Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1963
Hei. Jeg lurer på hva som skjer dersom man krever å få betale en offentlig regning med kontanter. Blir det akseptert, og hvor kan man gjøre det?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Det er bare å ta med regningen i banken og betale...
Kontanter er gyldig betalingsmiddel i norge, så det kan de ikke nekte deg. Ikke så mange år siden det var en som betalte NRK-lisensen med 50-øringer.
Eventuelt bank-i-butikk.
Gi kassadama regningen og cash.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Kontanter er gyldig betalingsmiddel i norge, så det kan de ikke nekte deg. Ikke så mange år siden det var en som betalte NRK-lisensen med 50-øringer.
Vis hele sitatet...
Tja. Det følger av juridisk teori at en bokstavelig tolkning av sentralbankloven § 14 er utelukket, se eksempelvis K. Krüger, Finansierings- och kommersiellrättsliga studier nr. 2, Lund universitet 2001, s. 110. Her fremgår det blant annet at "hverken debitor eller kreditor kan motsette seg at 'tvungent betalingsmiddel' tolkes som en prosess som ender med etablert atkomst til midler på konto eller på annen måte gjennom bank".

For øvrig følger det av § 14 første ledd annet punktum at ingen er pliktig til i "én betaling" å ta imot mer enn "femogtyve mynter av hver enhet" -- en bestemmelse som i hvert fall har vært uendret siden begynnelsen av 90-tallet.

Det er altså på det rene at NRK ikke har noen plikt til å motta kringkastingsavgiften i 50-øringer. Trådstarter vil sannsynligvis heller ikke komme langt med å kreve å betale offentlige regninger i sedler og mynter, der dette ikke godtas.
Med ett gebyr på bare 75,- for DNB kunder. Vet ikke hva andre tar men det er blitt syke priser.
Sitat av Pengui Vis innlegg
Tja. Det følger av juridisk teori at en bokstavelig tolkning av sentralbankloven § 14 er utelukket, se eksempelvis K. Krüger, Finansierings- och kommersiellrättsliga studier nr. 2, Lund universitet 2001, s. 110. Her fremgår det blant annet at "hverken debitor eller kreditor kan motsette seg at 'tvungent betalingsmiddel' tolkes som en prosess som ender med etablert atkomst til midler på konto eller på annen måte gjennom bank".

For øvrig følger det av § 14 første ledd annet punktum at ingen er pliktig til i "én betaling" å ta imot mer enn "femogtyve mynter av hver enhet" -- en bestemmelse som i hvert fall har vært uendret siden begynnelsen av 90-tallet.

Det er altså på det rene at NRK ikke har noen plikt til å motta kringkastingsavgiften i 50-øringer. Trådstarter vil sannsynligvis heller ikke komme langt med å kreve å betale offentlige regninger i sedler og mynter, der dette ikke godtas.
Vis hele sitatet...
Her er link til historien om 50-øringene: http://www.nrk.no/kultur/betalte-lis...nger-1.8051906. Om dette er ett engangstilfelle skal jeg ikke uttale meg om.

At man ikke er pliktig ta imot over 25 enheter av samme valør er jeg klar over.

Biltilsynet her jeg bor har kun mulighet for kortbetaling. Alikevel kunne de ikke nekte når jeg insisterte på å betale omregistrering kontant. Protesterte gjorde de, men tvunget betalingsmiddel er tvunget betalingsmiddel. Gikk greit etter å ha pratet med en avdelingsleder. Det var dog 3 stk 500 lapper, så saken kan vel ikke sammenlignes med 50-øringene
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Her er link til historien om 50-øringene: http://www.nrk.no/kultur/betalte-lis...nger-1.8051906. Om dette er ett engangstilfelle skal jeg ikke uttale meg om.

At man ikke er pliktig ta imot over 25 enheter av samme valør er jeg klar over.

Biltilsynet her jeg bor har kun mulighet for kortbetaling. Alikevel kunne de ikke nekte når jeg insisterte på å betale omregistrering kontant. Protesterte gjorde de, men tvunget betalingsmiddel er tvunget betalingsmiddel. Gikk greit etter å ha pratet med en avdelingsleder. Det var dog 3 stk 500 lapper, så saken kan vel ikke sammenlignes med 50-øringene
Vis hele sitatet...
Når det gjelder NRK: Jeg tror deg! Jeg mente bare å si at jeg ikke tror det har noe å si for trådstarter, all den tid bestemmelsen i sentralbankloven § 14 første ledd annet punktum får anvendelse.

Når det gjelder Biltilsynet: Jeg tror deg her også. Imidlertid er det neppe slik at trådstarter (juridisk) kan kreve dette (uten at jeg påstår at det ikke hjelper å kreve det), jf. redegjørelsen i min forrige post.
Sist endret av Pengui; 20. februar 2016 kl. 19:25.