Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1480
Hva skal til for å få laget en slags server hjemme med SIM-kort, som er tilkoblet internett med kabel, som jeg kan "dial-up" med en telefon og motta og sende data gjennom lyd?

Tenkte det hadde vært et moro prosjekt for å utnytte "Fri ringing" og til gjengjeld få "Fri data", selvom jeg regner med det ville vært utrolig treigt (noen som kan matte?)

Vet noe lignende blir brukt på båter for å motta e-mail gratis ved bruk av radio (sailmail.com).

Noen som har noen spreke forslag?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan regne med rundt 9.6kbps eller så - eller kanskje litt meir med HD voice. Det vil sei at det vil ta deg rundt rekna ein halvtime å laste vg.no

Vil du virkelig det? Du vil få overført meir data ved å klippe plenen til naboen ein gang i halvåret enn å bruke tid på det opplegget her Men om det er for å lære, så for all del.

Du må ha to ting: modulator og demodulator. Du kan ta ein kik på t.d. packetradio-software, som i essens er det du er ute etter. Du må ha ein måte å få sendt lyd til og frå mobiltelefon på, enten ved eit USB-modem som støtter lyd, eller lydkort og kabel til faktisk mobiltelefon.

Det er typisk interessant om du skal ha lite data overført over store avstander, slik eksempelet ditt med e-post er: rein tekst tar ikkje så veldig mykje plass, og det er uproblematisk at det er tregt, for det er ofte ikkje snakk om interaktiv bruk.

Det er for all del eit artig prosjekt, men bruksverdien er altså lik null til det du tenker.

Overføringshastighet er forøvrig gitt av Shannon-Hartley-teoremet. HD-voice har typisk 50-7000Hz bandbreidde ifølge wikipedia.
Sist endret av vidarlo; 18. mai 2018 kl. 23:35.
Trådstarter
Haha, nei det vil jeg virkelig ikke :P

Hva med MMS og ringing (en kombinasjon av lyd, video og tekst) kunne kanskje økt hastigheten? Ser forøvrig at gamle forumposter nevner maks størrelse på MMS er 200-500kb, hvilken netthastighet man får fant jeg ikke ut, vet bare at det ikke trekker inkludert data. Et annet spørsmål er om de også har delay mellom hver melding for å forhindre spam el.l.?

Ser også at Android har en app kalt "Cosmos Browser" som sender deg nettsider (tesktformat) i retur via SMS

Hvis overnevnte går, må man isåfall ha lov til å ringe og sende MMS til et tvilling-sim, ellers må man ha to abbonement med fri MMS

EDIT: Leste akkurat nå at Telenor har maks MMS på 2 MB, det må vell gå ann å utnytte xD
Sist endret av Fomo; 19. mai 2018 kl. 01:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan køyre TCP/IP over nær sagt kva som helst. Ein gjeng her i Bergen implementerte IP over brevdue for ti år sidan, og det fungerte heilt utmerka.

Men. Det er stortsett ikkje praktisk. Det kan vere artig å implementere for å ha gjort det (heck, eg har maskiner heime som bruker SLIP, bare for å ha litt esoteriske PtP-linker), men bruksverdien er stortsett lik null.