Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1505
Sikkerhetsklarert
Har en krets jeg skal bygge, som skal trigge et gopro kamera.
Der skal jeg ha en pn2222 NPN transistor. Men dette klarer jeg ikke å finne på elfa.

Er det noen som vet om jeg kan bruke hvilkensomhelst annen npn transistor?

Er totalt ukyndig på dette området.

krets:
http://www.redbikepix.com/gallery3/var/resizes/Trail-Camera-Pics/GoPro-Trail-Cam/GoPro%20Schematic.jpg

http://www.redbikepix.com/gallery3/var/resizes/Trail-Camera-Pics/GoPro-Trail-Cam/DSCN0496.JPG
Sist endret av Pjukern; 6. juni 2012 kl. 10:39.
Er dette en Ipod dock du bygger?

EDIT: Så nettop hva du bygger, men lignet på en ipod dock :P
Sist endret av Zetta; 6. juni 2012 kl. 10:41.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Gopro bruker samme interface som iphone

Fant nettopp ut at elfa på storo er nedlagt, så da er det ikke så hast lenger da jeg uansett ikke får dette klart i dag. Med mindre det er andre steder som selger slikt over disk?
Nå gjetter jeg fælt... men jeg tipper du kan bruke 2N2222 som er en veldig vanlig småsignal-transistor å bruke i slike kretser. Skulle ikke forundre meg om det skulle stått 2N2222 i stedet for PN2222 i tegninga...

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...1-009-06&toc=0 <- den
Sist endret av neurotor; 6. juni 2012 kl. 12:40. Grunn: link
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Vet du hva, jeg bestilte nettopp et par andre npn transer fra elfa, og like etterpå så fant jeg også ut at den blir kalt 2n2222.
http://en.wikipedia.org/wiki/2N2222

Disse koster bare noen kroner pr stk, men frakt kostnaden er 90kr. Så nå får jeg bare håpe at det duger med en slik i stedet:
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...item=71-027-18

Jeg synes elfa sin søkemotor burde listet 2n2222 når jeg søker etter "2222" det hadde spart meg en del tid..
Sist endret av Pjukern; 6. juni 2012 kl. 12:47.
Du kan like gjerne kjøpe fra ebay, om det ikke haster, elfa er SVINdyrt om du ikke har penger. Riktignok vil jegh eller støtte lokale aktører, men når du får komponenter til 5 kr stk fra elfa hvor du får samma greia fra kina 1000 for 5kr, så kan du jo regne økonomi etterpå. Men om du skal bruke npn transistoren som trigger, kan du bare bruke en vanlig lavsignals npn transistor, når det er lyd og bilde kan man være mer kresen, men prinsippet er det samme og når du skal bruke det som trigger trenger du heleler ikke tenke på Hfe. : )
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan bruke ein rimelig vilkårleg småsignal NPN-transistor der vil eg tru.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
I utgangspunktet skal man kunne kjøre dette opplegget uten nevnte trasistor og motstand, da SSII kortet har en optokobler som skal gjøre denne jobben. (gi kontakt mellom pin1 og pin12). Dette fungerer ikke, og på et annet forum har jeg funnet denne løsningen med å sette inn en transistor. Men jeg forstår ikke helt hvorfor dette skal fungere. Jeg trodde en npn trengte positivt signal inn på Base for å lede negativ strøm fra C til E ?
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Jeg trodde en npn trengte positivt signal inn på Base for å lede negativ strøm fra C til E ?
Vis hele sitatet...
For en NPN-transistor gir en strøm inn på basen en større strøm fra kollektor til emitter, hvor kollektorstrømmen er en faktor på hfe (også kalt βfe) større enn basestrømmen. For en PNP-transistor gir en strøm ut fra basen en større strøm fra emitter til kollektor gitt av samme faktor.

Her er transistoren koblet som en enkel switch, slik at et høyt signal på PC-noden vil trekke kollektorspenningen ned til emitterspenningen. Det er umulig å si helt sikkert om du kan bytte ut transistoren til en hvilken som helst annen vanlig småsignal-NPN-transistor uten å vite detaljene i kretsen rundt, men sannsynligvis er det ikke noe problem.
PN2222 er en helt vanlig NPN switching transistor (0,6-0,8A). Tipper du kan bruke nesten hva som helst av transistorer som du finne med samme utseende. (PNP-brukes veldig lite, så det meste er NPN).

Det som er veldig spessielt med denne er at du har pinnerekkefølgen E, B, C, mens det som er vanlig er C, B, E. Det betyr at du sikkert må snu den på hode. BC337 er et godt valg (tåler 0,8A).
Sitat av BjornTore Vis innlegg
PN2222 er en helt vanlig NPN switching transistor (0,6-0,8A). Tipper du kan bruke nesten hva som helst av transistorer som du finne med samme utseende. (PNP-brukes veldig lite, så det meste er NPN).

Det som er veldig spessielt med denne er at du har pinnerekkefølgen E, B, C, mens det som er vanlig er C, B, E. Det betyr at du sikkert må snu den på hode. BC337 er et godt valg (tåler 0,8A).
Vis hele sitatet...
Eller bare 180 grader :P
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Eller bare 180 grader :P
Vis hele sitatet...
Jepp, legg den som på bildet, men med flatsiden opp.
Bruk en 2n3055
Sitat av duddez Vis innlegg
Bruk en 2n3055
Vis hele sitatet...
Synes ikke dette virket så smart. 2N3055 er en effekttransistor som krever en ganske så solid BE-strøm før den switcher. Nei det meste av småe T-092 transistorer vil nok fungere bedre.