Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 9826
Jeg er innkalt som vitne i en rettsak og har vert i avhør om saken tidligere, er egentlig ikke inntresert i å vitne i saken, er man på noen måte pliktig til å vitne, er det noen måter man eventuelt kan snike seg unna ?

Dette er en sak angående vold mot politi så jeg er lite keen på å vitne...

Noen som vet noe om sånt...

Var foresten jeg og 4 politifolk som var i vitneboksen...
Har du banka Onkel Blå?

Kan du ikke reise bort?
det står "vitne" da... hadde vel heller vært tiltalt om han hadde gjort noe "galt".
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Nei jeg var som sagt bare vitne...

Nei jeg har ingen intensjoner om å reise bort...
Ikke sånn ment da..! Herre...

Kan du ikke si at du skal vekk, trenger jo ikke rømme landet...
Man er vel ifølge loven pliktig i å vitne. Men man kan vel kanskje få vitne anonymt hvis det er fare for hevn eller no, hvis det er et kriminelt miljø du skal vitne mot. Hvis det er noen kamerater du ikke har lyst å vitne mot i det hele tatt, tror jeg ikke du kommer noen vei. Sry mac!

Edit: "bare reise bort??" Herregud, hva tror dere om det norske rettsvesenet? "nah..jeg skal på ferie den dagen så det passer litt dårlig å vitne da!"
Sist endret av GeirBauer; 17. mars 2004 kl. 19:20.
Dersom du blir stevnet som vitne, så er du vel pliktig å stille mener jeg. Det er selvsagt ingen som kan nekte deg å "glemme" alt, men så er det igjen straffbart å lyge under ed...

Tror ikke du slipper unna dersom aktor insisterer. Men det er jo verd å ta det opp med dem, si du ikke ønsker å vitne.

[edit] Du kom meg vist i forkjøpet Geir&Dangerous[/edit]
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
lær deg denne setningen:
"det vil jeg ikke opplyse av frykt for min egen sikkerhet"

og nei, det er ikke mulig å slippe unna med mindre du skader deg skikkelig ille (hint: traktorulykke)
hvis du er innkalt som vitne,er du pliktig og møte.hvis du ikke møter og det er en "alvorlig"sak,kan du bli arrestert og beordret til vitneboksen. Det er jo kjipt da hvis det er en kompis du må vitne mot.Da er det bedre og spille dum og si at du ikke husker noe,men ikke lyv helt åpenlyst,da blir du annmeldt og får en saftig bot eller du kan risikere fengsel.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Er heller sånn at jeg må vitne mot en kis som er ett år yngre enn meg og driver med ganske shady'e saker ... så hevn ligger det nok i luften.. takk for tipsene.. får prate litt med aktor i forkant eller noe...
Jeg kjenner en som måtte vitne i en "utlendigsgjeng" sak.
Den farligste gjengen på sørlandet for å si det slik. Han var bare en tilfeldig forbipasserende, og han _måtte_ vitne. Han har fått problemer i ettertid også :/ ikke for å skremme, men skal ganske mye til for å slippe...

Hva slags sak dreier det seg om her da?
Venner du ikke vil vitne mot, eller farlige folk du ikke vil vitne mot?

edit:

§ 206. Negter et vidne at avgi forklaring eller at avlægge forsikring, og det ikke opgir nogen grund eller bare opgir en grund, som er forkastet ved retskraftig kjendelse, kan det straffes med bøter og paalegges helt eller delvis at erstatte de omkostninger, som er voldt. Straffes med bøter kan dessuten den som i en sak om utlegg eller arrest forsettlig unnlater å gi namsmyndigheten opplysninger som vedkommende er pålagt å gi etter tvangsfullbyrdelsesloven § 7-12.

Straf og erstatningsansvar kan ikke ilægges mer end to ganger, om negtelsen gjentages i samme sak eller overfor væsentlig samme bevisgjenstand.

Endret ved lover 14 juni 1985 nr. 71, 26 juni 1992 nr. 86.


Sist endret av GeirBauer; 17. mars 2004 kl. 19:33.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Farlig, mental, fucked up, dophode, voldlig person det er snakk om... :/
De har ikke fått anonym vitneboks i norge enda da?
Prøv å finn frem noen liknende saker du kjenner til, hvor vitner har blitt trua og fått fysiske angrep etter de har vitna mot slike mennesker. Ingen god situasjon å være i det der :/
På feil sted til feil tid?
har vært i samme situasjon selv et par ganger..ikke noen god følelse og møte da.kok deg opp en god historie som går i tiltaltes favør..samme hva du sier så lenge ikke aktor kan bevise at du lyver.funket fett for meg..
kan du si konkret hva det er du skal vitne imot?
Bruker denne tråden jeg også, jeg skal også snart på en rettsak som vitne, dette var også vold i bildet. Men dette skjedde snart for 1år siden og jeg husker ikke mye av hva som skjedde, hva som ble sakt osv, men dette sa jeg ifra på avhøret og purken skreiv alt hva jeg sa. Kan jeg lese hva jeg sa på avhøret for å "friske" opp hukommelsen?
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
geir&dang: tja, drakk med feil folk bare :/

erlend fs : tja.. jeg var på fylla med noen kompiser og stakk innom kebab sjappa i sentrum, var mye folk dær, inkludert byens lokale helter som hadde no bråk med noen invandrere... purken kom å stoppet det hele , det var da det gikk galt... vedkomne jeg skal vitne mot gikk amok og klikket på en av politi folka, grisebanka ham så jævlig, de andre politi folka var opptatt med å andre saker så de kom ikke til før det var nesten for seint...

dette var jeg vitne til...
Jeg må antakelig snart inn å vitne i en vold mot offentlig tjenestemann sak snart selv
Gleder meg ikke så veldig. Heldigvis ble jeg ikke anklaget selv enda jeg dyttet og prøvde å slå i et forsøk på å forsvare en venn som ble svært voldelig bhandlet av politiet.

Det er dessverre ikke mulig å slippe å vitne (snufs)..
det må da gå ann å vitne anonymt om man ønsker det! hvis du forklarer at du er redd for personen og ikke ønsker å vise deg for han/hun så bør du ha krav på det!
Opprinnelig postet av erlend fs
det må da gå ann å vitne anonymt om man ønsker det! hvis du forklarer at du er redd for personen og ikke ønsker å vise deg for han/hun så bør du ha krav på det!
Vis hele sitatet...
Tror det har vært snakk om å få det. Men tror desverre ikke det er mulig enda. Men helt enig med deg!
uansett, hadde dette gjeldt meg hadde jeg nekta å vitne som meg selv! ville hatt krav på å få vitne anonymt! går det ikke ann å spørre de da ztaale? kan du si det her så de andre som skal vitne i en sak får vite det også?
i følge loven er du pliktig til å vitne, men det står ingen ting om å endre forklaring osv(hvis dette var et problem). men jeg mener du burde vitne, så lenge du ikke er mistenkt er det ingenting å være redd for.
felix_poker du trenger ikke si noe i retten som kan ha følger slik at du står i fare for og bil anmeldt eller mistenkt for noe som helst. det sier dommer til deg når du kommer i retten.
(jeg var utsatt for noe lignende for ikke så lenge siden)
Kan selvsagt spørre. Men kan du ikke, må du vitne. I følge den norske loven.(nevnt over)
tror ikke de norske lover vet om de "tøffe gutta" ute på gata som alltid er ute etter hevn!
Opprinnelig postet av Ev0lver
i følge loven er du pliktig til å vitne, men det står ingen ting om å endre forklaring osv(hvis dette var et problem). men jeg mener du burde vitne, så lenge du ikke er mistenkt er det ingenting å være redd for.
felix_poker du trenger ikke si noe i retten som kan ha følger slik at du står i fare for og bil anmeldt eller mistenkt for noe som helst. det sier dommer til deg når du kommer i retten.
(jeg var utsatt for noe lignende for ikke så lenge siden)
Vis hele sitatet...
endre forklarering kan se på som å lyve, og jo, er strengt ulovlig.
Når det gjelder Ztaale sin sak, tviler jeg på han er redd for å bli misstenkt, men hevn fra gjengen han vitner mot. Så det kan være et problem å vitne jo
Altså jeg bare spør men; denne kar'n er et år yngre enn deg. Har han kompiser som er "store"? (Ikke fysisk, men som kunne tenkes å skadde deg, skikkelig.) Hvis du har et par gode kompiser hjelper vel de deg om du skulle møte på denne modafuckern? Disse kara er somoftest social rejects anyway, og har lite venner og slikt som er klare for å backe de opp hvis det skulle skje noe. (Altså ikke banke the living daylight outta ham, men holde ham borte.) Og hvis du virkelig frykter denne karen, hør på nso.
Hvis retten går med på at det er fare for hevn, kan tiltalte bli sent ut av rettsalen når du skal vitne. Altså han blir sendt ut før du kommer inn. Slik var det ihvertfall når vi var å så på en rettsak med klassen.
Opprinnelig postet av ztaale
Farlig, mental, fucked up, dophode, voldlig person det er snakk om... :/
Vis hele sitatet...
Men det er pinglete av deg å ikke vitne selv om du føler det litt shaky, tenk på resten av samfunnet rundt deg; det er ofte korrupsjonsdannende å la seg lede av kortsiktige emosjonelle verdier.

Stå opp, vis styrke, vis karakter.

Hevn fra ham er bare en grunn til at du skal gjenta å vitne mot ham.

[edit]
Men husk at din borgerplikt ligger å beskrive hendelsesforløpet objektivt, hverken i favør eller disfavør til noen av partene.
[/edit]
Sist endret av fxxked; 17. mars 2004 kl. 22:36.
King Ghidora: selv om han er ett år yngre, betyr ikke det at han har mindre sjanse til og grisebanke han!
er egentlig enig i det at man skal vitne i retten når det er behov for det, men dette må allikevel ikke gå utover egen "sikkerhet". Jeg hadde ikke vitna i en sak der jeg hadde risikert hevn etterpå hvis det ikke hadde vært en sak som jeg setter over egen helse. (venner som jeg viste var uskyldige, voldtekt, osv)
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
Når det er snakk om dop-tyggende, glavoldske, mentalt fucka folk som ikke tar en tier for å whoppa ræva av snuten er det vel forståelig at jeg er litt shaky...

Ikke faen at jeg skal ta imot kraniebrudd og tisse i en pose på magen bare fordi samfunnet skal ha det bedre... Hva hjelper det egentlig om jeg vitner og han grisebanker meg, havner i fengsel, jeg vitner enda en gang han kommer ut og grisebanker meg enda mere?

det skal også sies at vedkomne er i en slags kompis gjeng bestående av ca 25-30 stk... alle bolehuer og dopknaskere... sååe..

fxxked: da er jeg heller pinglete i forkant om jeg kan istedenfor å bli grusa i etterkant...
Opprinnelig postet av King Ghidora
Altså jeg bare spør men; denne kar'n er et år yngre enn deg. Har han kompiser som er "store"? (Ikke fysisk, men som kunne tenkes å skadde deg, skikkelig.) Hvis du har et par gode kompiser hjelper vel de deg om du skulle møte på denne modafuckern? Disse kara er somoftest social rejects anyway, og har lite venner og slikt som er klare for å backe de opp hvis det skulle skje noe. (Altså ikke banke the living daylight outta ham, men holde ham borte.) Og hvis du virkelig frykter denne karen, hør på nso.
Vis hele sitatet...
Tror ikke helt du vet hva du snakker om. Disse gjengene er syke. Og ja de har mange venner. Gjengmiljø er det værste å komme på kanten med. Kjenner en som måtte vitne mot "Valla-gjengen" som er den værste gjengen i kr.sand tror jeg. Han fikk store problemer. Både han og familien

Så hvis det er fare for sånn, burde du kreve at han du skal vitne mot +vennene går ut av salen før du vitner.
Det du har sagt i politiavhøret vil nok bli dratt inn når du vitner, så med mindre du har løyet der, så kan du nok ikke lyge under rettsaken.
Men du får heller spørre deg selv; hvem kan ødelegge meg mest? Han jeg vitner mot, eller den norske stat. For det er jo ikke sikkert du får en altfor streng straff hvis du nekter å svare på spørsmålene du får under rettsaken.
Det lureste jeg mener du kan gjøre er å snakke med politiet, og si at du er redd for din egen sikkerhet hvis du vitner i saken, du må gjerne overdrive litt (hvis det er nødvendig) for å få slippe å vitne (hvis det er mulig).
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
well... nå har jeg allerede vitnet... får vel finne en eller annen lur løsning på dette :/
vel...ingen god situasjon å være i..men har du allerede vitnet så får det bare stå til da, lykke til.
Opprinnelig postet av erlend fs
det må da gå ann å vitne anonymt om man ønsker det! hvis du forklarer at du er redd for personen og ikke ønsker å vise deg for han/hun så bør du ha krav på det!
Vis hele sitatet...
Om man skal vitne anonymt blir det vel litt vanskelig for en forsvarer å avhøre deg?
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Ja, du har nok plikt til å vitne. På den positive siden får du reisegodtgjørelse og matpenger, dersom rettsaken er lang.

Nå har du jo allerede vitnet, men hadde jeg vært deg skulle jeg vitnet noe så jævlig. Jeg hater sånne forbanna tapere som flyr på politiet; og lar sin frustrasjon over politietaten gå ut over et enkelt individ. Han politikaren var sikkert en grei kar, som kunne vært kamerat av hvem som helst av oss. Blir så forbannet. Håper du vitnet den tiltalte i ræva, og la på masse. Ikke skjul noe. Sånne tapere har man ingenting å frykte fra.
Sist endret av nso; 10. april 2019 kl. 00:15.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
temmelig enig med deg der stormen...

joda dette er av folkene som renner på hvem som helst uten spesiell grunn :/
Ba du om at de skulle forlate salen før du gikk inn? Det har du krav på!
det er jo ghetto-gutta du har hamla opp med en kveld da eller?
Personlig har jeg vitna mot et sosialt utskudd som knakk nesa mi, var litt shaky i vitne boksen, glemte å neven en del telefonsamtaler fra fyren og lignende. Men etterpå var det fett, han fortjente det han fikk, og har faktisk stramet seg litt opp.

Uansett er det 4 andre politi folk som også skal vitne, og fyren blir sikkert bura inne. Tror ikke akkurat du er første pri på hevn lista.
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
nja.. er jo en annelse letter å hevne seg på en kis som veier 50 KG mindre og som man vet hvor bor...
det går nok bra skal du se, hvis han truer deg osv etterpå kan du jo politianmelde han.
Kjipt å være snitch uansett da, bare av prinsipp.
Sist endret av rune420; 18. mars 2004 kl. 11:32.
Kan han ikke be om politibeskyttelse? Har han ikke krav på det hvis han føler seg truet pga noe han måtte gjøre ifølge loven?
Ikke anonym
NoillStress's Avatar
Trådstarter
det hadde hjulpet på ja... har jeg ikke krav på det?
Jeg er ikke helt sikker, men jeg vil gå ut ifra det, siden det ikke var din feil at du kom i den situasjonen du er i akkurat nå.

EDIT: Skriveleif
Opprinnelig postet av mongeland
King Ghidora: selv om han er ett år yngre, betyr ikke det at han har mindre sjanse til og grisebanke han!
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg snakker om, bare stater facts.


Opprinnelig postet av Geir&Dangerous
Tror ikke helt du vet hva du snakker om. Disse gjengene er syke. Og ja de har mange venner. Gjengmiljø er det værste å komme på kanten med. Kjenner en som måtte vitne mot "Valla-gjengen" som er den værste gjengen i kr.sand tror jeg. Han fikk store problemer. Både han og familien
Vis hele sitatet...
Vet hva jeg snakker om? Altså, det jeg sa var at hvis dette er snakk om en social reject uten kompiser at all så trenger man ikke mer enn noen kompiser for å holde ham unna.


Forøvrig er jeg enig med Stormen.
Opprinnelig postet av rune420
Kjipt å være snitch uansett da, bare av prinsipp.
Vis hele sitatet...
Hva er det for ei holdning? Så du mener sånne slimåler skal få banke folk uten at noen skal gjøre noe med det? Synes det er kjempebra du vitnet mot han Ztaale! Sånn det skal være!! Ekte mannfolk, er sånne som får alle damene vet du
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Opprinnelig postet av rune420
Kjipt å være snitch uansett da, bare av prinsipp.
Vis hele sitatet...
strange ting å si. med mindre ztaale har noe lojalitet til fyren, hvilket han åpenbart ikke har, så er dette langt fra tysting for min del.

all cred til ztaale, dette går forhåpentligvis bra.