. På en tv med LED-belysning så vil også lyset på det enkelte området være konstant inntil at bildet gjør det nødvendig å foreta endringer.

En 50hz-tv vil ha mulighet til å oppdatere bildet opptil 50 ganger i sekundet. Enn 100hz-tv vil ha mulighet for å gjøre dette 100 ganger i sekundet, men da ved å sette inn informasjon som ikke eksisterer originalt i kildematerialet.
Vis hele sitatet...
Ser den, litt dårlig forklart...hvis du bytter ut det med at "hvert bilde blir belyst", med at "hvert bilde blir tegnet opp". Dette gjelder da LCD-TV.

Her er en kar som er litt bedre til å forklare

http://www.youtube.com/watch?v=CG1HMwz-_yc
Sukk. Denne tråden er nå så full av bullshit nå at det rett og slett bare er komisk.

Mange fatter ikke hva de prater om, og de gidder ikke engang prøve å sette seg inn i hva det dreier seg om, og bare spytter ut ting fra vill fantasi virker det som

Sitat av svaagan Vis innlegg
FPS og Hz er to forskjellige ting.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Framrate (fps) er antall bilder i kildematerialet. Hz er refreshrate på selve displayet.

Helst vil man ha en refreshrate som matcher eller har dobbelt verdi (evt trippelverdi) av framerate får å unngå hakking (a.k.a lag) i visningen.
F.eks at man spiller av 24fps på 50Hz gir problemer. Det betyr at hvert sekund så må displayet "låse" to av framene og vise dem to ganger for å "fylle" opp slik at det matcher refreshraten. Dette oppleves som lagg en gang hvert sekund. (Gjelder også 60Hz og 100Hz) Typisk problem hos (billige) mediaspillere (eller PC'er) som ikke automatisk bytter refreshrate for å matche kilden. Noen mediaspillere øker hastigheten på playback (både lyd og bilde) slik at en film som er 24fps blir spilt av med 25fps (veldig utbredt - bl.a innen kringkasting)
Noen mediaspillere har mulighet for an avansert metode - såkalt pulldown, men dette er ekstremt sjeldent på mediaspillere til hjemmebruk per idag.

Sitat av brann370 Vis innlegg
øyet ligger på rundt 60Hz, så om du ser på en 50Hz skjerm i flere timer kan du bli sliten i øynene, men dette burde du isåfall ha merket tidligere ved mange timer spilling.
Vis hele sitatet...
Jasså, så øynene mine scanner bildet? Den scanner dermed bildet 60 ganger i sekundet? Du kan ikke sammenligne en tv-skjerms bildevisning med hvordan et organ (som øyet og hjernen) leser av lys -- fordi dette er nemlig så TOTALT forskjellig som det absolutt kan være. Øyet og hjernen leser av kontinuerlig - uten noen som helst refreshrate/scanning. Digitale enheter må scanne/sample en linje om gangen - eller en hel frame om gangen.

Pluss at dette 50Hz-tullet som folk har hengt seg opp i er noe fra tiden med CRT, fordi på en CRT-monitor (data, ikke TV) så VIL nemlig refreshrate på 50Hz oppleves som flimring: på en standard CRT-monitor til datamaskiner, så er den magiske grensen ca 60Hz for å unngå særlig synlig flimring (dette har med tregheten i selve fosforskjermen å gjøre). På en LCD/plasma-skjerm derimot, er ikke Hz av samme viktighet... fordi en flatskjerm vil nemlig FRYSE hver enkelt frame helt frem til den neste kommer - uansett hvor lav Hz man har (ja, faktisk helt ned til 1Hz uten problemer!). Derimot så vil en lav framrate oppleves som hakkete (IKKE som flimrete - dette er to forskjellige ting).

Så når vi prater om framerate (fps) så er den magiske nedre grensen ca 24 (det er det man bruker på kino). Men fordi filmen må dras frem en hel bilderute (frame) om gangen - og man ikke vil vise at man drar filmen frem - blokkerer man lyset og gjør det svart i det filmen dras frem til neste frame. Og dette betyr jo at det blir svart en god del av tiden mellom hver ny frame, så for å unngå at dette oppleves som flimrete så blokkerer man lyset enda en gang etter at framen er dratt frem (altså, bildet "vises" to ganger) før man drar frem neste frame. M.a.o hver frame vises to ganger. Dette gir en refreshrate på 48Hz. Men frameraten er fremdeles 24fps.

Så alt dette pisset om 50Hz og 100hz er utrolig forvirrende (og irriterende) - og dette vet selgerne og produsentene (selgerne forstår det ikke engang selv!). Så ved å utnytte at folk ikke forstår det lurer de folk til å kjøpe dyrere TV med amazing fancy pancy superduper shiny 100Hz-mode!

100Hz burde heter "100fps" strengt tatt, fordi det er nemlig det disse TV'ene gjør.... de øker frameraten (og refreshrate) ved å interpolere inn ny bildedata (som ikke eksisterer der i utgangspunktet)

Bullshit fra en ende til annen spør du meg. Sikkert kult når man ser på sport. Men noe dritt når man ser på film/tv-serier. Hvis du synes TV'en har blurry bilde når det er mye bevegelse - så kjøper du heller en annen TV med lavere latency på selve bildepanelet, så kan du heller bruke de tusenlappene som 100Hz koster på andre funksjoner ved TV'en.. f.eks større skjerm

En liten kjappis om temaet:
http://www.reghardware.com/2007/09/0...hz_lcd_frenzy/

Sitat av svaagan Vis innlegg
Her er en kar som er litt bedre til å forklare

http://www.youtube.com/watch?v=CG1HMwz-_yc
Vis hele sitatet...

Og han her forklarer det jo feil rett og lett.
Han har et eksempel med en fotballspiller som løper over banen, og så reduserer han FRAMERATEN for å poengtere hva forskjellen er?
Det er ikke hakking ved bevegelse i bildet som er forskjellen på 60Hz og 120Hz. Saken dreier seg om MOTION BLUR - og ikke hvor mange bilder man har per sekund.
Sist endret av unknown14725; 28. mars 2011 kl. 02:20.
Dette spørsmålet hører hjemme på avforumet sine sider. der har du virkelig folk som har peiling !

Trur ikke du merker stor forskjell uansett hva du kjøper, vist du ikke er veldig kresen på det.
Denne kan være bra lesning : http://avforum.no/forum/tv-apparater...z-vs-50hz.html
Sist endret av NORDNORGE; 28. mars 2011 kl. 06:30.
jeg har ikke noe problemer med noe flimring når jeg verken ser på film eller spiller. har selv ps3 som jeg kjører på en 50hz LG 50" plasma fullHD... har ikke noe problemer med noe av det dere nevner i dette forumet
Alt stemmer i inlegget ditt over unknown14725, utenom denne delen...

Sitat av unknown14725 Vis innlegg
Jasså, så øynene mine scanner bildet? Den scanner dermed bildet 60 ganger i sekundet? Du kan ikke sammenligne en tv-skjerms bildevisning med hvordan et organ (som øyet og hjernen) leser av lys -- fordi dette er nemlig så TOTALT forskjellig som det absolutt kan være. Øyet og hjernen leser av kontinuerlig - uten noen som helst refreshrate/scanning. Digitale enheter må scanne/sample en linje om gangen - eller en hel frame om gangen.
Vis hele sitatet...
Menneskeøyet klarer ikke se mer enn 60 bilder per sekund i sterkt lys og ikke mer enn 10 bilder per sekund i mørkt lys. Det føles som om det går kontinuerlig, men det gjør faktisk ikke det. Men det er to helt forskjellige ting å sammenligne, det kan jeg være enig i...

Kilde: http://illvit.no/spor-oss/hvor-mange...tte-i-sekundet

Oppsummering av tråden: Du trenger faktisk ikke en flatskjerm med 100hz, med mindre du vil ha noe å skryte av.
Sist endret av CryptoN; 28. mars 2011 kl. 11:18.
Riktig! Unntaket gjelder 3D tv! Der er det noe helt annet!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
egen erfaring med gammel xbox360 er att 50hz ikke virker just saying ^^
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Jeg vil anbefale 100 Hz uansett hva du skal bruke dn til
Sist endret av Zendium; 11. juli 2011 kl. 22:06.
gå for 100hz, når du gaimer så er det ikke noe digg å ha så jävlig svär skjerm likevel! Jeg har en 32'' 100hz tv jeg spiller på!
disse hertzene det skrives om er kun relevant for SD materiale uansett, så har du TV signal i SD format så bør du sette deg inn i hva disse hertzene på en flatskjerm betyr, det er ikke det samme som på en CRT. Samtlige LCD skjermer hadd 60hz oppdateringsfrekvens, mens alle signaler for PAL signalet ble levert i 50Hz, upscaleren brukte 100Hz til å jevne ut dette.

I hovedtrekk har PAL 25 frames pr sekund som interlaced, eller 50 some progressive, de tilsvarende tallene for NTSC er 30 og 60, mens i HD er 24 fps standard. Velkommen til en verden med mange muligheter for feil.

De siste TVene har 800Hz... Hallo! Hva skal jeg med det om jeg kun har 720p og 1080p kilder? Ingenting.
Sist endret av fxxked; 11. juli 2011 kl. 22:17.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av fxxked Vis innlegg
disse hertzene det skrives om er kun relevant for SD materiale uansett, så har du TV signal i SD format så bør du sette deg inn i hva disse hertzene på en flatskjerm betyr, det er ikke det samme som på en CRT. Samtlige LCD skjermer hadd 60hz oppdateringsfrekvens, mens alle signaler for PAL signalet ble levert i 50Hz, upscaleren brukte 100Hz til å jevne ut dette.

I hovedtrekk har PAL 25 frames pr sekund som interlaced, eller 50 some progressive, de tilsvarende tallene for NTSC er 30 og 60, mens i HD er 24 fps standard. Velkommen til en verden med mange muligheter for feil.

De siste TVene har 800Hz... Hallo! Hva skal jeg med det om jeg kun har 720p og 1080p kilder? Ingenting.
Vis hele sitatet...
1080p kommer i både 50 og 60hz.Har du prøvd å se en fotballkamp i 24p? Det tror jeg hadde vært litt slitsomt.