Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3703
Heisann har Cerwin Vega xls 12 høyttalere. jeg trenger hjelp til og finne en ny receiver sorroundreceiver siden jeg skal bygge på med sub og center ogsånt etterhvert. maks pris er 10.000 kr men helst under.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Om du skal drive store tunge høyttalere bør du kjøpe en surroundreceiver som har pre out (linjeutgang). Da kan du kjøpe en egen effektforsterker til å drive CVene.

En billig, god gammel og populær forsterker er NAD 216. De får du for rundt 2000,- på Finn. Leverer bra med strøm til en billig penge.

Ang. surroundreceiver må du gjerne litt opp i pris før du får en med linjeutgang. Rundt 5000,- +

Hvis du kanskje tenker at du ikke må ha surround, finnes det integrerte forsterkere som vil gi deg bedre lyd for rundt 10k.
oki hvem Sorround Forsterker anbefaler du meg da? maks 10.000 kr men helst under ?

så du mener jeg må kjøpe sorround receiver og Effekt Forsterker hvorfor det egentlig?

så du mener jeg må kjøpe sorround receiver og Effekt Forsterker hvorfor det egentlig?
Sist endret av Rattlesnake22; 4. november 2014 kl. 08:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Du må ikke, men det er sannsynligvis billigere å kjøpe en OK surroundreceiver og en kraftig effektforsterker, enn å kjøpe en surroundreceiver med såpass kraftig forsterker at den driver store CVer bra.

Her er en billig T478.
http://www.finn.no/finn/torget/annon...nkode=52133654

Har en T747 selv. Bruker den ikke til å kjøre lyd med i det hele tatt, bare sender skjermbildet gjennom den. Men funker greit alene også.
Åja noen andre som er nye ? For da kjøper jeg effektforsterker på finn men ny sorround receiver?
Finn deg en hvilken som helst receiver med Pre-out og de tilkoblingene du trenger så supplerer du med en effektforsterker til frontene dine, KaldBlods forslag om NAD 216/218THX er slettes ikke dumt på CV, evt. litt nyere NAD-trinn også. du får vel også til en OK pris (C272, C275). Disse drar CVene dine tilfredsstillende.

En receiver til under 10 000,- som i tillegg skal dra frontene dine vil sannsynligvis få pusteproblemer ved litt volum, er ikke mange kraftigere receivere i den prisklassa (vel, alt er relativt, men det er snakk om at du skal klare å kontrollere to 12" element ).
Pre out hva vil det si egentlig ? Oki takk mye koster de nad effektforsterkerne du snakker om da ?

Så det vil si at kun effektforsterkeren skal kjøre front og eventuelt sorround reiceveren sub, bak høyttalere og center på den ?

Så det vil si at kun effektforsterkeren skal kjøre front og eventuelt sorround reiceveren sub, bak høyttalere og center på den ?
Sist endret av Rattlesnake22; 4. november 2014 kl. 13:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
usertitle import
bleh's Avatar
Har selv hatt CW xls15 i bruk med blant annet 218THX - fantastisk lyd.

Brukte dette i kombinasjon med en dyr reciever (15-20k klassen mener jeg å huske, var ikke min).
Pre-out er tilkobling for ekstra forsterkere. De rimeligste har ofte kun for sub, mens litt mer påkostede (ikke nødvendigvis mye) har som regel for fronter, back, center og sub.


Subben vil bli dratt av en egen, innebygd forsterker (såfremt den er aktiv, noe 99% av alle hjemmekinosubber er), frontene vil bli dratt av egen effektforsterker samt bak + senter på surroundreceiveren (med mindre du bruker effektforsterker på disse også)
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Sitat av Rattlesnake22 Vis innlegg
Pre out hva vil det si egentlig ? Oki takk mye koster de nad effektforsterkerne du snakker om da ?

Så det vil si at kun effektforsterkeren skal kjøre front og eventuelt sorround reiceveren sub, bak høyttalere og center på den ?

Så det vil si at kun effektforsterkeren skal kjøre front og eventuelt sorround reiceveren sub, bak høyttalere og center på den ?
Vis hele sitatet...
NAD 216 koster rundt 2000,- på Finn. Du kan kjøpe én i første omgang. Får du litt dilla kan du kjøpe to, så har du en forsterker per høyttaler. Når du brokobler de (google det om det blir aktuelt, men vil i så fall si at du bruker to stk) får du skikkelig bra effekt som vil la høyttalerne dine yte sitt beste.
Litt nyere (og svakere) C272 er også et alternativ i samme prisklasse. NAD 218 er en tung og svær kraftpakke, men det funker veldig bra. Disse koster rundt 5000,- på Finn.

Om du skal ha flere høyttalere i systemet ditt (senter, bak og evt senter bak) kjører du disse på surroundreceiveren. Suben kobles også til surroundreceiveren, men har egen forsterker integrert, som Hobby forklarte.

10.000,- er ikke mye i HiFi-sammenheng, men kjøper du en OK surroundreceiver f.eks. NAD T747, T748 eller en annen av relativt ny årgang med HDMI-porter samt Pre out og legger til en NAD 216, 218, C272 eller lignende effektforsterker, får du veldig mye ut av lite penger.

Selv har jeg kuttet alt av surround. Tviholdt på å kjøre filmer gjennom surroundreceiveren sånn at jeg fikk stemmene på senterhøyttaleren, men har funnet ut at man får veldig mye mer av å legge pengene i gode fronthøyttalere, og noe dyrere stereoforsterkere, DACer etc.

Det er en farlig dyr hobby, men når man kjøper brukt Hifi-utstyr taper man heldigvis ikke stort når oppgraderingsmonsteret er på besøk.
Sist endret av KaldBlod; 4. november 2014 kl. 23:40.
oki takk skal du ha KaldBlod

men det holder med en 218 også jeg må ikke kjøpe to liksom? får nok krutt av en på Front Høyttalerne vel? og den er det preout Inngang på eller?

men det holder med en 218 også jeg må ikke kjøpe to liksom? får nok krutt av en på Front Høyttalerne vel? og den er det preout Inngang på eller?

så denne til 5000 kr? http://www.hifiklubben.no/Products/n...eceiver-62901/ også enten en 218 nad eller 216 ?

så denne til 5000 kr? http://www.hifiklubben.no/Products/n...eceiver-62901/ også enten en 218 nad eller 216 ?
Sist endret av Rattlesnake22; 5. november 2014 kl. 11:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
En NAD 218 vil nok gi deg mer enn du trenger, så bare å kjøre på med den. 216 om du vil ha noe billigere/mindre.
Der er det linjeinnganger ja. Pre out betyr jo at signalet går ut, og det går ut fra surroundreceiveren og inn til effektforsterkeren.

OBS: For å sette opp disse NAD surroundreceiverne må du koble den til en TV, men tipper det er planen uansett.

Lykke til!