Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 14993
Får skyte meg selv her litt. Det går an å lage KNSU med farget røyk med noen få farger, men røyken vil ikke bli tykk og med skikkelig farge. Det er langt fra alle pigmenter som vil virke. Du kan godt prøve, men ikke forvent tykk farget røyk.
Sitat av phowster Vis innlegg
Det er filmer på youtube da.. at man lager fargede røykbomber av kno3.. med "organisk fargepulver"
Så du mener det ikke funker? :S
Vis hele sitatet...
de filmene som er på youtube er nesten garantert faket, SÅ tett røyk tviler jeg VELDIG på at du får med KNSU (antar du sikter til pull-ring "granaten")

det er nok en grunn til at røret går inni et annet rør, som så blir teipet til det ugjenkjennelige
Ok, men jeg bryr meg ikke veldig om tykkelsen.. vil bare prøve å få farge, f.eks oransje. Jeg trenger organisk fargepulver..
Hvor bør jeg kjøpe det? Folk sier hobbybutikker, men hilke? Og er røyken i kno3 røykbomben GIFTIG? Man kan løpe gjennom den liksom??
Man kan trygt løpe gjennom røyken, men ikke stå over den å trekk pusten dypt 20 ganger. Du skjønner sikkert hva jeg mener?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
H2O, CO2 og N2 er hovedsaken. Men som nevnt 2000 ganger er det en heller ustabil dekomponering, hvor du kan få litt andre mer usunne saker, som NOx gasser, men mest sannsynlig meget lite av det.
Men forde, om man ser på H2O og CO2 i lungene som helt ufarlig, bør man bygge seg et hus med 2 etasjer, og låse seg inn i andre etasjen etter at man har satt fyr på første etasjen, for å sjekke om man rekker å oppfatte at man faktisk brenner.
Takk
Men HVOR får jeg kjøpt farge? Hvis bare en farge fungerer, så gjør ikke det noe.. Jeg vil bare ha en annen farge enn standard røyk.. vil ikke at det skal se ut som de brenner..
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Trådstarter
Sitat av phowster Vis innlegg
Takk
Men HVOR får jeg kjøpt farge? Hvis bare en farge fungerer, så gjør ikke det noe.. Jeg vil bare ha en annen farge enn standard røyk.. vil ikke at det skal se ut som de brenner..
Vis hele sitatet...
Som nevnt flere ganger tidligere i tråden; Flere nettsider som selger:
http://www.americanpyrosupply.com/SM...BULK_DYES.html , http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2
Butikker her til lands er jeg ikke sikker på nå... Vet det skal finnes, og er nok noen pigmenter som man får på keramikkbutikker som muligens fungerer, men når det koster over 200kr for 100gram blir det litt dyrt å kjøpe forskjellige for å teste... (særlig når det er mange titals forskjellige typer, også av samme farge). Men skal si ifra med en gang, om jeg finner noe sted igjen som selger
▼ ... over en uke senere ... ▼
Er det noen som har prøvd ut dette med kaliumpergamanat?

Er jo et veldig stærkt fargestoff.. Vil det funke?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er også en veldig sterk oksidant og vil uten tvil delta i reaksjonen.
Ja, skal se om jeg får tak i noe etter jul. Legger ut video hvis det funker..
Sist endret av Cal.12; 19. desember 2009 kl. 15:33. Grunn: skriveleif
Hvis du ikke skjønte hva Bomberman mente så mente han at det ikke vil gå å bruke kalium permanganat siden det er en sterk oksidant som bare vil oksidere de andre stoffene.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Hvis du ikke skjønte hva Bomberman mente så mente han at det ikke vil gå å bruke kalium permanganat siden det er en sterk oksidant som bare vil oksidere de andre stoffene.
Vis hele sitatet...
KNO3 er da også en oksidant, men hvordan KMnO4 vil delta i reaksjonen kan jo være helt annerledes
Cal.12 spurte om man kunne bruke Kalium permanganat som farge i farget røyk, det var det jeg svarte på.