Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 14079
Rusreformen har virkelig vært i vinden i det siste, i aviser, sosiale medier og debatten på NRK. Det er virkelig nært at denne reformen går gjennom, og mye står nå på Arbeiderpartiet - som har vært relativt stille i denne saken.

Det har kommet frem at politiet og media feilinformerer om Rusreformen. De deler informasjon som ikke stemmer overens med fakta. Det at media lager clickbait saker er en ting - men at politiet deler feilinformasjon er ikke greit. Mange folk stoler på politiet, og politiet sin jobb bør være å dele faktabasert informasjon.

På NRK Debatten ble rusreformen tatt opp. Her var det en god og rettferdig debatt, med representater fra begge sider av saken - heeelt til politiet dukket opp. NRK hadde valgt en representant fra politiet som var i mot rusreformen. Hvorfor tok de ikke også med en som var for? Dette ville jo gitt oss et bedre bilde av saken.

Jeg ønsket å finne og snakke med en representant fra Politiet som er for rusreformen - og ja, de finnes! Bård Dyrdal stilte opp på podcasten og fortalte om hvorfor han støtter reformen. I podcasten kom det ut mye viktig informasjon som blant annet: Hvordan er det egentlig å jobbe i politiet og støtte reformen? Hvorfor mener Bård at denne reformen er så viktig? Hva viser forskningen fra andre land? Hvordan styrer politiet hva media skal skrive om? Har denne saken blitt et stort politisk spill?. Meningen med podcasten var å få ut saklig informasjon fra politiet, og der traff Bård veldig bra.

Ønsker du at rusreformen skal gå gjennom? Her er noen tips til hvordan du kan hjelpe:
  • Prøv å påvirke ditt lokale parti (og spesielt arbeiderpartiet) ved å sende epost eller ringe til representantene i din kommune
  • Del saklig og god informasjon på sosiale medier, og svar høflig på kommentarer
  • Støtt foreningen tryggere ruspolitikk som jobber dag ut og inn med dette viktige arbeidet

Hva tror dere? har vi en sjanse? andre tips til hvordan man kan påvirke?

For dere som ønsker å høre podcasten, så er den også tilgjengelig i alle andre podcast apper.

Anbefaler å sjekke denne tråden: https://twitter.com/jebresil/status/1373236972941144066
Sist endret av Lebowski; 21. mars 2021 kl. 09:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for jobben du gjør med dette gjør det lettere for meg f eks. Å se.

Godt at folk reagerer på mr bresil
R.i.p 23.04.2021
For og være ærlig håper jeg ikke reformen blir noe av for min egen skyld. Er tidligere alkohol og rusmisbruker og jeg slitter vær eneste dag med suget etter og ruse meg.går reformen igjenom så ser jeg for meg ar livet mit rakner hardt. Sorry men i mine øyne er min egen helse viktigere en hva alle mener og ønsker!
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Tarm Vis innlegg
For og være ærlig håper jeg ikke reformen blir noe av for min egen skyld. Er tidligere alkohol og rusmisbruker og jeg slitter vær eneste dag med suget etter og ruse meg.går reformen igjenom så ser jeg for meg ar livet mit rakner hardt. Sorry men i mine øyne er min egen helse viktigere en hva alle mener og ønsker!
Vis hele sitatet...
Bra jobbet. Alltid respekt for folk som klarer å holde seg unna rus hvis det er ønsket.
Men er det fordi det er forbudt at du ikke ruser deg?

Hvis du har vært misbruker å klarer å holde deg clean, så er vel det din egen fortjeneste,
fordi du er flink og ikke pga. et forbud. Eller?
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
håper heller ikke det går igjennom, skal jo dyrke å selge weed å hvitvaske pengene så jeg kan bli en middels rik pensjonist en vakker dag
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
går reformen igjenom så ser jeg for meg ar livet mit rakner hardt. Sorry men i mine øyne er min egen helse viktigere en hva alle mener og ønsker!
Vis hele sitatet...
Kvifor det? Det er fortsatt ulovleg, så tilgangen vert ikkje nødvendigvis mykje enklare - eller meir regulert (desverre).

Viare så vil truleg terskelen for å oppsøke hjelp verte lågare, og vi får håpe at hjelpetilboda får tilført delar av ressursane som i dag går til å springe etter narkomane. Det er ganske mange på rusfeltet som ser på det som eit løft i hjelpetiltaka.

Det er litt interessant å høre kvifor du meiner den vil skade deg.


Det er skremmende og se hva motstandere får seg til å skrive. Her sammenlikner leder av Norsk Narkotikapolitiforening narkomane med dyr.

"Ja, jeg ser at det er ikke noen vits i å fortsette med å bryte folk i bakken for å legge dem i jern, når de allerede har knekk i knea. Enkelte har kommet så langt i misbruk at det er ingen vits i å sparke hesten mer, den er uansett langsomt døende. Men jeg tenker at da får vi heller finne ordninger for de som har kommet så langt i rusmisbruk at det ikke er noen vei tilbake.".

Dette er altså 2021.
Sist endret av LaidbackJack; 21. mars 2021 kl. 16:33. Grunn: Glemte litt
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av LaidbackJack Vis innlegg


Det er skremmende og se hva motstandere får seg til å skrive. Her sammenlikner leder av Norsk Narkotikapolitiforening narkomane med dyr..
Vis hele sitatet...
Jeg så den der. Det er utrolig skremmende, og det er samtidig så UTROLIG BRA at disse folka nå blir tatt (online) og at folk tør å si ifra.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
håper heller ikke det går igjennom, skal jo dyrke å selge weed å hvitvaske pengene så jeg kan bli en middels rik pensjonist en vakker dag
Vis hele sitatet...
Dyrking og salg blir fortsatt forbudt etter reformen, så din business kommer ikke til å ta skade. Det er ikke snakk om legalisering, når vil folk fette forstå?
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dyrking og salg blir fortsatt forbudt etter reformen, så din business kommer ikke til å ta skade. Det er ikke snakk om legalisering, når vil folk fette forstå?
Vis hele sitatet...
folk.... forstår ikke
politikere forstår ikke
politi forstår ikke

dette skal ikke være så lett!

Hva er rusreformen?

Regjeringens foreslåtte rusreform innebærer at personer som blir tatt for bruk, kjøp, besittelse eller oppbevaring av mindre mengder narkotika til eget bruk, ikke lenger skal straffes. I stedet skal de innkalles til et møte med en kommunal rådgivningsenhet for narkotikasaker. Befatning med narkotika vil fortsatt være ulovlig, og politiet skal fortsatt beslaglegge rusmidlene, men samfunnets reaksjon overfor lovbruddene vil endres. I stedet for straff, vil lovbruddene utløse en plikt til å møte for en rådgivende enhet i kommunen med kompetanse på rus. De som ikke møter, vil kunne få et gebyr, med mindre deres økonomi eller livssituasjon tilsier at dette vil være urimelig tyngende.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kvifor det? Det er fortsatt ulovleg, så tilgangen vert ikkje nødvendigvis mykje enklare - eller meir regulert (desverre).

Viare så vil truleg terskelen for å oppsøke hjelp verte lågare, og vi får håpe at hjelpetilboda får tilført delar av ressursane som i dag går til å springe etter narkomane. Det er ganske mange på rusfeltet som ser på det som eit løft i hjelpetiltaka.

Det er litt interessant å høre kvifor du meiner den vil skade deg.
Vis hele sitatet...
For min del så mener jeg at vis fks fengselstraff & bot blir fjernet og at dem tillbyr rehabilitering istedet så vil stoffer bli mye mer tilgjengelig og da kan fristelsene bli enda mer pågående en de hva en før. Da har man eller ikke den klassiske noia over seg,så man behøver og bekymre seg for politiet på samme måte. Det og være rusfri er noe jeg kjemper vær gang jeg våkner. Så ja... det er utrolig heavy for meg til en vær tid. Har vel mest noia for at narkotika skal bli mye mer tilgjengelig en før ,og at jeg da faller under for fristelsene. Jeg setter min familie høyere en rus! Og det at dem plages av det jeg har gjort hjemsøker meg vær eneste time 24/7

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bra jobbet. Alltid respekt for folk som klarer å holde seg unna rus hvis det er ønsket.
Men er det fordi det er forbudt at du ikke ruser deg?

Hvis du har vært misbruker å klarer å holde deg clean, så er vel det din egen fortjeneste,
fordi du er flink og ikke pga. et forbud. Eller?
Vis hele sitatet...
For min familie sin skyld. Jeg orker ikke svikte dem lenger. De plages av det og da plages jeg også.
Sist endret av Tarm; 21. mars 2021 kl. 17:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.


Ser jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen begynner å tvile på om vi i hele tatt får en rusreform.
Sitat av Tarm Vis innlegg
Det og være rusfri er noe jeg kjemper vær gang jeg våkner. Så ja... det er utrolig heavy for meg til en vær tid. Har vel mest noia for at narkotika skal bli mye mer tilgjengelig en før ,og at jeg da faller under for fristelsene. Jeg setter min familie høyere en rus! Og det at dem plages av det jeg har gjort hjemsøker meg vær eneste time 24/7
Vis hele sitatet...
Det er helt sikkert noen som vil lide av ny rusreform.
Det er ikke et argument for at den ikke skal gjennomføres.

Det er ikke sånn at vi får et perfekt samfunn når reformer innføres. Det kan dog bli bedre for veldig mange.
Sist endret av Crimson Snow; 21. mars 2021 kl. 18:08.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
For og være ærlig håper jeg ikke reformen blir noe av for min egen skyld. Er tidligere alkohol og rusmisbruker og jeg slitter vær eneste dag med suget etter og ruse meg.går reformen igjenom så ser jeg for meg ar livet mit rakner hardt. Sorry men i mine øyne er min egen helse viktigere en hva alle mener og ønsker!
Vis hele sitatet...
Du sier her at du også var en misbruker av alkohol. Hva som hindrer deg i å starte med det da? Ingen straff eller noia for politi. Så det må være noe annet enn trussel om straff som holder deg unna.
Anonym bruker
"Opptatt Mus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er trist å se at enkelte samfunnsdiskusjoner blir basert på følelser og ikke fakta. At noen med makt blir så kåte på å straffe at de driter i hva som er rett eller galt har man jo sett tidligere....

Men hva forventer vi? Det er jo samme instansen som sendte jøder nedover til konsentrasjonsleirer. Og det er faktisk ikke mer enn en mannsalder siden.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du sier her at du også var en misbruker av alkohol. Hva som hindrer deg i å starte med det da? Ingen straff eller noia for politi. Så det må være noe annet enn trussel om straff som holder deg unna.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere. For min familie sin skyld.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Som jeg sa tidligere. For min familie sin skyld.
Vis hele sitatet...
Jo, greit nok, det er grunnen til at du vil halde deg unna rus - og det er for all del prisverdig.

Men det er ikkje ei forklaring på kvifor du konkluderer med at rusreformen vil føre til katastrofe?
R.i.p 23.04.2021
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Jo, greit nok, det er grunnen til at du vil halde deg unna rus - og det er for all del prisverdig.

Men det er ikkje ei forklaring på kvifor du konkluderer med at rusreformen vil føre til katastrofe?
Vis hele sitatet...
Det er bare for min egen skyld at den ikke burte gjenomføres. Fordi den vil føre til en katastrofe for mit eget liv

Familie kommer høyere en alt annet, hva andre ønsker har lite og si i min verden da det eneste som betyr noe er min familie,at dem har det bra. Ja jeg skjønner at reformen ville hvert super for mange mennesker ,men i min verden kunne jeg klart meg uten. Familie kommer først no matter what som skjer i verden
Sist endret av Tarm; 21. mars 2021 kl. 19:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
Som jeg sa tidligere. For min familie sin skyld.
Vis hele sitatet...
Da er det jo ikke straff som holder deg unna, som jeg prøvde å poengtere. Da har jo rusreformen ingenting å si for din del. Du drikker ikke alkohol for din familie sin skyld, og du bruker ikke andre rusmidler av samme grunn. Hadde du ikke hatt familie som en grunnmur, ville straff og politiet ha holdt deg unna rus? Eller bare vært en ekstra påkjenning?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Det er bare for min egen skyld at den ikke burte gjenomføres. Fordi den vil føre til en katastrofe for mit eget liv
Vis hele sitatet...
Ja, greit nok. Men alkohol er eit lovleg rusmiddel du får kjøpt over disk, uten at politiet reagerer.

Rusreformen endrar ikkje på at narkotika er ulovleg, og at sal er straffbart. Eg forstår fortsatt ikkje kvifor det er så stor endring for deg...
Anonym bruker
"Sjuk Falk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synd debatten er vanskelig når det liksom skal være enten-eller. Helt åpenbart at det er mer samfunnsnyttig å ikke straffe bruk for tunge heroinister og de med helt skakkjørte liv, syns og at ungdom skal få én fribillett hos snuten første gang de blir tatt, men om milde og middels rusmidler blir helt avkriminalisert i små og moderate mengder er det heller ingen tvil om at det vil rekruttere ungdom lettere og gi ungdom en mentalitet om at de bare kan kjøre på siden de ikke blir straffa.
Gå i møter og late som man hører og jukser på pisseprøve har folk gjort i alle år og så fort avtalen er ferdig er det tilbake i samme spor men med enda mindre respekt for politi og helsevesen.
Å avle så mange nye problemtilfeller syns jeg ikke er prisen man skal betale for å hjelpe de allerede problemtilfellene så jeg skulle ønske reformen ble justert etter type stoff og etter skjønn i de individuelle sakene.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..så jeg skulle ønske reformen ble justert etter type stoff og etter skjønn i de individuelle sakene.
Vis hele sitatet...
Ideelt sett burde man sikkert brukt skjønn i alle saker der noen skal dømmes eller straffes og behandlet alle individuelt.
Men noe sånt ville jo ikke vært praktisk gjennomførbart.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En ting som jeg får ganske mye humor av er at nå er alle argumentene som blir frontet mot rusreformen de samme som jeg ville hatt for legalisering. Klart politiet skal hjelpe, men de får jo ikke bukt med salg uten å ransake brukere? Ungdommen får lettere tilgang? Folk tror det er lovlig? Gateway drugs fordi folk går fra å kjøpe hasj til coke til hero i kriminelle miljøer? ok, så legaliser da lmao.

Jævlig trist hvis det hele faller fordi AP skal spille 4d-sjakk for å please SP eller lage sin egen reform senere, men ordskiftet er satt.
Nå har vg tatt tak i kronikken også:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ter-motbydelig
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ideelt sett burde man sikkert brukt skjønn i alle saker
Vis hele sitatet...
Alt med måte, også avholdenhet. Det brukes mye skjønn i dag, det er litt av grunnen til at østkantungdom straffes 5x (justert for forbruk) oftere for cannabis enn ungdom på vestkant.
R.i.p 23.04.2021
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Da er det jo ikke straff som holder deg unna, som jeg prøvde å poengtere. Da har jo rusreformen ingenting å si for din del. Du drikker ikke alkohol for din familie sin skyld, og du bruker ikke andre rusmidler av samme grunn. Hadde du ikke hatt familie som en grunnmur, ville straff og politiet ha holdt deg unna rus? Eller bare vært en ekstra påkjenning?
Vis hele sitatet...
Du har kansje rett.vis jeg ikke hadde hatt en familie og forholde meg til ville jeg ikke hat en grunn til og ikke ruse meg. Jeg ruser meg ikke lenger pga familien. Jeg selv har lyst og ruse meg ja..så du er inne på noe der. Vetafaen hva jeg skal si lenger..det med rusreformen er at ting blir mer tilgjengelig og man kan bli enda mer fristet. Men tar du vekk familien min så har jeg ingen unnskylding! Da ville jeg ha ruset meg...

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, greit nok. Men alkohol er eit lovleg rusmiddel du får kjøpt over disk, uten at politiet reagerer.

Rusreformen endrar ikkje på at narkotika er ulovleg, og at sal er straffbart. Eg forstår fortsatt ikkje kvifor det er så stor endring for deg...
Vis hele sitatet...
Fordi det fjerner den noiian med politiet. Blir jeg da tatt med noe får man ikke straff lenger. Man får tilbud om psykolog eller avrusning istede for fengsel & bot?det fjerner en stor byrde det.

Det at man ikke får noe straff som svir lenger ville gjort at man gir totalt faen og vile ruset seg uansett når ingen kan straffe deg lenger
Sist endret av Tarm; 21. mars 2021 kl. 21:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Harm Fjellrev"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tarm Vis innlegg
Du har kansje rett.vis jeg ikke hadde hatt en familie og forholde meg til ville jeg ikke hat en grunn til og ikke ruse meg. Jeg ruser meg ikke lenger pga familien. Jeg selv har lyst og ruse meg ja..så du er inne på noe der. Vetafaen hva jeg skal si lenger..det med rusreformen er at ting blir mer tilgjengelig og man kan bli enda mer fristet. Men tar du vekk familien min så har jeg ingen unnskylding! Da ville jeg ha ruset meg...



Fordi det fjerner den noiian med politiet. Blir jeg da tatt med noe får man ikke straff lenger. Man får tilbud om psykolog eller avrusning istede for fengsel & bot?det fjerner en stor byrde det.

Det at man ikke får noe straff som svir lenger ville gjort at man gir totalt faen og vile ruset seg uansett når ingen kan straffe deg lenger
Vis hele sitatet...
Tviler på at tilgangen blir noe større etter rusreformen. Tilgangen er enorm allerede idag. Ingen som ønsker å skaffe rusmidler idag har problemer med å få tak i dem (særlig speed, benzo, cannabis og opioider).

Det ser ut som kursen går mot at kun de aller tyngste slipper straff. Så med mindre du allerede er "en døende hest" (som Bresil ville kalt det), så får du en kraftig smekk på pungen og mer så det. Det virker ikke som du er den aller tyngste rusmisbruker mtp. at du har holdt deg rusfri. I tillegg, hvis du har unge barn, så vil de fortsatt bli "konfiskert" av barnevernet hvis du blir fersket i å lefle med ulovlige rusmidler. Det er mer enn nok straff i seg selv.
Det er en ganske merkelig tankegang å tro at noe sånt fungerer--> "kom å få hjelp for problemene dine, så skal vi gi deg bot, ta fra deg familie og passe på så du ikke får jobb etterpå"
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Heftig debatt på Twitter nå om tonen og ap ordfører Tore. Det å kalle noe løgn er ufin tone, grovt karikert, sier kritikere. https://mobile.twitter.com/CSpange/s...90262166339588
Lebowski's Avatar
Trådstarter
og det kommer stadig ut mer interessant informasjon: https://twitter.com/littufinkanskje/...65442836361217
Det tragiske er at folk tror på politiet når de snakker om sin rolle innen forebyggende arbeid. På det beste driver de med ineffektiv avskrekking, på det verste bare terrorisering av samfunnets svakeste.
Sitat av Lebowski Vis innlegg
og det kommer stadig ut mer interessant informasjon: https://twitter.com/littufinkanskje/...65442836361217
Vis hele sitatet...
Det var både spennende og deprimerende lesning. Nesten på nivået at jeg blir kvalm - det lyser gjennom at Bresil og NNPF mener det er hensiktsmessig (og sikkert ganske spennende også!) å trakassere brukere. Ser en type som holder en joint? Kan hende det er den neste Cappelen! Best vi dehumaniserer vedkommende, stripper han naken og kaster han på glattcelle, mens vi roter gjennom hele leiligheten hans etter mer dop. Det er mulig han har ulovlige skytevåpen eller bevis på overgrep også vettu, kan aldri vite med sånne hasjnarkomane. Det er noe av det mest latterlige jeg har lest.
For ikke å snakke om "forsøk på erverv". FORSØK. PÅ. ERVERV. Høres ut som tidenes "liker-ikke-trynet-ditt"-paragraf. Hvordan i all verden skal du bli tatt for forsøk på erverv? Seriøst. Hva er kriteriet? Bresil i sivil som rusler langs akerselva og hanker inn gud og hvermannsen?

Okay så ble det en liten rant. Men helt seriøst. Det er så jævlig leit å se på politiet og "vi-er-ikke-politiet"-politiet argumentere for at det blir vanskelig å gjøre jobben de liker. Spesielt når det er snakk om å gjøre det vanskeligere for dem å misbruke fullmakter de allerede misbruker! Klart, hvis du ransaker boligen til alle som har brukt narkotika, så er det meget mulig du finner mer. Men det er jo på ingen måte forholdsmessig. Men det igjen er det jo tydelig at politiet ikke skjønner (alternativt ikke bryr seg om), ref. riksadvokatens uttalelse om at politiet ikke har anledning til å bruke fullmaktene de er bekymret for å miste.

Herre min fred vi trenger rusreformen. Foreningen for tryggere ruspolitikk fikk ett nytt medlem nå.
Lebowski's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bl4derunner Vis innlegg

Herre min fred vi trenger rusreformen. Foreningen for tryggere ruspolitikk fikk ett nytt medlem nå.
Vis hele sitatet...
Det er lov med en RANT når man leser slik opplysende informasjon.

De har nok fått mange flere medlemmer de siste ukene
o shit waddup
Har fulgt littufinkanskje i en god stund nå og selv om det har vært oppløftende å se mange ta til fornuften, og mange som allerede hadde gjort fra før si ifra om hva de har opplevd og hvor de står, så er det også frustrerende og vondt å se hvem og hva vi kjemper mot. Vet ikke om hen henger her, men bra jobba, creds.

Podcasten din var veldig god, håper på fler Takk for den! Bård Dyrdal er bra folk. Den med Wolfgang Wee ga meg.. litt mindre. Har du noen andre episoder, kanskje om emnet, du vil anbefale? Mener du refererte til en annen ep. i den med Bård.
Lebowski's Avatar
Trådstarter
takk ulldott!

her er en annen episode om tema: #16 Alt du trenger å vite om rusreformen! med Kenneth Arctander Johansen

Kenneth er tidligere rusmisbruker, og forteller sin historie. I dag jobber han i fronten for rusreformen, og var sist i NRK debatten.

Han var også med i utvalget som sto bak rusreformen.
https://debatt.h-a.no/2021/debatt/ek...r-rusreformen/

En eks-politimann som tar til ordet for rusreform.
Mer positiv lesning: Riksadvokaten skal levere en klargjøring om politiets (mis)bruk av tvangsmidler, og justisministeren må møte og forklare seg for stortinget. https://www.dagbladet.no/nyheter/pol...le-ar/73576718.
▼ ... over en uke senere ... ▼
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...rdose-fikk-bot

Ny sak i VG. Slike saker bør overbevise hvermannsen om at vi trenger en rusreform.

Ringte 113 da en venn tok overdose, fikk 2000kr i bot.