Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1458
Hei! Trenger et nytt ok kamera for å ta noen bilder på kurs. Trenger ikke det dyreste og beste men et greit et som gir god kvalitets bilder.

MEN jeg lurer på om noen vet om et som det går an å legge minnekortet i en slags greie som gjør at jeg kan koble den rett i usb inngangen da jeg ikke har en PC med minnekortleser. Eller evt. en dings som dette går an med.

Kan ingenting om dette. Har hatt en speilrefleks i mange år men det er nå ødelagt så kunne sånn sett tenkt meg en nytt et, hvis jeg kan få til det med minnekortet.

Så har dere noen tips?
Kan du si litt mer om hva du ønsker av kameraet, budsjett?
Kurs, skal du ta bilder av noe spesifikt på et kurs, eller skal du på kamerakurs?

Og ja, du far masse av minnekortlesere til å putte i USB, er egentlig bare du selv som setter begrensninger på pris og hvile minnekort du vil at minnekortleseren skal støtte.
Sist endret av Veggen; 9. mars 2018 kl. 00:23.
Her har du et eksempel på USB-adapter for SD-kort: https://www.amazon.co.uk/Integral-AM...words=sdxc+usb

En annen mulighet er å bruke et SD-kort med WiFi: https://www.amazon.co.uk/Toshiba-Fla...s=sd+card+wifi

Skal du kjøpe et nytt avansert kamera, vil jeg i dag heller satse på speilfrie systemkameraer. Dem er fysisk mindre, veier betydlig mindre og har samme finesser som en speilrefleks bare at du ikke har optisk søker lenger, men en skjerm som på et kompakt-kamera.
Vil prøve å holde budsjettet under 4000 om jeg kan finne et bra til den prisen. Ska ta bilder av hunder som skal legges ut så vil ha en greit kvalitet. Takk for adapter! Skal kjøpe meg en sånn. Har et speilrefleks hos min far, og de bruker det aldri! Men hver gang jeg tar det med hjem så går det to uker så skal de ha det tilbake. Selv om jeg betalte 70% av det..
Sist endret av vannflaska; 9. mars 2018 kl. 11:02.
De fleste kameraer har USB-port. Dedikert minnekortleser er helt unødvendig.
Under 4000? Hva slags telefon har du? Et flagship fra 2017/18 er nok nesten like god til å ta bilder som et kamera under 4000.
Nikon D3300 speilrefleks bruker jeg, og det koster under 4000.

Hvis du ikke trenger utskiftbar optikk og du uansett skal ta bilder i god belysning, så er det kanskje like greit å gå for et kompaktkamera.

Moderne smarttelefoner gir også gode bilder i god belysning. Fins apper som gir en mer kontroll over kamerainstillinger
Sist endret av bocca; 9. mars 2018 kl. 13:07.
Jeg støtter bocca fullt ut. Mobilen min (Samsung S5) tar like bra bilder som speilreflexen min så lenge du ikke trenger utskiftbar optikk eller spesialutstyr. Selv har jeg Pentax K200 pluss optikk for bortimot 100k.

Mentalmelt: Det er mange tilfeller hvor kortleser er praktisk. Det er ikke alltid at det passer å ta med kameraet bort/inn til PC samt at du tapper kameraet for strøm. Kanskje kameraet skal brukes samtidig som bildene skal overføres. Personlig synes jeg det nesten er lettere å ta ut kortet og putte det inn i PCen enn å styre med en ekstra kabel. (USB-kabel til kameraet mitt var faktisk dyrere enn en kortleser).
Føler det blir så dårlig kvalitet når jeg skal legge ut bildene når jeg ta de med iPhonen min.. de bildene jeg har tatt av hunden min med speilrefleks kan ikke måle seg med mobilkamera (noe alle forsåvidt vet). Men får «stjele» kameraet hos pappa så spør han vel etter det om noen mnd haha. Takk for svar! Må bare sjekke om det har usb så ordner det seg. Hvis ikke får jeg kjøpe en slik adapter
Ivar_oslo: Jeg klarer ikke se for meg et eneste eksempel hvor disse problemstillingene dine faktisk utgjør et reellt problem. Greit, kanskje hvis du er tom for batteri og det virkelig haster å få ovetført. Jeg har overført titusenvis av bilder, og aldri hatt behov for en minnekortleser. Men sure, om man har veldig sære behov og synes det er vanskelig å håndtere en kabel, så kan man jo kjøpe seg en ekstra dings å styre med istedenfor.

Vet ikke hva slags kamera du har, men de fleste kameraer har i dag standard USB-port som funker med kabler til 10 kroner.
Sist endret av mentalmelt; 9. mars 2018 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vannflaska Vis innlegg
Føler det blir så dårlig kvalitet når jeg skal legge ut bildene når jeg ta de med iPhonen min.. de bildene jeg har tatt av hunden min med speilrefleks kan ikke måle seg med mobilkamera (noe alle forsåvidt vet). Men får «stjele» kameraet hos pappa så spør han vel etter det om noen mnd haha. Takk for svar! Må bare sjekke om det har usb så ordner det seg. Hvis ikke får jeg kjøpe en slik adapter
Vis hele sitatet...
Hvordan tenker du at bildene er dårlige?

Bortsett fra utskiftbar optikk så er hovedforskjellen på mobil og systemkamera sensorstørrelse. Mobilen trenger mer lys for å ta støyfrie bilder. Hvis du ikke tar bildene utendørs på dagtid eller har veldig sterk innendørs belysning så kan mobilbildene fort bli kornete. Optikken på speilrefleks vil også kunne la deg ta bilde med lav depth of field, slik at du feks. kan ha hunden i fokus mens bakgrunnen er blurry.

Er jo noen andre ting som også er viktige da ( Bedre mulighet for justering av eksponeringsinstillinger. dette kan sannsynligvis laste ned en app til ). Eller mulighet for å få ukomprimerte raw filer som egner seg bedre for å redigere senere.


Bruker USB-kabel selv,btw, men har fått lit problemer nå med at den ikke vil la meg skrive til og legge inn firmware update på speilrefleksen, så det er jo (et ganske lite) argument for å kjøpe minnekortleser og.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ivar_oslo: Jeg klarer ikke se for meg et eneste eksempel hvor disse problemstillingene dine faktisk utgjør et reellt problem. Greit, kanskje hvis du er tom for batteri og det virkelig haster å få ovetført. Jeg har overført titusenvis av bilder, og aldri hatt behov for en minnekortleser. Men sure, om man har veldig sære behov og synes det er vanskelig å håndtere en kabel, så kan man jo kjøpe seg en ekstra dings å styre med istedenfor.

Vet ikke hva slags kamera du har, men de fleste kameraer har i dag standard USB-port som funker med kabler til 10 kroner.
Vis hele sitatet...
Personlig foretrekker jeg å bruke minnekortleser, da den er raskere å overføre bilder fra, samt at det er lettere å jobbe med bildene når jeg har minnekortet i minnekortleser fremfor å bruke kameraet (er ikke alltid jeg importerer bildene til PC først).

Når det gjelder å ikke ha kamera i nærheten av PC, hender det at jeg har kameraet stående på stativ, men vil inn å sjekke bildene på PC før jeg fortsetter å ta bilder.
Da er det veldig mye enklere å bare vippe ut minnekortet og la kamera bli stående på stativet.

Så jeg ville ikke vært minnekortleser foruten.