Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 997
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Ikke noe nytt hos meg men jeg har ofte tenkt over dette, da det sjelden, men noen ganger er plagsomt. Når det gjelder farger, er det én tone i blå, og én tone i det røde fargespekter jeg ikke tåler å se på. Begge svært dype(ikke intense) farger. Nesten der blå og rød krysser lilla, men fortsatt inneholder størst grad av enten rød/blå.

Jeg får faktisk vondt i øynene fysisk og klarer ikke se på dette i lengre perioder. Føler meg svimmel og dizzy om jeg stirrer for lenge. Det samme gjelder enkelte mønstre, det vil tidvis se ut som et stilleatående mønster, om det skulle være på et teppe eller en trevegg er i bevegelse, det kan endre seg, men i en meget mild, og nesten usynlig grad.

Som nevnt skjer dette skjelden, enkelte dager kan jeg virke til å være mer utsatt for fenomener som dette. Så, jeg har vel en personlig teori om at et psykedelisk RC jeg tok for mange år siden kanskje kan ha skylden, men ikke nødvendigvis da dette muligens har kommet gradvis. Det er også få/ingen fagpersoner her til lands som vil kunne noe særlig om emnet. Kan det hende jeg har rett, eller kan det skyldes noe helt annet?
Du er ikke fargeblind? Har en venn som har akkurat det samme når han ser blå og rød og han er rød/grønn fargeblind. Han tåler ikke å se så lenge og merker en ubehagelig dirring i fargene har han fortalt.
Jeg vet ikke om man kan bli fargeblind av RC men det finnes mange tester du kan ta på nett. Søk: Colorblind tests.
Hadde vært interessant om du kunne fortalt oss hvilke fargekoder dette gjelder.

Da jeg slet med angst etter en heidundrende salviatrip kunne jeg blant annet ikke se på prikket tapet uten å bli svimmel og mønstrene begynte å flyte.

Denne tapeten hadde legesenteret jeg benyttet på alle rom, og da jeg gikk på urinprøver måtte jeg faktisk bytte legesenter, da jeg stadig nesten gikk i bakken.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Sitat av Pentiax Vis innlegg
Du er ikke fargeblind? Har en venn som har akkurat det samme når han ser blå og rød og han er rød/grønn fargeblind. Han tåler ikke å se så lenge og merker en ubehagelig dirring i fargene har han fortalt.
Jeg vet ikke om man kan bli fargeblind av RC men det finnes mange tester du kan ta på nett. Søk: Colorblind tests.
Vis hele sitatet...
Nei jeg er ikke fargeblind, jeg tror ingen RC vil gjøre deg fargeblind heller, jeg mistenker noe annet.

SkammeligNykter: hvordan vet jeg fargekode på et teppe, eller på en blomst? Ja det hadde vært interessant, men er ikke nok into farger at jeg automatisk kan fargekoden

Men det høres ut som du kanskje har hatt preg av noe av det samme, muligens. Fenomenet jeg beskriver skyldes ikke angst eller stress, dette plager meg sjelden, men det hadde vært spennende å finne en årsak
This is bat country!
gregory's Avatar
Jeg forstår hva du mener, og har opplevd noe ala det samme.

Som regel, etter jeg har tatt LSD så får alle trærne en svak lilla aura rundt seg. Styrken er veldig varierende. Er det tett og mye skog er det veldig synlig. Ikke noe vondt eller plagsomt, men veldig fascinerende. Jeg bruker psykedelisk stoff ca 2-3 ganger i året. Drikker ikke alkohol eller tar noe annet.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Sitat av gregory Vis innlegg
Jeg forstår hva du mener, og har opplevd noe ala det samme.

Som regel, etter jeg har tatt LSD så får alle trærne en svak lilla aura rundt seg. Styrken er veldig varierende. Er det tett og mye skog er det veldig synlig. Ikke noe vondt eller plagsomt, men veldig fascinerende. Jeg bruker psykedelisk stoff ca 2-3 ganger i året. Drikker ikke alkohol eller tar noe annet.
Vis hele sitatet...
Jeg bruker nok psykedeliske midler litt oftere enn deg, men ja det er noe av det samme. Jeg snakker selvsagt ikke om ting, eller hvordan det er under en direkte påvirkning. Dette er konstant uansett, derfor permanent. Kan ikke si noe om dette fenomenet blir kraftigere eller ikke under en reise, det er for meg umulig å fastslå
This is bat country!
gregory's Avatar
Sitat av kmsc Vis innlegg
Jeg snakker selvsagt ikke om ting, eller hvordan det er under en direkte påvirkning. Dette er konstant uansett, derfor permanent.
Vis hele sitatet...
Det glemte jeg å nevne. Ja, hos meg er det etter turen, og varer ca 6 måneder før det gir seg.
Det jeg lurer på er om det er fargen du reagerer på eller om det er mønster og konturer av f.eks et teppe.

Om du åpner f.eks mspaint å går igjennom fargekartet, vil du reagere på dette når du kommer til de spesifikke fargene?
Vært der, gjort det.
Sitat av kmsc Vis innlegg
Det samme gjelder enkelte mønstre, det vil tidvis se ut som et stilleatående mønster, om det skulle være på et teppe eller en trevegg er i bevegelse, det kan endre seg, men i en meget mild, og nesten usynlig grad.

Som nevnt skjer dette skjelden, enkelte dager kan jeg virke til å være mer utsatt for fenomener som dette. Så, jeg har vel en personlig teori om at et psykedelisk RC jeg tok for mange år siden kanskje kan ha skylden, men ikke nødvendigvis da dette muligens har kommet gradvis. Det er også få/ingen fagpersoner her til lands som vil kunne noe særlig om emnet. Kan det hende jeg har rett, eller kan det skyldes noe helt annet?
Vis hele sitatet...
Jeg har det på lik måte med mønstre, på tepper, trevegger, osv. Dette oppstod da jeg misbrukte løsemidler i en alder av 14. Er ekstra utsatt for dette nå som jeg er i en avrusningsfase, også tidligere avrusninger. Tror rett og slett det skyldes noe ødelagt kontakt mellom hjerne og øye, på sett og vis?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Trådstarter
Sitat av SaerDnAX Vis innlegg
Jeg har det på lik måte med mønstre, på tepper, trevegger, osv. Dette oppstod da jeg misbrukte løsemidler i en alder av 14. Er ekstra utsatt for dette nå som jeg er i en avrusningsfase, også tidligere avrusninger. Tror rett og slett det skyldes noe ødelagt kontakt mellom hjerne og øye, på sett og vis?
Vis hele sitatet...
Kjipt å høre kompis, men jeg tror ikke vi lider av akkurat det samme. Løsemidler har jeg aldri prøvd. Hvis dette fenomenet skyldes psykedeliske substanser så er det vel snakk om en forandring i kjemi, ikke nedbrutt vev i hjernen. Det kan godt tenkes løsemidler vil ødelegge noen kontakter og kanaler mellom hjerne og selve øynene, men kan lite om emnet så jeg vet ikke.

SkammeligNykter: det er i allefall verdt et forsøk. Er dog usikker på om en pc-skjerm vil kunne gjengi objekter som er rundt en. Jeg skrev denne tråden på grunn av noe som skjedde i dag tidlig. Når jeg satt ute med kaffekoppen før jeg skulle på jobb la jeg merke til hvor ekstremt røde blomstene ved siden av meg var, satt å så på dem lenge, ble på sett og vis hypnotisert, og svimmel, glemte tiden fullstendig.

Men nå har jeg bare listet opp cons, pros med dette er at synet mitt virker ekstremt klart, ren HD-vision. Tidligere måtte jeg enkeltvis bruke briller, feks om jeg leste en bok med svært små bokstaver. Nå trenger jeg ikke det mer, og har aldri hatt bruk for briller eller lignende siden. Jeg ser unormalt nøyaktig og klart