Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1628
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.
Jeg har to små planter som vokser i en vanvittig hastighet syns jeg.

Dette er en type Auto-frø som heter Wedding Glue.

Frøene spiret i et glass med vann i romtemperatur.

De er plantet i standard hagejord fra Felleskjøpet, og ble puttet i jorda natt til 5.august, jorda mettet jeg med vann uten å overvanne på noe slags vis og plantene ser ut til å trives syns jeg.

De har vokst over 10 cm på snart 4 dager.

Dette er jo en ganske hardfør variant som ikke krever all verdens kunnskap om dyrking.

Dette er første gang jeg har plantet noe som helst.
Jeg innehar ingen praktisk erfaring om temaet, men jeg har lest meg noenlunde opp ang det grunnleggende.

Jeg har da startet med 2 stk for å se hvordan det går.

Det jeg lurer på om er om noen som har erfaring kan svare meg på noen få spørsmål?

1: Er kun sollys/dagslys tilstrekkelig?

Jeg har ikke mulighet til å bruke dyrkelys av noe slag, så sollys innendørs blir deres permanente lyskilde.

2: De står i standard blomsterpotter, og jeg vet at denne typen av cannabis vil bli relativt bred og''buskete'' om ikke så alt for lenge.

Når i stadiet deres bør jeg flytte de over i en større beholder(lengde?), og er det fortsatt tilstrekkelig med den belysningen de har nå fram til høsting?

Jeg har mulighet til å flytte plantene inne i huset ut ifra hvor det er best sol og dagslys.
Noen ulemper med dette?

3. Er det virkelig nødvendig med ''plantenæring'' og slikt fks?
Er det evt noe som kan være gunstig å tilsette jorda på et tidspunkt, eller er det best å la de kun være i fred og få det vannet, lyset og varmen de trenger?
Virker de oppegående og fine?

På forhånd takk. ��




Sist endret av KjemikalieX; 8. august 2023 kl. 12:12. Grunn: Bruk "bb-koder for forum" på imma.gr
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du bør få deg lampe,dagslys/sol nå er vel labert.De går i blomst så fort røttene treffer bunn av potta er min erfaring.
Har ikke hatt auto selv men lest om at det er lurt å ompotte de minst mulig.

Uten dyrkelys får du ikke nok lys til å få noe ut av det vil jeg tro.

Du kan få gode resultater med å blande inn forskjellig ting som f.eks. mark kompost, Hønsegjødsel/tomatgjødsel mix.

Da er næringa tilgjengelig i jorda for planten når den trenger det istedenfor at du bruker saltnæring fra flaske f.eks.


Det er fort gjort å overvanne og sånt. Da det er første gangen din blir det en bratt læringskurve

Om det er nødvendig med lys og næring og slikt er jo avhengig av hva du er ute etter å oppnå antar jeg.

Jeg har ikke sett vindusdyrka buds i Norge som har blitt så mye blomster på. Som ble moden.

Det fins enkelte strains man kan sette ute som sikkert fungerer bedre til vindusdyrking antar jeg. Men nå har du jo spirer
Jeg tror du vil bli skuffet, men lykke til.

Lys: Mer er bedre. Direkte sol eller kunstlys må til. Flytte de etter forholdene er mye pes men bedre enn ingenting.
Jord: God jord er bra, ekstra næring hjelper. 1/3 perlitt/leca/vermiculite gir bedre drenering. Plant de rett i endelig størrelse potte, autoer trenger plass. De går i blomst når de går tom for plass.
Uten kraftig lys eller i det minste i direkte lys ute (blir for sent å fullføre hele fasen ute nå) går det okei i vekstfasen, men dårlig under blomstring. Men uansett uten kullfilter får du ikke beholde plantene dine
True, true. Våre urter lukter litt mer enn dill.
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Uten kraftig lys eller i det minste i direkte lys ute (blir for sent å fullføre hele fasen ute nå) går det okei i vekstfasen, men dårlig under blomstring. Men uansett uten kullfilter får du ikke beholde plantene dine
Vis hele sitatet...
Hei. Hva mener du ang dette med kullfilter?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Hva mener du ang dette med kullfilter?
Vis hele sitatet...
Det kommer til å lukte.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei. Hva mener du ang dette med kullfilter?
Vis hele sitatet...
Anbefaler å ta en titt i Dyrkehåndboka - Lys biten er en smule utdatert nå da denne ble skrevet noen år før LED lys ble bra nok for dyrking.

Men delene om næring, substrat og ventilasjon er like gyldig nå som da den ble skrevet.


Om du bare lar plantene stå ute i direkte sollys inne så vil de nok overleve, om det er indirekte sollys så vil de mest sannsynlig strekke seg og bli så lange at de knekker og dør da de ikke får nok lys.

Problemet er lukta, de vil begynne å lukte ganske kraftig, det er en ganske spesiell lukt som trenger igjennom det meste. Denne lukta vil også feste seg i klærne dine etc. Derfor er det så vanlig å bruke et dyrketelt, som du da kobler et kullfilter og ventilasjonsvifte til. Kullfilteret fjerner omtrent all lukt, så kan det være en ide å bruke noe sånt i tillegg (ja den er litt dyr men den vil vare deg i årevis).
Kommer ikke til å få noe ut av en windowgrow, spesielt så sent på året. Skal du ha sjans med kun sollys må du plante utendørs på et sted med gode solforhold. Du må også være tidligere ute slik at du får sterkest mulig sol mens den er i blomst.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Uten kraftig lys eller i det minste i direkte lys ute (blir for sent å fullføre hele fasen ute nå) går det okei i vekstfasen, men dårlig under blomstring. Men uansett uten kullfilter får du ikke beholde plantene dine
Vis hele sitatet...
Jeg bruker ikke kullfilter men så bor jeg i hus og ikke midt i byen
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bruker ikke kullfilter men så bor jeg i hus og ikke midt i byen
Vis hele sitatet...
Det kan fortsett stinke opp et nabolag. Om du har det eller ikke er det letteste måten å bli tatt på
I tillegg til at du og dine klær stinker konstant weed, er en grunn for at selv de som dyrker det lovlig bruker kullfilter.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kupper tråden litt, da kanskje flere har nytte av dette;
Kjøpt ny lampe. Grunnet dårlig økonomi og dårlig tid måtte jeg gå for en 120W GG - Quantum Board med 218stk 301b dioder. 660nm, 730nm.

Fra før sitter jeg med en eldre 240W(nå 120W) LED med 80 dioder i forskjellige farger, som kombinert avgir et sterkt rosa lys.
Dessverre er 50% (annenhver) av diodene brent, så jeg sitter igjen med en 120W, med ukjent fargespekter.

Plantene gror greit under dette, og ser friske ut men det vil såklart ikke gi den yielden jeg er ute etter.

Kan jeg kombinere disse lampene, eller risikerer jeg å fucke opp hele fargespekteret?
Har generelt lite peil på lys og hvordan miksing fungerer, så håper noen andre vet.
Kjør på. Alt lys er bedre en ingenting, og spektrum er uansett overvurdert.

I følge de jeg velger å tro på er det perfekte spektrumet en blanding av "blurple" og hvitt med en klype IR og UV. Men det er neppe verdt å ofre virkningsgrad for slike bagateller. Gå for hvite leds med høyeste virkningsgrad (lumens per watt), de eneste begrensingene på lys er pris og antall watt oppsettet ditt kan håndtere.
Sist endret av Prof. Vrøvel; 12. august 2023 kl. 21:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da kjører vi på
Har ei som fyller 2-ukersdag i morgen.
Det skal feires med musikk og en liten dæsj godmat til fruen.
I dag har jeg ommøblert, ryddet og installert velværeprodukter.
Hun begynner allerede å få en deilig kroppslukt.
Tar 2x10mg oxynorm, eller 30mg oxycontin.
Mvh
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
Tar 2x10mg oxynorm, eller 30mg oxycontin.
Mvh
Vis hele sitatet...
Oxy som plantenæring? Neitakk, tar jeg dem heller selv.