Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 678
jeg så at melatonin kunne være skadelig for hormonene for de som går gjennom puberteten og jeg lurte på om det er noen som vet mere om det

selv bruker jeg en del siden jeg plages med søvn så jeg vurderer å finne noe annet for å hjelpe meg


skrivefeil på overteksten skulle skrive ungdom
Sist endret av pyromedfingrer; 11. mars 2024 kl. 10:33.
Kan du i det minste dele kilden din med oss? pr nå så fremstår det bare som "noe en fyr på ett forum sa"
skal se om jeg finner den

https://tidsskriftet.no/2001/05/lege...ruk-og-misbruk
les på bivirkningen

her er den fra vg men jeg fant ikke den originale videoen jeg så av en forsker som snakket om det
https://www.vg.no/forbruker/helse/i/...mrer-forskerne
Sist endret av pyromedfingrer; 11. mars 2024 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Artikkelen du lenker til er 23 år gammel, og sier at:

"Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter."

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli til konklusjonen du impliserer i første innlegg?

VG-artikkelen er bak betalingsmur.

Her er en kjapp oppsummering fra Nasjonalt senter for søvnmedisin som er et par tiår nyere, virker ikke som de er fryktelig bekymret, i allefall: https://www.helse-bergen.no/nasjonal...-sovnproblemer
Det burde ikke komme som noen overraskelse at et hvilket som helst hormon som blir puttet inn samtidig med at kroppen klargjøres for reproduksjon (pubertet), kan ha negative effekter, også langtidseffekter.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Det burde ikke komme som noen overraskelse at et hvilket som helst hormon som blir puttet inn samtidig med at kroppen klargjøres for reproduksjon (pubertet), kan ha negative effekter, også langtidseffekter.
Vis hele sitatet...
så det er ikke bra å bruke for mye av det?

Sitat av Nygaard Vis innlegg
Artikkelen du lenker til er 23 år gammel, og sier at:

"Melatoninets effekter på reproduksjonssystem og på pubertetsutvikling er ikke klarlagt, og det finnes ikke data om langtidseffekter."

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å bli til konklusjonen du impliserer i første innlegg?

VG-artikkelen er bak betalingsmur.

Her er en kjapp oppsummering fra Nasjonalt senter for søvnmedisin som er et par tiår nyere, virker ikke som de er fryktelig bekymret, i allefall: https://www.helse-bergen.no/nasjonal...-sovnproblemer
Vis hele sitatet...

det var en video som jeg så om melatonin men jeg fant den ikke så jeg lenket bare det nermeste jeg fant
Sist endret av pyromedfingrer; 11. mars 2024 kl. 11:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
så det er ikke bra å bruke for mye av det?
Vis hele sitatet...
Kroppen produserer jo melatonin selv. Iallefall hvis man er skjermet fra dagslys og skjermlyd (PC skjerm, mobil) på kvelden. Ser heller ikke derfor problemet at man har behov for dette. Man får fikse livsstilen før man medisinerer seg.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Kroppen produserer jo melatonin selv. Iallefall hvis man er skjermet fra dagslys og skjermlyd (PC skjerm, mobil) på kvelden. Ser heller ikke derfor problemet at man har behov for dette. Man får fikse livsstilen før man medisinerer seg.
Vis hele sitatet...
har prøvd å legge ifra meg tlf, pc og tv men det funker helder ikke
så jeg fikk noen 10mg melatonin fra amerika og det funker veldig bra men jeg ser at det er bivirkninger med da som at det klør litt mer på huden og litt hodepine av og til
Hvis du sliter med søvn bør du snakke med legen din, vedkommende kan mer enn både deg og oss, og kan ved behov til og med henvise til eksperter som kjenner til siste nytt fra søvnforskningsverdenen. Det gjelder i enda større grad om du er i puberteten.
Sitat av Snillorg Vis innlegg
Hvis du sliter med søvn bør du snakke med legen din, vedkommende kan mer enn både deg og oss, og kan ved behov til og med henvise til eksperter som kjenner til siste nytt fra søvnforskningsverdenen. Det gjelder i enda større grad om du er i puberteten.
Vis hele sitatet...
ja jeg er jo 15 så tror jeg skal snakke med legen min om søvn plagen
det kan ikke være så bra å spise så mye melatonin
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
ja jeg er jo 15 så tror jeg skal snakke med legen min om søvn plagen
det kan ikke være så bra å spise så mye melatonin
Vis hele sitatet...
Medisinering er siste utvei når alt annet er prøvd.
Les om søvnhygiene, få nok lys tidlig på dagen, nok mosjon, osv osv.
I værste fall så kan søvnrestriksjon være verd å prøve.
Men disse tiltakene må gjennomføres i praksis og vil hjelpe.
Spesielt skjermtid er noe mange ungdommer har alt for mye av sent på kvelden.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Medisinering er siste utvei når alt annet er prøvd.
Les om søvnhygiene, få nok lys tidlig på dagen, nok mosjon, osv osv.
I værste fall så kan søvnrestriksjon være verd å prøve.
Men disse tiltakene må gjennomføres i praksis og vil hjelpe.
Spesielt skjermtid er noe mange ungdommer har alt for mye av sent på kvelden.
Vis hele sitatet...
ja jeg bruker å prøve å legge tlf ifra meg en sånn 1 før jeg skal søv men det hjelper ikke, men før så hjalp det å lytte på skrekk podcast men det hjelper ikke lengre. jeg har prøvd puste metoder som skal hjelpe for å sove men nope
Sitat av pyromedfingrer Vis innlegg
ja jeg bruker å prøve å legge tlf ifra meg en sånn 1 før jeg skal søv men det hjelper ikke, men før så hjalp det å lytte på skrekk podcast men det hjelper ikke lengre. jeg har prøvd puste metoder som skal hjelpe for å sove men nope
Vis hele sitatet...
Å bare gjøre en av tingene hjelper ikke.
Du må kjøre full pakke.
Stå opp, legge deg til noenlunde samme tid, få nok lys om morgenen, spise riktig få beveget deg så mye i løpet av dagen at du er utslitt på kvelden og mye annet.
Les om søvnhygiene og innfør de prinsippene så hjelper det de aller aller fleste.
Som gjennomfører det vel og merke.
Vi er ment å følge den naturlige lys/mørke syklusen. Da sier det seg selv at man bør skru av all skjerm når det blir mørkt ute.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Å bare gjøre en av tingene hjelper ikke.
Du må kjøre full pakke.
Stå opp, legge deg til noenlunde samme tid, få nok lys om morgenen, spise riktig få beveget deg så mye i løpet av dagen at du er utslitt på kvelden og mye annet.
Les om søvnhygiene og innfør de prinsippene så hjelper det de aller aller fleste.
Som gjennomfører det vel og merke.
Vis hele sitatet...
jeg er aktiv om dagene og spiser godt jeg prøver å gjøre alt som kan hjelpe meg å søv men ingenting hjelper ikke unntatt 20mg melatonin