Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  102 12049
Dette hørtes svært kjipt ut. Aldri vært borte i noe slikt før, men som det blir sagt. Dette er ikke livets undergang, det er bare en liten ting hvis du ser på det store og hele. Om du har samme forhold til dine foreldre som jeg har til mine, hadde jeg også følt meg slik. Tør ikke engang å si at jeg snuser til de jeg.. Men de veit jeg drikker!
jeg som skriver
En kompis kan jo ha lånt telefonen din å sendt de meldingene. Hvis de har blitt sendt for en liten stund siden kan du si du ikke husker hvem du lånte telefonen til. Hvis du ikke røyker i en uke vil ikke pissings gi positivt utslag. Tror du kan vri deg unna denne saken
Hvor mye har du sagt til politiet / foreldrene dine? Det kan ha ganske mye å si for tipsene du får.
Sitat av skateward Vis innlegg
Hvor mye har du sagt til politiet / foreldrene dine? Det kan ha ganske mye å si for tipsene du får.
Vis hele sitatet...
Har sagt alt til foreldrene mine, da de har misstenkt at jeg røyker flere ganger. Prata ganske lite med politiet, fikk bare høre tekstmeldingene som jeg ble misstenkt før.

Har ikke tenkt til å påstå at noen andre har lånt mobilen min, da mye av dette skjedde for svært kort tid siden, de sannsynligvis vil høre navnet på personen som har lånt den og det finnes flere meldinger de fortsatt ikke vet om på sosiale medier (vil ikke kunne klare å vri meg unna disse). Hvis de skulle komme over de meldingene etter en slik bortforklaring hadde jeg fått et stort problem.
Sist endret av villmannen; 4. mai 2011 kl. 10:04.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av villmannen Vis innlegg

...det finnes flere meldinger de fortsatt ikke vet om på sosiale medier....
Vis hele sitatet...

Er det lett for politiet og skaffe seg tilgang til logger på sosiale medier som f.eks Facebook?
Hvis du er ganske så sikker på at en urinprøve ikke vil gi utslag ville jeg nektet for at du NOENGANG har sett eller smakt cannabis. Si at du var nyskjerrig og ville prøve, du har ikke gjort noe galt hvis politiet ikke kan bevise det. Du kan skrive tekstmeldinger med så mange "ulovlige" ord som du bare vil, så lenge du ikke bryter loven.

Husk at politiet har svært gode rutiner på å få ungdom som deg til å inrømme alt for mye.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Er det lett for politiet og skaffe seg tilgang til logger på sosiale medier som f.eks Facebook?
Vis hele sitatet...
Facebook er vel ganske så irriterende sta (for myndighetene) at de vil nok ikke gi fra seg noe om det ikke er en stor sak. Pluss at Facebook driftes jo ikke i Norge så de går jo ikke under Norske lover.


Politiet kan pålegge barn under 15 år og deres foreldre å møte til bekymringssamtale hvis man er bekynret for ungdommens helse og utvikling. Hvis det ikke er mulig å få istand en samtale på frivillig basis kan de avhentes. Er man mellom 15 og 18 år kalles man inn til bekymrinssamtale om man har gjort en straffbar handling.
Vis hele sitatet...
Bekymringssamtale = avhør for mindreårige?
Sist endret av Trollsauen; 4. mai 2011 kl. 10:32.
Sitat av spharx Vis innlegg
Husk at politiet har svært gode rutiner på å få ungdom som deg til å inrømme alt for mye.
Vis hele sitatet...
Haha, har erfart det nå ja. Da jeg pratet med politi annbefalte hun meg å innrømme all bruk av cannabis hvis jeg hadde brukt det, eller eventuelt ta en urinprøve.

"For cannabis er i urinen i circa 6 uker". Dette var ordrett hva hun sa. Dette syntes jeg er skikkelig utspekulert. Hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg trodd dette gjaldt for et enkelttilfelle og ikke daglig bruk!
Hadde ikke jeg hatt kunnskap om nyansene hadde jeg nok innrømt det.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Har sagt alt til foreldrene mine, da de har misstenkt at jeg røyker flere ganger. Prata ganske lite med politiet, fikk bare høre tekstmeldingene som jeg ble misstenkt før.

Har ikke tenkt til å påstå at noen andre har lånt mobilen min, da mye av dette skjedde for svært kort tid siden, de sannsynligvis vil høre navnet på personen som har lånt den og det finnes flere meldinger de fortsatt ikke vet om på sosiale medier (vil ikke kunne klare å vri meg unna disse). Hvis de skulle komme over de meldingene etter en slik bortforklaring hadde jeg fått et stort problem.
Vis hele sitatet...
Vel, da burde du kanskje forhøre deg med foreldrene dine. Spør dem hva de tenker. Hvis de ikke vil lyve for politiet er det lurt å vite om det på forhånd. For meg virker det likevel som at saken med politiet ikke er så alvorlig her. Du er innkalt til bekymringsamtale, dra på den og vis innsikt. Fortell at du aldri skal gjøre det igjen og vis at du er en reflektert gutt!
Sitat av villmannen Vis innlegg
"For cannabis er i urinen i circa 6 uker".
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hvor mye du har immaterialisert.

Røyker du ett gram eller mer daglig sitter det sikkert i 8 uker også, men røyker du bare i helgene, er det ikke sikkert at det er der lenger enn til onsdag.
Sist endret av fxxked; 4. mai 2011 kl. 10:33.
Sitat av villmannen Vis innlegg
Jeg og mine to foreldre har blitt kalt inn til en bekymringssamtale.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du skal si det som det er og ta det som en mann. If you can't do the time, don't do the crime.

Ettersom du er kalt inn til en bekymringssamtale er det jo tydelig at du ikke er straffet tidligere. Dersom du legger alle kortene på bordet og forteller det slik det er, vil det nok være gode muligheter for å få en påtaleunnlatelse med vilkår om urinprøve over en periode. Eventuelt at du ikke blir anmeldt i det hele tatt.

Eller du kan prøve å vri deg unna og prøve å late som at dette ikke stemmer osv, men da må du være forberedt på følgene. Uansett har du jo fortalt alt til dine foreldre slik jeg forstår. Da er det kanskje like greit å fortelle sannheten til politiet også, ettersom mamma eller pappa sitter ved siden av deg hos politiet.

Dersom du skal bli advokat må du uansett slutte å røyke hasj før eller siden. Jeg tror ikke du finner bedre tidspunkt å slutte enn akkurat nå.

Lykke til
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
juster: Ta det som en mann? For noe vås! Med mindre du mener at menn er idioter forstår jeg ikke hva det å si det som det er har å gjøre med å ta noe som helst som en mann. Du mener kanskje ta det som en mann i den forstand at han skal "bøye seg over forhørsbordet og la politiet rævpule han fordi han røyka litt hasj" kanskje?

Hvilke følger er det du forestiller deg ville komme som følge av at han velger å ikke innrømme å ha røykt tidligere når han dessuten pisser rent?
Sitat av juster Vis innlegg

Dersom du skal bli advokat må du uansett slutte å røyke hasj før eller siden. Jeg tror ikke du finner bedre tidspunkt å slutte enn akkurat nå.
Vis hele sitatet...
hvorfor det egentlig? er det noe som hindrer advokater fra å ta seg en blås på fredagskvelden istedenfor et par øl? man mister ikke bevilgningen pga cannabis bruk sånn uten videre.
Sitat av Mullah Vis innlegg
juster: Ta det som en mann? For noe vås! Med mindre du mener at menn er idioter forstår jeg ikke hva det å si det som det er har å gjøre med å ta noe som helst som en mann. Du mener kanskje ta det som en mann i den forstand at han skal "bøye seg over forhørsbordet og la politiet rævpule han fordi han røyka litt hasj" kanskje?

Hvilke følger er det du forestiller deg ville komme som følge av at han velger å ikke innrømme å ha røykt tidligere når han dessuten pisser rent?
Vis hele sitatet...
Det jeg mener er at uavhengig av hans, din eller min holdning til cannabis er det fortsatt ulovlig uansett hvordan man vrir og vender på det. Derfor mener jeg han bør ta sin eventuelle straff som en mann (bytt eventuelt ut "mann" med "voksent, ansvarlig menneske" om du synes det klinger bedre). Han, som alle andre, må stå til ansvar for sine handlinger.

Dersom han ikke slår ut på urinprøve, vil han sannsynligvis heller ikke straffes for det. Uansett er han kalt inn til en bekymringssamtale fordi andre, uavhengig av urinprøven, er bekymret for hans atferd.

Jeg gidder ikke gå inn i noen legaliseringsdebatt utover å stadfeste at narkotika fortsatt er ulovlig.

Sitat av technot Vis innlegg
hvorfor det egentlig? er det noe som hindrer advokater fra å ta seg en blås på fredagskvelden istedenfor et par øl? man mister ikke bevilgningen pga cannabis bruk sånn uten videre.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du tuller nå? Advokater nyter for det meste stor tillit i samfunnet. Domstollovens § 230, første ledd sier forøvrig at
Advokatbevillingsnemnden kan kalle tilbake en advokatbevilling dersom advokaten:
1. gjør seg skyldig i forhold som gjør vedkommende uskikket eller uverdig til å drive advokatvirksomhet, eller som gjør at vedkommende mister den tillit som er nødvendig i yrket,
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at jeg ikke ville hatt tillit til en advokat som røyker seg stein hver helg. Men om det er nok til å miste bevillingen får være opp til nevnte nemd å avgjøre
Faen Juster, man blir ikke grønnsak av å ta seg en blås av å til. Karakterene mine har faktisk STEGET på grunn av at jeg røyker av å til. Det får meg til og slappe av, bli uthvilt - Som resulterer i bedre arbeid og større konsentrasjon. Bare husk:
Balance is the key to everything.
Vis hele sitatet...
http://video.google.com/videoplay?do...4414651731007#

Se denne filmen og LÆR.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av Trollsauen Vis innlegg
Facebook er vel ganske så irriterende sta (for myndighetene) at de vil nok ikke gi fra seg noe om det ikke er en stor sak. Pluss at Facebook driftes jo ikke i Norge så de går jo ikke under Norske lover.
Vis hele sitatet...
Ja, dette er det jeg har alltid trodd. Men blir alltid bekymret når folk snakker om at politiet faktisk kan hente logger fra sosiale medier som Facebook. Nå vet jeg det riktige svaret og ble ganske lettet.
Sitat av KafanEdetta Vis innlegg
Faen Juster, man blir ikke grønnsak av å ta seg en blås av å til. Karakterene mine har faktisk STEGET på grunn av at jeg røyker av å til. Det får meg til og slappe av, bli uthvilt - Som resulterer i bedre arbeid og større konsentrasjon.
Vis hele sitatet...
Man blir nok ikke nødvendigvis grønnsak av å røyke en gang i blant nei, men det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at det er ulovlig, og at dersom du er med på leken må du tåle steken.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
juster: Som du sier vil han sannsynligvis ikke straffes for å ha røykt cannabis om det ikke kan bevises. Du er sikkert også klar over at en tilståelse vil ødelegge trådstarterens sjanser til å slippe unna uskadd, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor du foreslår det. Det er virkelig ingenting å hente i å legge opp til å få en unødvendig streng straff for noe som i utgangspunktet ikke burde være ulovlig.

Jeg synes hverken "ta det som en mann ", "ta det som et voksent, ansvarlig menneske" eller "den som er med på leken må tåle steken" klinger særlig godt. Uansett hvordan du forandrer ordlyden vil du komme til kort fordi kjernen av det du sier er at vi skal gjøre skade på oss selve, kun fordi du har visse ideer om etikk (som forøvrig ikke gjør noen noe godt.)
Sist endret av Mullah; 4. mai 2011 kl. 17:48.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg synes du skal si det som det er og ta det som en mann. If you can't do the time, don't do the crime.

Ettersom du er kalt inn til en bekymringssamtale er det jo tydelig at du ikke er straffet tidligere. Dersom du legger alle kortene på bordet og forteller det slik det er, vil det nok være gode muligheter for å få en påtaleunnlatelse med vilkår om urinprøve over en periode. Eventuelt at du ikke blir anmeldt i det hele tatt.

Eller du kan prøve å vri deg unna og prøve å late som at dette ikke stemmer osv, men da må du være forberedt på følgene. Uansett har du jo fortalt alt til dine foreldre slik jeg forstår. Da er det kanskje like greit å fortelle sannheten til politiet også, ettersom mamma eller pappa sitter ved siden av deg hos politiet.

Dersom du skal bli advokat må du uansett slutte å røyke hasj før eller siden. Jeg tror ikke du finner bedre tidspunkt å slutte enn akkurat nå.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Fy faen, jeg blir kvalm. _Ingen_ har noe å tjene på at vi deler ut straff og rulleblad til harmløse drittunger. Bortsett fra politifolk som setter egen jobbsikkerhet fremfor samfunnets beste, selvsagt.

Trådstarter: Anbefaler at du og foreldrene dine unngår all kontakt med politiet. Hvis det ikke er snakk om et avhør er det vel bare å ringe dem og avlyse den samtalen.

PS: det må da være mot regelverket her å oppfordre folk til å inkriminere seg slik? Kan vi få en ban eller ihvertfall noe moderasjon av de dårlige rådene til juster..?
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av juster Vis innlegg
Man blir nok ikke nødvendigvis grønnsak av å røyke en gang i blant nei, men det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at det er ulovlig, og at dersom du er med på leken må du tåle steken.
Vis hele sitatet...
Uavhengig om TS blir straffet for dette eller ikke har han nok lært MASSE av å gjennomgå en slik prosess med politiet.
Dette har nok vært en stor nok straff i seg selv, slike ting er tungt og komme igjennom både for ham og familien.
Jeg mener at om han kan klare å slippe unna, vil han redde sitt eget skinn for denne gang samtidig som han gjerne vil passe ekstra godt på i fremtiden for at noe lignende ikke skal gjenta seg.

Den beste straffen er ikke alltid den låven foreslår, det er derimot ofte den verste.
Da peker jeg spesielt på slike tilfeller som akkurat dette.
Det er tydelig at det er mange her som er uenige med meg og det er greit. Hvorvidt noe burde være lovlig i utgangspunktet eller ikke mener jeg er irrelevant.
Jeg mener at den enkelte må stå til ansvar for sine egne handlinger i stedet for å vri seg unna, men dette er noe hver enkelt må få bestemme selv.

@gorm: Og ja, jeg vet at jeg har en helt annen mening omkring dette enn hva en del andre her mener. Det må være lov å være uenig, også på nFF.

Tilbake til topic: Uavhengig av utfallet på en eventuell urinprøve vet jo politiet og foreldrene hans her at han har røyket hasj. Et forsøk på å vri seg unna vil således bare vekke ytterligere mistanke. Men for all del, dette er noe TS må velge selv. Han kan enten nekte for alt, fortsette å røyke i blant og satse på at han ikke blir tatt senere. Eller han kan stå for det han har gjort, slutte med det tullet og komme seg videre i livet.
Sitat av gorm Vis innlegg
PS: det må da være mot regelverket her å oppfordre folk til å inkriminere seg slik? Kan vi få en ban eller ihvertfall noe moderasjon av de dårlige rådene til juster..?
Vis hele sitatet...
Eh, nei? Alle har vel rett til å si sin mening. Trådstarter velger jo selv hva han vil gjøre. Hvis du er uenig, fortell hvorfor eller overse det. It's that simple.
Sitat av juster Vis innlegg
Man blir nok ikke nødvendigvis grønnsak av å røyke en gang i blant nei, men det har jeg heller ikke sagt. Det jeg sier er at det er ulovlig, og at dersom du er med på leken må du tåle steken.
Vis hele sitatet...
Man må tåle steken, men det er ikke om å gjøre å steke seg selv mest mulig av den grunn. Når skaden har skjedd, så vil en fornuftig person konsentrere seg om å redusere skadeomfanget mest mulig, ikke om å inkriminere seg selv for å leve opp til andre menneskers moralske nevroser.
Sitat av Kimbobo Vis innlegg
Uavhengig om TS blir straffet for dette eller ikke har han nok lært MASSE av å gjennomgå en slik prosess med politiet.
Dette har nok vært en stor nok straff i seg selv, slike ting er tungt og komme igjennom både for ham og familien.
Jeg mener at om han kan klare å slippe unna, vil han redde sitt eget skinn for denne gang samtidig som han gjerne vil passe ekstra godt på i fremtiden for at noe lignende ikke skal gjenta seg.

Den beste straffen er ikke alltid den låven foreslår, det er derimot ofte den verste.
Da peker jeg spesielt på slike tilfeller som akkurat dette.
Vis hele sitatet...
Her er jeg helt enig med deg. Forhåpentligvis har TS fått seg en skikkelig lærepenge. Og reaksjonene som kommer på hjemmebane vil nok være straff nok. Derfor synes jeg det er fint at han har fått en bekymringssamtale. Slike saker løses ofte som påtaleunnlatelse med vilkår, ofte med urinprøvekontrakt.

Det har ingen hensikt å skulle dra TS gjennom hele mølla med forelegg/rettssak. Men for å få en påtaleunnlatelse kreves det at du samarbeider og er villig til å innfri vilkårene.

Jeg ser jo argumentene for å snike seg unna, men mener dette er en noe lettvint løsning.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Man må tåle steken, men det er ikke om å gjøre å steke seg selv mest mulig av den grunn. Når skaden har skjedd, så vil en fornuftig person konsentrere seg om å redusere skadeomfanget mest mulig, ikke om å inkriminere seg selv for å leve opp til andre menneskers moralske nevroser.
Vis hele sitatet...
Hehe.. Jeg er helt enig med deg i at man selvfølgelig ikke skal inkriminere seg selv og at det er viktig å begrense skaden.

Jeg mener bare at ettersom TS er tatt med buksa nede og hans bruk av hasj nå er oppe i dagen, både når det gjelder foreldre og myndigheter, vil det kanskje lønne seg å samarbeide fremfor å stikke hodet i sanden. Heller dette enn å nekte for alt og satse på at urinprøven er ren. Dersom den så skulle vise seg å være positiv er jo sjansen allerede forspilt.
Sitat av juster Vis innlegg
Tilbake til topic: Uavhengig av utfallet på en eventuell urinprøve vet jo politiet og foreldrene hans her at han har røyket hasj. Et forsøk på å vri seg unna vil således bare vekke ytterligere mistanke. Men for all del, dette er noe TS må velge selv. Han kan enten nekte for alt, fortsette å røyke i blant og satse på at han ikke blir tatt senere. Eller han kan stå for det han har gjort, slutte med det tullet og komme seg videre i livet.
Vis hele sitatet...
Urinprøve? Straffen for bruk av "narkotika" er vel ikke streng nok til at politiet har hjemmel til å kreve en prøve med mindre det er mistanke om kjøring i påvirket tilstand?
Det finnes ingen god grunn til å gå med på å ta en slik prøve frivillig. At man nekter å ta prøven, eller å uttale seg, er heller ikke grunn nok; eller straffbart.

Slike bekymrings-samtaler er rett og slett fisketurer for å få offeret eller et familiemedlem til å inkriminere seg.

TS og familien hans trenger ikke nekte for noe som helst, riktig svar når man er innkalt til avhør er "ingen kommentar". Når man bedt om å stille til en samtale er det "beklager, ikke interessert".

Villmannen: Et rulleblad kan gjøre massiv skade på fremtidsplanene dine.

Du har mye å tape og ingenting å tjene på å spille ball med politiet, snakk med foreldrene dine. Vis dem denne tråden hvis du trenger hjelp til å overtale dem til å holde seg unna politistasjonen.

Hvis de vil det beste for deg, så ber de politiet drite og dra (helst i et ordlag som ikke er straffbart)..
Tja. De har i alle fall hjemmel til å kreve blodprøve. Urinprøve er noe som ofte tilbys for å gjøre prosessen lettere. Spørsmålet blir vel heller om de gidder :-)

Se litt i straffeprosesslovens § 157.

Den som med skjellig grunn mistenkes (tekstmeldinger om kjøp/salg gir skjellig grunn) for straffbar handling (bruk/besittelse av narkotika er straffbart) som kan medføre frihetsstraff (lml § 31 kan medføre fengsel inntil 3 mnd = frihetsstraff) kan underkastes kroppslig undersøkelse (blodprøve).

Dette skal normalt bestemmes av retten, men kan i hastetilfeller bestemmes av påtalemyndigheten (politiadvokat).

De kan kreve blodprøve om de gidder. I stedet gir de ham en mulighet til å avlevere frivillig urinprøve da dette anses lettere og mindre inngripende for ham. Men det er mulig du kjenner til noen lover som jeg ikke kan?
Sist endret av juster; 5. mai 2011 kl. 00:20.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg synes du skal si det som det er og ta det som en mann. If you can't do the time, don't do the crime.
Vis hele sitatet...
Tja, det var så idiotisk sagt at jeg ikke gidder å bruke tid på å forakte deg engang.

Sitat av KafanEdetta Vis innlegg
Faen Juster, man blir ikke grønnsak av å ta seg en blås av å til. Karakterene mine har faktisk STEGET på grunn av at jeg røyker av å til. Det får meg til og slappe av, bli uthvilt - Som resulterer i bedre arbeid og større konsentrasjon.\.
Vis hele sitatet...
cum hoc ergo propter hoc. Er ikke nødvendigvis weeden som har gjort at karakterene dine har steget, men kan jo hende.
Sleng opp en update da!
Det er jo helt på trynet om du skulle blitt kriminell bare for å planlegge litt cannabis. Merker jeg blir kvalv av tanken. Ser ut til at jeg må melde meg inn i et parti og kjempe for en legalisering.
Jeg har et par venner som bodde sammen før. Av en eller annen grunn fikk politiet nyss om at de var dealere, av relativt stort kaliber(noe som overhode ikke stemte, da de aldrig hadde solgt så mye som et gram av noe som helst før) De kom på skolen for å snakke med både dem, og rektor (på vgs). Han ene blånektet på alt, forklarte politimannen hvordan loven var, løp hjem og kvittet seg med hasj-rester og brukerutstyr.(Fikk ingen konsekvenser overhode) Han andre innrømte alt han hadde gjort ( bare røyking fra tid til annen, (antagelighvis fordi han hadde tatt mornings den dagen)) Det resulterte i at han måtte gå på urinprøve i et år, og ha en ekstremt irriterende sosialarbeider på besøk sammen med noen fra politiet relativt ofte.

Gjør som jeg hadde gjort i denne situasjonen, blånekt på alle tiltaler (om dem ikke har funnet noe)!
Har nå pratet med faren min. Han fikk høre om alt av moren min en stund før jeg pratet med han, noe som ga han tid til å få tenkt gjennom saken. Jeg fikk ingen kjeft da vi pratet på telefonen, noe jeg er positivt overrasket over.

På fredag skal jeg i bekymringssamtale. Har nå fått høre at dette sannsynligvis kommer til å gå bra (ingen straff), da jeg ikke har vært i søkelyset deres før. Jeg tror nå dette kommer til å løse seg smertefritt. Det har uansett vært utrolig deilig å kunne være ærlig mot familien og å slippe å skjule bruk av rusmidler. Kan nå si at jeg har snust i to og et halvt år og liker å ta meg en røyk av og til. Cannabisbruk i Norge kommer jeg utvilsomt til å holde meg unna nå. Hvis jeg skulle bli tatt etter dette ville de juridiske og personlige konsekvensene blitt svært ubehagelige.

Skal oppdatere tråden etter samtalen imorgen.
Ta det helt med ro, kommer ikke til å skje noen ting med mindre du var tilstede da han ble tatt.

Var selv på en telefonliste hos en deal i Kristiansand med både navn og nummer, Fedrelandsvennen nevnte til å med at politiet hadde listen.
Nå har det gått et halvt år, har ikke skjedd en dritt.

So Chillax.
Sitat av villmannen Vis innlegg
På fredag skal jeg i bekymringssamtale. Har nå fått høre at dette sannsynligvis kommer til å gå bra (ingen straff), da jeg ikke har vært i søkelyset deres før. Jeg tror nå dette kommer til å løse seg smertefritt. Det har uansett vært utrolig deilig å kunne være ærlig mot familien og å slippe å skjule bruk av rusmidler. Kan nå si at jeg har snust i to og et halvt år og liker å ta meg en røyk av og til. Cannabisbruk i Norge kommer jeg utvilsomt til å holde meg unna nå. Hvis jeg skulle bli tatt etter dette ville de juridiske og personlige konsekvensene blitt svært ubehagelige.
Vis hele sitatet...
Du har fått med deg at konsekvensene er ubehagelige, men stiller allikevel opp til et frivillig avhør på politistasjonen? Hva skal det være godt for?
Kan ikke folk lese noen av innleggene før de uttaler seg. Fyren har innrømmet alt til foreldrene sine og nå skal de til en bekymringsamtale.

Lykke til på samtalen!
Lykke til

Hvor gammel er du forresten?
Sitat av Skateward Vis innlegg
Kan ikke folk lese noen av innleggene før de uttaler seg. Fyren har innrømmet alt til foreldrene sine og nå skal de til en bekymringsamtale.

Lykke til på samtalen!
Vis hele sitatet...
Hvordan er det relevant..?
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Lykke til

Hvor gammel er du forresten?
Vis hele sitatet...
Takk, er 16

Gorm: Politiet har gitt utrykk for at de har en del godvilje i denne saken, da de ikke har noe på meg fra før, og fra positive intrykk etter å pratet med meg.

Er ikke helt sikker på nøyaktig hva jeg hørte, men siden jeg er under 16 mener jeg å ha hørt at politiet kan kreve at foreldrene mine møter opp (correct me if i'm wrong).
Sitat av villmannen Vis innlegg
Takk, er 16
Vis hele sitatet...
Sitat av villmannen Vis innlegg
jeg er under 16
Vis hele sitatet...
Dude, hvor gammel sa du at du var?
Sist endret av Daybreak; 5. mai 2011 kl. 18:08.
@villmannen: Det høres ut som du har tatt dette med fatning og snakket godt ut med foreldrene dine. Jeg er glad for å høre at du har tatt et standpunkt til hva du ønsker videre. Regner med at politiet er villige til til å vise godvilje slik du sier. Regner med du får påtaleunnlatelse med/uten vilkår.

Ettersom du er under 18 år, har dine foreldre rett til å være til stede dersom de ønsker det. Avhøret skal også underskrives av både deg og en verge ettersom det er en del du ikke kan ta stilling til alene ifølge påtaleinstruksen.
Lykke til på bekymringssamtalen. Dette kommer til å gå helt fint, bare vis at du har reflektert over situasjonen og konsekvensene

@gorm: Ettersom bekymringssamtalen er knyttet til en straffesak er det sannsynligvis møteplikt sidestilt med et ordinært avhør. Alternativt kan han ved å nekte å møte opp bli kalt inn til et ordinært avhør i saken - som har møteplikt.
hey du har jo ikke gjort noe galt eller gjennomført en kriminell handling her.hadde nekta på alt,si noen stjal telefonen din, og kast den xD politiet skal bare skremme deg for og få deg til å innrømme alt og ta dealern sikkert og få moren din på din siden så hu ikke jatter med politimannen, da må du ta regelmessig pissings og de vil pese deg:P nekt for harde livet! du hakke gjort no galt:P
Sitat av Skateward Vis innlegg
Dude, hvor gammel sa du at du var?
Vis hele sitatet...
Mente å utrykke at jeg var under 18 på den første posten. Beklager, en slurvefeil.
Villmannen; en bekymringssamtale er ikke så mye å bry seg om. De vil prøve å få deg til å inrømme bruk og forsøk på kjøp, for så sette deg på urinprøver i en periode i ettertid, stort verre er det ikke. Dog - politiet kan ikke ta urinprøve av deg uten dine foreldres samtykke, hvilket betyr at om du prater med foreldrene dine først og dere blir enige om å løse dette uten politiets innblanding så møter dere opp hos politiet, nekter for alt, nekter for urinprøve osv og vips så er hele greia over.

Dette vet jeg fordi jeg har to gode venner som begge måtte ned til politiet i fjor (da de enda var under 18) sammen med foreldrene sine fordi onkel blå mente de drev med salg. Begge fikk med foreldrene på å nekte alt, og saken endte der. Dog må jeg legge til at han ene ganske fort ble innkalt til avhør igjen etter han fylte 18 og ble nødt til å inrømme bruk (da en urinprøve utvilsomt ville vært positiv) fordi noen av de lokale politifolka tok det litt personlig at han slapp unna fordi foreldrene 'beskytta' han..
Igår kveld fant bekymringssamtalen sted.

Alt i alt gikk dette veldig bra, påtaleunnlatelse med villkår (urinprøver). Blir nødt til å avgi prøver i rundt et år, men det plager meg ikke særlig mye med tanke på hva konsekvensene kunne ha blitt. Er svært glad det gikk så bra som det gjorde.
slapp av det går nok bra skal du se snuten har som regel andre ting å drive med enn å jage en stakkar som skulle hatt seg noe røyk....ellers så høres det ut som om du har blitt bøffa.....men kan jo hende det er en sjelden og ærlig fyr som kommer tilbake med spenn eller stæsj ,men jeg hadde ikke regna med det.
i såfall så er det jo en hyggelig overraskelse.
Jeg ble selv tatt som mindreårig, men slapp alle videre konsekvenser etter bekymringssamtalen jeg måtte på. Takk gud for overbelastede bydeler i Oslo.

Høres forresten ut som om hele greia ikke gikk så verst for deg til slutt.
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg synes du skal si det som det er og ta det som en mann. If you can't do the time, don't do the crime.

Ettersom du er kalt inn til en bekymringssamtale er det jo tydelig at du ikke er straffet tidligere. Dersom du legger alle kortene på bordet og forteller det slik det er, vil det nok være gode muligheter for å få en påtaleunnlatelse med vilkår om urinprøve over en periode. Eventuelt at du ikke blir anmeldt i det hele tatt.

Eller du kan prøve å vri deg unna og prøve å late som at dette ikke stemmer osv, men da må du være forberedt på følgene. Uansett har du jo fortalt alt til dine foreldre slik jeg forstår. Da er det kanskje like greit å fortelle sannheten til politiet også, ettersom mamma eller pappa sitter ved siden av deg hos politiet.

Dersom du skal bli advokat må du uansett slutte å røyke hasj før eller siden. Jeg tror ikke du finner bedre tidspunkt å slutte enn akkurat nå.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Fyren fortjener ikke å slippe unna, da han med 95% sikkerhet kommer til å begå tilsvarende og videreførende aktiviterer senere i livet.
Sitat av Samhey Vis innlegg
Fyren fortjener ikke å slippe unna, da han med 95% sikkerhet kommer til å begå tilsvarende og videreførende aktiviterer senere i livet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at han ikke fortjener å slippe unna, men ved en påtaleunnlatelse med vilkår om urinprøve vil man hindre ham i å videreføre slike aktiviteter. Forhåpentligvis lærer han noe verdifullt av dette og forstår at han ikke vil få en slik mulighet igjen senere
Sitat av juster Vis innlegg
Jeg er enig i at han ikke fortjener å slippe unna, men ved en påtaleunnlatelse med vilkår om urinprøve vil man hindre ham i å videreføre slike aktiviteter. Forhåpentligvis lærer han noe verdifullt av dette og forstår at han ikke vil få en slik mulighet igjen senere
Vis hele sitatet...
Fornuftig nok, men hvor lenge vil disse urinprøvene vedvare? Det blir som å utsette det uunngåelige.
Sitat av Samhey Vis innlegg
Fornuftig nok, men hvor lenge vil disse urinprøvene vedvare? Det blir som å utsette det uunngåelige.
Vis hele sitatet...


So what? Er absolutt ingenting galt i å røyke en tjall nå og da. Mye bedre det, en å dra ut og drikke seg sørpe full, eller kjøpe muskattnøtt.
Sitat av Samhey Vis innlegg
Fornuftig nok, men hvor lenge vil disse urinprøvene vedvare? Det blir som å utsette det uunngåelige.
Vis hele sitatet...
Så trist går det ikke å se på det. Alle fortjener en ny sjanse. Men man fortjener derimot ikke nye sjanser hele tiden. Han får her en kjempemulighet til å vise ansvar og modenhet.
La oss ikke ta sorgene på forskudd, la heller gutten vise oss, foreldrene og samfunnet hva han står for ved å gjøre sitt beste ut av den muligheten han nå får