Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2595
Var innom en kiwi butikk i dag med dama og skulle handle diverse ting. 2 halvlitere øl blant annet var med på lista. Da vi kom til kassen og jeg sto og skulle betale, så ba så klart kassamannen om legitimasjon av meg. Greit nok. Men da han spurte om leg av dama mi også som sto og pakket ble jeg jaggu overasket. Hva skal han med det? Er jo jeg som handler alt sammen. Jeg som betaler. Vi er begge langt over 18 års grensa. Hun hadde ikke med seg ID kort, så det ble ikke vist frem. Gikk greit denne gangen. Han sa at det var "nye regler". Hmpf. Men vi fikk med oss alt sammen likevel!? Hva skal de med nye/hjernedøde regler hvis de ikke følges. Kunne like greit lagt være å spørre om leg av dama mi.
Dro deretter til en annen kiwi butikk for å spørre om dette der, og de sa også at de hadde blitt mer strikse på salg av varer med aldersgrenser. Men hva f... Betyr det at en familie på 5 med mor, far og 3 unger som er under 18 ikke kan ha med seg øl og slikt på handleturen sin? Må de da la unga sitte i bilen mens de voksne handler? Syntes dette hørtes sprøtt ut.
Mulig dette er tatt opp før men fant ikke noe på søk.
Rolig nå.
Kassedama/mannen kan nekte og selge til hvem de vil visst de har mistanke om feks kjøp til mindreårige.
Om det er komt nye regler vet jeg derimot ikke noe om.
Hvis det er "nye regler", er det Kiwis rutiner og ikke norsk lov som er endret. Sannsynligvis har en av butikkene i byen/området nettopp blitt busta for akkurat dette, så har de fått en smekk fra skjenkekontrollen. Da sender hovedkontoret ut et skriv om at de må være ekstra strenge. Og de i kassa følger opp dette i noen uker før de går lei.
Nei, det er ikke snakk om nye regler. Som Mozilla sier kan de nekte å selge til hvem som helst, da personen i kassen vil unngå alt styret som kommer om det blir avdekket at kjøpet var for en mindreårig.
trur kanskje det er kiwi som har fått nye rutiner, for jeg ble også sport om legg i dag for første gang når jeg skulle kjøpe snus.
ITT: Kiwi gjør tiltak for å stoppe langing. Righto.

Det er forøvrig ikke en lovbestemt menneskerett at du skal få kjøpe snus/alkohol, om du så stiller med pass og atten førerkort. Ta det som et kompliment at du blir spurt om legitimasjon (:
Dette er ikke nye regler, men en praksis som har eksistert lenge men som sjeldent brukes.

Det som er vanlig er at når personer som åpenbart er bekjente står i kassen sammen og bare en av dem handler alkohol så kan ekspeditøren kreve legitimasjon fra hele gjengen for å forsikre seg om at alkohol ikke kjøpes på vegne av mindreårige.

Har selv aldri opplevd dette i butikk, men det er vanlig på Vinmonopolet der kontrollen er mye strengere.
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Mener at man også må vise legg på polet vis du går sammen med en som kjøper?
Mener også det er merkelig at det er butikken som får smekk på pungen hvis det de selger fullt lovlig til en person, og denne personen velger å gi/selge dette videre til en mindreårig. Burde være denne personen som fikk smekk.
Greit nok at de butikk ansatte kan nekte å selge det dersom mistanken er der. Men når de først spør om legg så spør de jo fordi de har en mistanke, og da de etterhvert sier at det er greit at jeg får med meg ølen.. da ser jeg ikke helt poenget. Kanskje jeg klarte å overbevise han :P Selv om ingen av oss sa at dama mi var over 18:P
Vært gjennom det samme mange ganger. Om jeg skal kjøpe øl eller noe får dama bare venteutenfor eller noe, om jeg langer eller ikke.
Det skjedde tilogmed på metaltown, jeg fikk ikke kjøpt røyk fordi hun jeg var med hadde legg, og jeg ikke hadde, selv om jeg er 21.
Sitat av hottentott Vis innlegg
Mener også det er merkelig at det er butikken som får smekk på pungen hvis det de selger fullt lovlig til en person, og denne personen velger å gi/selge dette videre til en mindreårig. Burde være denne personen som fikk smekk.
Greit nok at de butikk ansatte kan nekte å selge det dersom mistanken er der. Men når de først spør om legg så spør de jo fordi de har en mistanke, og da de etterhvert sier at det er greit at jeg får med meg ølen.. da ser jeg ikke helt poenget. Kanskje jeg klarte å overbevise han :P Selv om ingen av oss sa at dama mi var over 18:P
Vis hele sitatet...
Butikken står ikke ansvarlig sålenge de ikke kunne forhindre det. Dvs. kjøper du en øl for å ta den med hjem og gi den til din mindreårige bror er dette utenfor butikkens kontroll, om din mindreårige bror er med deg på butikken og det kan tenkes at du handler til han så kan butikken bli gjort skyldig.

På samme måte som heleri, du blir bare straffet for å ha kjøpt tyvegods om du burde skjønt at det er tyvegods du kjøper.
Skjenekontrollen er sykt strenge på slike ting.

Vet om en Kiwi-butikk som fikk inndratt skjenkebevilningen pga en kunde over 18 kjøpte alkohol, gikk rundt hjørnet og ga alkoholen til en mindreårig.

Dette mente da myndighetene at Kiwi burde fått med seg, noe som er helt på jordet.

Hadde næringsetaten stått utenfor og sjekka leg på dama di, og det hadde kommet frem at hun kanskje kunne komme til å drikke av alkoholen du hadde kjøpt, så hadde butikken mistet bevilningen i 3 uker.

Det er ingen "nye regler" i Kiwi ang dette.
Blei spurt om legg for rundt et år siden når en kamerat skulle betale for pils. Sånn er det jo på polet også.

Skal jeg kjøpe for noen som er yngre eller kjøpe på polet når jeg har med noen som er yngre ber jeg de bare vente utenfor.
Er første gang jeg har har blitt spurt om dette, og jeg har handlet øl lovlig i 9år, så tenkte kanskje det var noe nye faste regler.
husk at butikken ikke har lov til å selge til folk som selger det videre til mindreårige; og de kan blir straffet om de finner det som rimelig at butikken skulle ha forstått at personen handlet inn for en mindreårig.

Er de samme reglene på vinmonopolet, når jeg er der med dama og f.eks. kjøpet ei flaske vin så må begge vise legg for at jeg skal få kjøpt. Er jo ikke noe stort problem, bare husk det til neste gang; alle som er med å handler må vise legg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har skjedd noe lignende med meg en gang, men det var totalt latterlig.
Jeg var mindreårig, og gikk inn på en butikk med en kompis som skulle kjøpe pils til meg og et par andre. Vi tok vel 6 seksere med øl til kassa, så sa kassadama at vi kun kunne kjøpe 2 seksere i tilfelle han kjøpte til meg. Ølsalget stengte om 10 minutter så vi måtte nøye oss med det og springe til neste butikk, der ble dog ingen andre med inn.

Det skal dog sies at kassadama kjente meg litt, jeg brukte være en del på butikken når jeg var drittunge og lage bråk, så hun likte meg ikke særlig godt. Tror egentlig bare hun skulle være jævlig mot meg.
Sist endret av Dongerino; 2. juli 2012 kl. 19:55.
Samme skjedde her når jeg var på polet for å kjøpte sprit. Det var den gangen dama var avholds, så hun skulle ikke ha av sprudlebrusen. Da ble jeg nektet å kjøpte ettersom dama var med og hun ikke var gammel nok til å kjøpe selv. Ble dermed litt mutt ettersom det neste polet lå 1 time unna -_-
Jeg jobber selv på polet, og om jeg er usikker på om kunden er eldre enn 25 spør jeg om legitimasjon. Dersom vedkommende har med seg en som kan se ut til å være på samme alder vil jeg se legitimasjon av begge to.
Men jeg ser den ann litt. Hovedfokuset mitt er at mindreårige ikke skal få alkoholvarer fra vinmonopolet. Hvorfor? Fordi jeg er glad i jobben min, det er sånn loven er og det er noe vi bare må forholde oss til. Jeg gidder ikke risikere jobben min for noen drittunger som skal ha sprit.
Dette hørtes ut som en tafatt regel.