Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1007
noen her som har noe bra erfaring med antidepressiva? har slitt noe helt jævlig de siste 10 årene og merker jeg er et par dårlige dager fra å hoppe foran et tog.

har prøvd alt annet enn piller: kutte ut rus, spise sunt, trene, ikke game og runke hele dagen osv. men ingenting hjelper. kan sitte på toget hjem fra jobb og bare tenke på hvor deilig det hadde vært å bare sette en overdose når jeg kommer hjem
Brukt antidepressiva i 14-15 år. Har veldig god effekt av de. Ble mye mer pratsom, og turte å være mer sosial generelt, etter at jeg begynte med det
Jeg har kun dårlig erfaring, impulsivitet, kort lunte og gir totalt faen men dette er veldig individuelt. Man må prøve seg fram.
Det kan være verdt det når du er såpass langt nede. Å gi faen i en periode er bedre enn å sitte på kanten og dingle med beina.
Hva har du å tape på å forsøke anti-depressiva slik du har det nå? Husk at å finne korrekt medisin og beste dose kan kreve litt justering og innsats fra deg og legen. Også tar det noe sånt som 3-9 uker før en har full effekt av de. Noen opplever endel bivirkninger andre mindre. Og en lege sa en gang at dersom det ikke var noen bivirkninger var det slett ikke sikkert det var riktig medisin for da var det kanskje også litt mindre virkning. Få time hos fastlegen så raskt som mulig og ta tak i dette før det går helt galt.
Jeg går på 10mg Escitalopram daglig (Cipralex).

Har gjort det i 15 år. Jeg er ganske sikker på at det fungerer, eller at jeg fungerer bedre på den enn uten. Har tatt det av og på. Fordi jeg ender opp med å tro at jeg er der at jeg kan klare meg uten, men ender opp med å begynne igjen etter en stund. Når ting begynner å gå nedover.

Så nå har jeg vel tatt 10mg hver morgen i 3-4 år uten lengere avbrudd enn kanskje en uke. Og da føler jeg at jeg klarer å holde meg flytende i ganske stor grad. Opplever ikke noen bivirkninger.

Jeg klarer ikke å definere helt hvorfor det fungerer...
Eneste antidepressiva jeg har fått effekt av er Venlafaxin/Effexor mot sosial angst. Men tror det er mer effektivt mot depresjon, så kan anbefale og prøve det ut. Men som med de fleste antidepressiva så er det vanlig at de første 2 ukene vil du kjenne på mer depresjon, og mer suicidal.

Men etter de 2 ukene så blir du fort bedre igjen og visst preparatet virker så får du stadig flere og flere lyse dager etter de 14. Første dagene.

Kan anbefale å også bruke Lyrica de 2 første ukene mot mer depresjon og suicidale tanker. Enten 150 mg x 4 ganger per døgn. Eller 300 mg x 3-4 ganger per døgn.
Sist endret av einsteindragon; 29. september 2023 kl. 22:41.
Har brukt mange forskjellige, og egentlig ikke gode erfaringer bortsett fra at det var nødvendig ved et par alvorlige depresjonsperioder.
Er det så ille som det høres ut som så er det verd å prøve, men som en annen også påpeker det er litt jobb å funne riktig og det tar uker før funk og i starten kan man faktisk oppleve at symptomene blir litt værre.

Snakk med legen din og få henvisning videre.
At du oppretter denne tråden er en god start! Da er du i gang med å jobbe deg gjennom det. Lykke til videre.
ja det kan være heftig å starte opp med nye antipepressiva, har jeg d prøvf 7 sorksjellige sikste 2 åra, pluss venlafaxin 6mnd for flere år siden.
(hadde minimal effekt og gikk over potensen selvsagt
men tolvon for søvn har hjuplet meg litt meg, kveitapin skal være den beste for søvn.men den fikk jeg så uro av på dagtid, jeg klarte ikkje mer enn eller uke og to på den.

og jeg har ønsket hver gang om antideprissava haddr hjulpet

men desverre ble det bare værre bivirkninger for min del. me prøv ut, ingen skam! og vi trenger prøvekaniner sånn som oss
Når det kommer til antidepressiva av typen SSRI og SNRI så er det mest tilfeldig hva som virker for hvem. Men den som gir flest virkning av de i disse gruppene er Venlafaxin. Og Zoloft og Seroxat når det kommer til SSRI-ene.
Begynte på Seroxat for en måned siden og syns den virker gunstig.Er ikke så vrak om morgenen lengre og har mindre svettetokter på natten.Tror de fleste leger er positive til å gi deg det når du forklarer livsituasjonen din.
Har veldig god erfaring med Venlafaxine. Er som natt og dag i forhold til sånn jeg hadde det før. Brukt det i 3 år.
Sitat av something Vis innlegg
Har veldig god erfaring med Venlafaxine. Er som natt og dag i forhold til sånn jeg hadde det før. Brukt det i 3 år.
Vis hele sitatet...
Har du opplevd nattesvetting? En av grunnene jeg måtte slutte på det på.
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Har du opplevd nattesvetting? En av grunnene jeg måtte slutte på det på.
Vis hele sitatet...
Jeg får noe grusomt med svetting bare jeg går en kort tur til butikken når jeg har stått på Venlafaxine.

Var en av hovedgrunnene til at jeg sluttet.
Sist endret av einsteindragon; 30. september 2023 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.