Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4970
Hei. Har en fmg hjemmesentral fra altibox. Etter hva jeg forstår går fiberen rett i denne med en rj45. Nå vil jeg flytte eller ta vekk fmg'en. Spørsmålet er da følgene, kan jeg kjøpe en rj45 skjøtestykke og dra en nettverkskabel på resterende?
Må bare si at du må være ekstremt forsiktig med den fiberledningen...jeg har måttet flytte boksen 2 ganger i forbindelse med oppussing, og den røk begge gangene.
Veldig interessant spørsmål forresten, har jeg aldri tenkt på...
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Er det RJ45 er det ikke fiber, da sitter det en fiberconverter et eller annet sted som gjør om fiberen til RJ45.
Du kan skjøte kabelen med et skjøtestykke, men det er bedre å legge ny kabel fra fiberconverteren.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Tvilsomt, fiber opererer ikke med RJ45 kontakter, de har ofte noe som heter LC/SC og ser slik ut:

Vanlige nettverkskabler bruker kobber og det er elektriske signaler mens fiber er et optisk medium, å konvertere mellom disse er noe som krever en aktiv konverter.
Finnmarking
Det står ikke en RJ45 på enden av fiberen. Der står det en SC plugg. Hvis du har planer om å flytte FMG må du enten skjøte fiberen der du har FMG idag og dermed få en skjøteboks der FMG står eller trekke inn ny kabel fra boksen du sannsynligvis har ute på husveggen din.

Sitat av datagutten Vis innlegg
Er det RJ45 er det ikke fiber, da sitter det en fiberconverter et eller annet sted som gjør om fiberen til RJ45.
Du kan skjøte kabelen med et skjøtestykke, men det er bedre å legge ny kabel fra fiberconverteren.
Vis hele sitatet...
FMG har innebygd mediaconverter.
Sist endret av lihku; 20. mai 2017 kl. 10:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
OK. Over til ett annet spørsmål. Kan det være at det går en kabel inn på wan, som da ikke er fiber? Byttet nettopp ut den gamle hjemme sentralen og da hadde jeg en media converter på veggen. Nesten helt sikker på at det er en rj45 som er plugget i. Får ikke sett etter i og med at hjemme sentralen står oppe hos naboen, og naboen er litt vrang...
Finnmarking
Ja, FMG har wan utgang slik at den kan kobles på eldre mediaconvertere hvis det trengs. Og dette er som du sier vanlig cat5e kabel med RJ45 plugger.