Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5095
Hei
Etter å ha stått nærmest i ro i en halvtime i kø på E6 etter jobb sammen med en kollega, fikk vi ideen om å kjøre på med en politisirene på anlegget, som er kraftig nok til at det høres godt utenfra, sammen med appen "FlashLight" på en Galaxy Tab som vi innstilte til å blinke fort med blå farge. Gjett om bilene ikke flyttet seg da....

Det vi lurer på: Vi vet at det er ulovlig å montere blålys og sirene i bilen, men så har vi ingen av delene. Vi har et musikkanlegg, og det er vel lov å spille av hva faen du vil på anlegget, yeah.... Eller...? Det er det vi lurer på.

Lyden er forresten sirenen av en norsk politibil.

Et annet spørsmål:
Hvis det er forbudt å kjøre på med sirenelyd fra en norsk politibil, hva med en amerikansk sirene?
Du utgir deg fortsatt for og være politi og det er jo det som er ulovlig. Så det er nok fortsatt ulovlig.
I teorien spiller de jo bare av musikk og holder et nettbrett ut av vinduet. Det i seg selv er ikke ulovlig, men med en gang man prøver å etterligne politilys og sirene, så virker det litt mere gråsone.
Glad dere ikke ble tatt. Da hadde dere vært i deep shit!
Sitat av zitare Vis innlegg
Du utgir deg fortsatt for og være politi og det er jo det som er ulovlig. Så det er nok fortsatt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Tja, vi kan jo vri det om litt:
Jeg spiller bare av noe jeg liker å spille av, og bilene flyttet seg av seg selv, så jeg tenkte bare OK, da får jeg kjøre forbi.

Sitat av krJo Vis innlegg
I teorien spiller de jo bare av musikk og holder et nettbrett ut av vinduet. Det i seg selv er ikke ulovlig, men med en gang man prøver å etterligne politilys og sirene, så virker det litt mere gråsone.
Vis hele sitatet...


Sitat av Oatre Vis innlegg
Glad dere ikke ble tatt. Da hadde dere vært i deep shit!
Vis hele sitatet...

Var tilfeldigvis en politibil som kom i motsatt kjørefelt i dag. Tjenestemennene må ha vært døve.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Var tilfeldigvis en politibil som kom i motsatt kjørefelt i dag.
Tjenestemennene må ha vært døve.
Vis hele sitatet...
Eller anlegget ditt suger?
Sist endret av Bombasa; 19. september 2012 kl. 21:02.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Eller anlegget ditt suger?
Vis hele sitatet...
Kan godt hende, det er billig dritt, men så hørte jo de fleste andre bilister "sirenen" så...
å BEVIST utgi seg for å være Politi eller annet utrykkningskjøretøy er strengt forbudt.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
å BEVIST utgi seg for å være Politi eller annet utrykkningskjøretøy er strengt forbudt.
Vis hele sitatet...
"Hva sa du? Politisirene? Nei? Det er en del av musikkvideoen jeg spiller av...?" (jepp, har LCD skjerm)
Sitat av Legevakten Vis innlegg
"Hva sa du? Politisirene? Nei? Det er en del av musikkvideoen jeg spiller av...?" (jepp, har LCD skjerm)
Vis hele sitatet...
"Mord sier du? Jeg bare stod der med kniven i hånda når karen gikk baklengs på den"
Sitat av Legevakten Vis innlegg
"Hva sa du? Politisirene? Nei? Det er en del av musikkvideoen jeg spiller av...?" (jepp, har LCD skjerm)
Vis hele sitatet...
''Åja, men unnskyld oss! Var jo ikke meningen å stoppe dere slikhelt uten grunn.
Kjør videre og ha en fortsatt fin dag. ''

Med den unnskyldninga der så slipper dere nok garantert fri!
Sitat av Legevakten Vis innlegg
"Hva sa du? Politisirene? Nei? Det er en del av musikkvideoen jeg spiller av...?" (jepp, har LCD skjerm)
Vis hele sitatet...
Veldig fint da om der er en sivil-UP bil der som har kamera og det hele å får filmet hele hendelsen. Så står du der å blånekter for hva du har gjort. Tenker dem drar det for retten å gi deg en saftig bot & gjøre deg til fotgjenger i en og samme slengen.
Jeg har hørt at man kan risikere lappen + opptill 16.000 i bot for å bruke monterte blålys, men spørs vel på mange faktorer.
Verste jeg har lest... synes det er utrolig koselig og sitte i kø, sette på musikk og bare chille, i min store tomromm i hodet så føler dagene mine som en klokke med sirup, så en bil kø er noe jeg liker
Også har man noe og skylde på for å sleppe jobben i 10 min - 1time eller lengere.

Anyway:
Min erfaring med blålys i trafikken er dårlig karma, har montert opp 4blinkene flash på bilen, ikke så veldig synelig men skal si dem fungere når jeg skrur dem på, aldri brukt dem i trafikken og blir ikke, har klippt av ledningen.
Men skremmer noen paranoide biler når dem ser de flash lysene på bilen, selv dem er skrudd av så er det ikke normale lys og ha på en bil, ofte jeg ser biler bare bremser opp og kjøre rolig hehe, karma karma

Straff:
Kjøring med blålys som ikke blinker: Advarsel og fjernet på stedet eller kanskje en bot.
Kjøring med blinkene blålys: bot og kan risikere prikk/beslag på førekortet.
Kjøring med sirener og blålys: Beslag av førekort og bilen på stedet.

Alt er opptill situasjon din for det meste, men i ditt tilfelle vil dere bare få en kraftig bot og mye kjeft, siden dere ikke er en wannabe sivil UP som leker seg ellers, men pass på, dere kan miste førekortet om dere møter på en politi med dårlig dag.
Sist endret av justastonedhuman; 19. september 2012 kl. 22:04.
høres ikke så smart ut nei...

Politiet liker veldig lite det, samme som russebilen UBALANSE.

http://pub.tv2.no/multimedia/TV2/archive/00879/ubalanse1_879778i.jpg
Var nettopp på IKEA nå, og prøvde dette trikset på E6 utover. Hadde ikke sirener vel å merke, men jeg skal si deg at det fungerte med smartphone med blåblink!
Sitat av KaiN Vis innlegg
Verste jeg har lest... synes det er utrolig koselig og sitte i kø, sette på musikk og bare chille, i min store tomromm i hodet så føler dagene mine som en klokke med sirup, så en bil kø er noe jeg liker
Også har man noe og skylde på for å sleppe jobben i 10 min - 1time eller lengere.

Anyway:
Min erfaring med blålys i trafikken er dårlig karma, har montert opp 4blinkene flash på bilen, ikke så veldig synelig men skal si dem fungere når jeg skrur dem på, aldri brukt dem i trafikken og blir ikke, har klippt av ledningen.
Men skremmer noen paranoide biler når dem ser de flash lysene på bilen, selv dem er skrudd av så er det ikke normale lys og ha på en bil, ofte jeg ser biler bare bremser opp og kjøre rolig hehe, karma karma

Straff:
Kjøring med blålys som ikke blinker: Advarsel og fjernet på stedet eller kanskje en bot.
Kjøring med blinkene blålys: bot og kan risikere prikk/beslag på førekortet.
Kjøring med sirener og blålys: Beslag av førekort og bilen på stedet.

Alt er opptill situasjon din for det meste, men i ditt tilfelle vil dere bare få en kraftig bot og mye kjeft, siden dere ikke er en wannabe sivil UP som leker seg ellers, men pass på, dere kan miste førekortet om dere møter på en politi med dårlig dag.
Vis hele sitatet...
Hvor fant du denne informasjonen?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Med en gang du setter på en sirenelyd, så gjør du ikke noe ulovelig. Men om du utnytter situasjonen at biler evt. flytter på seg, så har du plutselig havnet på feil side av hva du burde gjøre, og du vil kunne bli straffet for det. Det samme gjelder denne applikasjonen, du utgir deg for å være et utrykkningskjøretøy med blålys, og det er også straffbart.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hvor fant du denne informasjonen?
Vis hele sitatet...
Er ingen fast kilde, men har lest jævlig mye på det med blålys og etterligne politiet.
Vet at sirene og blinkene blålys gjør at du mister førbevist og vil få bilen avskiltet pågrunn av etterforskning, har lest om folk som er blitt fotgjenger pga dette.
Bruker du blålys i feks; parklysene eller inni bilen vil du få advarsel og kanskje en bot, har selv blålys i bilen å har blitt stoppet i kontroll og ingen har sagt noe.
Kompisen min ble stoppet med blålys i vinduet på nattetid, dem sa heller ikke noe på det.

Kan ikke gi noe sikker svar, men deler bare det jeg vet

Sitat av Buddapower Vis innlegg
Var nettopp på IKEA nå, og prøvde dette trikset på E6 utover. Hadde ikke sirener vel å merke, men jeg skal si deg at det fungerte med smartphone med blåblink!
Vis hele sitatet...
Kjørte folk virkelig inn på siden av en liten blinkene blålys i vinduet?
Sist endret av justastonedhuman; 20. september 2012 kl. 00:12.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Kjørte folk virkelig inn på siden av en liten blinkene blålys i vinduet?
Vis hele sitatet...
Neida, men de la seg inn i høyre-feltet utrolig nok!
Sist endret av Buddapower; 20. september 2012 kl. 00:46.
Å utgi seg for politi eller bruker merker/symboler som lett kan forveksles med er samme sak(se lovtekst). Blir dere fersket så vanker det garantert en anmeldelse og bot (evt. opp mot 3 mnd fengsel).

328. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den som
1. uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære den for en offentlig tjenestemann foreskrevne drakt eller andre kjennetegn på et offentlig tjenesteforhold, eller drakt eller kjennetegn, som lett kan forveksles med disse, eller
2. offentlig eller i rettsstridig øyemed utgir sig for å inneha noen offentlig tjeneste eller medvirker hertil, eller
3. foretar noen handling, som alene kan foretas i henhold til en offentlig tjenestestilling, som han ikke innehar, eller
4. uheimlet bruker norsk eller utenlandsk offentlig våpen, merke eller segl eller noe våpen, merke eller segl som lett kan forveksles med slike.
På samme måte straffes den som uheimlet bruker offentlig eller i rettsstridig øyemed:
a) en anerkjent eller i innland eller utland alminnelig brukt betegnelse på en internasjonal organisasjon eller merke eller segl som nyttes av en internasjonal organisasjon, dersom Norge er medlem av vedkommende organisasjon eller ved mellomfolkelig overenskomst har forpliktet seg til å verne mot bruk som nevnt,
b) kjennetegn eller betegnelse som ved mellomfolkelig overenskomst som Norge er bundet av, er bestemt til bruk i samband med hjelp til sårete og syke eller vern av kulturverdier i krig,
c) betegnelse, merke, segl eller kjennetegn som lett kan forveksles med noe som nevnt under bokstav a-b.
Den som ellers uhjemlet offentlig bærer eller lar noen i sin tjeneste bære noe for innehavere av særlige stillinger av øvrigheten bestemt eller godkjent kjennetegn eller noe dermed så likt, at forveksling lett oppstår, straffes med bøter. Det samme gjelder den, som uhjemlet offentlig eller i rettsstridig øyemed tillegger seg eller bærer noen norsk eller utenlandsk titel eller ærestegn.