Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 3248
Har lest litt om at dersom man bytter forsikring på bilen etter 6 måneder går man opp 10% bonus, dette fordi man ikke skal måtte vente et nytt år på å øke. Har hørt om noen som har gjort dette for å øke bonusen raskere, og tenkte at det er en grei måte å utnytte systemet på. Er det noen som har erfaring med dette?

Er det samtidig mulig å velge lavere kjørelengde for å spare enda mer? Sett at jeg tar en ny avtale etter 6 mndr, går opp 10% og velger å kjøre 8000 km, istedenfor 12,000. Kjapt sjekket på IF vil jeg spare rundt 300 kr per måned på disse kilometerne, og ettersom jeg skal bytte selskap igjen om 6 mndr burde det vell ikke være noe problem?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Ja, alt du sier er riktig.

For at det skal være lønnsomt forutsetter det selvfølgelig at årsprisen er tilnærmet lik hos alle selskapene du skal bytte mellom...
Om han går opp 10% pr halvår istedenfor pr år som vanlig vil det vel være lønnsomt uansett, men jeg nekter å tro at man kan gjøre det spesielt mange ganger før selskapene slutter å sette opp bonusen...
Trådstarter
Sitat av Cikey Vis innlegg
Om han går opp 10% pr halvår istedenfor pr år som vanlig vil det vel være lønnsomt uansett, men jeg nekter å tro at man kan gjøre det spesielt mange ganger før selskapene slutter å sette opp bonusen...
Vis hele sitatet...
Mulig det, men om man kan gjøre dette 3 ganger fra 20 til 50% bonus, vil det være en prisforskjell på 7200kr per år på en fullkaskoforsikring for min bil.

Takker Kaldblod, var det jeg tenkte. Så om jeg velger 8k på min neste forsikring vil det ikke ha noe å si, ettersom jeg vil begynne på "nytt" med det nye selskapet?
Tviler på at han kan gjøre det uendelig. Uansett så vil vel det være avhengig av hvor billig forsikringen hans er? Kunne ikke gjort dette i mitt første år f.eks ettersom jeg ville tapt 10% på det.
Trådstarter
Sitat av Telchar Vis innlegg
Tviler på at han kan gjøre det uendelig. Uansett så vil vel det være avhengig av hvor billig forsikringen hans er? Kunne ikke gjort dette i mitt første år f.eks ettersom jeg ville tapt 10% på det.
Vis hele sitatet...
Regner med du startet på 30%?

Å gjøre det uendelig er heller ikke ønsket, men dersom det kan spares 300kr per måned på noe så enkelt som å bytte forsikring etter 6 måneder, ser ikke grunnen til å la være.

Per nå betaler jeg 1100kr (ca), dersom jeg om en måned eller to bytter til IF, vil jeg gå opp til 30% og få en billigere forsikring, uavhengig av om jeg velger lavere kilometer per år eller ikke.

Det eneste jeg kan lese er forøvrig at dette regelverket er noe forsikringsselskapene ikke frivillig opplyser om, men det er noe de følger. Naturlig nok kan man ikke benytte denne regelen kun for dette formålet, altså må det være en annen grunn enn høyere bonus for å bytte. Men det er jo enkelt nok å argumentere med bedre fordeler, pris, egenandel etc, dersom det skulle oppstå noe.
Det er riktig å påpeke at om dette er lønnsomt kommer an på hva man betaler i forsikring der man er nå, kontra det man betaler dit man går.

Jeg selv tok meg en lang ringerunde til 6 forskjellige forsikringsselskaper (Hus, 2 biler, reise og innbo) og fant ut at det er STORE prisforskjeller hos forsikringsselskapene. Noen plasser var enkelte forsikringer dobbelt så dyre enn hvor jeg var. Og noen plasser klarte jeg å prute og andre plasser ga de ikke bedre priser enn det du finner i kalkulatorene på nett.

Etter ringerunden ringte jeg til banken min, hvor jeg var forsikret, og la fram at jeg kom til å bytte. Ingen diskusjon behøvdes før jeg gikk ned til hakket billigere enn det billigste tilbudet jeg fikk. Dette kan man spare mye penger på!


Og da over til det med 10% ved bytte, så er det jo fullstendig avhengig av hva man betaler der man er, hvor man eventuelt skal og om det kanskje er like så greit å presse litt på prisen der man er.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Regner med du startet på 30%?

Å gjøre det uendelig er heller ikke ønsket, men dersom det kan spares 300kr per måned på noe så enkelt som å bytte forsikring etter 6 måneder, ser ikke grunnen til å la være.

Per nå betaler jeg 1100kr (ca), dersom jeg om en måned eller to bytter til IF, vil jeg gå opp til 30% og få en billigere forsikring, uavhengig av om jeg velger lavere kilometer per år eller ikke.

Det eneste jeg kan lese er forøvrig at dette regelverket er noe forsikringsselskapene ikke frivillig opplyser om, men det er noe de følger. Naturlig nok kan man ikke benytte denne regelen kun for dette formålet, altså må det være en annen grunn enn høyere bonus for å bytte. Men det er jo enkelt nok å argumentere med bedre fordeler, pris, egenandel etc, dersom det skulle oppstå noe.
Vis hele sitatet...
Ja, startet på 30% etter 1 år og når jeg ringer rundt så er det ingen i norge som matcher forsikringen min i nærheten av 10%. Nå har jeg jernbanen riktignok, men det er vel tilgjengelig for alle nå, er det ikke?
Om sjefen din er en kul type kan du be ham om å skrive at du har kjørt firmabil skadefritt i feks 3 år og få 30% ekstra
Sist endret av mr_james; 15. februar 2015 kl. 09:41.
Crimea River
Alec's Avatar
Man må ikke glemme at selv om du kanskje betaler litt ekstra i noen perioder, så vil du komme mye fortere opp til 70% og når du da velger den billigste forsikringen så tjener man det fort inn igjen.
Trådstarter
Må bare takke for samtalen, etter litt leting, og spesielt historien til KarlsenK, sjekket banken hvor jeg er forsikret fra før, og det viser seg at med bilforsikring og litt godvilje får jeg 25% rabatt, og høyere bonus, så den blir nok vanskelig å slå uten å bytte de andre forsikringene også.
Vanlig startbonus er 20%. Må ikke forveksles med rabatt.
alt er riktig. Me det registrers at du shopper, og det vil gi deg en høyere premie i fremtiden
Hypotetisk bedrager
Btyven's Avatar
Går an å krangle seg til høyere bonus ved å skifte mellom 2-3 selskap. Jeg har hatt lappen i ca 4 år, ikke kjørt noe firmabil før det, men har 75% bonus til tross for at det ikke "skal" gå an mtp alder. Det har jeg oppnådd ved å starte i et selskap, også få tilbud fra andre og høre hvor mye bonus de er villig til å gi om jeg blir kunde hos dem. Deretter går du tilbake til de du startet hos, og hører hvor mye de gir om du kommer tilbake osv...

Det finnes ingen regler i form av juridiske lover på hvordan bonussystemet fungerer, kun bransjestandard som selskapene lett forbigår om du er litt overbevisende med dem
Bonushopping, eller bonushoring som vi kalte det når jeg jobbet med forsikring er fult mulig. Det eneste kravet er at det er under 6 mnd til hovedforfall for at du skal få bonusopprykk. På denne måten kan du bygge deg opp til 75%bonus år1 på 5 år om du kjenner til feks at SB1 gir deg automatisk 75/1 etter 70/3år.
Sitat av Morgul Vis innlegg
alt er riktig. Me det registrers at du shopper, og det vil gi deg en høyere premie i fremtiden
Vis hele sitatet...
Støtter Morgul på dette. Har selv jobbet i 3 forsikringsselskaper.
Dersom en kunde "shopper" så vil han få et merke/notat knyttet til sitt navn som forteller rådgiver at kunden shopper.
Da vet rådgiver at han skal legge påslag da et selskap ikke ønsker shoppere.
Finn ut hvilket selskap du stoler aller mest på og unnlat å bruke disse i shopperundene deres.
Når du har bygget en tilfredsstillende bonus så kan du flytte alle dekningene til det selskapet du stoler mest på å bli der til du shopper inn et tilbud du presser ned prisene dine med

Hypotalamus