Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1267
Hei, jeg forsøker nå å utdanne meg til yrkessjåfør.
Jeg er i grunnen i fin form, men har diagnosen Bipolar2 noe som gjør at jeg i perioder må bruke Imovane for å 'komme meg opp om morgenen' ----> altså for å få lagt meg i god tid på kvelden, sove godt, også stå opp å være uthvilt.
Uten disse klarer jeg ikke å holde mønsteret i sjakk, det sklir ut og jeg får våkenetter, noe som gjør at jeg i perioder går i en Zombie-tilværelse på dagene.
Så nå sitter jeg her i en litt kinkig situasjon fordi fastlegen har tidligere sagt at jeg ikke får kjøre bil når jeg står på Imovane, og det er jo disse som gjør at jeg fungerer de dagene jeg trenger de.
(Får 20 tabl ca hver 10. uke)
Jeg trenger helseattest fra fastlegen min for å bli ansatt som sjåfør, altså hva kan jeg si til fastlegen at jeg skal bruke helseattesten til?
Jeg vil helst ikke si sjåfør, redd han tar Imovane fra meg.

Jeg tenkte jeg skulle si jeg hadde fått jobb på Hurtigruten, men da får man attest for sjøfolk, litt dumt å troppe opp på sjåførkontoret med en sånn vel?!

Noen som kan komme med konstruktive innspill, uten diskusjonen om at Imovane ikke er bra for meg?!
Men man kan vel uansett ikke kjøre bil hvis man inntar Imovane ?
Er du sikker på at du ikke har misforstått noe? Du skal aldri kjøre bil etter at du har tatt en tablett, men at du ikke skal kjøre bil i det hele tatt ved et slikt sporadisk bruk skurrer i mine ører.

Edit: http://www.rustelefonen.no/2016/07/imovane-7-5-mg-x6/

I følge tabell til FHI, ved inntak av 5 mg vil du være under den straffbare konsentrasjonen i blodet etter 14-20 timer.
Sist endret av reklame; 5. mars 2019 kl. 08:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har lov å kjøre bil 8t etter inntak av 7,5mg Imovane.

Det er andre regler for større kjøretøy.
Les mer på Helsedirektoratets nettsider
Unnskyld, jeg skal forklare;

Fastlegen min mener at når jeg tar Imovane om kvelden så 'henger den så lenge i at jeg ikke kan kjøre bil dagen etter'

Jeg tar den selvsagt ikke, og setter meg bak rattet. Jeg tar den og går å legger meg.

Men er det ikke noe jeg kan si for å omgå denne settingen?
Jeg mener, hvilke yrker krever helseattest idag? Jeg vil ikke si det med sjåfør, om dere skjønner.
Sist endret av blåveispiken; 5. mars 2019 kl. 11:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Går helt fint. Har selv alle de tyngre klassene og går fast på sobril. 15mg om dagen jamfør førerkortforskrift. Imovane går helt fint. No worries. Lykke til med utdannelsen!
Det går vel å bytte fastlege ? Eventuelt bare forhøre deg med noen andre hva de mener ?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Går helt fint. Har selv alle de tyngre klassene og går fast på sobril. 15mg om dagen jamfør førerkortforskrift. Imovane går helt fint. No worries. Lykke til med utdannelsen!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, men det er ikke JEG som er bekymret, det er fastlegen som er så fae*s rigid. Han har tidligere sagt at han har plikt å opplyse Fylkesmannen om pasienter som går på 'slikt' om kjørenekt.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Går helt fint. Har selv alle de tyngre klassene og går fast på sobril. 15mg om dagen jamfør førerkortforskrift. Imovane går helt fint. No worries. Lykke til med utdannelsen!
Vis hele sitatet...
Sitat av dggr Vis innlegg
Det går vel å bytte fastlege ? Eventuelt bare forhøre deg med noen andre hva de mener ?
Vis hele sitatet...
Vil ikke bytte fastlege, han er en grei kar foruten om akkurat dette.
Er redd det vil forspille sjansene mine til å fortsatt beholde Imovane, vil nødig det.

Har noen tips til hva jeg kan si til legen om hvorfor jeg trenger helseattest?
Sist endret av blåveispiken; 5. mars 2019 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av blåveispiken Vis innlegg
Tusen takk, men det er ikke JEG som er bekymret, det er fastlegen som er så fae*s rigid. Han har tidligere sagt at han har plikt å opplyse Fylkesmannen om pasienter som går på 'slikt' om kjørenekt.





Vil ikke bytte fastlege, han er en grei kar foruten om akkurat dette.
Er redd det vil forspille sjansene mine til å fortsatt beholde Imovane, vil nødig det.

Har noen tips til hva jeg kan si til legen om hvorfor jeg trenger helseattest?
Vis hele sitatet...
Virkestoffet i imovane er zopiclone. Hvis du kjører et B-kjøretøy (vanlig personbil opptil 9 seter) kan du ta inntil 7.5mg zopiclone i døgnet så lenge du venter 8t etter inntak før du kjører bil.

Førekortgruppe 1
Helsekrav oppfylt ved bruk av:

oksazepam inntil 30 mg/døgn eller
diazepam inntil 10 mg/døgn
Helsekrav er også oppfylt ved bruk av følgende legemidler dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring:

zopiklon inntil 7,5 mg /døgn,
zolpidem inntil 10 mg/døgn eller
nitrazepam inntil 10 mg /døgn,
Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av andre benzodiazepiner.
Vis hele sitatet...
Vis til denne linken fra helsedirektoratet og be han forholde seg til det faktiske regelverket.

For førerkort av større klasse kan du ikke bruke imovane fast, men du kan likevel ta det sporadisk og ennå oppfylle helsekravene.

Førerkortgruppe 2 og 3
Helsekrav oppfylt ved sporadisk bruk i en periode på maksimum fem døgn av:

zopiklon inntil 7,5 mg /døgn,
zolpidem inntil 10 mg/døgn eller
nitrazepam inntil 10 mg /døgn,
dersom legemiddelet er inntatt minimum 8 timer før kjøring.

Helsekrav er ikke oppfylt ved bruk av andre benzodiazepiner.
Vis hele sitatet...
Begge quotes fra helsedirektoratets nettsider.
Sist endret av Nether; 5. mars 2019 kl. 22:10.
Sitat av Nether Vis innlegg
Virkestoffet i imovane er zopiclone. Hvis du kjører et B-kjøretøy (vanlig personbil opptil 9 seter) kan du ta inntil 7.5mg zopiclone i døgnet så lenge du venter 8t etter inntak før du kjører bil.



Vis til denne linken fra helsedirektoratet og be han forholde seg til det faktiske regelverket.

For førerkort av større klasse kan du ikke bruke imovane fast, men du kan likevel ta det sporadisk og ennå oppfylle helsekravene.



Begge quotes fra helsedirektoratets nettsider.
Vis hele sitatet...

Hei, tusen takk for link.
Blir det en 'case' skal jeg snakke med han, jeg vil jo helst være ærlig, så stress å lyve til noen. Sjansen for å bli oppdaget er jo tilstede.