Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 8913
Har lenge hatt lyst på en magnetrører, men har aldri tatt meg råd til å kjøpe det.
Nå skal jeg vise deg hvordan du kan lage din egen magnetrører av noen enkle ting

Du trenger:

Da håper jeg du har alt du trenger?

Da begynner vi med byggingen:


Skru fra hverandre harddisken din.
Under lesearmen skal du finne en eller to magneter som denne:
http://bildr.no/thumb/473577.jpeg
Ta den ut.

Finn fram viften din.
Sett magneten på midten av viften og lim den på med lynlim.
http://bildr.no/thumb/473578.jpeg

Skru inn de fire skruene i de fire skruehullene i viften din.
Lim så toppen av CD-coveret oppå.
http://bildr.no/thumb/473580.jpeg
Trykk på bildet for større versjon.

Det eneste du mangler nå er å koble viften til et 12v power.
Du kan godt bruke en PSU fra en PC.

Da er du ferdig! Lett ikke sant?
Video av min magnetrører
Du kan fint bruke et peltier element til varme.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Virkelig flott KP!
Må få mekket meg en slik nå fort!
Nyttig når man skal røre ting, spesielt stoffer som er er litt tungt løselig eller i en erlendmeyerkoblbe som er noe herk å røre i med f.eks. en glasstav !
_Veldig_ billig i forhold til de man får kjøpt også som ligger på maange hundrede kroner!
Denne kostet meg ingenting og de fleste har jo en gammel PC de ikke bruker.
Skal du ha varme i tillegg kjøper du bare et peltier element på eBay som du setter over magneten.
Du kan også bruke et potmeter til å regulere hastigheten, skal sette på det på min.
Nå vet ikke jeg helt hva dette er men kan denne røre nesten alt som er flytende?
Tenker på suppe når jeg lager det, kjedelig og stå å røre hele tiden, vil heller se på tv, ( ikke kommenter dette ) vil det være mulig og bruke noe som dette da?
Foreløbig er ikke tanken og lage det, men bare å vite om det er mulig
Ja, det skal være mulig.
Denne er jo lagd til kjemibruk da.
Digital nomade
trippy's Avatar
Den var ikke dum nei!
KP!
Og til de som ikke har alt mulig rart liggende:

Magneter: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.10305 (Usikker på om runde magneter som disse vil funke, men det er mulig det holder å ikke putte den helt i sentrum av viften)
Vifte: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5185
Viftekontroller: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.5986
Stikkontakt->12V: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15991
Superlim: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.634

100kr med frakt hvis du trenger alt. Og to ukers leveringstid.
Sist endret av Ozma; 23. august 2009 kl. 04:46.
Ja, du kan bruke runde magneter, men da må du ha to som du setter ved siden av hverandre.

Satte nettopp på et potmeter på magnetrøreren, så nå kan jeg regulere hastigheten på viften
Sist endret av looperjohn; 23. august 2009 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
Smart! KP levert.
Men kan det kanskje være lurt å lage en liten spacer under viften og bordet, for å få litt luftsirkualsjon på viften slik at den ikke går varm? Har du latt den gå en halvtime for å sjekke hvordan det ligger an?

Finner forresten billige PTFE rørepinner her: http://business.shop.ebay.com/Health...=p3911.c0.m282
Har tenkt å kjøpe en rørepinne.
Tror ikke du trenger noe rom under, viften blåser ut luft under CD-coveret.
For å regulere hastigheten kan man koble på en lysdimmer på ledningene.
Ja, jeg har koblet på et potmeter.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Lagde meg selv en slik en for rundt et år siden, men har aldri fått bruke den dessverre
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fett
Men jeg lurer på en liten ting.
Magnetrørerne man får kjøpt har ett belegg som tåler syrer og baser og ditt og datt.
Hvordan er det med denne viss du skal røre i f.eks nitrering?
Du kan kjøpe en rørepinn/stir bar med teflon belegg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
En slik teflno-magnet (som tåler det meste) selges på KPT for rundt 30 - 60 NOK ink. mva
http://kptnaturfag.no/search?query=Magnet+teflon

Fult mulig man får det billigere på f.eks. eBay da.
Hater KPT sine gebyrer : (
Har sett slike på Amazon også.
Sist endret av looperjohn; 24. august 2009 kl. 21:23.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hvor sterk er magneten egentlig? jeg mener hvor tykt lag glass\plast kan den gå igjennom?
tenker om jeg feks har et glass stående oppi en plastikk skål vil magneten rekke igjennom alle lagene til å få snurre pinnen? evt kan man sette flere magneter oppå hverandre for å få sterkere magnet ?
Sist endret av pyroman; 3. september 2009 kl. 14:45.
Det er en av de kraftigste magnettypene som fins, neodmyum.
Den kan rekke ganske langt.
På min magnetrører bruker jeg to magneter oppå hverandre.
og peltier er det samme som man bruker til å kjøle cpu? kan man sette potmeter på dette også for å regulere tempen?
Sist endret av pyroman; 3. september 2009 kl. 15:29.
Ja, søk på "peltier element" på eBay og ta på worldwide. Koster deg rundt 100lappen.

kan man sette potmeter på dette også for å regulere tempen?
Det har jeg nevnt tidligere i tråden.
Sitat av mikkello Vis innlegg
kan man sette potmeter på dette også for å regulere tempen?
Det har jeg nevnt tidligere i tråden.
Vis hele sitatet...
er vel kun nevnt for å regulere vifte?.men potmeter vil funke for på regulere temp også altå?
ja har funnet en haug på ebay ja.bla et kraftig på 5-600w opptil 180c
Sist endret av pyroman; 3. september 2009 kl. 17:03.
potmeteret må nok tåle en hel del strøm da
500k potmeter burde holde.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Så det burde gå fint og slenge magneten i en miks i ett beger, og så slenge det begeret oppi ett stort salt-is-bad?
Veldig fin guide!
Fint at du også hadde med film, slik at man kunne se den i aksjon.
KP!

Men er det noen som vet hvor man kan få tak i teflon magneter andre steder enn KPT naturfag?
Du kan i alle fall få kjøpt det over ebay: http://shop.ebay.com/i.html?_nkw=sti...gnet&_osacat=0
Men vet ikke om andre steder som er i Norge utenom kpt
Så det burde gå fint og slenge magneten i en miks i ett beger, og så slenge det begeret oppi ett stort salt-is-bad?
Vis hele sitatet...
Det spørs på hvor kraftig magnet du har og hastigheten/styrken på vifta. Det beste er å bruke en sterkere motor.

Men er det noen som vet hvor man kan få tak i teflon magneter andre steder enn KPT naturfag?
Vis hele sitatet...
Mener å ha sett det på Amazon.
På eBay får man hovedsakelig tak i vanlige magneter. De har noen teflon magneter også, men de koster over 40 dollar i frakt.

Amazon har noen ja, men det virker ikke som de selger til Norge.
Amazon selger til Norge.
Er jo et must å ha teflon da.
Very Important Pyrotechnician
Linken jeg la på første side, sender deg en en sjappe som sender til norge for $ 2.50 - 3.50 altså 15-20 kroner.
Sitat av The Freak Vis innlegg
Og til de som ikke har alt mulig rart liggende:
Stikkontakt->12V: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15991
Vis hele sitatet...
Hvor får jeg kjøpt slik i Norge? Og helst den "tingen" du skal plugge den inn i også, skal bruke dette til et annet prosjekt
Clas-ohlson
Sitat av mikkello Vis innlegg
Clas-ohlson
Vis hele sitatet...
Takk .. Men hva heter den "dingsen" jeg skal plugge den inn i?
Hva er det du mener? Forklar litt mer.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av mikkello Vis innlegg
Det spørs på hvor kraftig magnet du har og hastigheten/styrken på vifta. Det beste er å bruke en sterkere motor.


Mener å ha sett det på Amazon.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kommer det ann på hvor kraftig magnet man har.
Det jeg lurer på er om disse teflonmagnetene av den sterkeste sorten er sterke nokk til og fungere tilstrekkelig gjennom en plast eller glass, vann salt og is.
Altså jeg lurer ikke på noe som kan svares på den logiske måten der.
Jeg spør om noen har noe erfaringer om hvorvidt det er kurrant.
Sitat av mikkello Vis innlegg
500k potmeter burde holde.
Vis hele sitatet...
Størrelsen på potmeteret har ikke så mye å si, men vil tro 500k er alt for stort til å fungere hensiktsmessig.. det er avhengig av størrelsen på den interne motstanden i peltier elementet..

siden de heftigste peltier elementene tåler 5-600W, må du ha et temmelig heftig potmeter som takler samme effekt... man må også ha en spenningsforsyning som kan levere høy nok effekt..
Er ikke noe vits å ha et peltier på 500w.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Hva er det du mener? Forklar litt mer.
Vis hele sitatet...
Jeg tror h*n mener "hunnen" denne adapteren skal kobles til. Liksom Stikkontakt -> 12v -> "hun" -> lodde til whatever...
Jeg har et lite problem angående denne magnet røreren. Jeg holder på å lage en nå, siden jeg har skaffet meg en vifte og en hard disk. Problemet er bare at magneten sitter veldig godt til platen den er festet til. Siden jeg fant ut at dette mest sannsynlig var lim, brukte jeg en gassbrenner og prøvde å smelte vekk limet for å få løs magneten. Det gikk fint, bare at nå er magneten mye svakere. Jeg fant nemlig ut i etterkant at temperaturen en neodym magnet mister sine magnetiske egenskaper ligger på rundt 310-400 °C.

Spørsmålet er derfor, er det noen som vet hvordan man kan fjerne limet mellom magneten og platen uten å nå den temperaturen?
Jeg slet med det samme. Først prøvde jeg å banke den løs med et skrujern og en hammer, men hele magneten sprakk.
Så fant jeg en annen harddisk, der kunne jeg bare ta av magneten med hånden.

Prøv å sett magneten på stekeplata?
Sitat av mikkello Vis innlegg
Jeg slet med det samme. Først prøvde jeg å banke den løs med et skrujern og en hammer, men hele magneten sprakk.
Så fant jeg en annen harddisk, der kunne jeg bare ta av magneten med hånden.

Prøv å sett magneten på stekeplata?
Vis hele sitatet...
Ok, skjønner.
Aha! Det var smart, siden stekeplater gjerne ikke kommer mye høyere enn 300 °C på det meste. Takk!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hva med løsemiddler?
Sitat av Up Vis innlegg
Hva med løsemiddler?
Vis hele sitatet...
Det var ikke en dum idé, hvis jeg skaffer en ny hard disk snart tror jeg at jeg prøver det. Men foreløpig prøver jeg å ha to runde neodym magneter ved siden av hverandre, og ser hvordan det funker.
Tror ikke de fungerer like bra med henhold til hvor nord- og sørpolene er. Men det er bare å forsøke
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av mikkello Vis innlegg
Ja, jeg har koblet på et potmeter.
Vis hele sitatet...
Sitter her og skal prøve på det samme, men jeg må nok ha det inn med teskje ser det ut som.

Her er det et bilde av mine komponenter:




Noen som kan forklare hvordan dette skal kobles slik at jeg kan unngå å svi komponenter og sikringer?
Grunnen til at jeg er forvirret er at på stikkontakten som fulgte med dimmeren har jordingskabel, men det har ikke strømforsyningen.

Får jeg god hjelp med dette så skal jeg prøve å huske dere i testamentet.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Sitter her og skal prøve på det samme, men jeg må nok ha det inn med teskje ser det ut som.

Her er det et bilde av mine komponenter:




Noen som kan forklare hvordan dette skal kobles slik at jeg kan unngå å svi komponenter og sikringer?
Grunnen til at jeg er forvirret er at på stikkontakten som fulgte med dimmeren har jordingskabel, men det har ikke strømforsyningen.

Får jeg god hjelp med dette så skal jeg prøve å huske dere i testamentet.
Vis hele sitatet...
Lite fare for å svi ting med 12V Vet ikke helt om dimmere kobles som potmetere, men det står det vel på boksen? Jording pleier ikke å følge med på stømforsyninger, og ikke noe du trenger å bekyrme deg om

EDIT. Så nå den hvite stikkontakten.. Regner med at den fulgte med dimmeren? I så fall er det fare for at dimmeren ikke fungerer til dette her, med tanke på at det er 12V DC
Lite fare for å svi ting med 12V Vet ikke helt om dimmere kobles som potmetere, men det står det vel på boksen? Jording pleier ikke å følge med på stømforsyninger, og ikke noe du trenger å bekyrme deg om

Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
EDIT. Så nå den hvite stikkontakten.. Regner med at den fulgte med dimmeren? I så fall er det fare for at dimmeren ikke fungerer til dette her, med tanke på at det er 12V DC
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har selv regnet med det samme, men hadde fortsatt et lite håp om at den ikke var ubrukelig til mitt formål.
Jeg tror at det er en litt annen måte det er planlagt å lages på. Hvis en lager en 230V krets først kan en dimme den, og når en setter en mobillader (ser det ut som) i en kontakt i den dimmede kretsen med lavere spenning inn ville den vel bli lavere ut også?

Ville tippe det er en god måte å gjøre det på? Noen innvendinger?
Sist endret av Pyrotecnican; 2. mai 2010 kl. 11:20.