Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1233
Jeg har tenkt å kjøpe en ny bil til rundt 100.000 kr. Jeg må hente den i Oslo, og jeg bor i Troms.

Bilen koster 15.888 kr per år hvis jeg selv skal forsikre den. (Gjensidige)
Hvis min far forsikrer den på seg trenger vi bare betale en brøkdel per år.


Er det mulig at jeg står som eier i vognkortet men at forsikringen står i min fars navn?


Eventuelt at jeg kjøper bilen, forsikrer den på meg, kjører hjem og deretter selger bilen til min far for f.eks. 1 kr slik at han kan forsikre den på seg selv?
Nei, forsikring er kun gyldig på den som er oppført som eiger av bil, snakker av egen erfaring. Møtte snill politi som lot meg kjøre hjem å parkere.

edit..
Søkte på det får å være sikker, ser ut som noen selskap tillater dette men koster ekstra, funka ikke i sr-bank!
Sist endret av Sup3rn0va123; 2. februar 2019 kl. 02:06. Grunn: Ekstra info
Er man nødt å skrive noe på salgsmeldingen elns eller vognkortet når man henter bilen? Kan jeg teoretisk sett dra til Oslo, gi pengene til selger få vår del av vognkortet og kjøre hjem? Så ringer min far og forsikrer bilen på seg før jeg kjører hjem med bilen. Når jeg kommer hjem skriver han under på vognkortet og sender det inn?
Sist endret av Molekyl; 2. februar 2019 kl. 02:07.
Man kan stå som medeier i vognkortet, da slipper man å betale eventuell omregistrering senere dersom man vil bli "hovedeier"
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nice.

Men kan jeg hente prøveskiltet f.eks. 2 dager før jeg drar nedover til oslo, deretter klistre det på og kjøre oppover igjen? Eller må man hente det ut samme dag som man skal bruke det?
Det må brukes samme dag som det hentes, står i første avsnitt. Men du kan få over flere dager også i noen tilfeller, ta en telefon til dem i morgen å forklar din situasjon så kan de sikkert hjelpe deg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
Det må brukes samme dag som det hentes, står i første avsnitt. Men du kan få over flere dager også i noen tilfeller, ta en telefon til dem i morgen å forklar din situasjon så kan de sikkert hjelpe deg
Vis hele sitatet...
Det er jo ikkje det som står der. Det som står er jo tvert imot at
Prøveskiltene kan kjøpes inntil 28 dager i forveien av når de skal brukes.
Vis hele sitatet...
Hvis det blir aktuelt kan jeg isåfall tipse om å ringe forsikringselskap hver 6 mnd og få de til å tilby deg 10% mer i bonus. Jeg pleier å bytte selskap hvert halvår så jeg kan ha lav km grense og få 20% bonusstigning pr år. Helt lovlig, og ingen ulemper!
Så det nå, har vist skumlest forbi den. Da er det bare å kjøpe prøveskilt å kjøre ned å hente bil, men du burde få over flerne dager da jeg regner med å være hjemme før 2400 kan bli utfordrende.
Du kan fint ha bilen i ditt navn og forsikring i faren din sitt navn. Faren din må bare tegne en forsikring som gjelder andre inkludert din alder men det er dette som er vanlig.

Du trenger ikke betale for en eventuell andre omregistrering. Det er 2 måneders fri omreg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du kan fint ha bilen i ditt navn og forsikring i faren din sitt navn. Faren din må bare tegne en forsikring som gjelder andre inkludert din alder men det er dette som er vanlig.

Du trenger ikke betale for en eventuell andre omregistrering. Det er 2 måneders fri omreg.
Vis hele sitatet...
https://medlemsfordeler.lofavor.no/b...sikringen-din/

"Regelen er at det er eieren av bilen som skal stå som forsikringstaker. Derfor kan ikke foreldrene dine forsikre bilen hvis det er du som står som eier." Men noen gjør unntak leste jeg en annen plass

https://nyhetssenter.sparebank1.no/s...kre-bilen-min/

" Jeg skal kjøpe min første bil. Kan jeg sette bilforsikringen i navnet til foreldrene mine?

Nei, regelen er at det er eieren av bilen som skal stå som forsikret. Unntaket er biler som er registrert på ektefelle eller samboer, trygdebil der det er mindreårige som eier bilen eller ved leasing."
Sist endret av Sup3rn0va123; 2. februar 2019 kl. 02:48.
Mulig TS må stå som deleier. Ville uansett sjekket det med et BILforsikringsselskap og ikke LO.
Få bilen på din far sitt navn i vognkort, og en forsikring på den som dekker en 18-åring. Da er du også dekket når du gjør noe dumt (klarte selv å rygge i en annen bil når jeg var fersk). Faren din vil få lavere bonus en periode hvis du er uheldig, men forsikringen din blir billigere for deg. Minuset er da at du ikke bygger bonus selv. Dette må du vurdere. Er kanskje greit til du er fylt 20 år. Ha med din far når du kjøper bilen og få han til å signere på del 2 i vognkort, og ta seg av betaling. Hvis dette er greit for han selvfølgelig.
Sitat av Dough Vis innlegg
Mulig TS må stå som deleier. Ville uansett sjekket det med et BILforsikringsselskap og ikke LO.
Vis hele sitatet...
Som du ser delte jeg link til srbank også, som har BILforsikring
Selger de ikke biler i Troms ? Bare synes det er litt skummelt av deg å kjøpe en såpass dyr bil av noen som bor så langt unna. Mest mtp på om det f.eks en feil på bilen.
En måte å få lavere forsikring er å velge en bil som ikke er så vanlig som ungdomsbil. Du må også sjekke ulike selskap, det er stor forskjell.

I forhold til å registrere på foreldre så utsetter du jo stort sett bare problemet. Og foreldrene dine får høyere forsikring om du krasjer.