Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 39100
Enkelt og greit: Hvor mye tjener man på Youtube views? (i Norge)

Jeg tenker netto utbetalt til content-produsenten, dersom man ikke har noen spesielle partnerships med Youtube.

F.eks. 0,10 kr eller 0,20 kr per view.
Forkortet versjon av hva jeg har prøvd å skrive 2 ganger (teksten bare forsvant).

Jeg har ikke de store tallene å vise til men sikker nok til å kunne gi deg en indikasjon, da jeg selv testet ut for en tid tilbake.

Siste 28 dager fra Youtube;
908 Avspillinger
1004 Seertid(minutter)
$0.44 Anslåtte inntekt

Men mye baserer seg på nisje, konkurranse, tid på året og slikt.
(Slik som Adsense på en webside)
Sist endret av boohaze; 8. juni 2016 kl. 08:25.
Hva Youtube betaler varierer (temmelig mye) med hvilken kategori innholdet går under, hvilke land brukerne som ser videoen kommer fra, hvor mange som ser videoen din helt ferdig, hvor mange som klikker på reklame når de ser videoen din, hvor mange lignende videoer som ligger ute og evt. andre parametre.

Google "Youtube money calculator" så får du en viss idé.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
@boohaze Det er interessant...

$0.44 = 3,56 NOK
3,56 NOK / 908 avspillinger = 0,004 NOK per avspilling = ca 4 NOK per 1000 visninger (eCPV).

Så ved 1 million visninger vil du tjene 4000 kr.

Hmm, det virker litt lite ut i fra hva jeg har lest og sett andre steder. Jeg har sett folk prate om alt fra 1-2 øre opp til 20 øre per visning (med reklame). Men jeg har også forstått at det er andre variabler i spill, herunder view time, view throughs, etc. Det er derfor jeg ville forsøke å finne ut hva som var medianen/gjennomsnittet blant norske Youtubere.
Har en video under film og animasjon med nesten 7000 views hvor brukeren er youtube partner, tjente $3.9 (gjennomsnittlig seertid = 1.20 min, av en 3.33 min video.
(Korrekt meg om jeg har feil), men jeg mener man må tjene over 600 norske kroner for å få noe utbetalt, dette via "Adsense".
Sist endret av Blixus; 8. juni 2016 kl. 11:05.
@Stormen
Videoene jeg har ute ligger nok i den dårligst betalte nisjen (Gaming), hvor 45% av views er fra USA og neste er England med 6.5% av views.

Ikke at jeg kan motsi tallene du kommer med, men du ser jo hvor mye ekstra Youtube-gaming gutta må ty til twitch og slikt på de dårlige månedene (januar - mars). Mener Totalbiscuit sa i en video at inntektene hans fra youtube alene ble halvert den tiden.

@Blixus
Før var det $100 men mener de endret det til 600kr som du sier.
Sist endret av boohaze; 8. juni 2016 kl. 12:24.
Har drevet med YT en god stund og ting varierer ekstremt. Kan skrive ned litt analytics fra en av kanalene.


BEREGNEDE AVSPILLINGER MED INNTEKTSGENERERING
649 662*

DEN ANSLÅTTE INNTEKTEN DIN
$ 2 046,37*

Det er mye penger å tjene på YT og ulike måter og gjøre det på. Det er et par få selskap som eier de fleste virale videoer i hele jævla verden. Her er f.eks Jukin Media og Viral Hog helt ekstreme. Når de først kjøper en video og eier rettighetene, så kan videoen bli brukt på alle de ulike YT kanalene de eier (Failarmy osv) og de scanner hele YT for andre som har lastet opp deres video å claimer den slik at de kan få annonse inntekter på alle som laster opp de videoene de har kjøpt rettighetene til.

Det er egentlig en veldig enkel prosess. Scan YT for videoer som holder på å gå viral. Kontakt eieren å hør hvor mye de skal ha for rettighetene. $$$
Har snakket med folk som har solgt videoen sin for 100-200$ en time etter de lastet den opp for å så se at videoen genererer millioner av views.


Beklager for avsporingen :P PM meg gjerne Stormen om du ønsker å snakke litt YT.
Sist endret av Andcat; 8. juni 2016 kl. 12:29.
Sitat av Stormen Vis innlegg
@boohaze Det er interessant...

$0.44 = 3,56 NOK
3,56 NOK / 908 avspillinger = 0,004 NOK per avspilling = ca 4 NOK per 1000 visninger (eCPV).

Så ved 1 million visninger vil du tjene 4000 kr.

Hmm, det virker litt lite ut i fra hva jeg har lest og sett andre steder. Jeg har sett folk prate om alt fra 1-2 øre opp til 20 øre per visning (med reklame). Men jeg har også forstått at det er andre variabler i spill, herunder view time, view throughs, etc. Det er derfor jeg ville forsøke å finne ut hva som var medianen/gjennomsnittet blant norske Youtubere.
Vis hele sitatet...
Små youtubere tjener mindre enn ettertraktede youtubere. Du skal ikke se bort i fra at personer som pewdiepie tjener over $5-10 per 1000 avhengig av reklametrykk osv
Mine videoer innen dataspill og lignende tjener omtrent $1 per 1000 visninger med et internasjonalt publikum.
Man blir ikke rik i en fei har jeg funnet ut hvertfall

Jeg aktiverte inntektsgenerering for morro skyld for noen måneder siden bare for å se hvordan det funka.

Jeg har nå rett i overkant av 200k views og ca 1200 subscribere.

Publiserer kun Urban Exploration videoer og er ikke flink til å laste opp særlig ofte heller.

Sist jeg sjekka hadde jeg tjent litt over 200 kr
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Da de aktiverte mulighet for inntektsgenerering satt jeg det opp, og husker tilbake til da jeg tjente 3-10k i måneden av å laste opp videoer som folk søkte etter. Jeg eide ikke rettighetene til videoen, men YouTube hadde ikke noe bra system på å fetche så jeg slapp unna. I dag er kontoen derimot stengt, men den ga meg fine summer i noen måneder. Hadde fra 50-300k visninger per video, og det var ikke mange det var snakk om, typ 10-20(?) til sammen.
Jeg mener å huske at man i Norge må være medlem i et partner nettverk for å tjene penger på reklame? På YT brukeren min er jeg bosatt i Norge, og får da beskjed når jeg prøver å koble den med adsense at "this feature isn't available in your country yet" eller noe sånt...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tror det er på tide å finne ett alternativ for youtube da dem stenger kontoer/demonitizer videoer som ikke er MSM. Ikke har jeg brudt opphavsretter og heller ikke fått noen advarsler, men alikevel ble kontoen stengt.. og når jeg kontaktet youtube å klaget fikk jeg en standard epost:

Takk for at du anket stengingen av kontoen din. Vi har bestemt oss for å holde kontoen din stengt basert på retningslinjene våre for fellesskapet. Gå til http://www.youtube.com/t/community_guidelines for å finne ut mer.

Ikke svar på denne e-posten. Vi behandler ikke svar som sendes til denne e-postadressen. Gå til brukerstøtten vår hvis du vil ha mer informasjon.

Vennlig hilsen

YouTube-teamet

Så, ja.. det trengs en bedre plattform. Noen ideer ?
Youtube Reklame penger.

Skal du tjene penger må du være verifisert google ad sense. ha videoer som har mye views. da kan du tjene litt, sist jeg fikk betalt var over 3000.- på 1 måned.

Min kanal heter Abandoned Norway
Skal nevnes at Google/YouTube for tiden sliter litt med reklameinntektene, og at på noen kanaler er inntekten nede i ~10% av hva den var for en måned siden med samme antall visninger.
Sist endret av Mirriran; 28. april 2017 kl. 10:54. Grunn: skrivefeil
Sitat av Mirriran Vis innlegg
Skal nevnes at Google/YouTube for tiden sliter litt med reklameinntektene, og at på noen kanaler er inntekten nede i ~10% av hva den var for en måned siden med samme antall visninger.
Vis hele sitatet...
Vet du hva som har skjedd? Ser det er mange som klager over dette og ser selv at det er ganske umulig å tjene noe på videoene, men reklame viser dem på videoene..så hvorfor får vi ikke noe av utbyttet ? Derfor jeg ser etter alternativer.
Sitat av Solarfields Vis innlegg
Vet du hva som har skjedd? Ser det er mange som klager over dette og ser selv at det er ganske umulig å tjene noe på videoene, men reklame viser dem på videoene..så hvorfor får vi ikke noe av utbyttet ? Derfor jeg ser etter alternativer.
Vis hele sitatet...
Denne videoen fra h3h3productions forklarer det egentlig ganske greit. Dersom du får reklame på dine videoer, men fortsatt ikke tjener noe som helst på dette, så kan det være greit å dobbeltsjekke at den ikke har blitt "claimet" av et nettverk, for eksempel pga. musikk og slikt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vel, idag ble ateist kanalen min stengt, min andre konto som blir stengt uten grunn. Ser i gmail at jeg igår natt fikk en Copyright claim på en video angående Religion og Tv kanalen som hadde filmet dette sendte inn en Claim. 7 timer etterpå en ny email ifra Youtube hvor dem sier kanalen er stengt.

Er det virkelig slikt at en ikke kan lage videoer av noe som andre har filmet ? Hvordan kan man da bruke noe som helst av andres materiale nå det ikke er mulig å finne ut hvem som har laget videoen. Se f.eks på Dagbladet.no som har reklame på videoene dem publiserer på YT. Tviler på at dem har spurt om lov til å bruke alle disse videoene. Det finnes jo titusenvis av kanaler som lager videoer og tjener penger på andre videoer..

Jeg skjønner det ikke.. Virker som dem tar ned kanaler som går imot Religioner uten at jeg kan bevise dette på noe vis.

Noen andre som har vært borti dette før ?

Psen videoen jeg fikk claim på var IKKE moneytized.