Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4343
Hei, jeg jobber i en bedrift nå inn under prøvetid. Jeg har kun jobbet med det konkrete i 3 mnd, da jeg var i påvente av det jeg egentlig skulle jobbe med. Et ventende prosjekt. Det jeg jobbet med har ikke samme relevans. Nå ble jeg innkalt til et såkalt drøftelsesmøte dagen før de 6 mnd har gått. Jeg aner ikke utfallet, men spørsmålet mint er: Kan jeg sies opp dagen før prøvetiden er over? Da vil jeg jo jobbe mens opsigelsen fremdeles pågår måneden etter prøvetiden, da det er 14 dagers oppsigelse.

Jeg vet jeg jobber hardt med god arbeidsmoral, og jeg har ingen dager fravær. Dette hjelper selvsagt ikke, men det hadde vært godt med noe juridisk ballast i ryggen
Blomzterkasse
De sier deg nok garantert ikke opp. De vil nok ansette deg fast videre. Eventuelt kontrakt et år om gangen.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Insaine Vis innlegg
De sier deg nok garantert ikke opp. De vil nok ansette deg fast videre. Eventuelt kontrakt et år om gangen.
Vis hele sitatet...
Jeg takker for optimisisk svar. Poenget er at jeg under en læreperiode hvor jeg ikke på noen som helst måte klarer og jobbe like fort som de som har vært der en stund. Jeg vet jeg kan være en balstning noen ganger, da jobben jeg utfører går tregere. Slik jeg føler det så gjør de dette dagen før mnd er over siden det er siste sjanse til og si meg opp. Drøftelsesmøte betyr jo om man googler det i et møte de er forpliktet til å holde før de gir deg avskjeden i hendene. De skal gi deg en saklig grunn munltig.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Om du har vært i prøveperiode i like oppunder 6 måneder, uten å få negativ tilbakemelding, eller noen oppfølgingsmøter som ber deg om å rette kursen din, så har du ikke noe å være redd for.
Det er klart de kan si deg opp, men de har en jævlig dårlig sak i retten om de ikke har hatt noen oppfølgingsmøter eller har gitt rettende tilbakemeldinger.
Pipestilk
Trådstarter
Sitat av Insaine Vis innlegg
De sier deg nok garantert ikke opp. De vil nok ansette deg fast videre. Eventuelt kontrakt et år om gangen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om du har vært i prøveperiode i like oppunder 6 måneder, uten å få negativ tilbakemelding, eller noen oppfølgingsmøter som ber deg om å rette kursen din, så har du ikke noe å være redd for.
Det er klart de kan si deg opp, men de har en jævlig dårlig sak i retten om de ikke har hatt noen oppfølgingsmøter eller har gitt rettende tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Jeg takker fremdeles for svar. De har hatt et møte med meg i løpet av de 6 mnd. Da fikk jeg ris og ros. Men det er kun det eneste. Jeg vet ikke om det hjelper som en sak.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Om du har vært i prøveperiode i like oppunder 6 måneder, uten å få negativ tilbakemelding, eller noen oppfølgingsmøter som ber deg om å rette kursen din, så har du ikke noe å være redd for.
Det er klart de kan si deg opp, men de har en jævlig dårlig sak i retten om de ikke har hatt noen oppfølgingsmøter eller har gitt rettende tilbakemeldinger.
Vis hele sitatet...
Beklager. Dette svaret var til deg: De har hatt et møte med meg i løpet av de 6 mnd, der jeg fikk ris og ros.
Sist endret av pipestilk; 29. mai 2018 kl. 22:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av pipestilk Vis innlegg
De har hatt et møte med meg i løpet av de 6 mnd, der jeg fikk ris og ros.
Vis hele sitatet...
Da regner jeg med du sluttet med det som ga ris?

Og hvis du fikk ris for noe som du ikke har påvirkning på (for eksempel at du arvet problemet fra noen andre), så regner jeg med du sa ifra om at det var uberettiget ris.
Blomzterkasse
Det er normalt å få ris og ros. Har du tatt til deg risen og forbedret deg der for eksempel er du og nesten sikkert garantert jobb hvis de trenger deg da. Det koster de mye tid å penger å lære opp en ny.
Pipestilk
Trådstarter
Risen var mer i form av forbedringspotensiale med teknisk forståelse. Klart jeg har forbedret meg drastisk fra og ikke kunne en eneste ting relatert til jobben til og få langt mer breddekunnskap, men man kan ikke trylle man må bruke den tiden det trenger for og lære. Men jeg er enda en sink i forhold til de som har jobbet med dette i noen år.
Pip-Boy 3000
Grimdoc's Avatar
Donor
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Risen var mer i form av forbedringspotensiale med teknisk forståelse. Klart jeg har forbedret meg drastisk fra og ikke kunne en eneste ting relatert til jobben til og få langt mer breddekunnskap, men man kan ikke trylle man må bruke den tiden det trenger for og lære. Men jeg er enda en sink i forhold til de som har jobbet med dette i noen år.
Vis hele sitatet...
Så lenge lederen din er oppegående, så har du nok ikke noe å frykte.
Pipestilk
Trådstarter
Eneste jeg tror er at ansatte noen ganger kan iritere seg over at jeg sinker og at jeg kan være distre, noe jeg har vanskeligheter med og rette opp. Det er en naturlig prosess for mange når hjernen skal komprimere ny kunnskap mener jeg selv.
Sist endret av pipestilk; 29. mai 2018 kl. 23:24.
Blomzterkasse
Du har en lys framtid i møte. Det kan jeg garantere deg. Eneste er om de ikke har behov for folk i firmaet, lite å gjøre og sånt. Men er det tilfelle hadde du nok fått beskjed tidligere slik at du kunne funnet deg ny jobb.
Hvordan gikk det?
Pipestilk
Trådstarter
Jeg aner ikke. Eneste er at jeg har en mail hvor det står at møtet handler om at de skal drøfte en opsigelse på grunn av at de hevder jeg ikke har tilstrekkelig lært meg og bruke verktøy som vi ble enige om under en ris og ros samtale(oppfølgning). Selv føler jeg at jeg har blitt enormt mye bedre på verktøy generelt, men når jeg støter bort i nye verktøy må jeg jo få en opplæring på hvordan de brukes. Noen må fortelle meg det, ellers har de kansje hatt en formening om at jeg skal google alle vertkøy som finnes i den bransjen, lese og lære. Møtet er i morgen.
Pipestilk
Trådstarter
Det var fyken med argument om sen progresjon i prøvetiden. De sa de gjerne ville forlenge prøvetiden, da de likte meg som person og at jeg hadde potensiale. Men potensiale måtte utvikles en god stund lengre før de tjente penger på meg. Da forslo jeg og gå til nav og søke om et lønnstilskudd under en ny prøveperiode. Det gikk de med på.
Blomzterkasse
Her må du vise de at du virkelig er intressert i jobben og ikke skylde på de ivertfall. Fordelen din er at det står drøfte. Tenk deg nøye om det er noe du kan tilføre bedriften. At du er en resurs. Kan du lese deg opp på fritiden, trene på bruke de verktøyene osv
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det var fyken med argument om sen progresjon i prøvetiden. De sa de gjerne ville forlenge prøvetiden, da de likte meg som person og at jeg hadde potensiale. Men potensiale måtte utvikles en god stund lengre før de tjente penger på meg. Da forslo jeg og gå til nav og søke om et lønnstilskudd under en ny prøveperiode. Det gikk de med på.
Vis hele sitatet...
Er du organisert? Hvis du er det bør du ta kontakt med din tillitsvalgte og få hjelp. Forlengelse av prøvetid er mildt sagt uortodoks.

Er du ikke organisert bør du bli det.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Det var fyken med argument om sen progresjon i prøvetiden. De sa de gjerne ville forlenge prøvetiden, da de likte meg som person og at jeg hadde potensiale. Men potensiale måtte utvikles en god stund lengre før de tjente penger på meg. Da forslo jeg og gå til nav og søke om et lønnstilskudd under en ny prøveperiode. Det gikk de med på.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver har krav til å tilpasse arbeid til enhver de har ansatt. De burde ha sørget for at du hadde bedre progresjon. Så lenge du har forsøkt, så burde det være godt nok.
Så vidt jeg vet er det heller ikke sånn at det er enklere å si opp noen i prøvetiden, det er kun en kortere oppsigelsestid. Prøvetiden er egentlig mye mer til for arbeidstaker enn bedriften.

Virker som bedriften misbruker NAV (og våre alles penger) til å skaffe seg billig arbeidskraft.
Sitat av dggr Vis innlegg
Arbeidsgiver har krav til å tilpasse arbeid til enhver de har ansatt. De burde ha sørget for at du hadde bedre progresjon. Så lenge du har forsøkt, så burde det være godt nok.
Vis hele sitatet...
Hvem skal vurdere om man har virkelig forsøkt? Det blir ord mot ord.
Bedriften mener han ikke har gjort det, mens arbeidstaker mener han har gjort det.

Sitat av dggr Vis innlegg
Så vidt jeg vet er det heller ikke sånn at det er enklere å si opp noen i prøvetiden, det er kun en kortere oppsigelsestid. Prøvetiden er egentlig mye mer til for arbeidstaker enn bedriften.
Vis hele sitatet...
På en måte er det enklere å si opp arbeidstaker hvis begge parter har signert på en X måneders prøvetid.
Hvis det hadde vært like "vanskelig" å si opp noen utenom prøvetid, hvorfor skulle man da hatt prøvetid?
Det ligger i navnet. Begge parter skal prøve ut hverandre. Bedriften vil se om arbeidstaker duger, og arbeidstaker vil se om bedriften er en bra arbeidsplass.

Men som jeg sa i et innlegg ovenfor, så må bedriften ha hyppige (hyppige nok) møter til at arbeidstaker får feedback og klarer å korrigere seg inn (dersom det er noe som må korrigeres). I tillegg må man få opplæring.
Hvis han aldri klarer å korrigere seg inn, så har man ikke det som kreves.
Jeg tror det oftest er bedriften som er skyld i at noen ikke "klarer" prøvetiden (og at de uberettiget ikke får fortsette), men det finnes helt klart mange late, eller ulærevillige, personer der ute..

http://www.juridiskabc.no/arbeidsret...se-i-provetid/

I prøvetiden er det altså saklig grunn til oppsigelse, dersom det er mangler ved arbeidstakers:

tilpasning til arbeidet (for eksempel hvordan man innordner seg på arbeidsplassen, og de rutiner mv som gjelder)
faglige dyktighet (om arbeidstaker virkelig har eller klarer å anvende de faglige kvalifikasjoner som er nødvendige for stillingen)
pålitelighet (for eksempel punktlighet med tanke på oppmøtetid, og generell etterrettelighet)
Vis hele sitatet...
Jeg forsvarer ikke bedriften i dette tilfellet, siden man trenger kjennskap til begge parters synspunkter for å kunne si noe om hva som er rett og galt.

Bør det være slik at man har rett til å være i en stilling/bedrift til evig tid derspm man ikke klarer det som kreves i jobben?

Noen bedrifter kan være store nok til å ha andre arbeidsoppgaver som personen kan gjøre, men dette trodde jeg gjaldt først og fremst der det er snakk om et handikap som kommer etter ansettelse, og ikke på mangel av vilje eller evne til å lære seg nye ting.

Sitat av dggr Vis innlegg
Virker som bedriften misbruker NAV (og våre alles penger) til å skaffe seg billig arbeidskraft.
Vis hele sitatet...
Det er det nok dessverre mange bedrifter som gjør, ja.
Sist endret av Grimdoc; 2. juni 2018 kl. 16:18.
Uten å vite hvilken bransje du jobber i, syns jeg ikke det høres helt urimelig ut at du tar litt initiativ selv til å lære deg verktøy. Hadde jeg vært sjef for en bedrift med ansatte under læreperiode, hadde jeg forventet en viss egeninnsats fra ansatte til å sette seg inn i det man jobber med. Og at bedriften kunne veiledet istedet for rein opplæring.

Hadde jeg blitt møtt med holdningen "dette kan jeg ikke. Lær meg" så tror jeg motivasjonen til å forsette arbeidsforholdet hadde sunket fort. Mens "jeg har prøvd å sette meg inn i dette, men trenger litt veiledning" hadde hatt en mer positiv virkning
Ikke la deg lure av bedriften-de er kun ute etter NAV pengene-la de seile sin egen sjø-snakk med NAV om muligheten å finne en annen bedrift.
▼ ... over en uke senere ... ▼
TS: hva endte det opp med her, egentlig? Du svarte ikke på om du er organisert og om du hadde med deg en tillitsvalgt i disse møtene. Hvis ja, hvordan stilte den tillitsvalgte seg til å utvide prøvetiden din?