Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 7724
Hva vil konsekvensene være hvis man lyver til politiet om dopmidler/langing etc.? (som ungdom)
At de henlegger saken, bare ikke inkriminer andre.
men hvis de henlegger saken og de får kilder om at du har lyvd til politiet, kan de da ta opp saken igjen?
Jada. Bare stå for det du har sagt, og hold deg til det. De vil nok ha en blodprøve av deg også. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men om det kan være snakk om barnevern som konsekvens, så ville ihvertfall jeg prøvd å kommet unna.

Evt kan du trekke tilståelsen din om du har noe bedre på lur.
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...8#KAPITTEL_2-8

§ 163. Den som for retten gir falsk forklaring under avgitt forsikring, straffes med fengsel inntil 5 år.

På samme måte straffes den som utenfor retten gir falsk forklaring under avgitt forsikring i tilfeller hvor bruk av forsikring er lovhjemlet.


§ 165.Som i § 163 bestemt straffes også den som bevirker eller medvirker til at en ham vitterlig usann forklaring under avgitt forsikring avgis av en annen i et tilfelle som der nevnt.


§ 166. Med Bøder eller med Fængsel indtil 2 Aar straffes den, som afgiver falsk Forklaring for Retten eller for Notarius eller i Fremstillinger, han som Part eller Retsfuldmægtig i en Sag fremlægger for Retten, eller som mundtlig eller skriftlig afgiver falsk Forklaring til nogen offentlig Myndighed i Tilfælde, hvor han er pligtig til at forklare sig til denne, eller hvor Forklaringen er bestemt til at afgive Bevis.


§ 167. Straf efter §§ 163 og 166 kommer ikke til Anvendelse paa den, der som sigtet for en strafbar Handling har afgivet falsk Forklaring.

Det samme gjelder hvis noen gir falsk forklaring når han ikke kunne forklare sannheten uten å utsette seg eller noen av sine nærmeste for straff eller tap av borgerlig aktelse. Den som har gitt falsk forklaring under avgitt forsikring i et slikt tilfelle, straffes likevel med bøter eller fengsel inntil 2 år. Hadde vedkommende plikt til å forklare seg trass i at det kunne utsette ham eller noen av hans nærmeste for tap av borgerlig aktelse, gjelder §§ 163 og 166 på vanlig måte.
Vis hele sitatet...
Er mange tråder om dette her inne fra før..
Sist endret av Slæsken; 28. april 2017 kl. 01:11.
Men sånn jeg har forstått så er det ikke ulovlig å lyve i ett avhør? Snakket om dette med en som går juss..

Så hva betyr "forsikring" i dette tillfelle?
Er det svart på hvitt straffbart å lyve om seg selv til politiet?

Pluss her snakker vi om tilfeller der du er pliktig til å forklare deg. I et avhør utenfor retten så er man somregel ikke pliktig til å avgi noen forklaring
Sist endret av Alge; 28. april 2017 kl. 01:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nei, det er ikke direkte straffbart, man skal jo ikke inkriminere seg selv om man ikke ønsker det.




Forsikring, det å gi sitt ord på noe. I en rettssak skal vitner bekrefte sin forklaring ved en forsikring. Tidligere skulle slik bekreftelse normalt skje ved ed, men denne ordningen opphørte i straffesaker da straffeprosessloven av 22. mai 1981 trådte i kraft 1986. Samtidig ble eden avløst med en forsikring også i sivile saker. Inntil en lovendring i 1995 ble forsikringen avgitt «på ære og samvittighet».

Vitnet skal, før det forklarer seg i retten, avgi en forsikring om at det vil forklare den rene og fulle sannhet og ikke legge skjul på noe. Fritatt for forsikring er vitner under 14 år, vitner som mistenkes for å være skyldig i forhold som berøres i saken, og vitner som kan kreve seg fritatt for å avgi forklaring. I sivile saker skal også en parts forklaring vanligvis bekreftes med en forsikring.

Det gjelder etter straffeloven av 1902 kap. 15 strengere straffer for falsk forklaring dersom den er avgitt under forsikring.

Forsikring kreves også når visse erklæringer avgis til det offentlige.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/...8#KAPITTEL_2-8



Er mange tråder om dette her inne fra før..
Vis hele sitatet...
Strl. 1902 er opphevet, og den aktuelle bestemmelsen er videreført i strl. § 221 annet ledd, dog med noen endringer: Det er også en straffrihetsgrunn om man "ikke kunne fortelle sannheten uten å utsette seg selv eller noen av sine nærmeste for [...] vesentlig velferdstap av annen art" (sml. også strpl. § 123 første ledd annet punktum og tvl. § 22-9 tredje ledd).

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Inntil en lovendring i 1995 ble forsikringen avgitt «på ære og samvittighet».
Vis hele sitatet...
Som igjen ble gjeninnført, med ikrafttredelse fra 1. januar 2008, jf. strpl. § 131.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Det gjelder etter straffeloven av 1902 kap. 15 strengere straffer for falsk forklaring dersom den er avgitt under forsikring.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke blitt videreført. Se Ot.prp. nr. 22 (2008-2009) s. 83.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men om det kan være snakk om barnevern som konsekvens, så ville ihvertfall jeg prøvd å kommet unna.
.
Vis hele sitatet...
For no piss.
Hvorfor tror folk barnevernet eksisterer?
Hvorfor kommer poster som dette? Har du vært i kontakt med barnevernet eller hatt noe med dem å gjøre i det hele tatt?

Eller bare maler folk på piss de har hørt om at barnevernet er onskapelsen som stjeler barn?
Er tanken om at når et barn tar narkotika, så kanskje barnevernet har en jobb der, fremmed?
De hjelper ganske mange familier ut der. Men vi hører jo fremdeles bare tull som dette i det offentlige rom.
Sist endret av Batabusa; 28. april 2017 kl. 07:36.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
barnevernet eller hatt noe med dem å gjøre i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
har ikke blitt inblandet i barneværn nei. ble nesten sendt til bup da ettersom politiet syntes jeg trengte "hjelp".

Sitat av Pengui Vis innlegg
Det er også en straffrihetsgrunn om man "ikke kunne fortelle sannheten uten å utsette seg selv eller noen av sine nærmeste for [...] vesentlig velferdstap av annen art"
Vis hele sitatet...
stemmer dette? hvis jeg sier sannheten og det er farlig for en annen person, så kan jeg la være å si det/lyve om det uten å bli straffet?

Sitat av Stuk3hue Vis innlegg
Evt kan du trekke tilståelsen din om du har noe bedre på lur.
Vis hele sitatet...
tror ikke det er så veldig lurt å forandre på historien min, men som sagt.. jeg var i sjokk ifølge dem, så kan være at de skjønner at jeg har fått tenkt bedre gjennom det og faktisk vet hva jeg skal si.

Sitat av Slæsken Vis innlegg
§ 163. Den som for retten gir falsk forklaring under avgitt forsikring, straffes med fengsel inntil 5 år.
Vis hele sitatet...
under ett avhør da? dette var på skolen..
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 28. april 2017 kl. 10:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
stemmer dette? hvis jeg sier sannheten og det er farlig for en annen person, så kan jeg la være å si det/lyve om det uten å bli straffet?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på hva faren består i. Det må etter bestemmelsen være fare for "vesentlig tap av sosialt omdømme" eller "vesentlig velferdstap" – sistnevnte tolkes strengt. (Unntaket er i farskapssaker: Her kan man ikke nekte å besvare spørsmål.)
hvis det er trussler omgående vold, kan jeg la vær å si det da? kommer de evt. til å legge mere midler i etterforskningen da?
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
hvis det er trussler omgående vold, kan jeg la vær å si det da? kommer de evt. til å legge mere midler i etterforskningen da?
Vis hele sitatet...
Vold vil kunne utgjøre "vesentlig velferdstap". Det må vurderes konkret i hvert tilfelle.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
For no piss.
Hvorfor tror folk barnevernet eksisterer?
Hvorfor kommer poster som dette? Har du vært i kontakt med barnevernet eller hatt noe med dem å gjøre i det hele tatt?

Eller bare maler folk på piss de har hørt om at barnevernet er onskapelsen som stjeler barn?
Er tanken om at når et barn tar narkotika, så kanskje barnevernet har en jobb der, fremmed?
De hjelper ganske mange familier ut der. Men vi hører jo fremdeles bare tull som dette i det offentlige rom.
Vis hele sitatet...
Jeg tror barnevernet eksisterer for å sikre barn og unges helse og utvikling. I en del tilfeller blir det tatt gale beslutninger, og kan gjøre mer skade enn godt. Ikke vært innblandet selv, og vet ingenting om denne situasjonen, så vet ikke hvorfor jeg uttaler meg.
Holde kjeft etter 30 bikkjebein og lite søvn kanskje? Sorry!
"for barnets beste" er ikke alltid det barneværne gjør som er barnets beste.. hadde en i klassen som ble skilt fra først vennene sine, så foreldrene, også etter det de to småsøskene. de to ble sendt til Trondheim, mens hun ble sent til tromsø på instutisjon...(hun kjenner ingen i tromsø) men det er også flere situasjoner dær barneværne har løst vanskelige situasjoner, med tvangsflytting.
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 30. april 2017 kl. 03:49.
ArbeidsledigProletar
Sitat av xx_Narkoman_xx Vis innlegg
"for barnets beste" er ikke alltid det barneværne gjør som er barnets beste.. hadde en i klassen som ble skilt fra først vennene sine, så foreldrene, også etter det de to småsøskene. de to ble sendt til Trondheim, mens hun ble sent til tromsø på instutisjon...(hun kjenner ingen i tromsø) men det er også flere situasjoner dær barneværne har løst vanskelige situasjoner, med tvangsflytting.
Vis hele sitatet...
Ja, du kjenner nok hele situasjonen, både fra foreldre, barnevern, overgriper eller whatever sitt synspunkt.. Så den bedømmelsen din der er jo definitivt 100% korrekt. /sarcasm.

Du tror også dette "barnet", vennen din eller whatever, han også.
Burde kjøpe alt han sier, ukritisk. For h*n er jo ikke i en situasjon hvor han kanskje ikke helt har kontroll.

Prøv å vær litt mer kritisk til hvordan du bare gjenoppgulper noe noen har opplevd og sagt når DE føler seg urettferdig behandla.
Sist endret av Batabusa; 30. april 2017 kl. 11:18.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Ja, du kjenner nok hele situasjonen /sarcasm.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg gjør ikke det, men å skille ett/flere søsken ifra hverandre er ikke barnets beste.. hvis det hadde vært en situasjon hvor søskene banket hverandre opp så ville det være lurt. men i denne saken var det at denne ungdommen hadde overdrevet med hva hun hadde sagt til barneværne, også har bv hørt på ungdommen og trodd 100% på det. dette endte opp med at en situasjon som kansje ikke var så ille ble mye værre. Ifølge Henne var det foreldrene hennes som var for streng, og hun overdrev. (det var ingen mishandling som jeg forsto det fra offer.)
Sist endret av xx_Narkoman_xx; 2. mai 2017 kl. 00:28.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
For no piss.
Hvorfor tror folk barnevernet eksisterer?
Hvorfor kommer poster som dette? Har du vært i kontakt med barnevernet eller hatt noe med dem å gjøre i det hele tatt?

Eller bare maler folk på piss de har hørt om at barnevernet er onskapelsen som stjeler barn?
Er tanken om at når et barn tar narkotika, så kanskje barnevernet har en jobb der, fremmed?
De hjelper ganske mange familier ut der. Men vi hører jo fremdeles bare tull som dette i det offentlige rom.
Vis hele sitatet...
Som en som har vært igjennom barnevernet ifra 12-18års alder så kan jeg faktisk skrive under på at barnevernet kan være psykopatiske rasshøl som driter i barnets beste.
De satt åpenlyst å løy til meg foran foreldrene mine og foran foreldrene mine til meg så det ble fort veldig mange missforståelser og slik under de møtene som førte til både det ene og det andre.
Joda, barneværnet kan sikkert hjelpe folk de, men jeg har enda tilgode å høre noe som helst positivt om de da alt jeg har hørt og sett som har med barnevernet å gjøre bare er negativt.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Som en som har vært igjennom barnevernet ifra 12-18års alder.
Vis hele sitatet...
kan de ikke holde deg til du er 21?
Beklager veldig med det da.. bra at du kom deg ut ifra det.