Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1459
Jeg er i 60 årene og var i 100% stilling i stort firma i Oslo for ca. 5 år siden og fikk påvist lungekreft. Jeg har jobbet med asbest uten verneutstyr i 16 år tidligere i livet (da viste vi ikke at det var så farlig). Jeg fikk godkjent yrkessykdom på OUS og NAV. Søkte forsikringsselskapet Protector Forsikring om erstatning for tapt inntekt og brukte advokat som jeg fikk beskjed om. Jeg fikk avslag og advokatfirmaet gav opp. De hadde brukt 85k kroner på noe de hevdet var sikkert i første møte med meg. Måtte betale 25k tilbake tross at de og leger sa at jeg hadde krav på fri advokat når NAV hadde godkjent yrkessykdom. Flere leger har sagt til meg at de aldri har hørt om avslag i lignende saker. Jeg turte ikke å bytte advokat firma og gå rettens vei i tilfelle tap, var for svak da. Det har gått bra og jeg har trent meg tilbake til styrke nå. Men det er akkurat over 5 år siden og foreldet. Ser nå at på nyhetene at en Widerøe pilot må dra saken sin helt til Høyesterett fordi Protector ikke gir seg, derfor tar jeg opp min sak her nå for å høre om noen har erfaring/hørt/lest noe om Protector Forsikring og meninger om saken min. Ser på nettet at det er mange negative innlegg om Protector.
Hei!

Her var endel manglende info...

Fikk du noensinne registrert "skaden" din hos aetat/nav?

På hvilket grunnlag avslo protector kravet?

Er du eller har du vært organisert?

Er trist lesing det du skriver, og, så unødvendig at man skal måtte slåss for erstatning man har fått krav på.

Har selv blitt eksponert for asbest (lite), hvorpå jeg dro til lege og tok lungerøntgen, og fikk registrert dette som en yrkesskade slik at det er dokumentert om der skulle dukke opp sykdom senere i livet. Det er jo det som er greia med asbesten, ingen kan si noe om hvor mye eller lite du må puste inn for å utvikle kreft, et enkelt asbestkrystall i lungeveggen kan være nok det...
Juped – Det er definert som yrkessykdom og ikke skade. Det ble tidlig sagt av overlege på Ullevål S at det var asbestrelatert og erstatningspliktig av ansvarlige. Det ble tatt mange prøver og etter en tid kom det svar på at det var asbestrelatert kreft. NAV godkjente det, og da fikk jeg brev fra nav om at Yrkessykdom var godkjent for bruk mot forsikringsselskapet (også epikriser fra OUS).

Protector avslo med følgende argument, at jeg ville bli ufør uansett før eller senere. (Helt uholdbart argument, spør du meg). I dag er jeg klar til å finne meg jobb (korrona). Jeg er frisk takket være Ulllevå s fantastiske folk.

De siste årene var jeg ikke organisert (protest). Ingen problem det da Personskadeadvokatene1 på Økern to saken som nærmest var opplagt.

Saken er så vidt foreldet. Har det vært i dagen før foredlingen har jeg økonomi og jeg vill kjørt saken tvert hvis jeg hadde fått lov (foreldet). Jeg er ikke jurist og vet ikke om smutthullene for å få den gjenopptatt. Jeg er forbanna at Protector kan holde på slik. Men når jeg leser i dag om piloten som hadde møtte forsikringsselskapet på samme måte, ble jeg forbanna selv om det var en helt annen sykdom. Urett er vondt! De 25k mener jeg også jeg skal ha tilbake fra advokatene. Alle mener det same (leger, nav, andre advokater, osv,) saken er forelde og jeg tenker på om det kan være en vei å få opphevet foreldelsesfristen? Kom gjerne med innspill. Takk!
Har du egentlig så mange andre valg enn å ta kontakt med advokat som er villig til å kjempe din sak? Eventuelt snakk med media.