Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3486
Hei hei, søker folk som vill kaste baller på kjegler i Trondheim. Er nylig blitt bowling-avhengig men det er så teit å bowle alene. PM går bra =)
Hei, spiller aktivt bowling i klubb i Trondheim. Bowling-avhengighet er gøy! Kan jeg spørre hva du ligger på i snitt?
Hei! Laveste: 76, høyeste: 242 =)
Men 242 var en serie som ur en drøm (men den er faktiskt sann).
Har bowlat kanskje 10 ganger seneste tre åren med ett snitt på kanskje 120 haha
Klubb er litt for seriøst for meg. Eller ja...kanskje kan vurdere det når jeg får igang rutinen.
Vad er en ok/bra serie for en aktiv klubb-bowler?
242 er en fin rekord! Og 120 i snitt er absolutt ikke dårlig for en som ikke spiller regelmessig.
Skjønner at det kan bli for seriøst for deg for øyeblikket ja, selv om det finnes klubber som har både 2 og 3 lag i ligaspill (gjerne ett lag som satser høyt, og ett lag som spiller mest for det sosiale).

Mitt snitt er vel på 185'ish i år (både på bortebaner og hjemmebaner), og det er vel helt innafor. Jeg sikter alltid på minimum 200, hver serie i kamp. Blir ikke alltid slik, men...

Hvis du vil ha et tips, så er det å ha fokus på spares. Får du en strike, men bommer på neste rute (altså ikke sparer), så mister du masse poeng. Får du strike, og spare i neste rute får du masse bonuspoeng. Dessuten, om du trener på spare så blir din treffsikkerhet mye høyere (noe som hjelper på å få flere strikes også)
Wow 185-snitt! Men vadå borte/hjemme, er det som i fotball att det er forskjell? Alltså att man er van med en viss bane? Hmm intressant. Sån med oljen på banen kanskje?
Ja kanskje senere ska høre med en bowlingklubb som vill ha en halvdårlig svensk bowler som blir sur når han taper (vilket han ofte gjør). Nej jag må nog se "Kingpin"-filmen ikveld...

Hur ofte spiller du? Dager du ikke spiller, trener du på noen måte? Wii bowling er kanskje ikke en gangbar treningsform =)
Er som i fotball ja, at man spiller på hjemmebane mot et lag, for så å reise til deres hall senere og spille på bortebane. Men i bowling ER det faktisk en forskjell på banene. Oljen som ligger på banen, er helt forskjellige fra hall til hall. Dette gjør at kulen skrur på veldig forskjellige måter. Kunne forklart det mye nærmere, men da hadde det blitt mye skrift her. Kort sagt, så finnes det flere hundre oljeprofiler man kan velge imellom i verden, og disse gjør at kulene får forskjellige egenskaper (skrur mer, skrur mindre, skrur ingenting osv). Så trikset er å finne ut av hvordan oljen er.

Trener med klubben hver onsdag. Trener litt hjemme og, faktisk. Da trener jeg på hvordan jeg "går". Lengden på steg, knebøy, balanse osv. Hvordan kulen ruller på banen, er kun et resultat av hvordan du går fra kulereturen til overtramp-streken.
Ja det med oljen er intressant! Er något av en mønster-nørd så jeg liker ting som er det samme, hellre en variasjon. Så skulle vel bli gal på bortebane.

Den gangen jeg fikk 242 var selvøleglig minst 50% flaks men også att jeg fant en ball som var otroligt perfekt for meg (sort var den, ganske tung, den satt i fingrerne helt perfekt) Men i Trondheim har jeg aldrig funnit en perfekt ball ( hmm sorry hvis "ball" er dårlig bowlingspråk, i Sverige heter det "klot" vilket er...kanskje litt mer logiskt for meg.

Hva koster en egen ball? Hvor får man den å kan man få den helt efter mine forutsettninger? Skulle så gjerne ha min egen...Kanskje egne skor? Eller er det mot regler?

Stretcher du før match eller? Vill ju aldrig strekke rumpen en gang till, det var som en stor kniv in i lår/rumpemuskel å er der enn idag.

Hva betyr "kulereturen"?
Bowling er mer skillz å teknik en jeg trodde.
"Ballen" omtales vel som kule i Norge Altså er kulereturen den tingen som bowlingkula kommer ut av etter at du har kastet.
Riktig som han over meg sier.

En egen (skru)kule koster omkring 1900,- kr. Og alle kuler er svært forskjellige. Forskjellig kjerne, forskjellig overflate, og man kan bore kulen forskjellig, for å gi ballen en spesifikk egenskap (f.eks skru mye, lite, eller skru hardt på slutten av banen). Boring koster som regel omkring 800,- kr.
Du kan få en kule tilpasset "din bruk", ja. Det vil nok være en start-ball som ikke skrur så alt for mye, slik at du heller kan lære deg teknikk for å få den til å skru. Det går også an å kjøpe ei brukt kule, men det innebærer noe risiko, med tanke på at du ikke vet hvordan forrige eier har behandlet kula. Kula skal aldri ha for varm, eller for kald temperatur (det vil si: aldri ligge i bilen i minusgrader, aldri ligge foran ovnen, aldri ligge i sola f.eks). Har kula for mye variabel temperatur, så sprekker kula til slutt.

Egne sko er nesten en forutsetning for å spille god bowling, men er ikke et krav i startfasen. Her igjen kan jeg gjenta det jeg skrev tidligere i tråden, at hvordan kulen oppfører seg på banen er som regel et resultat av hvordan du går fra kulereturen til overtramp-streken. Og med egne sko (gjerne av merket Dexter) får du ordentlige kvalitetssko som bidrar mye til balanse.

Jeg stretcher før match ja, med fokus på fingrene og lår/legger. Rumpa får gjennomgå som bare det, når jeg sitter og skriver dette er jeg fortsatt skikkelig støl i venstre rumpeball etter å ha trent på onsdag

Her er en link til litt "bowling-porr". Mike Fagan aka "The King of Swing":
https://www.youtube.com/watch?v=4kHgFOdW5bY&t=32s
Tusen takk for svar, instinkt det merkes att du er bowling-pasjonert, I like it!
Det var godt å høre att just venstre rumpeball er a "pain in the ass", pardon my french.
Det er bare hyggelig, du. Ikke hver dag det snakkes om bowling på forumet og iallefall ikke i byen hvor min hjemmehall er. Artig at du er interessert!

Du må bare sende meg en PM om det er noe du lurer på angående bowling. Jeg vet det meste om det grunnleggende for en som ønsker å bli bedre, og litt om det å være viderekommen/semi-pro. Så, trenger du råd angående å bli mer "fokusert" på det du driver med, er det bare å si fra.
Ja jag tenker meg att bowling kan bli en ting jeg har lyst å få in i hverdagen, i vilken form det nå må bli. Fiske å bowling. Det kan jag ha med sønnen på (ja han bowlade 52 her på Centrumbowling forrige helg...med den rampe-grejen då iofs men endå, fireåring. Han sa det var "supergøy", vilket han aldrig sagt om noen annen aktivitet førr =) Ja kanskje er bowling gentetiskt det å!

Instinkt, kommer nog helt sikkert med pm-spørsmål ja =) Drømmen er vel att få en privat-time med deg =D
Hehe, barn bruker å syntes at bowling er gøy ja Skjønner godt sønnen din liker det. Det er jo en veldig spesiell sport (den eldste sporten vi har, faktisk), hvor man kombinerer presisjon, styrke og teknikk.

At det er en drøm å få privat-time med meg er nok litt å overdrive, hehe
Har meldt meg på trenerkurs i bowling to ganger, men begge gangene var det for få påmeldte... Ganske synd, tror egentlig jeg har større potensiale som trener enn som spiller. Har spilt aktivt i så mange år nå, at "talentet" i meg begynner å bli oppbrukt. Jeg blir fortsatt bedre og bedre, men kurven er veldig "svak"
▼ ... over en uke senere ... ▼
Åh fan, är det äldsta sporten?? I Norge alltså? Trodde det var å gå på ski =)
Hmm vad är minimum för påmeldte för kurs då? Kan kanske fixa ett par. Åldersgrense? Pris?
Gjorde du nån reklame för kursen då? Sätt upp lappar i bowlinghallarna å pröva å få de i resepsjon å göra reklame. Bara positivt för dem om fler bowlar...

Har viss erfaring med filmproduksjon så kan ju göra reklamfilm till nett-tv!

Jaha så talentet er oppbrukt. Varför?
Nei, i verden Startet i Egypt omkring år 3200 f.kr.
Mja, tror nok man må ha en del erfaring fra ligaspill eller annen erfaring fra bowling som eventuelt er "bemerket" av andre i miljøet... Altså at man vet at de har interesse/passion

Nesj, talentet mitt begynner å bli oppbrukt i form av at jeg har blitt familiefar og gått opp en del i vekt de siste par årene, får vondt i nerver i hele foten etter å ha spilt 2 serier, og at jeg begynner å bli litt lei, siden jeg har spilt mer eller mindre flere ganger ukentlig siden jeg var 7 år... altså i nesten 20 år har hverken kroppen eller tiden til å bli så mye bedre, egentlig...
Aha ja men må vel va UTROLIG trist å slutte endå? Med tanke på att bowling er viktigt for deg? Vore nesten motivasjon for att start å trene? Ikke meningen å va kritisk men har selv en hel del ekstre kilo å efter seneste rumpestrekk fikk eg en tenkere...så har begynnt å trene (venstre rumpeball HAHA) så smått.

Men hvorfor ikke trene barn typ 7-12? Vet att de kan va skumle men jevlig gøy når de blir gla i bowling å lerer seg nye ting...
Det er veldig trist, ja. Er jo den eneste lidenskapen jeg har hatt (og satset på) siden jeg var liten.. Utenom musikk, men har vel aldri satset ordentlig der. Men er vel på tide å "vokse opp" .. Bowling skal være gøy også, ikke bare konkurranse
Men ja, trener har jeg nok lyst til å være. Så lenge barna er motiverte nok, hehe vi får se hva framtiden bringer... Jeg har ikke lagt opp enda heller, får se hvordan resten av sesongen går, og hvordan motivasjonen min forblir.
Jo men det fine med barn (før de blir dritt-unger kl 13, er jo att DU motiverer. Har jo sønn å er onkel så har en del erfaring fra førr. Du kan virkelig gjøre en forskjell. Tenk den dagen din lørlig blir Norgesmester å han takker deg personlig infor 28 st i publikum, gull det =)

Å du er 27?? Eller gjorde jeg matematiken for tidlig? (Som jeg sa i tidigere tråd-start er jeg halvfull). Det er jo sykt tidlig å gi opp på en passjon. Tror du du finner noen ny? Eller kanskje jobb å familie er nok, der er jo giltig grunn så klart.
Sist endret av Svensk-Robin; 19. februar 2019 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.