Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 10938
Heisann. Er det noen som har kommet lengre på forskning av lyse sitt tv-nett? Signal, koding, hvordan dekodere identifiseres og om det er mulig å bruke andre dekodere som PC eller nyere kreatel-enheter?
det finnes dreamboxer med støtte for digitale kabel nett, men for at dette skal funke med cardsharing, så må de bruke kort.

vet du om lyse/haugaland kraft skal benytte seg av en kortløsning eller skal de ha det integrert inni dekoderen slik som upc har?
diz
Trådstarter
3 0
Leste på en tråd her, tror jeg, at det var planer om å gå over til kort. Ser ingen grunn til hvorfor de skulle gjøre det though.. Har akkurat fått det selv, prøvde meg litt fram tidligere og fikk tilgang til en del kanaler, men alt som er verdt noe er kodet. Problemet er at jeg vet ingenting om krypering av IPTV, så har ikke noe utgangspunkt for å eksperimentere på streamene. Men jeg VIL og SKAL ha tilgang direkte til digital strøm..!
du har ikke noe bilder av hvordan dekoderen ser ut?
har den kort inngang?
Hadde TV før vi måtte flytte fra et lignende kabel selskap som leverer via fiber. Vi hadde 2 x Kreatel bokser (Som kjører Linux internt :-D ) Her autentiserer dem mot MAC addresse i boksen. Man velger program med å melde seg inn i korrekt multicast gruppe og med litt kreativ sniffing så finner man ut det meste. Streamene kan man se med mplayer på en Linux maskin... :-D

Jeg brukte min Cisco 3560 og satt opp et vlan med 2 porter i hvor den ene gikk til veggboksen og den andre til Kreatel boksen. Så satt jeg opp en monitor port som videresendte all trafikk fra vlanet slik at jeg kunne sniffe trafikken. For at dette skulle funke måtte jeg enten sette MAC addressa til Kreatel boksen på Cisco switchen når Kreatel boksen bootet eller koble den utenom switchen til den hadde bootet ferdig. MAC autentisering :-P

Hadde jeg enda hatt et kamera så skulle jeg tatt bilder av innsiden av Kreatel boksen min... Har den liggende her et sted :-D

Det er kort inngang på de kreatel boksene jeg har sett. Men de var ikke i bruk her.


Det jeg enda ikke har fått til er å sette opp en streaming server som kreatel boksen kan koble til... Det ser ut til at kreatel boksen mottar OS eller i alle fall config data via bootp når den booter... Så uten korrekt oppsatt dhcp / bootp server vil det ikke funke. Dessverre er det lite info om de boksene på nett og selskapet som leverer slikt her jeg bor er en konkurrent av firmaet jeg jobber i... Så de er veldig knappe på info om noe som helst.

Jeg hadde likt et root shell på den kreatel burken :-D Så kunne jeg brukt den som the one and only media dings i stua. Sett DVD / Film fra server i kjellern rett på TV. :-D

Mine bokser heter IP-STB 1510
Sist endret av neurotor; 13. juli 2006 kl. 12:56.
diz
Trådstarter
3 0
http://www.kreatel.com/products_ipstb1500series.htm Tipper 1510 der. I så fall har den kortleser.
Sitat av neurotor
Mine bokser heter IP-STB 1510
Vis hele sitatet...
så disse boksene har kun nettverks kontakt?
ikke noe coax?
Ja, de har bare TP uttak.
TP og 2 x USB pluss en kortleser port på siden...
Ellers har den scart / composite / S-Video samt analog og digital audio.

Mine var koblet mot veggboksen via TP og datatrafikken lå på mellom 8 og 12 Mbps avhengig av hvilken kanal jeg så på.

Forøvrig så er menysystemet html basert og hos min leverandør var systemet basert på 2 streaming servere og en web server som kontrollerte meny / valg. Linux / Apache seff. Hele denne løsningen (kan i alle fall) kjøres på Linux / Unix.

Skal slenge opp mer info dersom det er ønskelig / jeg kommer på :-D Har muligens noen ethereal capture filer som viser en del om systemet.
gi oss gjerne noen ethereal filer
kreativ nerd
devotio's Avatar
Sitat av diz
http://www.kreatel.com/products_ipstb1500series.htm Tipper 1510 der. I så fall har den kortleser.
Vis hele sitatet...
Viken Fibernett i Oslo (Franchise av Lyse, altså egentlig det samme) bruker i alle fall den boksen. Det er scart ut, rj45 inn, og noen andre coax (?) greier, tror det er for digitalt signal uten at jeg skal si det for sikkert. Kortleser er det også, men den brukes ikke. MAC adressen registreres i db så med mindre du faker MAC adressen vil det vel ikke være mulig å se selv om du klarer å decode signalene.
Fant ikke mine ethereal filer... :-( Men skal ved neste anledning ta en tur til noen som har slik og få sniffet noen boot-runder. Boksen min booter og får IP men rebooter etter noen minutter med beskjed i dhcp release pakken om at den rebootet fordi den ikke fant boot image. Det ser ut til at den prøver å kontakte multicast addressen 224.2.2.2 for et boot image. Synd den ikke har software onboard...

Jeg plukket fra hverandre min boks nr 2 og her er liste over HW:

DP83816AVNG
10/100 Mb/s Integrated PCI Ethernet Media Access Controller and Physical Layer (MacPhyter-II)
DP83816 is a single-chip 10/100 Mb/s Ethernet Controller for the PCI bus. It is targeted at low-cost, high volume PC motherboards, adapter cards, and embedded systems. The DP83816 fully implements the V2.2 33 MHz PCI bus interface for host communications with power management support. Packet descriptors and data are transferred via bus-mastering, reducing the burden on the host CPU. The DP83816 can support full duplex 10/100 Mb/s transmission and reception, with minimum interframe gap.
The DP83816 device is an integration of an enhanced version of the National Semiconductor PCI MAC/BIU (Media Access Controller/Bus Interface Unit) and a 3.3V CMOS physical layer interface.
http://www.chipcatalog.com/National/DP83816AVNG.htm

TDA8004
A13950.1
The TDA8004 is a complete low cost analog interface for asynchronous smart cards.
http://www.datasheetcatalog.com/data.../TDA8004.shtml

Winbond
W39L020P-90B
128K X 8 CMOS FLASH MEMORY
http://www.datasheet4u.com/download.php?id=370036

4x (256Mbit ram = 128Mbyte RAM total)
Hynix
450P
HY5DU56822BT-J
The Hynix HY5DU56822B(L)T and HY5DU56822BT_D are a 268,435,456-bit CMOS Double Data Rate(DDR) Synchronous DRAM,
ideally suited for the main memory applications which requires large memory density and high bandwidth.
http://www.hynix.com/datasheet/eng/d...5DU56822BT.jsp

CPU ser ut til å være en ATI brikke. Den hadde en sort kjøleribbe som satt godt fast. Siden jeg allerede har pellet den av så skal jeg ta en kniv å skrape av limet som sitter igjen på brikken så jeg kan se hvilken brikke det er.


...Tenk å fått bootet egen linux distro på en slik... Media PC go fuck yourself! Noen som har kunnskap og er intressert i å hjelpe?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av neurotor
CPU ser ut til å være en ATI brikke. Den hadde en sort kjøleribbe som satt godt fast. Siden jeg allerede har pellet den av så skal jeg ta en kniv å skrape av limet som sitter igjen på brikken så jeg kan se hvilken brikke det er.
Vis hele sitatet...
Tvilsomt. ATI har vel satsa på GPUer, og ikkje cpuer. Kan vere du har funne grafikkbrikka i boksen.
Cpuen tipper eg er enten IBM PowerPC eller en Intel/IBM/Motorola ARM-cpu. Det er dei som er vanlegast i embedded system, og treng som regel ikkje kjøleribbe. Uansett, både ARM og PowerPC er støtta godt i linux-kjerna, men kan fortsatt bli ganske sølete jobb å få den boota med Linux om du ikkje har jtag-interface for ISP og debugging.
Nope. Hørt om Xilleon?

http://www.linux-mips.org/wiki/Xilleon

Ati lager mere enn bare rene GPU'er.
Jeg fant noen tall og en X....eon når jeg fjerna limet. Samt en fin ATI logo.

Jeg kjenner da igjen en ATI logo når jeg ser den... Selv bak 1 mm med stivnet kjølepasta / lim.

Dette stemmer forøvrig godt med at diverse google søk viste at boksen er MIPS arkitektur. Fant flere forum poster fra utviklerne på Kreatel der de spurte mips/compiler spesifikke spørsmål.

Ble litt mange edits her:
Planen er å prøve å fange opp en reell boot sekvens hos noen som har abonn. Der bør jeg få all data som jeg trenger for å boote boksen. Man kan replaye slik trafikk og evt forandre mac addresser etc... Har tro på at dette vil funke.
Sist endret av neurotor; 16. juli 2006 kl. 21:43.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av neurotor
Nope. Hørt om Xilleon?

http://www.linux-mips.org/wiki/Xilleon

Ati lager mere enn bare rene GPU'er.
Jeg fant noen tall og en X....eon når jeg fjerna limet. Samt en fin ATI logo.

Jeg kjenner da igjen en ATI logo når jeg ser den... Selv bak 1 mm med stivnet kjølepasta / lim.

Dette stemmer forøvrig godt med at diverse google søk viste at boksen er MIPS arkitektur. Fant flere forum poster fra utviklerne på Kreatel der de spurte mips/compiler spesifikke spørsmål.

Ble litt mange edits her:
Planen er å prøve å fange opp en reell boot sekvens hos noen som har abonn. Der bør jeg få all data som jeg trenger for å boote boksen. Man kan replaye slik trafikk og evt forandre mac addresser etc... Har tro på at dette vil funke.
Vis hele sitatet...
Ah, ok. Trudde faktisk AMD hadde gitt opp den bisnissen. Men uansett lite problem da, ettersom MIPS også er godt støtta, som du alt har funne ut

Korleis oppdaterer du boksen si firmware? TFTP? JTAG? seriellport?
Er på ferie en uke... Nyter overskyet og regn på Mo i stedet for Fauske... Men så fort jeg kommer hjem skal jeg få sniffet boot sekvensen og poste ethereal filer.

Har forresten mottatt svar på en forespørsel til Kreatel om å få kopi av GPL koden de har brukt der de sier at de vil ha 1000 svenske kroner i administrativt gebyr for å sende meg kildekoden. Noen som vet om dette er lov? Det er jo GPL. Eller har jeg misforstått?

Angående oppdatering av firmware: Jeg vet det er en seriell port innebygget i ATI Xilleon brikken i boksen. Forhåpentligvis så funker denne som en slags debug / console port dersom jeg klarer å koble meg til den. Vet dette er mulig på en del andre embedded produkter. Håpet mitt er jo at dersom jeg klarer å fange opp en reell boot sekvens så skal jeg klare å "replaye" den til en annen boks slik at jeg kan boote en boks fra egen dhcp / bootp server. Selve kanalvalg / oppsett etc foregår via xml / html dokumenter som lastes fra en server. De bare forteller hvilke multicast addresse som er hvilken kanal. Boksen melder seg inn i riktig multicast gruppe og vips... Kanalen er tilgjengelig.
Sist endret av neurotor; 18. juli 2006 kl. 00:08.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av neurotor
Har forresten mottatt svar på en forespørsel til Kreatel om å få kopi av GPL koden de har brukt der de sier at de vil ha 1000 svenske kroner i administrativt gebyr for å sende meg kildekoden. Noen som vet om dette er lov? Det er jo GPL. Eller har jeg misforstått?
Vis hele sitatet...
Jepp, dei har lov. Men kildekoden må vere minst like tilgjengeleg som binærversjonen, og dei kan ikkje nekte deg å legge den ut på nettsida di. Eg foreslår at du betaler en hundrings, og legg ut på nettsida, og oppfordrer alle til å donere en dollar via paypal e.l viss dei laster den ned.
Her er hele svaret fra Kreatel:

Hello,

Thank you for your e-mail and your interest in our products.

Normally it is IPTV operators (=our customers) that are responsible for the software configuration distributed to their customers/the subscribers. However, if you are interested in the standard software platform Kreatel is distributing I can provide you with the source code and (where applicable) our patches of the GPL/LGPL/other open source code components used in the solution.

Please find attached a list of the components - it is html-based and is found in the index file in the folder doc/3pp_license/.

As the process of extracting the source code still is manual to a large extent, we need to charge an administrative fee of currently 1000 SEK + VAT to be paid in advance to cover our costs. Please send me what components you are interested in, together with an invoice address, and we will send you the source code when the payment has been registered on our account.

Kind regards,
xxxxxxxxxxx
Kreatel Communications AB
- A Motorola Company
Vis hele sitatet...
Jeg vurderer å cashe ut for koden dersom jeg får til å boote boksen på noe slags vis med data fra sniffingen. Å krysskompilere er jo forsåvidt ganske enkelt...

Dette kan jo bli et gøy prosjekt... :-D
Så derfor spør jeg enda en gang: Noen med tid / kunnskap og en Kreatel boks som er intressert i å hjelpe?
Sist endret av neurotor; 18. juli 2006 kl. 00:58.
Her er listen jeg fikk fra Kreatel over åpen programvare de bruker i sine IP-STB bokser:

expat-1.95.6
j2re-1.4.2
SDL-1.2.5
imlib-1.9.14
glibc-2.2.5
glib-1.2.10
xerces-2.0.0
gdk-pixbuf-0.13.0
libpng-1.2.5
gtk+-1.2.10
openssl-0.9.6
busybox-1.00
linux-2.4.20
mozilla-1.5
SDL_mixer-1.2.5
smpeg-0.4.4
linux-2.4.18
SDL_net-1.2.5
ncurses-5.3
libIDL-0.6.8
SDL_image-1.2.3
xfree86-4.2.0
zlib-1.1.4
udhcp-0.9.8
gtk-engines-0.12
libjpeg-v6b
libungif-4.1.0
libstdc++-3.3.3
DirectFB-0.9.20
helix-mp3
iptables-1.2.8

Bare sånn i tillfelle det skulle intressere noen :-D
Huff... Ble mange poster her... Men edit knappen funker ikke.

Har nå bootet min Kreatel 1510 offline med hjelp av en hjemmelaget (proprietær:-) multicast boot server samt boot filer sniffet fra ISP. Har 4 grønne dotter og den siste er gul... Det er en haug med config filer som lastes og jeg tror de trenger litt tweaking for å vise noe bilde. Kan godt mekke en litt mere årntli multicast boot server dersom noen er intressert.
Tada!!

Nå ser jeg "shark tale" på TVen... Jeg streamer fra DVD'en via VLC til 239.0.0.77 UDP port 8208. Boksen er bootet og portal.htm peker kanal 0 til denne IP / port. Nydelig bilde på skjermen :-D

Nå er det bare shell på Kreatel boksen som mangler så er jeg i boks!
Streame din egen videostream til Lyse-dekoder med VLC er jo ganske enkelt.

1. Start dekoderen din. Velg å se på NRK1. Trekk så ut nettverkskabelen til dekoderen
(mens dekoderen står på) og koble den til en switch som PCen din også er koblet til.
Husk at dekoderen IKKE må være tilkoblet Lyse på noen som helst måte, siden det kan føre til forstyrrelser i streamen.
2. Så til PCen: Last ned og installer programmet "VLC" fra
http://www.videolan.org/vlc
3. Start programmet og trykk Ctrl-F, hak av for "Caching" på 300 millisekunder. Etterpå haker du av for "Stream Output" og så trykker du på "Settings".
4. Inni settings-vinduet haker du av for "Play Locally" og "UDP". Som adresse i UDP skriver du 239.192.1.1 og som port skriver du 5501.
5. Videre haker du av for "Video Codec" og velger mp2v og som Bitrate (kb/s) skriver du 8192. Scale skal være 1.
6. Så haker du av for "Audio Codec" og velger mp2a med Bitrate (kb/s) som 192. Kanaler skal være 2.
7. Til slutt trykker du "OK" og trykker på "Browse". Så finner du en videofil og starter den ved enten å trykke på Enter-tasten eller dobbel-klikke. Hvis du har gjort alt riktig skal videostreamen komme opp på TV'en din.

-Teksten er hentet fra en .doc fil med ukjent forfatter.
Sitat av neurotor
Tada!!

Nå ser jeg "shark tale" på TVen... Jeg streamer fra DVD'en via VLC til 239.0.0.77 UDP port 8208. Boksen er bootet og portal.htm peker kanal 0 til denne IP / port. Nydelig bilde på skjermen :-D

Nå er det bare shell på Kreatel boksen som mangler så er jeg i boks!
Vis hele sitatet...
Er du villig til å dele bootp serveren din?
I så fall er jeg interessert i å teste litt på min K1510.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei

Funker dette for alle kanalene man normalt har tilgang på eller bare NRK?
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har oppdateringer på denne. Ønsker å kunne se programmer på flere tv med kun en kreatelboks i huset :-)
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sorry about my language.

If I understand right you guys have got Kreatel IP-STB 1510 to work offline, witout any ISP's bootp server??!!

I have 2 of these boxes, and a Ethereal capture (16 Megs), from ISP's network (local ISP from Finland) where IP-STB boots up and get's all information from stream.

But I want to get these boxes to work with my VDR, and i have no IP-TV at home. So only way to do it, is to build own bootp server, witch provides necesary informaion to IP-STB.

Hope you guys can help me with that.

-Kimi, from Finland.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva skjedde? Fant dere ut noe mer?!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har begynt for fult og utforske dette område nærmere, jeg har abo selv, men vil prøve og få dette inn på pcen. har holdt på i 3 netter med dette og har begynt og komme et lite stykke. Det jeg prøver på nå er og sette opp min egen boot server og boot kreatel 1710 med min lev img, men med min egen kanal liste. Jeg prøver og se om det er kanal listen som begrenser kanalene eller om det er noe spesiell kryptering pr kanal. hvis det er kun kanal listen som sperrer for at man ikke får inn flere kanaler så er det jo bare og erstatte denne.

Er det noen som har noe mer på dette temaet?
*Følger med* Konge vist det gikk an å fjærne STBen og kjøre dette fra en LinuxMce boks.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hver kanal er ssv. koded spesielt.

Se: http://www.shapeshifter.se/2008/04/0...f-telias-iptv/

På tide noen tar seg bryet med å lage en ny liste over UDP streamer (kanaler)?

PS: De åpne kanalene kan fåes inn vha elecard codec og en DS avspiller, eks. WMP, MPC - eller for HTPC: MediaPortal
Sitat av sprkns
Hver kanal er ssv. koded spesielt.

Se: http://www.shapeshifter.se/2008/04/0...f-telias-iptv/

På tide noen tar seg bryet med å lage en ny liste over UDP streamer (kanaler)?

PS: De åpne kanalene kan fåes inn vha elecard codec og en DS avspiller, eks. WMP, MPC - eller for HTPC: MediaPortal
Vis hele sitatet...

Har du testet dette? eller gjetter du på at telia kjører samme løsningen som altibox?
en gammle liste jeg hadde.
239.192.1.1 NRK
239.192.1.2 TV2
239.192.1.3 TV3
239.192.1.4 TVN / TV Vest
239.192.1.5 TV Norge
239.192.1.6 NRK 2
239.192.1.7 NRK Rogaland
239.192.1.8 ZTV
239.192.1.9 ingenting
239.192.1.10 ingenting
239.192.1.11 BBC World
239.192.1.12 Euronews
239.192.1.13 TV5
239.192.1.14 Deutche Welle
239.192.1.15 MTV Nordic
239.192.1.16 Discovery
239.192.1.17 Eurosport
239.192.1.18 ingenting
239.192.1.19 DR1
239.192.1.20 Animal Planet
239.192.1.21 BBC Prime
239.192.1.22 videolan crash
239.192.1.23 CNBC
239.192.1.24 CNN
239.192.1.25 E!
239.192.1.26 Eurosport News
239.192.1.27 videolan crash
239.192.1.28 MCM
239.192.1.29 FashionTV
239.192.1.30 videolan crash
239.192.1.31 Sky News
239.192.1.32 Sverige TV4
239.192.1.33 videolan crash
239.192.1.34 Nickelodeon / Playboy TV
239.192.1.35 Viasat Sport1
239.192.1.36 VH1
239.192.1.37 Rai Uno
239.192.1.38 Rai Due
239.192.1.39 RTL
239.192.1.40 2DF
239.192.1.41 NBC
239.192.1.42 VOX
239.192.1.43 TV1000
239.192.1.44 Cinema
239.192.1.45 Canal +
239.192.1.46 Canal + Gul
239.192.1.47 Canal + Blå
239.192.1.48 Canal + Zap
239.192.1.49 Disney
239.192.1.50-64 ingenting
239.192.1.65 TV2 Extra

for dem som koster og se på så er linken her (video on demand):
http://ranvik.net/privat/lysetv/rtsp.txt
Sist endret av ranvik; 3. oktober 2008 kl. 10:38.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Konge. Har en eller to selv, men er på tide å oppdatere dette. Vi må snart få kikket litt på krypteringsstyret.
Mer info:
http://www.tech-faq.com/nagravision.shtml

Har du testet dette? eller gjetter du på at telia kjører samme løsningen som altibox?
Vis hele sitatet...
Testet hva? A streame via VLC eller andre app. funker fint for ukodede signaler. Har testet med MEdiaPortal fmed TVE2. Skal nå igang med TVE3.
Sist endret av sprkns; 17. oktober 2008 kl. 20:42.
▼ ... over et år senere ... ▼
noen som har peling på om det går ann og skifte mac adressen på kreatel ip-stb 1510 boksene? Er det TTL på disse??
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hm .. kan jeg først spørre hvorfor?

Btw :Noen som har kommet lengre?

Har begynt å samle informasjon igjen.....