Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2437
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Når man blir stoppet i bilkontroll og mistenkt for beruselse blir man testet med blodprøver og ikke urin. Jeg har lest at ved "heavy use" kan thc detekteres i blodet i opp til 7 dager.
Dette gjelder aktivt virkestoff etter hva jeg har forstått og ikke metabolitter som de søker etter ved urinprøve.

Kan dette virkelig stemme? Hvis jeg tar meg en 5 dagers pause og så blir tatt i bilkontroll så kan jeg fortsatt teste positivt fordi jeg fortsatt har aktivt virkestoff i blodet?
Selv om man er en "heavy user" føler man jo alltid at cannabisrusen går over etter noen timer.

Men det skal sies at når man tar seg en pause fra røyking så tar det fort 1-2 uker før man begynner å kjenne seg "klar" i hodet. Så er det egentlig fordi man fremdeles går rundt ruset
på cannabis i langt tid, til tross for at man ikke har inntatt det på mange dager?
Anonym bruker
"Reflektert Mare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det ble som regel tatt spyttprøver i slike kontroller. Blodprøve er vel hvis det er mistanke/du fremstår som ruset.

Nei, man er ikke ruset i flere uker. Føler meg som regel helt klar i toppen etter ett par dager.
Man går ikke rundt ruset nei, fordi det er så ekstremt små mengder som er igjen i blodet. Men du kan fortsatt bli tatt for rus påvirket kjøring selv etter 5 dager ja, dette fordi Norge har en av verdens dårligste og strengeste promille regnestykke på akkurat dette. Helt på trynet faktisk.

Det med å bli "klar" igjen i hodet etter veldig langvarig å heavy bruk har ingen ting med at virkestoffer fortsatt er igjen i kroppen, det har nok mer med at det tar litt tid før hjernen klarer å stille seg tilbake til normalen. Sammenlign det med om du hadde drukket alkohol eller brukt andre stoffer mye over lang tid så hadde du ikke vært 100% normal etter 1 dag eller 2 da heller.
Sist endret av Alge; 30. august 2018 kl. 20:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poster ofte denne i slike tråder. Men det er det beste svaret jeg kan gi http://www.rustelefonen.no/fakta-om-...oven-cannabis/
Dvs at om du røyker 0,1 gram med sativa høy thc mengde vil du ha promille over 0,2 mellom 6-12 timer etter inntak.
Dette har jeg god kjennskap til. Lagde tilogmed bruker for å kunne svare. Når politiet stopper deg i en trafikk-kontroll e.l hvor det er grunn til mistanke om ruspåvirket kjøring, vil de be deg ta en spyttprøve. Denne spyttprøven viser enten positivt eller negativt (altså ingen verdier).

Om prøven viser positivt vil førerkortet bli beslaglagt på stedet frem til blodprøve blir tatt og promillen kan regnes ut. Om du har røyket (som det blir nevnt lenger opp her) 0,1g cannabis med høye THC-verdier vil det bare være snakk om fem-seks timer hvor promillen er så høy at du risikerer å miste lappen eller få fengselstraff. Bot får du uansett.

Å ta en pause på fem dager vil få deg ut av faren for å miste førerkortet, men bot for bruk vil du fortsatt få.

Det er også viktig å nevne at om du har blitt tatt for bruk tidligere vil terskelen være mindre. Alt kommer an på politimannen som tar deg og juristen politimannen må forholde seg til. Om du er ung ryker førerkortet så lenge det ligger i urinen, så her må du passe godt på.
Sist endret av Propa-ganja; 31. august 2018 kl. 02:30.
Sitat av Propa-ganja Vis innlegg
Dette har jeg god kjennskap til. Lagde tilogmed bruker for å kunne svare. Når politiet stopper deg i en trafikk-kontroll e.l hvor det er grunn til mistanke om ruspåvirket kjøring, vil de be deg ta en spyttprøve. Denne spyttprøven viser enten positivt eller negativt (altså ingen verdier).

Om prøven viser positivt vil førerkortet bli beslaglagt på stedet frem til blodprøve blir tatt og promillen kan regnes ut. Om du har røyket (som det blir nevnt lenger opp her) 0,1g cannabis med høye THC-verdier vil det bare være snakk om fem-seks timer hvor promillen er så høy at du risikerer å miste lappen eller få fengselstraff. Bot får du uansett.

Å ta en pause på fem dager vil få deg ut av faren for å miste førerkortet, men bot for bruk vil du fortsatt få.
Vis hele sitatet...
Jeg ble stoppet for ca nesten 1 år siden av en politimann som vet veldig veldig godt hvem jeg er og hva jeg holder på med. Han viste godt hvem jeg var lenge før han ble politimann (liten by kan man si) så når han stoppet meg for en bitte liten trafikk overtredelse så valgte han å ta meg rett med på sykehuset for å ta blodprøve (bare for å være kødd) han påsto jeg hadde røde øyne, noe jeg selv kunne se i speilet bare var bullshit.

Jeg spurte om ikke vi bare kunne ta en spyttprøve (da jeg viste den ville være ren) men han sa at det var ett prøve prosjekt som ikke var i brukt leger (tipper at dem ikke er tilbake enda heller) så det ble blodprøve. Det var da hele 6 - 7 dager siden jeg hadde røket sist og før det hadde jeg trappet ned til en mikro joint bare før leggetid i flere dager. Resultatet på blodprøven var 0,0039 mikromol THC per liter og grensen for rus-kjøring er 0,004, så jeg hadde grise flaks og ble ikke tatt for rus-kjøring.

Så poenget med historien her er at du skal da så absolutt ikke være så skråsikker på at du er ren nok til å kjøre etter 5 dager. Vi alle er forskjellige å for noen så tar det lenger tid enn for andre å bli clean. Og en ting til, blir du tatt blodprøve av etter en 0,1 joint etter bare fem-seks timer, så kan jeg nesten garantere deg at du blir dømt for rus kjøring, spesielt om du er kronisk bruker! Mulig du hadde kommet deg unna en spyttprøve om du er kjempe heldig, men ikke en blodprøve!

Noen som vet om spyttprøvene er tilbake enda btw?
Sist endret av Alge; 31. august 2018 kl. 02:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Allergisk Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja da kan du bli tatt om de gjenomfører blodprøve. Var en mediekonflikt for noen år sida husker jeg der en dude, leder av samfunnspartiet mista førerkortet sitt pga hasj men han fikk det visst igjen
Anonym bruker
"Arg Spissmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ble stoppa tilfeldig ca 3 timer etter jeg hadde røykt. De mistenkte at jeg var rusa, men blodprøven kom tilbake som negativ.
Da tipper jeg en falsk negativ, heldig som faen var du uansett
Jeg tror alle her inne tar litt grunnleggende feil med tanke på om at politiet ikke tar fra deg lappen, selv om du ikke er påvirket. Det holder med en inrømmelse av du er regelmessig rekreasjonsbruker og du risikerer å miste lappen. Ellers så kan de egentlig gjøre hva de enn vil, og ta fra deg lappen uansett bare de finner ut at du har noen mikrodosiske doser THC i urinen. Er de drittsekker, noe svært mange av dem er, så mister du lappen bare du blir tatt for å røyke på et nachspiel uten intensjoner om og kjøre bil. De mest uoplyste fra politiet twister det til for at det skal gi dem personlig status og høy oppklaringsprosent uten at de selv skjønner at de ødelegger mange liv med den elendige praksisen sin. På en annen side, så har ruskjøring ingenting i trafikken og gjøre.


https://www.dagbladet.no/video/T9REq1dWVBQ
Sist endret av pipestilk; 31. august 2018 kl. 17:01.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Jeg tror alle her inne tar litt grunnleggende feil med tanke på om at politiet ikke tar fra deg lappen, selv om du ikke er påvirket.
Vis hele sitatet...
Skjønte ikke helt hva du mente jeg? Miste lappen eller ei, blir du tatt på blodprøve med over 0,004 mikromol thc pr liter blod så blir du dømt for rus påvirket kjøring uansett
Sitat av Alge Vis innlegg
Skjønte ikke helt hva du mente jeg? Miste lappen eller ei, blir du tatt på blodprøve med over 0,004 mikromol thc pr liter blod så blir du dømt for rus påvirket kjøring uansett
Vis hele sitatet...
Ja, og bli dømt for ruspåvirket kjøring blir noe annet. Men uansett så holder det at du har litt THC i blodet til at de kan velge og ta fra deg lappen. Da blir man ikke dømt for ruspåvirket kjøring, men konsekvensene er noe av det samme
Sitat av Alge Vis innlegg
Skjønte ikke helt hva du mente jeg? Miste lappen eller ei, blir du tatt på blodprøve med over 0,004 mikromol thc pr liter blod så blir du dømt for rus påvirket kjøring uansett
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du nekter bruk, nekter på å være rusa, og nekter på å skrive under på noe. Da kan de ta deg til retten.

Det gjør de ikke nå for tida.
(Takk politireform)

Det sagt, ikke kjør rusa da folkens.
Sist endret av snuskatten; 1. september 2018 kl. 12:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja da kan du bli tatt om de gjenomfører blodprøve. Var en mediekonflikt for noen år sida husker jeg der en dude, leder av samfunnspartiet mista førerkortet sitt pga hasj men han fikk det visst igjen
Vis hele sitatet...
OT, men denne saken pågår faktisk ennå (var oppe i lagmannsretten for en uke siden). Politiet ga visst faen i at han vant rettsaken, så han tok dem til retten på nytt. Bra fyr.

https://casperdinapoli.wordpress.com...ettssaken-sin/