Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 13451
Sitat av skeletoret Vis innlegg
Man må jo ikke lappen men det er jo greit og ha den.
Men du blir fort hekta på og ha den når du først får den.
Den er veldig praktisk og ha, i hvert fall for oss som digger ekstrem sport og urban utforskning..


skjønner jo det, har egentlig ingen god forklaring hvorfor jeg ikke har den.
har kun teori og førerprøve igjen.
men ellers jobber jeg som elektrikerlærling (ferdig i desember)
men skjønner ikke meg på denne karrierepressen, live life tenker jeg.
så lenge man tjener penger nok til å betale regninger etc, så er vel det godt nok for meg i såfall.
Vis hele sitatet...
Du har et godt poeng der, fordi livets suksess kan vel egentlig ikke måles materialistiske ting....
Sitat av moret Vis innlegg
Sikkert kjempespennede. Jeg kjenner 3 pers som har tatt samme utdanning, men hvor mange av disse har en jobb innen studieretningen? INGEN! Dermed mener jeg dette er temmelig ubrukelig.
Vis hele sitatet...
Det kan godt være. Men hvorfor jobber de ikke med det?

Jeg vet at arkeologi ikke er det yrket man lettest får jobb i, ei heller det best betalte. Jeg satser på å gjøre det bra på skolen for så å få jobb innen dette yrket. Å gjør jeg det vil jeg ikke se på det som ubrukelig. Men vi trenger ikke diskutere det her da det blir litt off topic.

Sitat av moret Vis innlegg
Man kan fint ta master på kortere tid enn 5 år, det kommer an på hvor mange ekstrafag du klarer og det er mulig å ta ved skolen. En vennine av meg har 1 bachelor og 2 mastergrader; dette tok hun på 5,5 år.
Vis hele sitatet...
Mange fag har jo i tillegg kurs som kan brukes i flere fag. Man kan ta master i arkeologi å ta noen få ekstra fag i geologi å få en bachelor i geologi på 6 år. Å geologi er helt klart nyttig innen arkeologi.
Sitat av murloc Vis innlegg
Det kan godt være. Men hvorfor jobber de ikke med det?

Jeg vet at arkeologi ikke er det yrket man lettest får jobb i, ei heller det best betalte. Jeg satser på å gjøre det bra på skolen for så å få jobb innen dette yrket. Å gjør jeg det vil jeg ikke se på det som ubrukelig. Men vi trenger ikke diskutere det her da det blir litt off topic.
Vis hele sitatet...
Det er vel godt mulig det er slemt av meg å kalle diverse utdannelser ubrukelige. Men når 3 av 3 ikke finner en eneste stillig som arkeolog etter endt utdannelse så er det noe som skurrer litt i mitt hode. Om du får en jobb: good for you. Absolutt. Jeg vil jo ikke noe annet enn at folk skal jobbe med det de liker. Men, om du står der om 5 år; med studielån oppetter ryggen, ingen jobb whatsoever og du har akkurat brukt de siste årene på å lære noe som ikke kan brukes i andre yrker: kan være du finner ut at arkeolog ikke var så ekstremt brukbart alikevel.
Dette gjelder en hel drøss andre studier også, men jeg skal ikke starte flere diskusjoner om utdanningsløp her. Det får være nok dårlig stemning for en dag.
Sitat av moret Vis innlegg
Det er vel godt mulig det er slemt av meg å kalle diverse utdannelser ubrukelige. Men når 3 av 3 ikke finner en eneste stillig som arkeolog etter endt utdannelse så er det noe som skurrer litt i mitt hode. Om du får en jobb: good for you. Absolutt. Jeg vil jo ikke noe annet enn at folk skal jobbe med det de liker. Men, om du står der om 5 år; med studielån oppetter ryggen, ingen jobb whatsoever og du har akkurat brukt de siste årene på å lære noe som ikke kan brukes i andre yrker: kan være du finner ut at arkeolog ikke var så ekstremt brukbart alikevel.
Dette gjelder en hel drøss andre studier også, men jeg skal ikke starte flere diskusjoner om utdanningsløp her. Det får være nok dårlig stemning for en dag.
Vis hele sitatet...
Bare sånn at det er sagt så synes jeg ikke det skaper dårlig stemning at du ytrer meningene dine. Jeg er helt fullstendig klar over at arkeologi er et noe usikkert utanningsløp. Så får man heller søke trøst i at man har fagbrev å falle tilbake på.
Sitat av Highness Vis innlegg
Har du tenkt godt gjennom det valget du gjør ved å bli tømrer?
Jeg var helt bestemt på å bli det samme; praktisk jobb, fin lønn, jobbe utendørs, høres jo ut som den drømmejobben?
Men nei, nå etter to år på byggfag, samt jobb i flere firmaer har fått meg til å endre mening.
Det er HARDT å sette vekkerklokka på 2t før andre, stå ute å jobbe i minusgrader, og være sliten når du kommer hjem, hver dag.
Jeg angrer ikke, da jeg skal ta videre utdanning hvor tømrerfaget er relevant, men jeg er glad jeg ikke skal bli håndtverker.
Anbefaler deg å tenke godt over det, før et endelig valg.
Men for all del! Er dette noe du virkelig BRENNER for, og ser på som noe du vil like å gjøre hver dag, kjør på! Trenger flinke tømrere
Vis hele sitatet...
Jeg har tent til å forsøke å bli lærling, ja. Ikke ta VGS igjen. Jeg har som sagt ikke ungdomsrett og blir nedprioritert.

Jeg vet hva slags jobb det er. Pappa er det, svoger er det. Pappas beste argument mot å være snekker var at det er kaldt om vinteren. Så fortalte han om at det er mer og mer vanlig å sette opp et slags stort telt rundt hele huset man bygger på. Som om det blir mer og mer vanlg nå, og jeg skal være lærling i 4 år fra neste høst kanskje, så satser jeg på at det er helt normalisert.

.
Det dummeste du kan gjøre er å ikke gjøre det du egentlig er keen på!

Om du egentlig er keen på å ta en ny utdannelse, men kutter ut fordi du tror at man må være ferdig med utdannelse når man er 24-25 år så er det mulig du vil angre i framtida. Er du ferdig med utdannelse når du er 25 har du 40 år igjen av livet ditt til jobb. Er du ferdig når du er 35 har du 30 år. Fremdeles plenty med tid til jobbing m.a.o.

Ellers er det fullt mulig å etablere seg mens man studerer også - selv om økonomien ikke er på topp.

Ikke pes. Fylte selv 30 nylig og begynte å studere medisin for et par år siden.

Jeg angrer ikke et sekund og er sjeleglad for at jeg valgte det jeg var keen på.

Personlig er jeg også meget glad for at jeg brukte de tidlige tjueårene til å andre ting enn seriøse studier (les: reise til forskjellige eksotiske verdenshjørner). Jeg hadde aldri hatt den samme motivasjonen eller interresse for å studier da, som jeg har nå. Det kan jeg se på klassekamerater også - de aller yngste får mye mindre ut av studiene enn dem som har noen flere år på baken og som studerer av genuin interresse mere enn bare "å få seg en utdannelse."
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Trådstarter
Må vel også legge til at det er litt annerledes for jenter enn for gutter, jentene er vel tidligere ferdig utdannet enn gutter i snitt, vanligvis (?). et par år kanskje?
De er vel også noe flittigere studenter. Dog er gutter mere konkurransedyktigere.
Sitat av Highness Vis innlegg
Har du tenkt godt gjennom det valget du gjør ved å bli tømrer?
Jeg var helt bestemt på å bli det samme; praktisk jobb, fin lønn, jobbe utendørs, høres jo ut som den drømmejobben?
Men nei, nå etter to år på byggfag, samt jobb i flere firmaer har fått meg til å endre mening.
Det er HARDT å sette vekkerklokka på 2t før andre, stå ute å jobbe i minusgrader, og være sliten når du kommer hjem, hver dag.
Jeg angrer ikke, da jeg skal ta videre utdanning hvor tømrerfaget er relevant, men jeg er glad jeg ikke skal bli håndtverker.
Anbefaler deg å tenke godt over det, før et endelig valg.
Men for all del! Er dette noe du virkelig BRENNER for, og ser på som noe du vil like å gjøre hver dag, kjør på! Trenger flinke tømrere
Vis hele sitatet...
2 timer før alle andre? Er da ikke så unormalt å starte på jobb kl 7.

Finner man seg jobb i et lite privat firma, så er utendørs jobbing noe som blir prioritert på sommeren. Jobber du hos en større entreprenør så er ute arbeid på vinteren mer vanlig.

Er heller ikke nødvendig å slite seg ut, selv om det er mye tungt arbeid. Legg på deg litt ekstra muskelmasse om du har lite på kroppen fra før. Noe du fint klarer da jobben er som en treningsøkt hver dag. Spis litt mer proteinrik mat, så vil du også få de musklene du har behov for. Nok søvn er noe alle har behov for, så sørg for at du får skjønnhetssøvnen din.

Det er ganske lett for en tømrer å få seg en relatert jobb om du ikke liker hammeren og spikeren. Er også et bredt spekter på hva du kan videreutdanne deg som om du ikke trives som tømrer, noe du selv også har valgt.
Du stiller også sterkt om du legger inn søknad som brannmann om du kommer over en ledig stilling.

Penger utenom arbeidstid er også noe du har gode muligheter for om du ikke er så nøye på det. Alle har vi vel benyttet oss av svart arbeidskraft?

Virker på meg som om du ikke er særlig glad i praktisk arbeid, samtidig som du kanskje er litt glad i å sitte lenge oppe på kveldene? Legger du ting til rette, så er det ikke nødvendig å være sliten da du kommer hjem.
Artig at denne diskusjonen kom opp, da jeg sitter og tenker litt på dette selv. Nå skriver jeg kanskje kontrakt for en relativt godt betalt jobb frem til jeg er 23-24. Først da får jeg begynt på utdannelsen jeg tenker på. Vi snakker da mastergrad fra scratch, altså 5 år, og jeg blir da nærmere 30 før jeg er ferdig. Så blir det å finne seg jobb osv. Føler nesten tiden løper litt fra meg, og enda er det masse mer jeg gjerne skulle gjort og prøvd, men jeg har innsett at det er ikke nok år i livet til å romme alle drømmer og ønsker, så man må bare ta et valg. Jeg holder på å gjøre mitt nå, og da kommer jeg til å stå ved det. Så tror jeg nok at jeg skal klare å leve med valget mitt, og vel så det også.

Forresten, han som hadde bachelor som 19-åring. Godt mulig han tok den i utlandet. Kjenner selv flere med bachelor fra USA, der de går skole omtrent som på VGS i Norge, og ender opp med et vitnemål og bachelorgrad.

Ellers er det slik i Norge at ingen høyere utdanning er wasted. Selv om man kanskje ikke blir nøyaktig det man utdanner seg som, så ser arbeidsgivere at man har fullført høyere utdanning, noe som viser at du ikke er helt sandblåst i knotten. Sannsynligvis har man ikke lyst å ha samme jobben fra man er 25 til man er nesten 70 uansett, så det er jammen godt man ikke tvinges inn i èn nisje på bakgrunn av bachelorgraden. Tar man en bachelor i arkeologi, så blir man prioritert flere hestelengder foran en som kommer rett fra VGS i de aller, aller fleste jobber, selv om stillingen ikke har et pøkk med arkeologi å gjøre. Det viktigste i dag er faktisk bare å ta et valg og bare få den jævla utdanningen, nesten samme hva det er...