Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1261
hei folkens, lager denne tråden i håp om noen gode råd og meninger

jeg er 24 år, har fullført yrkesfag på vgs - ingen studiekompetanse, mangler 3. året. ble aldri lærling faget pga. helseproblemer

har jobbet litt ymse jobber siden jeg var 18, telefonselger (var ikke flink) og noe vasking på arbeidsplassen til en bekjent

har spart opp rundt 500 tusen og skal få rundt 200 tusen i arv nå snart

har bodd gratis hos et familiemedlem til nå, men må flytte før juni.

måtte si opp jobben pga. de flytter til en annen by og jeg kan ikke (av mine egne problemer) flytte med de. har en måned oppsigelse der nå




så greia er: jeg vil flytte og ta lån på en leilighet slik pengene mine ikke forsvinner i lufta. men regnet ut at pga. jeg bare tjente 335k i fjor så får jeg 10k fra nav. kan ikke nedbetale lån og leve på det. årene før har jeg bare ca 40k inntekt

for det blir vanskelig å finne ordentlig jobb når man bare har hatt dårlige jobber som hvem som helst kan ta, så redd jeg må være på nav litt...

vil også prøve å ta fag privatist slik jeg kan få studiekompetanse
__________

vanskelig å si hva folk skal svare her.. men tenker det er mange her som har vært i midten av tyveårene og følt på det at man må få ting på stell eller noe; også har gjort det skikkelig bra
Såvidt jeg vet så får du heller ikke støtte fra nav før du faktisk ikke har mer penger? Dvs at du må bruke sparepengene dine før du får noe støtte.
Kan være jeg tar feil da.
Du får ikke lån i banken uten fast jobb, så enkelt er det desverre
Du kan jo ta siste året så du får du vel støtte i form av stipend eller lån, og kan eventuelt ta en "drittjobb" på siden ? Altså bare søk i alle mulige butikker å vaskejobber, er du ikke så kresen burde det gå fint.
Kanskje husbanken kan hjelpe
I følge det du skriver vil du ila. Nærmeste fremtid ha tilgang til 700k, men mangler utdanning for å ta annet enn løsjobber.

Du vil også kjøpe leilighet for å ikke blåse bort pengene på tull, noe jeg forøvrig støtter deg i. Du får dog ikke lån uten fast jobb, men 700k er jo et godt utgangspunkt med tanke på krav til egenkapital.

Har du vurdert å komme deg på skolebenken igjen? Påbyggning til generell studiekompetanse også universitetsutdanne deg til noe du interesserer deg for?

De fleste studenter sliter med økonomien, og har vanligvis ikke stort budsjett. Med 700k på sparing og stipend/lån på siden vil du kunne leve komfortabelt på en fin hybel/leilighet i minst 4 år mens du jobber med skolen; om du får en jobb på siden er jo det bare positivt.

Med mindre du får fast inntekt i nærmeste fremtid kan du egentlig bare se bort fra huslån. Husbanken er også mer villig til å sponse deg eller stille som garantist for lån om du er syk, har barn o.l.

Se på hvilke jobber du kunne tenkt deg, eller hvilken sektor som interesserer deg, og sats på en utdanning der. Invester i din egen fremtid.

Lykke til!
Ta lastebil førerkort. Der er det alltid jobb å finne, og norske, unge gutter er veldig ettertraktet. Bare søk på Finn så er det hundrevis av jobber.

Lastebil pluss henger pluss YSK er kanskje rundt 100k. Så er du sikra jobb livet ut, enten du liker det eller som en slags reserve. Så sparer du bare resten av pengene til lån til hus.
Sist endret av Darkbull; 9. mars 2018 kl. 14:04.
Er du kommet over disse helseproblemene som hindret deg fra å gå ut i læretiden?

Om du er det, vil jeg anbefale deg å se på muligheter for å være voksenlærling. Pålitelige voksenlærlinger er meget attraktive. Får du deg fast jobb kan du fint få deg et (lite) boliglån med din egenkapital. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg skaffet meg et medlemskap på treningssenter og kjøpt en eldre varebil å sove i over sommeren. Mot vinteren har du forhåpentligvis skaffet deg fast jobb og kan komme deg rett inn på boligmarkedet.