Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  70 26215
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Astennu Vis innlegg
Jeg kunne også underbygget påstandene mine. Men skulle jeg gjort det måtte jeg søkt videre på nettet, og det hadde jeg ikke tid til.
I tillegg kan det jo være grunn for å tro at du / dere ikke har innsikt i hvilken jobberfaring / utdanning / bakgrunn osv jeg har og har hatt, og velger derfor å se bort fra argunmentet om kilder.
Vis hele sitatet...
Om du jobber med temaet bør det å vise til kjelder vere relativt trivielt, og ikkje krevje veldig mykje innsats frå deg. All den tid vi ikkje aner kva bakgrunnen din er, og andre som har opplyst om bakgrunn har uttalt seg, så er det ingen grunn til å tru på deg - spesielt når du er så uvillig til å argumentere for ditt syn.

Så - er du i stand til å underbygge påstandane?
Det må gå an å gi kunnskap uten å vise til kilder...
Vis hele sitatet...
Ikke når "kunnskapen" går på tvers av det mange andre har vist til, med kilder og eksempler. Da er det ikke lengre kunnskap, men grunnløse påstander og synsing
Sist endret av liasis; 26. november 2014 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Så.. om du hendviser til kilder for å backe opp påstandene dine så kan vi lese alle dine poster som vil føre til at vi kan lese hvem du er.. som du ikke vil?

Nope, jeg leser bare et forsøk på å bortforklare dårlige påstander.
Noxaran86: Nei, jeg ønsker å bruke dette forumet anonymt, men jeg har vært offentlig person. Ikke type politiker i media hver uke, men mange vet nok hvem navnet mitt er. Derfor gidder jeg ikke å si hva jeg jobber med nå eller hva utdannelsen min er, siden det kan bidra til min identitet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Astennu Vis innlegg
Noxaran86: Nei, jeg ønsker å bruke dette forumet anonymt, men jeg har vært offentlig person. Ikke type politiker i media hver uke, men mange vet nok hvem navnet mitt er. Derfor gidder jeg ikke å si hva jeg jobber med nå eller hva utdannelsen min er, siden det kan bidra til min identitet.
Vis hele sitatet...
Må du gi deg.

Vi ber deg grunngi argumenta dine, ikkje avsløre kven du er. Lovdata.no ser meir eller mindre likt ut om du er jurist eller platesveiser, så at du kan henvise til relevante paragrafer der vil ikkje avsløre stort meir enn at du kan lese norsk - og det veit vi allereie.

Forøvrig vil jo trådhistorikkne avsløre at du er norsk, arbeidsledig for tida, vurderer å søke stilling hos xxl, og ønsker informasjon om korleis du føl opp prosjekt i ein organisasjon, og at kjerringa di har lyst på kids, men du har fått nok... Noko som røper langt meir om deg enn om du kjem med ei enkel kjeldehenvisning for påstandane dine.
Sist endret av vidarlo; 26. november 2014 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
P85D er det nå IKKE. Den er ikke ankommet markedet engang.

En tesla er en tesla, samme dør på alle modeller.
Vis hele sitatet...
Det er som å si at en Volvo er Volvo. Tesla har riktignok ikke like mange modeller, men men jeg skulle likt å se at fikk montert en Roadster-dør på en Model S. En Tesla er IKKE en Tesla.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Men en Model S er en Model S....

Prisen på rundt 100k er ikke unormalt høy om ramma har fått seg en trøkk.
Jeg tror også det er riktig som andre antyder her inne at du ender opp med all skyld og får utsettelse på førerkort osv desverre....
Mange forsikringsselskap har også en klasum i forsikringen som sier: hvis man kjører uten førerkort, er i ruspåvirket tilstand eller andre ulovlige ting og krasjer vil man ende opp med hele regningen selv(dette er såklart ikke alle forsikringsselskaper som har det sånn, men vet blant annet ENTER forsikring har en sånn type klasul)
Det er ok hvis du bare hadde bulka døra osv, men det høres ut som du har holdt rimelig høy fart forbi teslaen slik at hele døra nærmest er blitt revet ut, og i tillegg har ramma fått seg en trøkk med andre ord er det din skyld.(kunne vært delt skyld hvis du hadde lav fart og bare bulka døra)...
Stemmer nok det han sier også om prisen, tror du slapp billig unna der. Leste en artikkel på db her om dagen der det var skriverier om at forsikringsselskapene ofte vræker el bilene fordi de er dyrere å fikse enn å kjøpe nye..
Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til naf og snakket med advokat der, noe som også er gratis(rådgiving) hvis man er medlem - hvis du ikke er medlem der, er vel din mor det? De fleste jeg kjenner er medlem i NAF hvertfall...
GL + keep us posted.
Kjedelig at du mest sannsyneligvis lærer på den harde måten, men sånn er det i blant. Livet er ikke en dans på roser, alltid
Sist endret av SpamSpam; 27. november 2014 kl. 08:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SpamSpam Vis innlegg
Mange forsikringsselskap har også en klasum i forsikringen som sier: hvis man kjører uten førerkort, er i ruspåvirket tilstand eller andre ulovlige ting og krasjer vil man ende opp med hele regningen selv(dette er såklart ikke alle forsikringsselskaper som har det sånn, men vet blant annet ENTER forsikring har en sånn type klasul)
Vis hele sitatet...
Men det er neppe relevant, fordi det sannsynligvis er Tesla-eieren som blir gitt skylden hvis trådstarters beskrivelse av hendelsene er korrekt, og altså Tesla-eierens forsikringsselskap som må ta kostnadene. Og klausulene i avtalen mellom Tesla-eieren og hans forsikringsselskap er ikke relevante for trådstarter. Dersom trådstarter gis skylden derimot (noe som neppe påvirkes av hans manglende førerkort), er det nok ganske sikkert at morens forsikringsselskap vil kjøre regress om de har en slik klausul.
Uvaksinert 👍
Det finnes ingen dokumentasjon på at en kolisjon forårsaket av andre skal gå utover motparten selv om han ikke har førerkort. Blir som å si at hvis du sitter i en bil og at du i denne bilen har en person for mye og du blir påkjørt så skal du få all skyld fordi du kjører rundt ulovlig. Det fungerer ikke slik. Hva hvis du hadde lov til å kjøre lett lastebil men ikke har oppdatert førerkortet slik at det gikk ut for lett lastebil og du kjører en slik og blir påkjørt, får du da all skyld også? Hvis man får skyld hvis man ikke har førerkort men ikke skyld hvis man ikke har rett førerkort, er det forksjell i størrelsen på bota hvis jeg blir stoppet med tung lastebil som ikke har den lappen men kun har B ?? Hva hvis 17 åringen har mopedlappen, det vil jo da bli det samme som å ha B men ikke C. Merkelig at logikken forsvinner ut av hode på folk når det er en stakkrs ungdom som har havnet oppi noe. Nesten så jeg har lyst til å samle inn penger for advokat til denne stakkats 17 åringen hvis ikke Tesla eieren får all skyld.
Hvis det er som TS skriver så håper jeg Tesla eieren får fult regress siden han lot en unge uaktsomt sitte i bilen og åpne døra. Folk må lære å ikke la unger åpne dørene får de får beskjed. Får håpe det blir en skikkelig dyr lærepenge for Tesla fyren, men takk og lov for at den ikke ble enda dyrere.

MEN, det er jo klart at han vil kunne få bråk med politiet for å ha kjørt uten førerkort, men det har INGEN ting med hvem som får skylden og hvem som skal betela. Våkn opp a folkens, bruk hue.
Siden nye poster dukker opp her hele tiden som kun repeterer det samme så lager jeg en kort oppsummering basert på tidligere informasjon i tråden, lovverk sitater som tidligere nevnt med grunnlag av situasjonen som trådstarter beskrev:

1. Tesla eieren er skyldig i ulykken, forsikringselskapet til tesla eieren vil bli belastet for skadene.

2. Føreren uten gyldig førerkort vil få bot og utsettelse på lappen for å ha kjørt ulovlig, men vil ikke bli belastet for skadene som tesla eieren påførte egen og motpartens bil.
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
1. Tesla eieren er skyldig i ulykken, forsikringselskapet til tesla eieren vil bli belastet for skadene.
Vis hele sitatet...
Hvis alt stemmer som beskrevet av trådstarter ja.
Det tror jeg ikke Tesla eieren vil mene, men sikkert kommer til å vinkle det som at han kjørte for fort inne på parkeringsplassen.
Sitat av dggr Vis innlegg
Hvis alt stemmer som beskrevet av trådstarter ja.
Det tror jeg ikke Tesla eieren vil mene, men sikkert kommer til å vinkle det som at han kjørte for fort inne på parkeringsplassen.
Vis hele sitatet...
No er det sikkert videoopptak av hendelsen - dersom det er tilfelle så kan Tesla-eieren bare mene det han vil.
Sist endret av Spelly; 27. november 2014 kl. 11:42.
Det finnes sannsynligvis videoopptak av sammenstøtet ja, men videobevis utleveres kun til politiet i forhold til en anmeldelse så vidt eg kjenner til. Så da må evnt trådstarter vurdere om det er verdt det, og det kjapt siden opptak slettes fortløpende.
Det vil antagelig være en god investering nå for TS å gjøre to ting:
- Konsultere en advokat som har viten på dette feltet.
- Snakke ut med sin mor, hvis mulig ..
-

En advokat vet også hvordan du skal sikre deg kopi av (tilgang til)
videoarkivet på bensinstasjonen. Uansett hvem som måtte kreve det
lagret vil gjøre TS en tjeneste, hvis historien er sånn noenlunde sann.

- Tror du må fylle inn førerkortopplysninger på skadeskjema .?.
-

- Lykke til .
I min ungdom var det ganske vanlig å kjøre uten lappen,
men vi hadde jo øvet oss, og kunne kjøre, også forsiktig ...
Du traff antagelig maks uheldig. Din bil med venstre speilet stikkende ut
møter uventet kanten på en Tesla-dør, som åpnes brått i feile sekund.

Det sies at mange El-Biler går så stille at det kan være farlig ...
Var kanskje TS litt for stille og forsiktig p.g.a manglende sertefikat ?
Interessant sak dette, i all sin enkle kompleksitet ..

Alt vel .
r
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av nikons Vis innlegg
Forsikringsselskapet kan lett argumentere med at en erfaren fører med billappen hadde klart å forutse eller stoppe for døra, og dermed hadde ikke ulykken skjedd. Er ingen måte du kommer unna når du kjører uten billappen og forårsaker skader.
Vis hele sitatet...
Hva med de som øvelseskjører. eller akkurat har fått lappen? Vil ikke si de er erfaren de heller...
Sitat av allibabb Vis innlegg
Hva med de som øvelseskjører. eller akkurat har fått lappen? Vil ikke si de er erfaren de heller...
Vis hele sitatet...
Ved øvelseskjøring er det ledsger som regnes som sjåfør.

Folk med ferskt førerkort har fått opplæring i både teori og praksis, og bestått eksamen som bevis for at de behersker å ferdes i trafikken i et kjøretøy.
Sitat av allibabb Vis innlegg
Hva med de som øvelseskjører. eller akkurat har fått lappen? Vil ikke si de er erfaren de heller...
Vis hele sitatet...
Unge sjåfører har også høyere forsikringspremier som en konsekvens av dette.
Hostinger.no
72 3
Hvor gammel er du og har du noe kriminelt på deg fra før av?
Skjedde en lignende episode med meg. Hadde ikke fylt 18 enda. Og kjørte fatterns bil rundt om i nabolaget. Det var da en dame som rygget bilen sin og bulket bilen vår. Jeg sa til dama at jeg ikke ville fylle ut skademeldingen da jeg ikke var eier. Ringte fattern og han kom og tokk seg av dokumentsrkrivingen. Fortalte aldri til hun dama at jeg ikke hadde lappen. Så slapp billig unna sånn sett. Om du enda ikke har skrivet skademeldingen. Så be moren din gjøre det
Sist endret av Zarni; 18. februar 2015 kl. 11:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Lurer på hvordan saken endte. Noen som vet?