Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 959
Jeg bruker fast Norapan plaster på totalt 12.5 mcg. Noe som blir 12.5 mcg per time. Regner jeg ut dette riktig så får jeg da i meg 300 mikrogram Buprenorphine per døgn.

Subutex og Norspan Plaster har samme virkestoff.

Jeg bruker ofte fast en opioid kalkulator for å regne ut hvor mye f.eks. 20 mg Oxy tilsvarer i Morfin. Men den jeg bruker kan ikke fortelle meg hvor mye 2 mg Subutex tilsvarer i Norspan Plaster. Eller omvendt.

Dette er kalkulatoren jeg bruker: https://www.oregonpainguidance.org/opioidmedcalculator/

Kanskje dere vet det? Hvor mye Subutex er 12.5 mcg Norspan Plaster per døgn? 300 mcg/mikrogram?

Og hvor mange tabletter med Subutex er vanlig å ta per døgn når det gis for smerter? 1? 2?

Virkningen skal ifølge wikipedia kunne vare i opptil 24 timer, men i mitt tilfelle så har jeg merket at virkningen varer i kun 12 timer før jeg får skikkelig med abstinenser. Allerede etter 6 timer så begynner jeg å kjenne at virkningen gradvis begynner å avta.

Akkurat som Paralgin Forte i mitt tilfelle, der begynner virkninger å gradvis avta etter ca. 3-4 timer og den er 90% helt borte etter 5 timer. Allikevel sier felleskatalogen at det skal gå minst 6 timer mellom hver dose. Mens i USA så er anbefalingen at man tar ny dose etter hver 4-6. Time.

Samme med Oxycontin, der virkningen hos meg bare varer i 10-11 timer. Wikipedia sier 10-12 timer. Felleskatalogen sier at det skal gå minst 12 timer.

Hva er deres erfaringer og meninger på dette punktet?
Sist endret av einsteindragon; 2. september 2023 kl. 23:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg bruker også Norspan og har fundert på det samme.Syns jeg får en liten High første dag og deretter har jeg smertelindring i ca.5-6 dager før jeg syns det dabber av.Brukte også tidligere Paralgin Forte og jeg syns det å få gå over på Norspan var til det bedre.Den har sine svakheter at man ikke får bade og at huden blir stygg etter barbering.
Sitat av Chip Charley Vis innlegg
Jeg bruker også Norspan og har fundert på det samme.Syns jeg får en liten High første dag og deretter har jeg smertelindring i ca.5-6 dager før jeg syns det dabber av.Brukte også tidligere Paralgin Forte og jeg syns det å få gå over på Norspan var til det bedre.Den har sine svakheter at man ikke får bade og at huden blir stygg etter barbering.
Vis hele sitatet...
I mitt tilfelle så har jeg lik effekt av Norspan Plaster i 6 dager. Bytter hver Mandag, men abstinensene kommer på Søndagen.

Har derimot funnet ut at plasteret funker best når det blir plassert på høyre og venstre side av ryggen. Der skal biotilgjengeligheten være størst.
Som felleskatalogen sier: Absorpsjonen varierer noe avhengig av påføringssted, og eksponeringen er på det meste ca. 26% høyere ved påføring på øvre del av ryggen sammenlignet med siden av brystkassen.

Man kan forresten dusje selv om man har plaster på.
Sist endret av einsteindragon; 3. september 2023 kl. 01:08.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg bruker 2x30 60mg og bytter hver 5 dag da huden under blir helt ødelagt.
På toppen av dette bruker jeg 100mgx2 tramadol depot tabletter for å sove godt til tider. Utfordringer er når jeg skal ha pause på plaster for å unngå tilvenning, da setter legene meg på alt fra oxy, subu, tramadol osv. Har enkelte ganger opplevd å være helt svingstang (uønsket).
Sist endret av BlueSea; 6. november 2023 kl. 01:09. Grunn: Dosering var feil