Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 7415
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Advarsel: Dette er en lang tekst om boligen jeg kjøpte med sølvkre og skjeggkre inkludert. Om noen gidder å lese gjennom, svare på spørsmål eller kommentere så setter jeg enorm pris på det.

Vi kjøpte for et års tid siden en bolig. Ca en måned etter vi flyttet inn så vi det første sølvkreet.

Kontakter da vårt forsikringsselskap som sendte utredere fra skadedyrfirma. De satt ut noen feller og kunne konstatere at disse dyrene uten tvil var her før vi overtok.
Da dekkes det ikke på min husforsikring siden problemet må ha oppstått i forsikringsperioden.

I ettertid har jeg også fått tak i skadedokumenter fra en sak tidligere eier hadde der hun varsler om sølvkre. Hun hadde ingen dekning for dette i sin forsikring og selskapet utredet ikke noe på det.

Selger hadde selgerforsikring. Rettet et varsel om reklamasjon dit pga kreene og noen andre mindre forhold etter anbefaling fra advokat. Var visst lurt å melde det raskt så det lå der klart før man evt gjorde noe videre.

Dyrene oppholder seg i all hovedsak rundt badet i kjelleren. Vi har også soverom med klesskap på samme plan. Vi ser ikke kjempemange dyr, kanskje et til to hver morgen når vi skrur på lyset. Jeg trodde først vi bare hadde sølvkre. Etter alle medieoppslagene med bilder er det ingen tvil om at vi også har dette skjeggete krypet i huset. Pga størrelsen på disse er det lite trolig at dette heller ikke er noe som har flytter inn mens vi bodde her.

Siden omfanget er såpass lite og selger har selgerforsikring, og disse dyrene ikke gjør reel bygningsskade annet enn å være sjenerende opplyste en advokat jeg snakket med at et slikt krav rettet mot selgerforsikring ville utgjøre for liten del av kjøpesum og det ville være vanskelig å få igjennom noe.

Selv om det er lite omfang er de der. Både sølvkre og skjeggkre. Stygge og sjenerende, og gir meg utfordringer når jeg skal selge boligen. Ønsker ikke å lyve i egenerklæring slik som hu vi kjøpte av gjorde.


Det er ikke fukt i leiligheten. Fått det bevist gjennom målinger av tekniker. Kreene oppholder seg i hovedsak nok under badegulvet/list til badegulvet. Men de er raske, fleksible og uforutsigbare.

Jeg vil få løst dette enten ved å gjøre det selv med sprayer el andre mekaniske metoder. ELLER få selger til å betale for utryddelse. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Har en del dokumentasjon fra skadetakstrapport som dokumenterer at selger kjente til problemet , rapport fra befaring av skadedyrfirma og jeg fanget nettopp et stort jævla skjeggkre i et glass. Skal lage noen målestokkbilder med de.

Har noen her vært borte i no lignende før? Enten at dere hadde/har *kre . Hvordan bekjempet dere dette? Eller har noen av dere gått til sak på kjøper for lignende situasjon og har erfaringer å dele?

Er enormt takknemmelig om noen vil dele erfaringer med meg.
Bor du i enebolig eller leilighet? Tenker da på det du nevner om at det ikke er fukt i hos deg. Om dette er et hus med flere boenheter så kan jo fuktigheten være ett annet sted i bygget. Ellers er det jo viktig att disse jævlene ikke får noe å spise da, altså att det er rent.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Bor i tomannsbolig ja. Renslighet er viktig. Støvsuge ofte. Redd for at de skal bli flere og flere, og spre seg til andre rom.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sølvkre er vel ikke noe skadedyr egentlig. Finnes jo veldig ofte på bad.
Har det på mitt eget. Aldri tenkt på det som noe man skal opplyse ved salg.
Ha litt klorin i vannet når du skal vaske i området der de holder til.
Uvaksinert 👍
Sølvkre er som andre sier ikke skadedyr, men de krever fuktighet for å trives, ikke nødvendigvis så mye fuktighet at det må være fuktskade i boligen. Skjeggkre krever ikke fuktighet, kun mat og varme. Skjeggkre er heller ikke skadedyr og blir mer og mer vanlig. Om man bør opplyse om dette ved salg får være opp til hver enkelt, men skal det opplyses så må det vel i såfall være for sølvkre som kan i værste tilfelle være ett tegn på fuktskade. Da skjeggkre ikke er tegn på noe som helst, annet enn at det er mat tilgjengelig og at det ser ut som de dukker opp over alt for tiden så bør man vel ikke si fra noe sted om det.
For å bli kvitt styggdom anbefaler jeg diatomacious earth, bare strø det rundt der jævelskapen holder til og la det stå en uke eller to. Går inn i mellom ledda og tørker dem ut så de dør av dehydrering. 100% naturlig og ikke miljøskadelig. Dreper også veggdyr, lopper, flått og lus hos bikkjer og katter(gni det inn i pelsen dems), etc etc. Kan også blande en teskje eller to med vann og drikke for å renske tarmene for parasitter og møkk.
Skjeggkre trives ikke i fuktige omgivelser men liker seg i varme tørre omgivelser. De spiser papir som det er masse av i nye hus så utsulting går nok ikke.

Sett ut limfeller for å redusere bestanden og få et inntrykk av hvor mange de er.
Og når det dabber av. La fellene fortsatt stå. Husk syklusen med uklekkede egg.
Hadde en del søkvkre før, men fant ut hvor dem kom fra og sprayet med Permetrin Plus jevnlig. Nå er dem borte.
Sist endret av Artic; 7. januar 2018 kl. 03:40.