Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1238
I boken Seven Languages in Seven Weeks sammenligner forfatteren Bruce A. Tate de ulike programmeringsspråkene med personer fra kjente filmer. Og sammenligningene er geniale. Du bør selvsagt lese boken, men her er en veldig kort oppsummering:
  • Ruby er vakker, litt mystisk, og aldeles magisk. Ruby er Mary Poppins, den britiske barnepiken som gjør det som pleide å være kjedelige plikter gøy igjen.
  • Io er Ferris Bueller fra Skulk med Stil. Ung, smart, og lett å forstå, men vanskelig å forutse. Han er en regelbryter, en som tar sjangser.
  • Prolog er autisten Rain Man - av og til fantastisk smart, andre ganger fantastisk frustrerende. Hvis du stiller det riktige spørsmålet kan du få svar du ikke ante var mulig.
  • Hybridspråket Scala er som Edward Saksehånd, en fasinerende Frankenstein-karakter. Han er ofte klønete, men av og til får han til de mest fantastiske ting. Som med alt som er nytt og anderledes blir han ofte missforstått, og beskylt for å vandre for langt fra slik det bør være.
  • Det brutalt effektive språket Erlang kan sammenlignes med Agent Smith fra Matrix. Smith kunne endre utseende, og bøye virkelighetens regler slik at han kunne være mange steder samtidig. Han var umulig å unnslippe.
  • Clojure er Yoda fra Star Wars, som snakker rart, og virker liten og ubetydelig. Men det er mer ved Yoda enn man kan se ved første øyekast. Han er gammel (Lisp), og har en visdom som har blitt slipt gjennom tid og ild. Han har en indre kraft som andre ikke mestrer (makroer).
  • Og Haskell er Spock fra Star Trek. Han representerer logikk og sannhet, og en ensporet renhet. Det eksisterer ingen slingringsmon med Spock.

Det er mange her på forumet med erfarning fra språk som ikke er med på denne listen. Hvem vil du sammenligne favrittspråket ditt med? Hvem er Python, hvem representerer C++, og hvem er Java?
Java er Jabba the Hutt. Treig og feit, men likevel mektig
Skal vi se,

Assembly er som Neo i The Matrix: Veldig rask og fullstendig klar over den rå underliggende koden i alt, men gud så tungvindt det er å se all den informasjonen.
PHP er som … vel … byen i Dark City: Ser ikke så ille ut på overflaten, men plutselig viser ting du tar for gitt seg å motsi seg selv, du finner store mangler folk flest bare overser, og plutselig er du i et mareritt.

Relatert moro: Language $x as seen by $y-fan, If Philosophers Were Programmers.
Ja nå skal jeg ikke ha på meg at det er favorittspråket mitt, men det første som slår meg når jeg tenker på PHP i denne typen kontekst er følgende; Jackie Chan som utfører Zui Quan (Drunken Fist). Sammenligningsgrunnlaget har blant annet sitt opphav i de smålig hasardiøse greiene PHP bærer med seg. Det kan fint oppsummeres med en funksjonsnavnene strlen og str_split! Her kjører de med ratt montert både på høyre og venstre side i bilen. Men Jackie Chan som kan det der, da ser det riktig så imponerende ut. Innen Wushu er Drunken Fist en interessant vinkling av et knippe med teknikker, men det er nok neppe det første du bryner deg på som en utøver.

Skjønt, man kan ikke helt unngå å føle en viss sympati når man observerer en famlende nybegynner i en håpløs kamp mot hva som helst annet. http://www.youtube.com/watch?v=DkYF2MfHKzw
Sist endret av m0b; 23. februar 2011 kl. 16:36.
Brainfuck - Rainman. Sannsynligvis smart på sin måte, men for de fleste vil det bare fremmstå som retarda.
http://www.wordiq.com/definition/Brainfuck