Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2933
Spekulerer på dette med lønnsnivået i Norge.

I følge SSB tjener en heltidsansatt over 40.000 kr/mnd i Norge idag. Kilde: https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/st...aar/2015-03-20

Jeg har også sett en oversikt et sted der jeg mener å huske at hver nordmann i snitt har 200.000 på sparekonto.

Altså, jeg innser at det er enkelte sjeler som trekker opp disse tallene noe voldsomt, men likevel? Dette gjør at jeg må stille meg spørsmålet, hva er normal lønning og saldo på sparekonto?

Selv er jeg i et yrke med relativt lav lønn, 380-400K i året men jeg har bra med sparepenger, ca 320K med BSU og sparekonto, er i 30-årene og eier enebolig.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er gjennomsnittet av alle fastansatte i fullstilling i landet, om man skulle spesifisere litt etter skjønn så mener jeg at
20.000 området er regnet som lavtlønnet, 30.000 området er grei, midt på treet lønn. 40.000 og oppover er godt lønnet.
Godt mulig den inndelingen er fornuftig Dodecha.

Isåfall har vi noen veldig lavtlønnede, dersom man i full stilling har inntekt på rundt 20.000 kr/mnd. Jeg har selv tjent rundt 40.000 for 2-3 år siden og følte meg da høytlønnet.
Det er vanskelig i Norge med all hysjhysj rundt lønninger og lønnsnivå. Jeg mener også lønn er en privatsak, men jeg tror også at hemmelighetskremmeriet gjør at mange kanskje har dårligere betingelser enn andre i samme bransje siden de kanskje mangler sammenligningsgrunnlag.

Samme gjelder for øvrig sparing og forbruk. Jeg kjenner folk som tjener mindre enn meg men bruker penger som fulle sjømenn og jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Også har du meg i andre enden, som er ganske sparsom og sitter på noen kroner.

Jeg synes stadig nordmenns syn på privatøkonomi er litt merkelig, flere som har meninger eller tanker om dette?
Å tjene litt over 40 000 i mnd er ikke noe jeg regner som høytlønnet i Norge i dag. Men hva som er god lønn er jo avhengig av alder også. Er man 23 er det god lønn, er man 40 er det greit nok, men litt under gjennomsnitt (tror jeg). Sparekonto kjenner jeg ikke mange som har, men man sparer jo når man betaler ned på huslån også.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er gjennomsnittet av alle fastansatte i fullstilling i landet, om man skulle spesifisere litt etter skjønn så mener jeg at
20.000 området er regnet som lavtlønnet, 30.000 området er grei, midt på treet lønn. 40.000 og oppover er godt lønnet.
Vis hele sitatet...
Dersom dette er inkl skatt er jeg enig.

Til ts: Snittlønn er jo helt meningsløst, de rike trekker snittet så til de grader opp. Median inntekt er mer interessant.
Det du omtaler som lav lønn, mener jeg er helt grei lønn...!
Sist endret av Spelly; 17. januar 2016 kl. 23:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg synes også det virker rart at 40k er gjennomsnittlig inntekt i Norge. Regner med det er brutto inntekt det er snakk om her.

Mulig Røkke, Hagen og co er med i grunnlaget her. Samt de mange som har over 1 mill i inntekt (oljearbeidere, advokater, leger, meglere).

Må nok være enda mer spesifikk for å få riktig inntrykk. Bør kanskje begrense grunnlaget til de som har vanlig 40 timers arbeidsuke, og som ikke er selvstendig næringsdrivende eller har store eierinteresser i bedriften.
Ts hva er det egentlig du søker? Er det klapp på skuldra og atta boy for å være flink å spare? Eller er du bare mer en vanlig opptatt av hva andre tjener? Spiller det noen rolle hva andre tjener? Du tjener det du gjør, om andre i eksakt samme stilling tjener mer eller mindre enn deg hva betyr deg for deg?

I snitt tjener menn 44.900 per måned, kvinner noe lavere 38.800 per måned. Samlet 42.300 kr.

Noen er flinke til å spare, andre ikke. Hva andre har på sparekonto spiller ingen rolle for meg. Og jeg klarer ikke helt å se hvorfor det er av betydning for deg. Ja ofte liker ikke nordmenn å snakke om lønn eller sparing, bortsett fra kanskje de som faller utenfor normen. Enten de har veldig mye eller veldig lite. De som har mye liker kanskje å fortelle om det, og de som har lite trenger å ventilere. Skjønner ikke helt greia med hvorfor du er så opptatt av hva andre tjener og hvor mye de har spart.

Det slår meg at du kanskje enten er dritkjedelig å være sammen med, eller at du er særdeles nøysom av deg. 300K+ på BSU og du eier enebolig. Alt dette i relativ ung alder og med en helt vanlig lønn.
Sist endret av frtoretang; 18. januar 2016 kl. 02:09.
Frtoretang: jeg søker hva som ligger bak tallene. Bortsett fra noen på nordsjøen kjenner jeg ikke mange som tjener over 40.000, særlig ikke i de store yrkesgruppene som lærere, sykepleiere osv i alderen 30-45 år. Mulig noen håndtverkere med akkord kommer dit i snitt, vet ikke.

Ja, ddt interesserer meg, men ikke ned på individnivå. Hva du personlig har f.eks bryr meg ikke nevneverdig, men typisk timelønn i din bransje kan være interessant for å sammenligne.

Hvorfor personangrep om at jeg er kjedelig? Kjenner du meg? Har jeg spart sammen alle pengene av lønna mi, vunnet dem eller arvet dem? Dumt utsagn av deg. Jeg er nok med på mer enn mange andre for å si det slik. Men dette er jo typisk, økonomi er tabu og har du noen kroner er du utenfor normalen....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Spelly Vis innlegg
Dersom dette er inkl skatt er jeg enig.

Til ts: Snittlønn er jo helt meningsløst, de rike trekker snittet så til de grader opp. Median inntekt er mer interessant.
Det du omtaler som lav lønn, mener jeg er helt grei lønn...!
Vis hele sitatet...
Jeg mente etter skatt ja! beklager det
Sitat av Astennu Vis innlegg
Frtoretang: jeg søker hva som ligger bak tallene. Bortsett fra noen på nordsjøen kjenner jeg ikke mange som tjener over 40.000, særlig ikke i de store yrkesgruppene som lærere, sykepleiere osv i alderen 30-45 år. Mulig noen håndtverkere med akkord kommer dit i snitt, vet ikke.

Ja, ddt interesserer meg, men ikke ned på individnivå. Hva du personlig har f.eks bryr meg ikke nevneverdig, men typisk timelønn i din bransje kan være interessant for å sammenligne.

Hvorfor personangrep om at jeg er kjedelig? Kjenner du meg? Har jeg spart sammen alle pengene av lønna mi, vunnet dem eller arvet dem? Dumt utsagn av deg. Jeg er nok med på mer enn mange andre for å si det slik. Men dette er jo typisk, økonomi er tabu og har du noen kroner er du utenfor normalen....
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner mange som har langt over 40 k per måned. Tilogmed sykepleiere dog ansatt i det private. Men se på lengden av utdanning, lærere og sykepleiere har lav lønn og høy utdanning. Ingeniører har samme lengde på utdannelsen men høyere lønn. Samme for økonomer, psykologer (+1 år), disse tjener ofte betydelig mer enn 40K. Også er det en mengde håndverkere som kun har videregående skole men som har langt høyere lønninger. Kjølemontører, ja liketil malere kan fint tjene mer.

Det var virkelig ikke ment som et personangrep beklager det. Det var rett og slett et flåsete utsagn og et forsøk på humor. Litt fordi du selv var inne på at folk ikke liker å prate lønn/sparing. Og det er jo mange tanker en kan gjøre seg om årsaken til at noen sparer mer enn andre - dårlig humor I guess.
Sist endret av frtoretang; 18. januar 2016 kl. 13:37.
Sitat av Astennu Vis innlegg
Frtoretang: jeg søker hva som ligger bak tallene. Bortsett fra noen på nordsjøen kjenner jeg ikke mange som tjener over 40.000, særlig ikke i de store yrkesgruppene som lærere, sykepleiere osv i alderen 30-45 år. Mulig noen håndtverkere med akkord kommer dit i snitt, vet ikke.
Vis hele sitatet...
Ikke bruk din egen subjektive vennegjeng og perspektiv som grunnlag.
Du trenger ikke jobbe i nordsjøen for å tjene gode penger. Jeg har kun fagbrev og teknisk fagskole, men selv 24 år gamle meg tjener over 65k brutto i måneden, og det gjør de andre jeg går i turnus med også, uten at noen av oss har fullført høgskole/universitet. Skulle jeg brukt mitt grunnlag så er det "kun de med fleksitid som tjener under 600k brutto".
tilgitt frtoretang :-)
Godt mulig, man er jo i nærheten av 500k i mange yrker i dag. Det som er besynderlig er jo som du skriver, at utdanning ikke lønner seg i Norge i visse yrker og bransjer.

En mastergrad f.eks, tar gjerne to år ekstra utdanning. Tapt lønnsinntekt de to årene kan vi beregne til kanskje 900K, i tillegg må man muligens ha mer studielån. Får man 40K mer i lønn med mastergrad må man jobbe 22,5 år for å tjene inn inntektstapet i studieperioden, og da regner vi heller ikke med kostnaden på evt studielån i perioden.

Hvis den gjengse vanlige lønn i Norge for håndverkere osv er 500K, så må ansiennitet og alder i bransjen betales mye høyere enn jeg har vært klar over fra før av. Startlønn er gjerne langt lavere i alle bransjer, selv om svært mange starter på rundt 400K idag dog.

JohnMichael:
Det er jo nettopp derfor jeg spør og startet diskusjonen, siden jeg ikke får det til å stemme med de referansene jeg har idag. Jeg kjenner mange som har rundt din lønn jeg også, men gjennomsnittslønn på 42k hadde jeg uansett problemer med å få til å stemme. Derfor denne tråden.
Sist endret av Astennu; 18. januar 2016 kl. 13:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er helt klart at for veldig mange grupper så er utdanning ikke lønnsom regnet i kroner og ører. Lærere og sykepleiere er gode eksempler. Likevel er det mange som ønsker å være lærer eller sykepleier. Gleden av å veilede og hjelpe frem nye generasjoner er nok for mange langt større enn lønningsposen Når det er sagt så kan jo lærere også tjene veldig mye mer om de finner seg andre jobber. Feks kombinere lange ferier med å ta andre fag - vips så er du politisk rådgiver, eller jobber i et departement. Eller som sykepleier kan du bli selger av medisinsk utstyr og tjene det dobbelte eller ennå mer enn dine tidligere kollega. Eller bli leder helst i private helseforetak, eller jobbe med rådgivning mot bedriftsmarkedet etc.

Lønnsadelen de siste 10-15 årene har jo egentlig vært håndverkerne. De har videregående men tjener det samme eller mer enn jurister i det offentlige. Og juristene har embetseksamen (5 års studie) og må oppfylle masse krav, inkl vandel. Jurister som ønsker høy lønn velger seg det, det er greit enkelt for en jurist å dra inn 7-800 i året. Og de beste tjener jo mer enn det dobbelte av det igjen.

Enkelt sagt er det vel slik at de fleste yrker gir deg mulighet til å tjene bra med penger eller mindre penger. Det kommer litt an på hva du prioriterer, feks kan en sykepleier jobbe lokalt i kommunen til lav lønn. Eller som selger med mye reisedøgn og høy lønn. En jurist som ønsker høy lønn jobber ikke i kommunen. Og det gjør heller ikke de håndverkerne som ønsker mer penger. Er du håndverker og ønsker fast arbeidstid, bra tillegg for overtid og forutsigbare ferieavviklinger så må du kanskje velge det fremfor høy lønn.
Overskuddsmateriell
Det som er like relevant å se på snittlønn er også hvor du bor i Norge. Det er ingen hemmelighet at snittlønnen på Østlandet, Sørlandet og Vestlandet er høyere enn resten av landet. Dette gjelder også for folk i samme stilling, alder og erfaring så det er noe man også må ta med i beregningen din på hva som er en normal snittlønn.

Anngådende sparing har jeg 100K stående på en konto eks BSU. BSU kan ikke direkte taes med i regnestykket siden de pengene er ganske låst mtp bruken