Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 961
https://www.youtube.com/watch?v=W8gQV7Q4y2c

https://open.spotify.com/album/39cok...TfGGatGYxlN1Vg

https://soundcloud.com/baggyman/elef...social_sharing

En gang da jeg var 10 år, tilbrakte Thomas og jeg vinterferien på Tingvoll med pappa. Én av dagene dro vi ut på en liten kjøretur, og ramla helt tilfeldig over et møkkete og lugubert sirkus.
Utenfor det falleferdige teltet, som virka oppsiktsvekkende utrygt oppsatt, så jeg min første og foreløpig eneste elefant.

Et mektig og klokt dyr, redusert til en sirkusattraksjon. Han var åpenbart iskald, for det var midt på vinteren, og blikket røpte en melankoli som satte meg helt ut. Han så bare så ufattelig jævla lei seg ut der’n sto og skalv. Og det festa seg i meg. Som en rødvins-flekk på duken, som tatoverings-blekk på huden, som grønske på olabuksa, som mygg-blod, mitt blod, på veggen. Helt umulig å vaske vekk..
Vet ikke helt hvorfor eller hvordan, men jeg kjente igjen min egen tristhet i de dype, mørke dyre-øynene. Jeg var også kald. Jeg følte meg også bortkommen. Jeg følte meg også usikker. Usikker på fremtiden min, på plassen min i verden, på ferdighetene mine, på venna mine, på de voksne, på… alt.. egentlig..

Nå som jeg er voksen, er dette minnet fremdeles med meg. Elefanten lusker fremdeles kald og underernært rundt i underbevisstheten min.. Jeg har derfor gjort noe jeg lovte meg selv aldri å gjøre. Jeg har laga en låt om det, og klippa sammen en musikkvideo bestående kun av gamle video-opptak fra da jeg var liten. Min mest personlige og sårbare tekst noen sinne. Skumle greier.
Men han guttungen der fortjener en låt, og han fortjener en video. Han hadde aldri noe å skamme seg over. Det var aldri no galt med han. Han var glup, omtenksom, kunstnerisk, dyp og reflektert. Uansett hva en innrøyka kaffeånde-heks av en barneskolelærer måtte mene, og uansett hva barnepsykologer, pedagoger, leger og fagfolk måtte mene. Han var kanskje ikke helt normal, men hvem faen ser på normalitet som et mål i livet? Ikke jeg! Ikke nå lenger. Lenge leve det sære og rare!

Så denne er dedikert til deg, kompis! Du var, og er fremdeles, en jævla ålreit liten raring. Fuck et ferdighetsnivå, du har ferdigheter nå❤️
Jeg vet ikke hva som skjedde med elefanten, men jeg håper det gikk bra til slutt, slik det gikk med meg.
Låta er produsert, miksa og mastra av lillebroren min, og min beste venn, Thomas, som naturligvis også dukker opp i videoen (se slutten, gutten har alltid vært musikalsk)
Sist endret av Kreger; 15. desember 2023 kl. 00:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du har blitt jævlig flink det siste året, jeg har fulgt med hele året, men jeg har ikke kommentert noe spesielt.
Kanskje fordi jeg er litt jelly for at jeg ikke kan rappe selv..

Dette var bra, det er ikke helt der enda, men med fremgang som dette så kommer du lett frem.
Du flyter litt over en og to steder, men du holder deg i tonefall og det høres ut som typisk norsk rap, hadde den gått på radioen så hadde jeg ikke løftet et øyebryn.

Du må hilse broren din å si at dette er bra produsert og mixen er clean.
Man kan høre alle elementene uten å lytte etter de, vokalen ligger akkurat der hvor skal, ingenting som gir eller tar for mye.
Dette er bra.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Du har blitt jævlig flink det siste året, jeg har fulgt med hele året, men jeg har ikke kommentert noe spesielt.
Kanskje fordi jeg er litt jelly for at jeg ikke kan rappe selv..

Dette var bra, det er ikke helt der enda, men med fremgang som dette så kommer du lett frem.
Du flyter litt over en og to steder, men du holder deg i tonefall og det høres ut som typisk norsk rap, hadde den gått på radioen så hadde jeg ikke løftet et øyebryn.

Du må hilse broren din å si at dette er bra produsert og mixen er clean.
Man kan høre alle elementene uten å lytte etter de, vokalen ligger akkurat der hvor skal, ingenting som gir eller tar for mye.
Dette er bra.
Vis hele sitatet...
Wow! Tusen hjertelig takk for god og konstruktiv feedback as! Jævlig digg å våkne til denne kommentaren.. Har vært ganske nervøs for å droppe denne, skal jeg være ærlig. Er mye lettere å fordøye kritikk når jeg bare rapper om å røyke hasj og bomme sigg.. Denne låta skjærer litt (mye) dypere.. Barndoms-traumer og grav-alvor, kombinert med et oppriktig forsøk på å lage en skikkelig helstøpt låt.. Her har jeg ingenting å gjemme meg bak liksom, føles så sårbart. Så tusen takk❤️
Fantastisk beat og låt.Beste til nå synes jeg,mer av dette takk
Sitat av above Vis innlegg
Fantastisk beat og låt.Beste til nå synes jeg,mer av dette takk
Vis hele sitatet...
Tusen takk as❤️ Var kommentarer som dette jeg håpa på hehe..

Thomas og jeg jobber med et album, og denne låta er veldig representativ for både lydbilde og tematikk.. Låta her er basicly første singel ut. Så er absolutt mer av dette på vei🫡 Skal ikke se bort ifra et par Kranky-vers heller! På god tid, si
Enig i at dette er høy kvalitet. Elsker beaten som er litt lo-fi og som passer perfekt til den ekte jordnære måten du rapper på. Veldig kult med de bildene i videoen opp i mot låten også. Det blir et helt spesielt treffende uttrykk. Stor respekt fra meg for dette.
Sitat av Ipeds Vis innlegg
Enig i at dette er høy kvalitet. Elsker beaten som er litt lo-fi og som passer perfekt til den ekte jordnære måten du rapper på. Veldig kult med de bildene i videoen opp i mot låten også. Det blir et helt spesielt treffende uttrykk. Stor respekt fra meg for dette.
Vis hele sitatet...
Tusen takk as!! Kult å høre! Var litt redd for at det skulle bli for sentimentalt, er generelt sett ikke såååå fan av denne type video, men i dette tilfellet følte jeg det kanskje kunne funke, så tusen takk yo!❤️
Sier som de over her jeg.. dette er bra! Godt jobba. Dette er den beste sangen din hittil as.Stå på!