Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 26305
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vel, egentlig enig. Man kan snakke om mye Israel har gjort. Brutale enkelttilfeller slik som 300-bussen foreksempel. Men de blir bare det. Enkelttilfeller.
Vis hele sitatet...
Nix. Systematisk herping av stabilitet og. T.d. busettjingspolitikken, der dei konsekvent (i beste fall) ignorerer ulovlege busettjingar på palestinske område, eller aktivt støttar dei.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Sabra Shatila massakren er det mange som kritiserer Israel for. Og det er uten tvil til å spy av. Men la oss ikke rette baker for smed. Det var det Fallangistene som gjorde. Ikke Israel.
Vis hele sitatet...
Du ignorerer at Israel i stor grad snudde ryggen til - og ikkje gjorde noko for å hindre det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kahan_Commission
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Israels støtte av Hamas er en annen ting. Og, vel, når folk prøver å utslette deg og ta alt som er ditt da blir man vel desperat.
Vis hele sitatet...
Det går gjerne begge vegar i den konflikten?
Hvorfor har kommentaren min fra igår bltt slettet? Er ytringsfriheten begrenset her inne?

I tilfelle noen lurer på om jeg tullet/troller o.l. så er svaret nei, det gjør jeg ikke.

Jeg er mer og mer #AntiIsrael og sånn vil det alltid være.

Når det er sagt, så fordømmer jeg "ikke" alle jøder, og drar ikke alle unner en kam, men når det gjelder israel folk og spesielt Zionister, så ja: Der skulle hitler gjort en bedre jobb.

Og om noen mener jeg går over grensen, send meg gjerne en PM om hvorfor
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hvorfor har kommentaren min fra igår bltt slettet? Er ytringsfriheten begrenset her inne?

I tilfelle noen lurer på om jeg tullet/troller o.l. så er svaret nei, det gjør jeg ikke.

Jeg er mer og mer #AntiIsrael og sånn vil det alltid være.

Når det er sagt, så fordømmer jeg "ikke" alle jøder, og drar ikke alle unner en kam, men når det gjelder israel folk og spesielt Zionister, så ja: Der skulle hitler gjort en bedre jobb.

Og om noen mener jeg går over grensen, send meg gjerne en PM om hvorfor
Vis hele sitatet...
De fleste som har sagt noe til nå er kritiske til både Hamas og Israel.
I åpningsposten (som jeg skrev) skriver jeg at dagens konflikt må tilskrives begge parter.

I innlegget dit som ble slettet gikk du langt i å forsvare Hitlers forsøk på å utrydde jødene.
Skjønner du ikke at det blir for drøyt?
Jeg også er vanligvis kritisk fra begge sider, selv om det kanskje ikke kan se sånn ut i denne tråden. Men etter og ha sett diverse videoer som viser soldater kaste granat inne på moske, eller en jøde som går inn i hagen til en palestinsk familie og sier : "hvis ikke jeg stjeler dette huset, så kommer noen andre til å gjøre dette, så hva er poenget med å skrike og kjefte på meg? dette er ikke min feil". Og hvis du ikke tror meg så kan jeg godt finne linkene til disse videone, men jeg går utifra at du har sett de selv

ÆSJ, jeg blir så j*vla kvalm av disse folkene
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hvorfor har kommentaren min fra igår bltt slettet? Er ytringsfriheten begrenset her inne?
Vis hele sitatet...
Kommentaren din ble nok slettet fordi den var ufyselig og kvalm. Den vitnet også om manglende kunnskap når det kommer til historie. Tror du virkelig Hitler bare tok livet av jøder? Det går fint an å være anti-Israel uten å komme med hodeløse kommentarer. Det at du også sier at du fremdeles står inne for det sier jo sitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
I tilfelle noen lurer på om jeg tullet/troller o.l. så er svaret nei, det gjør jeg ikke.

Jeg er mer og mer #AntiIsrael og sånn vil det alltid være.
Vis hele sitatet...
Å kritisere Israel sine handlinger er legitimt. Problemet er at når du oppfører deg så fitte idiotisk som du gjer, så legitimerer du Israel sin favorittaktikk: avfei all sakleg kritikk som antisemmitisme.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Når det er sagt, så fordømmer jeg "ikke" alle jøder, og drar ikke alle unner en kam, men når det gjelder israel folk og spesielt Zionister, så ja: Der skulle hitler gjort en bedre jobb.
Vis hele sitatet...
Where to start...

For det første. Israel oppsto som ein reaksjon på folkemordet på jødar etter WWII. Ja, sionisme eksisterte før, men folkemordet gjorde staten realpolitisk mogeleg.

Viare. Folkemordet på jødane er avskyeleg. Punktum. Veldig stort punktum. Det finst ikkje grunnlag for det, og det var kriminell handling. At har hovudet stappa så satans langt opp i ræva at du ikkje ser det er forkasteleg. Når du i tillegg lurer på om åpenbart antisemmitiske konspirasjonsteorier som vart avkrefta lenge før WWII er reelle, så er konklusjonen min at det ikkje er truverdig når du hevder å ikkje fordømme alle jøder, eller dra alle under ein kam.

Viare presterer du altså for at Hitler burde fått fullføre folkemordet?

Eg har ein jævla ting å sei til deg: Brenn i helvete med meiningane dine.

Sitat av cplpro Vis innlegg
Og om noen mener jeg går over grensen, send meg gjerne en PM om hvorfor
Vis hele sitatet...
Du argumenterer for folkemord og innser ikkje at du går over grensa...? Har ikkje du fullført høgare utdanning? Er ikkje exphil del av det? Då bør du faen meg ha nok evner til å sjå sjølv at du ikkje tråkker over grensa - du valser ned grensa med stormartilleri.

Veit du kva eg blir kvalm av? Folk som agiterer for folkemord.
Sist endret av vidarlo; 13. mai 2021 kl. 23:06.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Eg har ein jævla ting å sei til deg: Brenn i helvete med meiningane dine.
Vis hele sitatet...
Enig.
Dette er både en saklig og proporsjonal respons. Derfor lar jeg det innlegget stå: Det er kjekt å unngå unødvendige personangrep. Det overstående er ikke unødvendig: Det er et riktig tilsvar på en motbydelig ytring. Det er totalt uaktuelt å la slike perfide meninger få stå uimotsagt, og motbøren de møter må gjenspeile alvoret.

Det som er nødvendig å si om den saken er imidlertid nå sagt. Derfor trenger ingen flere å følge opp i det sporet. Det er bare sunt å diskutere krigen i Gaza, men det er ikke ønskelig å starte en ny Gaza-krig her på forumet.

Kan vi nå alle sammen diskutere saklig og dannet fra nå av? Takk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Å kritisere Israel sine handlinger er legitimt. Problemet er at når du oppfører deg så fitte idiotisk som du gjer, så legitimerer du Israel sin favorittaktikk: avfei all sakleg kritikk som antisemmitisme.

Where to start...

For det første. Israel oppsto som ein reaksjon på folkemordet på jødar etter WWII. Ja, sionisme eksisterte før, men folkemordet gjorde staten realpolitisk mogeleg.

Viare. Folkemordet på jødane er avskyeleg. Punktum. Veldig stort punktum. Det finst ikkje grunnlag for det, og det var kriminell handling. At har hovudet stappa så satans langt opp i ræva at du ikkje ser det er forkasteleg. Når du i tillegg lurer på om åpenbart antisemmitiske konspirasjonsteorier som vart avkrefta lenge før WWII er reelle, så er konklusjonen min at det ikkje er truverdig når du hevder å ikkje fordømme alle jøder, eller dra alle under ein kam.

Viare presterer du altså for at Hitler burde fått fullføre folkemordet?

Eg har ein jævla ting å sei til deg: Brenn i helvete med meiningane dine.



Du argumenterer for folkemord og innser ikkje at du går over grensa...? Har ikkje du fullført høgare utdanning? Er ikkje exphil del av det? Då bør du faen meg ha nok evner til å sjå sjølv at du ikkje tråkker over grensa - du valser ned grensa med stormartilleri.

Veit du kva eg blir kvalm av? Folk som agiterer for folkemord.
Vis hele sitatet...
1. Det er ikke en dritt du kan si for å få meg til å endre mening.

2. Den tråden du tar opp hvor jeg enkelt og greit spør "stemmer det at jøder kontrollerer vestlige land"?, la meg si at når jeg hørte det av noen(ikke araberere), for første gang , så syns jeg det utsagnet hørtes idiotisk ut i første omgang, og trodde 0 prosent på den gang og fortsatt 0 prosent på det idag(hvem faen tror de at de er, bare fordi at de har USA som støtte at de kan reise verden rundt å kontrollere?, for en bullshitt teori). Men jeg stilte spørsmålet den gang fordi jeg var interessert i hva andre tenkte og fikk gode svar derfra(inkludert deg)

3. Du skal få lov til å ønske at jeg brenner i helvette med meningene mine, jeg håper du IKKE får den setningen sensurert. Alle skal få lov til å si sin mening

4. igjen: Jeg drar ikke alle jøder under en kam, samtidig som jeg ikke drar alle muslimer under en kam. Ja, noen er terrorister, andre er ikke. Jeg ser på Al-qaida og ISIS som terrorist grupper, mens på den andre siden ser jeg på hamar som IKKE terrorister. De er helter, og kriger for å beskjempe alle Israelerne og Zionistene. Jeg heier på dem hver eneste dag.
Håper de snart får støtte og vinner krigen.
Sist endret av cplpro; 13. mai 2021 kl. 23:42.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av cplpro Vis innlegg
Håper de snart får støtte og vinner krigen.
Vis hele sitatet...
Det er ingen vinnere her, og eneste måten det i så fall kan oppnås er
hvis de hadde klart å leve i fredelig sameksistens slik de for det meste gjorde før 1 verdenskrig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
1. Det er ikke en dritt du kan si for å få meg til å endre mening.
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje til hensikt å få deg til å endre meining; det er åpenbart ei tapt sak, men det er jo litt fagert at du innrømmer det for deg sjølv.
Sitat av cplpro Vis innlegg
2. Den tråden du tar opp hvor jeg enkelt og greit spør "stemmer det at jøder kontrollerer vestlige land"?, la meg si at når jeg hørte det av noen(ikke araberere), for første gang , så syns jeg det utsagnet hørtes idiotisk ut i første omgang, og trodde 0 prosent på den gang og fortsatt 0 prosent på det idag(hvem faen tror de at de er, bare fordi at de har USA som støtte at de kan reise verden rundt å kontrollere?, for en bullshitt teori). Men jeg stilte spørsmålet den gang fordi jeg var interessert i hva andre tenkte og fikk gode svar derfra(inkludert deg)
Vis hele sitatet...
At du stiller spørsmålet etter å ha lenka til ei wikipediaside som avviser det som eit historisk falsum, til dels brukt som grunnlag for folkemord, seier ein del om verdssynet ditt. Du har underbygd det i denne tråden.
Sitat av cplpro Vis innlegg
4. igjen: Jeg drar ikke alle jøder under en kam, samtidig som jeg ikke drar alle muslimer under en kam.
Vis hele sitatet...
Skal eg sitere deg?

Når det er sagt, så fordømmer jeg "ikke" alle jøder, og drar ikke alle unner en kam, men når det gjelder israel folk og spesielt Zionister, så ja: Der skulle hitler gjort en bedre jobb.
Vis hele sitatet...
Det skreiv du. Med all mogeleg velvilje i verda er det ikkje råd å lese det på annan måte enn at du meiner at Hitler burde fullført folkemordet. På kva måte er det ikkje å skjære alle jøder over samme kam?

Om du ikkje ser det mangler du heilt ærleg gangsyn.
Sitat av cplpro Vis innlegg
De er helter, og kriger for å beskjempe alle Israelerne og Zionistene. Jeg heier på dem hver eneste dag.
Håper de snart får støtte og vinner krigen.
Vis hele sitatet...
Dei er terrorister som held befolkinga i Gaza som gisler. Eg har forståelse for at mange palestinarar til dels sympatiserer med Hamas, på grunn av den kompomisslause linja dei står for, men samtidig er det åpenbart at det dei held på med ikkje tenar det palestinske folket si sak, eller har håp om å nå gjennom.
Sist endret av vidarlo; 13. mai 2021 kl. 23:54.
Sitat av cplpro Vis innlegg
1. Det er ikke en dritt du kan si for å få meg til å endre mening.
Vis hele sitatet...
...og akkurat det er vel egentlig alt vi trenger å vite for å konkludere med at du er en fundamentalt uinteressant motdebattant.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg hadde syntes det var fint om man klarte å finne en mer interessant og pragmatisk diskusjon i dette enn hvilket nivå temperaturen forskjellige brukere skulle starte opp inn i evigheten med.

For øvrig var den berømte kommentaren som ble slettet så langt vekk fra det som er det forumet står for og hva som er publiseringsvennlig at det blir for oss oppfattet som trolling. Slike kommentarer hører hjemme på helt andre fora enn freak. Er det ikke trolling, hører heller ikke brukeren hjemme her, i min mening.
Sist endret av m0b; 14. mai 2021 kl. 01:28.
Det blir interessant å følge utviklingen fremover. Hamas sier de har raketter so når 250 km (dvs over hele israel)

Kanskje blir det en situasjon der israel må forsvare seg på de andre frontene mot ande grupperinger også. Kanskje iran gjør noe på sin kant.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av cplpro Vis innlegg
Og på den andre siden så kommer du og sier at Hamas holder folket som gisler? Det er dessverre feil. Folk derfra kan om de har lyst, rømme til andre land som mer enn gjerne tar de imot..
Vis hele sitatet...
Hvis Hamas gjennom sine handlinger er med på å skape en situasjon som er fullstendig fastlåst
så kan man bruke begrepet "holdt som gisler" om resten av befolkningen.
De fleste av dem har aldri opplevd annet enn krig og Hamas kamp.

4,7 millioner kan ikke bare finne seg ett nytt sted å bo. De har ikke lyst til å forlate hjemmene sine heller.
Selv om Israel tar mer å mer av det lille de har igjen.
Sist endret av vindaloo; 14. mai 2021 kl. 11:05.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg ser på Al-qaida og ISIS som terrorist grupper, mens på den andre siden ser jeg på hamar som IKKE terrorister. De er helter, og kriger for å beskjempe alle Israelerne og Zionistene. Jeg heier på dem hver eneste dag
Vis hele sitatet...
Bare det at du likestiller Israelere og Zionister sier jo ganske mye om kunnskapsnivået ditt i denne konflikten. Du er klar over at det er mange jøder i Israel som protesterer mot det som skjer nå og er villig til å komme til andre løsninger enn det vi ser nå?

Det at du lovpriser Hamas på måten du gjør er også urovekkende. Vet du egentlig hva Hamas er? Jeg får et inntrykk av at du fremstiller dem som en gruppe rebeller som kun bekjemper urett - noe som er feil.

Det er ganske forståelig at et politisk parti som Hamas ble etablert. Når en befolkning opplever en ekstrem urett som Palestinerne har gjort, så er det veldig lett å stemme på et parti som har som hovedmål å få slutt på denne uretten, koste hva det vil koste. Det er jo dette som er den enkle definisjonen på Hamas - et politisk parti som har som hovedmål å få et fritt Palestina, koste hva det vil koste. Er det forståelig at et sånt parti kommer til makten etter så mye urett og elendighet? Ja. Forsvarer det alt Hamas gjør og har gjort? Nei.

Det er fullt mulig å være for et fritt Palestina, uten å støtte ekstreme politiske grupper som Hamas. Det at du også nekter for at Hamas bruker sivile som skjold sier jo også litt om dine kunnskaper. Det er jo nettopp derfor at skoler og andre institusjoner har blitt bombet av Israelerne, nettopp fordi Hamas gjemmer seg der. Merk at jeg overhodet IKKE forsvarer Israelernes bombing uansett. Jeg er også for et fritt Palestina og synes det Israel viser i denne konflikten er forkastelig og ekstremt. Jeg synes også at Israelerne er den parten som gang på gang får for langt. Betyr det at Hamas er uskyldige? Absolutt ikke.

Les deg opp om konflikten og bruk nøytrale kilder. Du fremstår ikke annerledes fra en person som leser på Resett og henter kunnskap derfra, bare at du står på motsatt side. Utsagnene dine om Hitler og jøder bekrefter jo bare det.
Ref. Wikipedia: «Hamas mener at hele Israel er bygget på Palestinsk land. De vil ta tilbake alt det som de anser som deres historiske hjemland på sikt».

Med tanke på Israels enorme militærmakt og støtte i verden, undrer jeg meg på hvordan fremtiden skal bli i Midtøsten og ringvirkningene utover i verden med slike programfestede holdninger Hamas opererer med. De er jo bare en «mygg» militært sett, men formidabel med tanke på at Iran støtter dem. I følge www.globalfirepower.com er Iran verdens 14 mektigste militærmakt.

Min oppskrift på fred, ikke bare i Midtøsten, men globalt er som følge: Alle må få som fag fra første skoletrinn (og hjemme også) og lære seg «Respekt» ovenfor hverandre enten man er jøde, muslim, sort eller hvit osv.. Jeg har vært i mange land (jobb) i Midtøsten, blant annet i Iran. Jeg treffer kjekke mennesker over alt og til syvende og sist er det måten du tilnærmer deg et menneske på som avgjør venn eller fiende. Når man blir innprentet fra fødselen av at naboen er en drittsekk, ja de blir det en dritsekk. Jeg er nok innforstått med at dette er en ønskedrøm, i alle fall ii det korte bildet. I Colombia klarte de å bygge en respekt med Norsk hjelp slik at det ble fred, selv om den er skjør. Det viser bare at det går an.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er ingen vinnere her, og eneste måten det i så fall kan oppnås er
hvis de hadde klart å leve i fredelig sameksistens slik de for det meste gjorde før 1 verdenskrig.
Vis hele sitatet...
Hvis man ønsker fredelig sameksistens, så er både Hamas og Likud utelukket. Det handler ikke bare om hvorvidt man støtter strategiene og metodene deres, det er ingen av dem som ønsker en fredelig tostatsløsning.

Det er deprimerende hvor mange som bare vil ha fred, og så tar parti med en av sidene som om det var en fotballkamp.
Sitat av cplpro Vis innlegg
men når det gjelder israel folk og spesielt Zionister, så ja: Der skulle hitler gjort en bedre jobb.

Og om noen mener jeg går over grensen, send meg gjerne en PM om hvorfor
Vis hele sitatet...
Wooow... Her har vi en med full kontroll over hvem som fortjener å leve og dø ja... Siden dette får bli stående lurer jeg på hva som stod i de postene som faktisk blei sletta...

PM fra meg uteblir nok. Hvis du må ha noen til å forklare deg hvorfor folkemord er feil, så kan ikke jeg hjelpe deg uansett.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis man ønsker fredelig sameksistens, så er både Hamas og Likud utelukket. Det handler ikke bare om hvorvidt man støtter strategiene og metodene deres, det er ingen av dem som ønsker en fredelig tostatsløsning.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det.
Jeg har ingen illusjon om at det skal bli fred der heller.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er deprimerende hvor mange som bare vil ha fred, og så tar parti med en av sidene som om det var en fotballkamp.
Vis hele sitatet...
Siden du siterer meg å så skriver dette så virker det som om du mener at jeg har tat noe parti her.
Jeg har flere ganger gjort det motsatte.
Jeg vet at det er en ønsketenkning, men for å løse denne type konflikter så må de gamle syndene tilgis og de må starte fra scratch.
Også må en institusjon som feks FN avgjøre stridsspørsmål (som hvem som har rettigheter på en spesifikk by).

Disse avgjørelsene må deretter forsvares og håndheves av en FN styrke som vi ser på feks Kypros.

Det såpass mye (ofte berettiget) hat fra begge sider at det vil være konflikter i mange tiår til hvis ingen voksne kommer inn å setter ned foten.

Hamas tråkker over grensen gang på gang med rakettangrep som rammer sivile, samtidig som Israel selv har skapt denne situasjonen ved å både okkupere land og isolere hele gazastripen. Hamas og palestinerne har egentlig ikke andre valg enn å sende raketter siden dialog heller ikke fungerer.

Jeg tror dette er en ønsket situasjon fra Israels side. Det er litt som bøllene på skolen som terger stakkaren med ADHD fordi de vet at det kommer en reaksjon som legitimerer ett forsvar.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Siden du siterer meg å så skriver dette så virker det som om du mener at jeg har tat noe parti her.
Jeg har flere ganger gjort det motsatte.
Vis hele sitatet...
Det var ikke et motargument, mer en fortsettelse.
Vidarlo, (eller hvem som føler for å svare egentlig) Et hypotetisk spørsmål. Hvis jeg stjeler noe særdeles vedifullt fra deg, hvor lang tid må det gå før jeg er den juridisk rettmessige eier av det jeg stjal fra deg?
Hvis noen stjeler et land, okkuperer et land , hvor lang tid må det gå før erobrerene er de rettmessige beboerene i landet? Jeg vil si det kommer an på. (Litt mer om dette litt senere.)
Vi tok Norge tilbake fra nazistene etter 5 år. Med mye hjelp fra våre allierte. Men sett at vi ikke klarte å kaste nazistene ut før den generasjonen som dro døde. Men barna deres beholdt sin Norske identitet, og barna vokste opp i eksil og tok Norge tilbake la oss si 40 år etter. Ville det være galt?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo, (eller hvem som føler for å svare egentlig) Et hypotetisk spørsmål. Hvis jeg stjeler noe særdeles vedifullt fra deg, hvor lang tid må det gå før jeg er den juridisk rettmessige eier av det jeg stjal fra deg?
Hvis noen stjeler et land, okkuperer et land , hvor lang tid må det gå før erobrerene er de rettmessige beboerene i landet? Jeg vil si det kommer an på. (Litt mer om dette litt senere.)
Vi tok Norge tilbake fra nazistene etter 5 år. Med mye hjelp fra våre allierte. Men sett at vi ikke klarte å kaste nazistene ut før den generasjonen som dro døde. Men barna deres beholdt sin Norske identitet, og barna vokste opp i eksil og tok Norge tilbake la oss si 40 år etter. Ville det være galt?
Vis hele sitatet...
De Europeiske jødene som etablerte seg i Israel hadde ikke noe eierskap til dette landet
annet en i en Bibelsk forstand.
Da er det ikke snakk om 40 år, det er over ett millennium.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Hamas og palestinerne har egentlig ikke andre valg enn å sende raketter siden dialog heller ikke fungerer.
Vis hele sitatet...
Hamas ønsker heller ikke dialog. Det er ikke min påstand, det er direkte uttalt i charteret deres at de avviser alle løsninger som innebærer en Israelsk stat, og slår fast at væpnet jihad er en rett og en plikt, og den valgte strategien for å oppnå målet sitt.

Jeg tror dette er en ønsket situasjon fra Israels side.
Vis hele sitatet...
Det er en ønsket situasjon fra Likud sin side, som for sin del utelukker alle løsninger som innebærer en palestinsk stat.

Både Hamas og Likud er altså skjønt enige om at væpnet konflikt er veien å gå, til den ene har utslettet staten til den andre. Dette er ikke reelle forhandlingsparter, det er ekstremister. Forskjellen ligger i hvilke ressurser og allierte de har, ergo er det sivile palestinere som tar det meste av støyten.
Sist endret av *pi; 14. mai 2021 kl. 14:57.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo, (eller hvem som føler for å svare egentlig) Et hypotetisk spørsmål. Hvis jeg stjeler noe særdeles vedifullt fra deg, hvor lang tid må det gå før jeg er den juridisk rettmessige eier av det jeg stjal fra deg?
Vis hele sitatet...
Siden du vet at du har tatt den er svaret aldri.
Det blir åpenbart helt fjernt å trekke norsk privatrett inn i det, men for å svare på sammenligna di: Dersom du har tingen "som din egen", så er den din etter enten 10 eller 20 år, litt beroende på hva det er snakk om. Dersom du vet at du har stjålet den blir den imidlertid aldri din.

Hvis vi skal trekke denne parallellen videre, så stjal bestefaren din noe fra bestefaren min og skjøt ham med hagle da han protesterte. Siden den tid har klanen min brukt all vår tid på å fånyttes be politiet om å tilbakeføre gjenstanden og vekselsvis kaste stein på huset familien din bor i i protest. De få gangene vi klarer å knuse ei rute skyter dere noen i slekta vår og brenner ned huset vårt. I tillegg har dere blokkert veien slik at vi ikke får tak i planker til å bygge nytt. Alle de øvrige naboene dine hater deg og hadde drept deg på flekken hvis de kunne, men du skyter på de også hvis de lager for mye leven.

Som sagt, det blir en helt meningsløs analogi, men hvis det skal oversettes til noe enkelt og lettfattelig må det bli "might makes right".
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Vidarlo, (eller hvem som føler for å svare egentlig) Et hypotetisk spørsmål. Hvis jeg stjeler noe særdeles vedifullt fra deg, hvor lang tid må det gå før jeg er den juridisk rettmessige eier av det jeg stjal fra deg?
Hvis noen stjeler et land, okkuperer et land , hvor lang tid må det gå før erobrerene er de rettmessige beboerene i landet? Jeg vil si det kommer an på.
Vis hele sitatet...
Hvis vi skal gå bakover og definere hvem som egentlig burde eie et landområde, så er det flere enn Israel/Palestina som ville hatt et problem. Når det Osmanske riket falt, hvor naturlig var egentlig oppdelingen av områdene mellom de allierte? Hvor rettferdig var avgjørelsen om hvilken klan som skulle styre hvilken stat?

Det eneste som gir mening er å ta utgangspunkt i fakta på bakken: Både israelere og palestinere er distinkte nasjoner med sin egen identitet og kultur, som i praksis ikke hører hjemme noe annet sted. De trenger et land der de er rettmessige borgere, og må anerkjenne hverandres behov for det samme.
Sidespørsmål til diskusjonen. Har man "lov" til å erobre land hvis man forsvarer seg og vinner? Da tenker jeg feks på 6 dagers- krigen.
Ref. Wikipedia. Folkeretten: Beleiring er i utgangspunktet en tillatt krigføringsmetode, men flere forholdsregler må ivaretas under selve beleiringen og ved eventuelle angrep mot det beleirede området. Praktisk mulige tiltak skal iverksettes for å unngå skade på de objekter som ikke utgjør lovlige mål, slik som sykehus, kulturminner, religiøse steder og skoler, så lenge disse ikke er tatt i bruk på en måte som gjør dem til lovlige mål.

Det er forbudt å gjennomføre beleiring dersom hensikten er utsulting av sivilbefolkningen. Det er også forbudt å angripe, ødelegge, fjerne eller gjøre ubrukelig objekter som er uunnværlige for at sivilbefolkningen kan overleve. Forbudet gjelder ikke for objekter til bruk for motpartens militære styrker.

Dette er beskrevet i Genèvekonvensjonene.

En beleiring er en militær aksjon som avskjærer en by, en befestning eller et landområde fra omverdenen. Hensikten er å erobre området, enten gjennom angrep eller utmattelse for eksempel som følge av mangel på vann, mat, medisiner eller ammunisjon.
Sist endret av oggen; 14. mai 2021 kl. 16:29. Grunn: Stavefeil
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Sidespørsmål til diskusjonen. Har man "lov" til å erobre land hvis man forsvarer seg og vinner? Da tenker jeg feks på 6 dagers- krigen.
Vis hele sitatet...
Annekteringen av områdene etter 1967 er folkerettsstridige. FN har vedtatt en hel haug med resolusjoner mot Israel som de systematisk driter i, de har faktisk verdensrekord i å drite i FN-resolusjoner. I Sikkerhetsrådet er det vanskelig å få vedtatt noe imot Israel, da USA har veto.
Sitat av *pi Vis innlegg
Annekteringen av områdene etter 1967 er folkerettsstridige. FN har vedtatt en hel haug med resolusjoner mot Israel som de systematisk driter i, de har faktisk verdensrekord i å drite i FN-resolusjoner. I Sikkerhetsrådet er det vanskelig å få vedtatt noe imot Israel, da USA har veto.
Vis hele sitatet...
Nei. Det er feil. Det er de palestinske myndighetene som har vært impedansen i fredsprosessene. Israel har ... jeg tror i alle fall en gang, lanskje to ganger gitt tilbud om , jeg tror det var 97 prosent av de palestinske landområdene tilbake. I et forsøk på å faktisk oppnå varig fred. Og palestinske myndigheter sa nei. De vil ha det hele.
Israel ønsker fred. Og palestinske myndigheter ønsker å drepe Israelske sivile.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Nei. Det er feil. Det er de palestinske myndighetene som har vært impedansen i fredsprosessene. Israel har ... jeg tror i alle fall en gang, lanskje to ganger gitt tilbud om , jeg tror det var 97 prosent av de palestinske landområdene tilbake. I et forsøk på å faktisk oppnå varig fred. Og palestinske myndigheter sa nei. De vil ha det hele.
Israel ønsker fred. Og palestinske myndigheter ønsker å drepe Israelske sivile.
Vis hele sitatet...
Hvem i Israel ønsker fred? Jeg er helt klar over at Israel har politikere og deler av befolkning som ønsker en fredelig tostatsløsning, men de styres i dag av et ytterliggående høyre som ikke ønsker det. Det var Ehud Barak som tilbød 97% av landet tilbakeført, om hukommelsen min ikke er helt på jordet, og han representerte Arbeiderpartiet. Det er riktig at Arafat/PLO avslo.

Hva i sitatet mitt var det du mente var feil?
Sist endret av *pi; 14. mai 2021 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vanskelig å unngå når alt i det daglige gjennomsyres av religion være seg jøder, kristne eller muslimer.
Uten reformasjonen og katolisismens "jerngrep" i Europa , tviler jeg på att vi hadde hatt denne diskusjonen på freak.
Ville isåfall vært med brev og budbringer.

Til alle dere religiøse der ute, kristne, jøder muslimer etc.
Ihvertfall de som bruker religion til å rettferdiggjør vold, undertrykkelse og overgrep.
Pust inn, smak på dritten (reflekter over idiotskapen) og trekk hode langsomt ut av ræva!
Enlighten yourself!
Religion har utspilt sin rolle i det moderne samfunn!
Sitat fra VG søndags natt: – Sionist-fienden angrep Gaza, ødela høyhus og utførte massakre i den tro at dette ville få militante grupper til å trekke seg tilbake. Men ettersom de israelske angrepene eskalerer, kommer motstanden til å øke sin styrke til et høyere nivå, sa Haniyeh i en tale foran noen hundre frammøtte i Qatar. – Motstand er den korteste veien til Jerusalem, sa Haniyeh.

Han la til at palestinerne ikke kommer til å godta noe annet enn en palestinsk stat der Jerusalem er hovedstaden.

Hamas er listeført som terrororganisasjon av blant annet EU.

Meg: Dette ser jo ikke akurat lyst ut til forhandlinger. Hamas har forhandlet ferdig! De forstår ikke at de utrydder seg selv og uungåelige noen sivile.
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Alt dette er vanskelig.

FNs generalsekretær António Guterres sier via sin talsperson at han er dypt rystet over det
israelske angrepet mot en bygning der blant annet AP og Al Jazeera hadde kontorer.
Angrepet skjedde lørdag.

De som lider mest er uten tvil sivile Palestinere.

I 2017 sa Trump at:
– Jeg anerkjenner Jerusalem som Israels hovedstad.
I følge IDF ble dette bygget brukt av terroristorganisasjonen hamas til militære formål, så slik går det når de skjuler seg bak og bruker sivile medier og mennesker som skjold. Eieren av bygget bekreftet at det israelske forsvaret ga ham en time på å evakuere bygget før de jevnet det med jorden.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvem i Israel ønsker fred? Jeg er helt klar over at Israel har politikere og deler av befolkning som ønsker en fredelig tostatsløsning, men de styres i dag av et ytterliggående høyre som ikke ønsker det. Det var Ehud Barak som tilbød 97% av landet tilbakeført, om hukommelsen min ikke er helt på jordet, og han representerte Arbeiderpartiet. Det er riktig at Arafat/PLO avslo.

Hva i sitatet mitt var det du mente var feil?
Vis hele sitatet...
Okei. Jo, det jeg mente var at når du sier det henger på Israel, at Israelske politikere vil ha krig. Eller de er ansvarlig for at det er krig. Jeg ser bare ikke at det stemmer. Jeg ser at det Israelske millitære går langt for å unngå å skade sivile. At Israelske politikere vil ha fred. Israel angriper ikke hvis de ikke blir angrepet først. Eller ... er du i tvil om dette?
Mens palestinske millitære søker å ramme så mange sivile som mulig. Palestinske politikere forbanner israel og er ekte jødehatere. De står på et podium og forbanner Israel og jøder. Man må ikke lese mellom linjene. Dette er noe de sier rett ut.
Du må strekke det langt og gå til omtrent konspirasjonsteori nivå for å svartmale Israel.
Jeg synes ikke det alltid har mye for seg å drive å poste linker hele tiden. Det samme med å drive å spørre om bevis hele tiden. Men hvis du vil overbevise meg om at Israelske politikere VIL ha krig må du vise meg det.
Sist endret av Arex_x; 16. mai 2021 kl. 15:34.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Okei. Jo, det jeg mente var at når du sier det henger på Israel, at Israelske politikere vil ha krig. Eller de er ansvarlig for at det er krig. Jeg ser bare ikke at det stemmer. Jeg ser at det Israelske millitære går langt for å unngå å skade sivile. At Israelske politikere vil ha fred. Israel angriper ikke hvis de ikke blir angrepet først. Eller ... er du i tvil om dette?
Mens palestinske millitære søker å ramme så mange sivile som mulig. Palestinske politikere forbanner israel og er ekte jødehatere. De står på et podium og forbanner Israel og jøder. Man må ikke lese mellom linjene. Dette er noe de sier rett ut.
Du må strekke det langt og gå til omtrent konspirasjonsteori nivå for å svartmale Israel.
Jeg synes ikke det alltid har mye for seg å drive å poste linker hele tiden. Det samme med å drive å spørre om bevis hele tiden. Men hvis du vil overbevise meg om at Israelske politikere VIL ha krig må du vise meg det.
Vis hele sitatet...
Og hvis du skal overbevise meg om at palestinske politikere VIL ha krig må du vise meg det. Men du er jo ikke så glad i å spørre om bevis eller komme med kilder.

Så da kan vi sitter her da, med hver vår mening og hvert vårt hylekor mens vi holder oss for gode for bruk av kilder, for det syntes vi ikke har noe for seg. Hva er egentlig poenget da!?

For eksempel skulle jeg gjerne likt å se deg underbygge påstanden om at

Sitat av Arex_x
Palestinske politikere forbanner israel og er ekte jødehatere. De står på et podium og forbanner Israel og jøder.
Vis hele sitatet...
Sitat av knert1 Vis innlegg
Og hvis du skal overbevise meg om at palestinske politikere VIL ha krig må du vise meg det. Men du er jo ikke så glad i å spørre om bevis eller komme med kilder.

Så da kan vi sitter her da, med hver vår mening og hvert vårt hylekor mens vi holder oss for gode for bruk av kilder, for det syntes vi ikke har noe for seg. Hva er egentlig poenget da!?

For eksempel skulle jeg gjerne likt å se deg underbygge påstanden om at
Vis hele sitatet...
At palestinske ledere oppfordrer til krig mot og slakting av jøder er ikke noe nytt, dette har de da aldri lagt skjul på.

hamas official tells people to cut off the heads of Jews
Vi har en Palestinsk terorist boende i Norge. Bor/bodde på Grefsen i Oslo (link under).

Jeg husker dramet fra 1977 som om det var i dag. Dramaet er filmatisert i 2007.
https://no.wikipedia.org/wiki/Souhaila_Andrawes
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Okei. Jo, det jeg mente var at når du sier det henger på Israel
Vis hele sitatet...
Jeg sier at det henger på begge parter, dvs Likud og Hamas.

Jeg ser at det Israelske millitære går langt for å unngå å skade sivile. At Israelske politikere vil ha fred. Israel angriper ikke hvis de ikke blir angrepet først. Eller ... er du i tvil om dette?
Mens palestinske millitære søker å ramme så mange sivile som mulig.
Vis hele sitatet...
Vi kan helt sikkert diskutere hvem som har skitnest strategi eller mest rasistisk tankegods bak den, og så er det også et spørsmål om hvem som har ressursene til å drive hvilken type krigføring. Men uansett er det sånn at Israel, dvs de som styrer Israel pr nå, ønsker ikke fred med Palestina. De ønsker at det ikke finnes noe Palestina, og det trenger ikke jeg å argumentere for, for det er de helt åpne om selv.

Jeg synes ikke det alltid har mye for seg å drive å poste linker hele tiden. Det samme med å drive å spørre om bevis hele tiden. Men hvis du vil overbevise meg om at Israelske politikere VIL ha krig må du vise meg det.
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg jo. Så kan du vise til noe som tyder på at Israels nåværende regjering ønsker en fredelig tostatsløsning. Selvsagt ønsker de fred, men ved å utslette den andre parten. Akkurat som Hamas.

Sitat av knert1 Vis innlegg
Og hvis du skal overbevise meg om at palestinske politikere VIL ha krig må du vise meg det. Men du er jo ikke så glad i å spørre om bevis eller komme med kilder.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg postet jo faktisk en kilde på det, det er til og med deres eget program. Hamas vil fjerne Israel, og presiserer at væpnet jihad er strategien for å oppnå det.
Sist endret av *pi; 16. mai 2021 kl. 17:26.
Ref. www.fn.no: Kanskje dette kan forklare noe, på en komplisert konflikt.

Folkeretten gir palestinerne rett til væpnet motstand mot israelsk kolonialisme, undertrykkelse og okkupasjon. Samtidig legger folkeretten visse begrensninger på hva som anses som lovlig væpnet motstand. Man har for eksempel ikke lov til å angripe sivile. Palestinske organisasjoner, som PLO og Hamas, har tidligere brukt terror bevisst som metode i kampen mot Israel.

Den palestinske motstandskampen utføres i dag hovedsakelig med ikkevoldelige midler. Israelerne på sin side har en opplevelse av at palestinsk vold motiveres først og fremst av et hat mot jøder. Dette bidrar til at Israel opprettholder okkupasjonspolitikken, som ses på som en nødvendighet for å bevare sikkerheten til den israelske befolkningen.
Sitat av oggen Vis innlegg
Samtidig legger folkeretten visse begrensninger på hva som anses som lovlig væpnet motstand. Man har for eksempel ikke lov til å angripe sivile.
Vis hele sitatet...
Så kan man saktens diskutere hvor sivil man egentlig er når man bosetter seg på noen andres land som okkupasjonsstrategi. Begge parter i denne konflikten benytter sivile, inkludert barn, som middel i konflikten.
Sitat av *pi Vis innlegg
Så kan man saktens diskutere hvor sivil man egentlig er når man bosetter seg på noen andres land som okkupasjonsstrategi.
Vis hele sitatet...
Det er jødisk land. Slik som Norge er Norskt. Det var jødisk land da det ble okkupert for lenge siden og det er det i dag. Aldri har det eksistert et land der som heter Palestina før i 1948.
Israel er villig til å jobbe med Palestina. Hamas vil ha Israel bort.
Muslimer i det området undertrykte jødene da det Osmanske riket hadde makten der nede også når Britene hadde makten. Muslimske lederene fikk stallsjokk da de innså at jødene hadde fått sitt eget land, og ennå er den mange av dem som ikke tolerert dette.
Israel vil ha fredelig sameksistens. Aldri er det Israel som angriper. De bare forsvarer og uskadeliggjør.

Congratubrilliance, forresten, til Myoxo og et par andre som i alle fall prøvde å svare på søprsmålet mitt om hva om vi ikke klarte å kaste nazistene ut i 1945.
Det er ikke lett.
I alle fall. Et land er noe annet en det meste annet man kan stjele. Å ta et land er mange mange ganger en større sak enn et liv.
Så godt som uerstattelig.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det er jødisk land. Slik som Norge er Norskt. Det var jødisk land da det ble okkupert for lenge siden og det er det i dag. Aldri har det eksistert et land der som heter Palestina før i 1948.
Vis hele sitatet...
Dette er historielaust og einsidig.

For det første er nasjonalstaten eit relativt nytt påfunn, som ikkje har eksistert spesielt lenge. Det bibelske Israel var ikkje nasjonalstat.

Viare så har Palestina, som område, eksistert lenge - med ei palestinsk befolking. I 1920-1948 var området britisk protektorat. Før det var det del av det Ottomanske riket - også viare.

Israel vart oppretta som nasjonalstat i 1948, sjølv om ein del arbeidde med det i tida før WWII og. Men jødisk land? Som jødisk kontrollert? Ikkje på eit par tusen år. Bibelens Israel veksla mellom ulike rike.

Kort sagt er oppsummeringane dine så einsidige at dei fortsatt er totalt meiningslause for å forstå konflikten. Det er fullstendig åpenbart at du ser på Israel som Lyset, og ikkje er villig til å kritisk gå inn i deira handlemåte. Det står du sjølsagt fritt til å meine, men det er ikkje spesielt interessant utgangspunkt for diskusjon.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Israel vil ha fredelig sameksistens. Aldri er det Israel som angriper. De bare forsvarer og uskadeliggjør.
Vis hele sitatet...
Senest i går: "Israel hevder å ha angrepet Hamas-leders bolig"

Kan du for en gangs skyld underbygge noe? Jeg er så lei av at du bare synser og dikter om alt mulig, men skriver det som om det var fakta. Hva er greia med at du ikke liker å bruke kilder? Det blir jo bare flere sider med motsigelser i det uendelige. Som vidarlo sier er du åpenbart partisk og alt du sier er totalt uinteressant også topper du det med å skriver ting som

Jeg synes ikke det alltid har mye for seg å drive å poste linker hele tiden. Det samme med å drive å spørre om bevis hele tiden. Men hvis du vil overbevise meg om at Israelske politikere VIL ha krig må du vise meg det.
Vis hele sitatet...
Hva er det DU syntes har noe for seg da? Du sier selv at du må overbevises om noe, men gjør ingen ting selv for å overbevise andre? Har du noen som helst form for tyngde eller tittel som gjør at du forventer at vi bare setter oss ned, lytter og stoler blindt på alt du skriver?
Sist endret av knert1; 17. mai 2021 kl. 14:47.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det er jødisk land. Slik som Norge er Norskt.
Vis hele sitatet...
Slik som for eksempel Finnmark er norsk da, eller? Hvordan tror du stater blir til, tror du det er naturlig? Eller innsatt av Gud, slik jødene tror?


Det var jødisk land da det ble okkupert for lenge siden og det er det i dag. Aldri har det eksistert et land der som heter Palestina før i 1948.
Vis hele sitatet...
Hva da, før romerne okkuperte det liksom? Er det den linja vi skal legge oss på for alle nasjonalstater, tenker du?

Samma faen hva man har kalt staten, så bor det et folk der som heter palestinere, de har en identitet og en kultur, de har bodd der sammenhengende og de hører ikke til noe annet sted. Bittelitt pragmatisme må man kunne anvende.

Israel er villig til å jobbe med Palestina
Vis hele sitatet...
. Israel har vært villig til å jobbe med Palestina. Hadde vi hatt denne diskusjonen for tjue år siden, så hadde jeg gitt deg KP og vært enig. De som styrer der nede nå? Nope. Jeg har underbygd min påstand her, kan du underbygge din? Tar du overhodet inn svarene du får?
Sist endret av *pi; 17. mai 2021 kl. 17:24.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Congratubrilliance, forresten, til Myoxo og et par andre som i alle fall prøvde å svare på søprsmålet mitt om hva om vi ikke klarte å kaste nazistene ut i 1945.
Det er ikke lett.
I alle fall. Et land er noe annet en det meste annet man kan stjele. Å ta et land er mange mange ganger en større sak enn et liv.
Så godt som uerstattelig.
Vis hele sitatet...
Spørsmål til deg, arex: Hvorfor kan fargeløse grønne idéer sove rasende?
Er det lett å besvare spørsmålet? Og hvis svaret er nei - er det fordi dette skarpsindige retoriske virkemiddelet tvinger deg til å innrømme at du har tatt feil om Israel og Palestina? Eller er det vanskelig å besvare spørsmålet fordi det er komplett faens meningsløst?

Jeg la godvilje til og prøvde å være diplomatisk og pedagogisk, og jeg forsøkte virkelig å forklare hvorfor problemstillingen er absurd og likevel trekke en linje til et tankesett du tydeligvis er mer komfortabel med enn internasjonal rett. Da fremstår du ganske uspiselig når du forsøker å vinkle det svaret du får, med de eksplisitt oppgitte rammer og begrensninger, som en slags innrømmelse fra min side om at du har rett. Helt ærlig hadde jeg forventet at du for lengst hadde innsett at slike retoriske knep ikke biter på meg.

Entropi: Jeg synes det er litt kinkig å få helt taket på hva Likud sin offisielle linje egentlig er i disse dager. I den originale deklarasjonen fra 1977 er første setningen
a. The right of the Jewish people to the land of Israel is eternal and indisputable and is linked with the right to security and peace; therefore, Judea and Samaria will not be handed to any foreign administration; between the Sea and the Jordan there will only be Israeli sovereignty.
Vis hele sitatet...
... og det er jo ganske klar tale! På den annen side har Likud tydeligvis ikke utgitt noe offisielt partiprogram siden 2009. De ser ut til å heller kokettere med henvisninger til tidligere meritter. Netanyahu har høstet krass kritikk fra de mer ytterliggående elementene i partiet for å ikke være kompromissløs nok, hvilket er smått absurd - men sant.

For meg virker det som om Likud i dag ikke offisielt tar konkret stilling til spørsmålet; de vil hverken bekrefte at de vil utslette Palestina eller anerkjenne en tostatsløsning, og det fremstår som en ganske bevisst mediestrategi. Skal vi vurdere Likud på bakgrunn av merittlista deres er det selvsagt fullstendig åpenbart at noen tostatsløsning ikke ligger på bordet, men nå slipper de å binde seg til ei linje hvor de ikke kan forhandle hvis de skulle få lyst.

Disse to valgoppsummeringene fra 2013 og 2019 var interessante. Der Likud muligens kan hevdes å ha et snev av ambivalens, så skorter det ikke på utfordrere som er enda mer ekstreme. Det er sjeldent et godt utgangspunkt.

For meg virker det som om de ledende ideologer i Israel prøver å utslette Palestina med "death by a thousand cuts" - og det funker! Ettersom en minoritet blir mindre og mindre, mer desillusjonert, mer marginalisert, mer uviktig, så blir det stadig lettere å få gjennomslag for nye tiltak som reduserer de ytterligere - og det er samstundes færre stemmer igjen til å protestere, og de som gjør det snakker lavere. Dermed går det fortere og fortere. Dette er et mønster vi har sett mange ganger før. Det er i grunn standardoppskrifta på utslette urfolk: Det er enklere å skrive historien når de tapende stemmene er borte.

Jeg tipper de drar den langt nok til at et folkemord blir lite nok i omfang og raskt nok i utførelsen til at moderate krefter i Israel og resten av verden ikke helt rekker å få med seg at det skjer før det er over. Det ville således ikke forundre meg veldig om Palestina forsvinner fullstendig innen vår levetid.
Sist endret av Myoxocephalus; 18. mai 2021 kl. 06:33.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Det er jødisk land. Slik som Norge er Norskt.
Vis hele sitatet...
Og USA er...

Israel er styrt av høyreekstremister som kun beholder makten ved å drive xenofobisk skremselspropaganda (historieløst, i know, men hva kan man gjøre). Det som er vittig og trist er at det er mer støtte å finne hos ekstremister utenfor Israel (les: religiøse ekstremister) for deres internpolitikk enn det er å finne i Israel -- som i utgangspunktet har en relativt progressiv befolkning. Det er synd på både den vanlige Israelitt og Palestiner som er fanget i mellom konflikten til to myndigheter på hver sin ekstreme ende av skalaen.
Sist endret av nso; 17. mai 2021 kl. 23:08.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Entropi: Jeg synes det er litt kinkig å få helt taket på hva Likud sin offisielle linje egentlig er i disse dager.
Vis hele sitatet...
Men du oppsummerer jo greit hva vi kan si om den ut fra informasjonen vi har.

I den originale deklarasjonen fra 1977 er første setningen... og det er jo ganske klar tale! På den annen side har Likud tydeligvis ikke utgitt noe offisielt partiprogram siden 2009. De ser ut til å heller kokettere med henvisninger til tidligere meritter. Nethanyau har høstet krass kritikk fra de mer ytterliggående elementene i partiet for å ikke være kompromissløs nok, hvilket er smått absurd - men sant.
Vis hele sitatet...
De ytterliggående elementene, ikke bare i hans eget parti, har vært økende og er en stor maktfaktor.

For meg virker det som om Likud i dag ikke offisielt tar konkret stilling til spørsmålet; de vil hverken bekrefte at de vil utslette Palestina eller anerkjenne en tostatsløsning, og det fremstår som en ganske bevisst mediestrategi. Skal vi vurdere Likud på bakgrunn av merittlista deres er det selvsagt fullstendig åpenbart at noen tostatsløsning ikke ligger på bordet, men nå slipper de å binde seg til ei linje hvor de ikke kan forhandle hvis de skulle få lyst.
Vis hele sitatet...
Ikke minst trenger de skinnet av ansvarlighet for å ha innpass i vesten, tror nok det handler mer om det. Det vil si, under Sharon var de selverklært positive til en palestinsk stat på et tidspunkt, men han forlot da også partiet etterhvert. Ikke at Sharon var noen silkehansketype akkurat, og jeg tviler på hvor reell han var som forhandlingspart, men han var opptatt av forholdet til USA. Netanyahu derimot, gikk fra ministerposten på grunn av tilbaketrekningen av bosettinger, og han har sagt helt entydig at det ikke blir noen palestinsk stat med ham som leder. Abrahamavtalen gjør også at det i realiteten ikke finnes noe press fra de arabiske landene om å forhandle med palestinerne heller. Om Biden får Netanyahu til å sette seg ned i forhandlinger om det så skal jeg spise strømpebuksa mi, og om det kommer noe ut av dem så tar jeg hele bunaden.

Jeg ser absolutt ingen som helst grunn til å tro at det per i dag er noe som helst ønske om fredelig tostatsløsning fra Isreaelsk side. Jeg oppfordrer Arex_x og alle andre som mener noe annet om å i det minste argumentere for det. Drit i kilder om du vil, men få en eller annen form for tankerekke som leder frem til konklusjonen i alle fall. Hvorfor tror dere Israel vil ha fred med Palestina?

Sitat av nso Vis innlegg
Det som er vittig og trist er at det er mer støtte å finne hos ekstremister utenfor Israel (les: religiøse ekstremister) for deres internpolitikk enn det er å finne i Israel -- som i utgangspunktet har en relativt progressiv befolkning.
Vis hele sitatet...
De hadde i alle fall. Mitt inntrykk er at det har gått i en deprimerende retning.
Sist endret av *pi; 18. mai 2021 kl. 02:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
En hver diskusjon rundt Midtøsten-konflikten ender opp som en reprise av konflikten.