Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3627
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg kjøpte meg en adventure-motorsykkel for noen år tilbake, og har storkost meg med å kjøre på vei. Men jeg har også fått sansen for kjøring på grus og skogsveier.

Det er utrolig hvor mange avstikkere man ser når man kjører langs en vanlig landevei. Jeg har fått dilla på å utforske alle disse veiene og hver gang jeg ser en ny så husker jeg på hvor den er, så jeg kan komme tilbake til den siden.

Om veien går til hus eller bygninger så snur jeg, men veldig ofte så er det lange veier som bare ebber ut, eller stanser i en lysning eller ved tjern. Men i mange av de mest spennende veiene blir jeg møtt av bommer. Noen er låst, men de fleste har bare en haspe.

Hvordan er lovligheten rundt det å kjøre gjennom bommer uten lås og skilting? Så og si alle disse veiene hvor jeg har møtt bom og snudd har jeg søkt opp, og de er på kommunal grunn. Det ser ofte ut som om at veiene kun blir brukt til tømmerkjøring med noen års mellomrom, ofte har de langt gress. Men det er tydelige menneskeskapte veier, ofte med små broer over bekk og elv eller tegn på at fjell er sprengt bort for å lage de. Jeg har aldri møtt noen på disse turene, men lurer litt på potensielle konsekvenser.

Eksempel på vei


Er det ikke slkiltet eller låst, skulle det være greit mener jeg. Vær obs på at en bom kan bli låst etter at du har kjørt inn.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det ikke slkiltet eller låst, skulle det være greit mener jeg. Vær obs på at en bom kan bli låst etter at du har kjørt inn.
Vis hele sitatet...
Dette er korrekt. I utgangspunktet er motorisert ferdsel lovlig på privat vei i utmark. Det er ikke lov å kjøre gjennom gårdstun og lignende uten tillatelse på slike veier, så at han snur før han kommer frem til bygningene er forbilledlig. Grunneier har lov til å sette opp en bom, men han har ikke rett til å sperre for ikke-motorisert ferdsel. Alt står godt forklart her:
https://www.miljodirektoratet.no/ans...ore_privat_vei
En låst bom er åpenbart nei. Ei haspe... Litt mindre åpenbart. Selv hadde jeg respektert begge deler, for jeg vet hvor forbanna grunneiere kan bli med folk som tar seg til rette. Det skal nok godt gjøres å bli straffeforfulgt, men bønder er et merkelig folkeferd! Gjør du som de vil, respekterer grensene deres og oppfører deg høflig, så går de fem mil i tett snødrev for å hente traktoren sin og taue deg opp av grøfta. Oppfører du deg som en arrogant bygutt som tror du eier skauen deres, så har du og alle dine direkte etterkommere i ti generasjoner en fiende ut livet.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Dette var gode nyheter, da har jeg mange veier med ulåste bommer jeg skal gjennom og utforske i morgen!

Grunneier har lov til å sette opp en bom, men han har ikke rett til å sperre for ikke-motorisert ferdsel
Vis hele sitatet...
Jeg har inntrykket av at det ikke er noen som bryr seg om jeg kjører på disse veiene, siden de ikke blir vedlikeholdt, men, i teorien. Hva med å kjøre rundt låst bom? Mange bommer har en seksjon på ca en meters bredde for å tillate passering til fots (selv om de ofte er gjengrodd). Her passer motorsykkelen fint igjennom. Om det ikke er eksplisitt skiltet "motorisert ferdsel forbudt" eller "ingen adgang" risikerer jeg altså ikke å bli skutt med hagle? Jeg ser for meg at så lenge man unngår skadeverk er det få ting man kan bli anmeldt for.
Du bedriver motorisert ferdsel. En bom, selv om den bare er låst med haspe, er et tegn som i alle fall jeg hadde tatt som et sterkt ønske fra grunneier om å ikke kjøre der. Hvis grunneier er stat eller fylke kunne jeg ha funnet på å gi faen, hvis grunneier er en privatperson hadde jeg respektert det. I det minste hadde jeg spurt først. Ikke på grunn av lovverket, men fordi jeg av erfaring vet at det er sånt bønder gjerne bryr seg veldig om. Jeg påstår ikke at det er noen allmenngyldig fasit, bare et det er sunn fornuft på min kant av landet. Det neppe noe du kan bli anmeldt for, og hagleskudd er åpenbart ikke en lovlig respons uansett hva du gjør.
En ting jeg har lagt merke til. Er at hvis du spør på forhånd, så kan du få lov til utrolig mye rart, bare det ikke går utover grunneier økonomisk. Men hvis du tar deg skikkelig til rette, da er det bare å glemme samarbeid o.l. derifra.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette er korrekt. I utgangspunktet er motorisert ferdsel lovlig på privat vei i utmark.
Vis hele sitatet...
Her er det et definisjonsspørsmål om hva som kan kalles "en vei". Uten at jeg vet hva veiene som er på bildene i åpningsinnlegget blir brukt til, så ser vei på bilde nummer èn ut som en skogsvei som feks kan kun bli brukt til nyttekjøring. Da er ikke dette definert som en vei, og man kan bli ilagt bot på alt fra 10 til 20 000 kr for kjøring uten tillatelse eller løyve.
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 13. juni 2021 kl. 03:34.
Sitat av Kamma Vis innlegg
Her er det et definisjonsspørsmål om hva som kan kalles "en vei". Uten at jeg vet hva veiene som er på bildene i åpningsinnlegget blir brukt til, så ser vei på bilde nummer èn ut som en skogsvei som feks kan kun bli brukt til nyttekjøring. Da er ikke dette definert som en vei, og man kan bli ilagt bot på alt fra 10 til 20 000 kr for kjøring uten tillatelse eller løyve.
Vis hele sitatet...
Enig, finner det ikke nå men det er vel noe med at det skal være opparbeidet vei. Så første bildet er defintivt tvilstilfelle som ikke vil tåle særlige mye belastning av motorferdsel. Bilde 2 har grusdekke og er mer opplagt vei. Kan du ikke kjøre med vanlig kjøretøy er det tvilsomt, må du benytte terrengkjøretøy er det tvilsomt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Så og si alle disse veiene hvor jeg har møtt bom og snudd har jeg søkt opp, og de er på kommunal grunn.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette er vel heller tilfeldig. Det er like gjerne private veier.
Sist endret av Dough; 13. juni 2021 kl. 08:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.