Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1252
Heisann.

Sitter her og lurer på hvilket språk jeg skal lære meg. Har tatt 2 kurs på høgskolen i c++, så er relativt kjent med syntaksen. Har alltid hatt et øye til Java, da det finnes haugevis av bibloteker, som ikke er en dum ting. Jeg vil begynne å se på GUI-programmering, da jeg kun har drevet med ledetekst gjennom de to kursene. Noen som kunne anbefalt noen bøker, evt gode nettsider?
Til gui programmering kan du kanskje se på C# med .NET biblioteket? Er ikke selv så godt kjent med der, men hører veldig gode ord om det ofte.

Jeg personlig er veldig fan av python, og sammen med wxPython kan du enkelt lage gui-programmer. Jeg vet at snippsatt her på forumet forguder python, og jeg forstår hvorfor.

www.python.org
www.wxpython.org

Der har du en god stat med dokumentasjon om du vil se på det
Jeg foretrekker Java ganske klart foran C++ og vil anbefale deg å ta en titt på det. Er du passelig habil i C++ bør den overgangen bli relativt grei. Hvis du derimot ønsker å fortsette med C++ og GUI programmering kan du ta en titt på programvarebiblioteket Qt. Leste selv C++ GUI Programming with Qt4.
Sist endret av Bjornix; 19. mai 2010 kl. 11:32.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er glad i python selv, men det har en annerledes syntaks enn de fleste andre liknende språk, så det er kanskje lettere med java.
Ville prøvd C#. Microsofts Visual Studio er rett og slett et bra utviklermiljø.
Har selv drevet med Java i flere år. På grunn av mangel på GUI muligheter har jeg akkurat begynt å se på C# og der finnes det en haug med bra tilbud gjennom .NET plattformen. Sjekk ut Windows Presentation Foundation og Microsoft Expression Blend. Er etter min mening de beste mulighetene når det gjelder UI til Windows...