Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 6328
Hei, jeg har tidligere funnet ukjente enheter i lista over innloggede brukere på facebook. Har logget ut fra dem, bytta passord og har hatt innlogginsvarslinger aktivert lenge, men la i dag merke til to nye ukjente innlogginger.
Jeg sitter i Oslo-området og bruker et Windows os.

De to ukjente enhetene er en iPad i fra Bergen, naturligvis ikke fra den samme faste ip-adressen jeg har her i Oslo. (jeg har aldri brukt en iPad!)
To dager senere har jeg tydeligvis vært innlogget i fra Bodø, med en iPhone 5. Det kan gi mening, siden jeg faktisk bruker en iphone 5 og kan ha logget inn på messenger med 3g/4g ute på byen eller lignende - selv om det er veldig sjeldent!

Når jeg sjekker ip'ene med Whatsmyipaddress.com, vises begge som lokalisert i Oslo på kartet, og hostname er [ip-adressen]tmi.telenormobil.no.
Vil dette da si at facebook bare misforstår og tror jeg er i Bergen/Bodø pga f.eks mobildata 3g/4g?

Det som isåfall er merkeligst er jo at den oppfatter user-agenten som iPad. Jeg har aldri logga inn på facebook/messenger på noen andres enheter - og garantert ikke en iPad.

Er det rett og slett mistolket informasjon hos facebook, eller har jeg grunn til bekymring?
Tips og forslag taes imot med takk!
Sikkerhetsklarert
Facebook mistolker ofte ip-til-lokasjon, ser jeg også har random inlogginger i bodø, tromsø etc.. Men enhetene mine stemmer i allefall.
Sjekka for morroskyld selv nå, og jeg hadde også en innlogging fra iPad, selvom jeg aldri har brukt en. Under så står det "mobile safari", og det stemmer nok overens med at jeg har brukt safari på iPhone. Mulig facebook tolker det som en iPad dersom du bruker safari? Ren gjetting.
Trådstarter
Betryggende å høre at dette gjelder flere Trodde nemlig user-agent-informasjonen skulle være såpass enkel for facebook å tolke, at dette ikke kunne være feil. Men da tyder det på at det kan mistolkes.
Jeg vet man kan endre user-agent med plugins, slik at facebook tror du skriver fra en iphone, når du egentlig bruker windows f.eks.
Derfor trodde jeg user-agent skulle være så og si ufeilbarlig å tolke.
Er innom der og logger ut av alle enhetene fordi jeg syns det er så mange enheter og lokasjoner jeg ikke klarer å kjenne igjen..