Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 6697
Hei,

Er det billigere å fikse bilen i Danmark? Ser at det er veldig rimelige fergeturer, så lurte på å ta turen sørover. Har noen erfaringer med dette?

Mvh.
R
Sist endret av nso; 17. juni 2017 kl. 07:55.
Med tanke på at den danske kronen generelt har vært litt sterkere enn den norske så vil du nok ikke få store utbyttet av verkstedutgifter i Danmark mot for Norge.

Moren min fikk reparert bilen på verksted i Danmark da bilen ble "ødelagt" (skade på bremseledning tror jeg det var) under en bilferie. Og det var ca like dyrt som i Norge om ikke et par hundre kroner dyrere når det ble regnet om til norske kroner.

Hyggelig med båttur, men hold deg heller til bacon og general-snus fremfor bilreperasjoner. ;-)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Har ofte opplevd at det er billigere, iallefall når verkstedene opererer med nesten halvparten av timepriser iforhold til Norge. Delene koster så og si det samme.
Trådstarter
87 5
Ja, kursen spiser nok opp mye. Kan det være at de setter opp prisen når de ser at det er en nordmann? Jeg ser at på flere av verkstedene i Hirtshals så reklamerer de på nettsidene med at de tar i mot norske kunder.
Hva feiler volvoen? Send mail\ring rundt så får du kjapt et bilde av prisnivået i Danmark..
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trodde sverige var billigst i norden når det kommer til reperasjon?
Om du ser litt lengre enn Danmark så kan det være tildels store penger å spare på selve jobben. Merkelig nok så er det ofte ikke allverdens besparelse på delene, men selve arbeidet blir priset langt lavere enn på norske verksteder. Litauen, Latvia, Polen samt Romania har vel de laveste deleprisene samt de beste timesprisene. Det blir jo lengre unna enn ferja over kattegatt men er det kostbare greier så svarer det seg brått. Feks automatkasse, turbo, og andre større jobber hadde jeg glatt tatt sydøstover. Husk å få verksted til å spesifisere eksakt hva de skal gjøre og prisen på både deler, ant. timer og totalpris. Og er det feks en kostbar service pluss noe ekstra du skal ha gjort så be verkstedet spesifisere hva de skal gjøre. Ikke godta feks 100.000 service+rep av topp.

Sverige var lenge skambillig på service og hadde også langt lavere delepriser og timespriser. Hovedgevinsten da var dessverre valutagevinsten ved sterk norsk krone som ga forskjeller på 20-25% bare på norsk vs svensk krone. I løpet av de siste 10-15 årene har også svenskene økt prisene noe.
Sist endret av frtoretang; 16. juni 2017 kl. 04:06.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Trodde sverige var billigst i norden når det kommer til reperasjon?
Vis hele sitatet...
Det er det nok, men om TS er sørlending så er Danmark noe nærmere.
Trådstarter
87 5
Shalif: Det er EU-kontroll-ting i 5000-6000 kroners klassen. Jeg sendte noen eposter og det er ikke så voldsom prisforskjell i forhold til Norge når man tar med båtturen og valutakursen.

Jandre: Bor i Rogaland.

frtoretang: Om det er større ting på en gammel bil så kan nok det være lurt å se lenger enn Danamark, ja.
Sitat av Rul(l)er Vis innlegg
Shalif: Det er EU-kontroll-ting i 5000-6000 kroners klassen. Jeg sendte noen eposter og det er ikke så voldsom prisforskjell i forhold til Norge når man tar med båtturen og valutakursen.
Vis hele sitatet...
Skal du gjøre det lovlig, må du også betale merverdiavgift dersom prisen overstiger verdigrensen. (Denne er på enten kr 3000 eller kr 6000, avhengig av om du har vært i utlandet i inntil eller mer enn 24 timer.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pengui Vis innlegg
Skal du gjøre det lovlig, må du også betale merverdiavgift dersom prisen overstiger verdigrensen. (Denne er på enten kr 3000 eller kr 6000, avhengig av om du har vært i utlandet i inntil eller mer enn 24 timer.)
Vis hele sitatet...
Det som er verdt å merke seg er at ein får tilbake utanlandsk MVA. Tyskland har t.d. 19% MVA, så differansen vert relativt liten. Danmark har 25% MVA, samme som Noreg, så det utgjer null differanse i praksis å gjere det lovleg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det som er verdt å merke seg er at ein får tilbake utanlandsk MVA. Tyskland har t.d. 19% MVA, så differansen vert relativt liten. Danmark har 25% MVA, samme som Noreg, så det utgjer null differanse i praksis å gjere det lovleg.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt man kan få refundert merverdiavgift i utlandet, beror på det enkelte lands regler. Jeg vet at man kan få refundert merverdiavgift i tilknytning til bilverkstedsutgifter i Sverige, men min forståelse er at dette ikke er mulig i Danmark (med stort forbehold om at jeg kan ta feil –
jeg kan tilnærmet ingenting om dansk skatterett). Informasjonen jeg har funnet frem til støtter imidlertid dette: På danske SKATs (som ligger under Skatteministeriets koncern) hjemmesider, omtales i utgangspunktet merverdiavgift både i tilknytning til varer og ytelser. Imidlertid fremgår kun informasjon om hvordan man kan få merverdiavgiften på varer refundert[1] (med særlige regler for utførsel til Norge og Åland[2]). Det spørs om dette ikke må tolkes antitetisk, slik at refusjon ved kjøp av ytelser ikke skal kunne refunderes. Dette støttes også av regelverket fra den avgiftspliktiges side: Dersom man "som dansk virksomhed sælger ydelser til private i lande uden for EU", skal man "normalt ikke opkræve dansk moms". Man skal likevel "altid opkræve dansk moms" ved "vurdering af og arbejde på løsøregenstande, som utføres i Danmark"[3].

(Uansett kan det være verdt å nevnt at utgangspunktet ved refusjon av merverdiavgift på varer i Danmark er at dette er opp til det enkelte forretningssted.)

Tilsvarende refusjon fra Tyskland vet jeg ingenting om.

[1]http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=90041&chk=209228
[2]http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=90045&chk=209228
[3]http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=2237735&vid=0&lang=da
Trådstarter
87 5
Pengui: Verkstedene sa at jeg ikke skulle betale moms.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bruker alltid Horne bilverksted i hirsals.
Sparer fort halvparen av summen på og gjøre det i danmark, uten tvil.