Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4692
For noen dager siden oppdaget jeg noe gammel kildekode i en mappe og fikk plutselig lyst til å programere litt igjen...

Det er 10 år siden jeg programerte sist og språket jeg brukte er ganske dødt i dag. Brukte Euphoria som er en slags Basic.

Jeg testet ut Python først siden det også er en Basicdialekt og etter et døgn så mestret jeg grafikk og animasjoner. Problemet er bare at det er et tregt språk og litt knotete å bruke på Windows da det er mest tilpasset Linux.

Er det noe annet språk som er lett og lære? Kjapt og slamre sammen et program hvis man får en ide og som kjører rakst?

Kan Javascript fungere for meg?
JavaScript er absolutt et godt alternativ. Syntax er litt mer knot, men du kan ta en kikk på CoffeeScript som er mye enklere å lære og skrive. CoffeeScript kompilerer til JavaScript, bare at du ikke trenger å slite med syntax og alle finurlighetene i JavaScript.

Vil også anbefale å sette deg inn i Node.js. Med CoffeeScript og Node kan man lage mye kult på kort tid.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
CoffeeScript ser ut til å være det jeg lette etter ja. Takk for hjelpen.
Sist endret av BAN; 16. oktober 2015 kl. 15:23.
Hvorfor er python et dårlig alternativ? Jeg bruker python mye til scripting o.l., f.eks om jeg skal rename mange filene i mappe så bruker jeg heller python fremfor Shell, da python er enkelt, rent og lite skriving i forhold til hva den utfører. Selv om Shell nok er mer egnet til en slik oppgave.

Jeg bruker jo da linux, men kan ikkje se for meg at python har dårligere støtte i Windows. Python er python og pakken du laster ned til Windows skal bestå av samme funksjonaliteter og biblioteker som den man installerer på linux.

Jeg vil si at python er et godt alternativ.
Sitat av BAN Vis innlegg
Jeg testet ut Python først siden det også er en Basicdialekt og etter et døgn så mestret jeg grafikk og animasjoner. Problemet er bare at det er et tregt språk og litt knotete å bruke på Windows da det er mest tilpasset Linux.
Vis hele sitatet...
Reinspikka tøv. I disse dager har en jo velfungerende integrasjon i f.eks Visual Studio både med og uten en fantastisk debugger tilkoblet.

https://www.visualstudio.com/en-us/f...python-vs.aspx
Sist endret av m0b; 16. oktober 2015 kl. 16:23.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
Python er enkelt og jeg brukte da ikke mer en et døgn på å lære det. Problemet kommer når jeg vil ha ting til å skje fort. Python er tregt. Det er vel noe det har til felles med de fleste andre Basic-språkene.

Problemet med Windows er at man må ha Cygwin som er et Unix layer for å utnytte Python. Dette var veldig knotete da man ikke gjør ting på samme måte i Windows. I Linux bruker jeg apt-get og ting havner der de skal. Det gjorde det ikke da jeg skulle sette opp Cython og GCC for å få litt raskere programkjøring.

Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Reinspikka tøv. I disse dager har en jo velfungerende integrasjon i f.eks Visual Studio både med og uten en fantastisk debugger tilkoblet.

https://www.visualstudio.com/en-us/f...python-vs.aspx
Vis hele sitatet...
Er dette en all in one installasjon? Kan gjerne avinstallere allt og begynne på nytt igjen hvis du tror dette er et alternativ.
Sist endret av BAN; 16. oktober 2015 kl. 16:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mye rare påstander her fra en med 24 timer erfaring i språket. Du finner svar på spørsmålene dine her: https://github.com/Microsoft/PTVS/wi...S-Installation og https://www.youtube.com/playlist?lis..._YeTdEnd23s6Ff
Sist endret av m0b; 16. oktober 2015 kl. 16:41.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Mye rare påstander her fra en med 24 timer erfaring i språket. Du finner svar på spørsmålene dine her: https://github.com/Microsoft/PTVS/wi...S-Installation og https://www.youtube.com/playlist?lis..._YeTdEnd23s6Ff
Vis hele sitatet...
Blitt mer en 24 timer nå da jeg har brukt snart to døgn på å få alt til å fungere sammen uten å få det til...

Er som sagt 10 år siden jeg programerte noe som helst og vil bare knote ned et program uten å bruke en masse tid på å få det til å fungere.
Har du faktisk opplevd ytelsesproblemer med python? tviler uansett på at du vil få noe bedre ytelse med javascript. Skal du ha best mulig perf er det vel egentlig C/C++som gjelder. Men hvis du bare skal "knote" ned et program er jeg rimelig sikker på at du ikke kommer til å klare å slå perfen til Python selvom du bruker C/C++. Skal litt til før du merker forskjell.

Ellers har man jo C#, Java og Ruby som er ganske populære alternativ.
Håper i alle fall linkene hjelper deg på vei. Siden du allerede er kjent med Python, så fant jeg ingen grunn til at du skulle velge et annet språk enn det du startet med. Det er i min mening kun snakk om å bytte verktøy i verktøykassa.

Et lite spørsmål på siden av "diskusjonen": Hva mener du egentlig med at Python er BASIC-dialekt? Dette stemmer såvidt jeg vet, ikke. Når en snakker om programmeringsspråk, så vil en dialekt være en variasjon eller utvidelse av et allerede eksisterende språk. Som for eksempel Integer BASIC implementert av Wozniac. Det Python og BASIC derimot har til felles er at de er en del av det samme paradigmet. De er begge imperative språk.
Sist endret av m0b; 16. oktober 2015 kl. 18:04.
Sitat av BAN Vis innlegg
Python er enkelt og jeg brukte da ikke mer en et døgn på å lære det. Problemet kommer når jeg vil ha ting til å skje fort. Python er tregt. Det er vel noe det har til felles med de fleste andre Basic-språkene.
Vis hele sitatet...
Det spørs jo hva du sammenlikner med, og hva du skal gjøre. Python er nok ikke førstevalget om du skal lage en tung 3D-motor, men til hverdagslige programmeringsoppgaver holder det som regel i lange baner. Jeg kan uansett ikke forstå at Javascript skal være et bedre valg i så måte. Grunnen til at Python ofte er tregere enn C ligger ikke i dets eventuelle slektskap med BASIC, men i dets høye abstraksjonsnivå. Det gjør språket effektivt å programmere med, mens det ofte går utover ytelse – et prinsipp kjent som "abstraction penalty".

Sitat av BAN Vis innlegg
Problemet med Windows er at man må ha Cygwin som er et Unix layer for å utnytte Python. Dette var veldig knotete da man ikke gjør ting på samme måte i Windows. I Linux bruker jeg apt-get og ting havner der de skal. Det gjorde det ikke da jeg skulle sette opp Cython og GCC for å få litt raskere programkjøring.
Vis hele sitatet...
Du skal ikke trenge Cygwin for å installere eller kjøre Python på Windows. Det er bare å finne riktig installer på python.org og installere det på vanlig vis.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
Linkene hjelper ja. Skal gi Python en sjanse til da språket i seg selv tiltaler meg. Det jeg mener med en Basicdialekt er vel at jeg skriver inn omtrent samme koden som jeg gjorde i Basic 2 på CBM64. Er jo litt ekstra gøye muligheter her men det har jeg ikke prøvd meg på enda (gå før man kan løpe...)

Har nå ryddet opp i kaoset jeg har laget på maskinen og starter på nytt så får vi se om jeg kan få alt til å samarbeide.


C/C++ er utelukket da jeg ikke har tenkt å gjøre noe proffe greier. Husker med gru da jeg lærte assembler på åttitallet. Aldri mer
Tror du skal gi språket et nytt forsøk, og bruke mye mer tid på det enn to dager. At du hevder å ha lært deg Python løpet av en døgn får meg til å undre, på hva du mener når du sier at du har lært deg det. Jeg har benyttet meg av python i mange år, ikkje til daglig da jeg hovedsakelig jobber i C++. Men periodevis, til scripting og andre oppgaver som elegant kan løses i python. Og det hender støtt og stadig at jeg kommer over nye måter ting kan løses på i Python, selv etter 4-5 års erfaring.

Syns du skal prøve Python i værtfall en måned, før du vurderer ett nytt språk.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Tror du skal gi språket et nytt forsøk, og bruke mye mer tid på det enn to dager. At du hevder å ha lært deg Python løpet av en døgn får meg til å undre, på hva du mener når du sier at du har lært deg det. Jeg har benyttet meg av python i mange år, ikkje til daglig da jeg hovedsakelig jobber i C++. Men periodevis, til scripting og andre oppgaver som elegant kan løses i python. Og det hender støtt og stadig at jeg kommer over nye måter ting kan løses på i Python, selv etter 4-5 års erfaring.

Syns du skal prøve Python i værtfall en måned, før du vurderer ett nytt språk.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke ekspert etter et døgn, men det var tiden det tok å lære seg basisen. Lære seg hvordan kalkulasjoner, strengbehandling og slikt virker. Etter et døgn så laget jeg et lite program med 4 objekt som tegner opp mønster i sinuskurver. Helt unyttig men det er ganske lærerikt.

Gir nok Python en sjanse til...
Python er enkelt og jeg brukte da ikke mer en et døgn på å lære det.
Vis hele sitatet...
Du lærer fort
Jeg har brukt langt over 10k timer bare i Python,og det mye jeg ikke kan.
Python er tregt.
Vis hele sitatet...
Nei,til de aller fleste oppgaver du vil programmer vil ikke ytelse være et problem.
Det er mange muligheter viss man trenger mer ytelse,
som f.eks PyPy ,skrive flaskehalsen i koden i C linket til Python med Cython og CFFI.
Python vitenskap verktøy er optimalisert for høy ytelse som f.eks Numpy - Blaze - Numba
Kan Javascript fungere for meg?
Vis hele sitatet...
JavaScript(jQuery),HTML,CSS er/kan være viktig og ha grunnleggende kunnskap i,
fordi mye av det vi gjør er på nettet.
Jeg har brukt en rimelig mye tid med Flask.
Da er er både Python og JavaScript kunnskaper viktig,
i den gjørma web-utvikling er.
BAN
BAN's Avatar
Trådstarter
Sitat av snippsat Vis innlegg
Du lærer fort
Jeg har brukt langt over 10k timer bare i Python,og det mye jeg ikke kan.
Vis hele sitatet...
Lærer fort + at jeg har noen timer med Basic 2, assembler, Qbasic, Quickbasic, Stos, VB, Euphoria og flere fra 1985 og frem til 2005....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BAN Vis innlegg
Lærer fort + at jeg har noen timer med Basic 2, assembler, Qbasic, Quickbasic, Stos, VB, Euphoria og flere fra 1985 og frem til 2005....
Vis hele sitatet...
Men python stiller ikkje i samme bås som dei språka. Ikkje i nærheten ein gong. Python har bibliotek for å påkalle satan sjølv om du skulle ha behov for det, og det er fryktelig lettskreve. Ja, det er litt treger enn C, men med mindre du skal køyre tunge ting så vinn du på at det er hundre gongar kjappare å skrive.

At du kan språk med relativt små rammeverk og utan god OOP-modell ville eg sett litt vekk frå her - sjå på det som å lære seg ting frå scratch.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Med erfaring fra assembly til C#, mener jeg at språket spiller liten rolle som begynnende utvikler.
Uansett hva du velger, kommer det til å være timevis på timevis med jobbing før du oppnår skikkelig forståelse,
men det fine er at 90% av denne forståelsen lar seg nyttiggjøre i andre språk/teknologier.

Visse restriksjoner finnes selvfølgelig, men jeg dro akkurat ned et Python prosjekt rett ned til Visual Studio 2015 fra GitHub, uten å møte noen større utfordringer.

Python er et fullverdig språk, Open Source, masse eksempel, og du kan utvikle til de aller, aller fleste platformer uten problem. Skal du jobbe mer med web, er JavaScript kanskje en åpenbar lillebror til Python.

Som sagt, skisser nøyaktig hva du ønsker å gjøre, så kommer svaret mer eller mindre av seg selv.
Jeg ville valgt Python om jeg skulle lære programmering. Jeg programmerer i JavaScript frontend og Java backend daglig, men skulle jeg valgt et backendspråk for eget prosjekt ville det blitt Python. Årsak: Raskt nok, masse god dokumentasjon, masse gode open source biblioteker, mye kraftigere (uttrykksfullt) og mer fleksibelt enn Java.

En annen fordel ved Python er at det fins en rekke gratis oneline-kurs som benytter språket. Sjekke coursera og edx.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Låner tråden litt, sliter litt med hva jeg burde velge selv.

Er generelt for programmering av app'er via SDK, slik jeg har forstått det er det java som brukes der?

Så for en med 0 erfaring med programmering, men som er veldig dedikert å tålmodig hvilket språk burde jeg velge?

Kan jeg gå rett på java, eller burde jeg lære ett annet språk først? Lastet ned en app ang basic om java, som jeg tenkte å starte på nå i dag.
Men før jeg starter så vil jeg gjerne høre fra dere hva som kan egne seg best.

Mvh king
Android? Ja, lær deg java, start her http://developer.android.com/training/index.html og enter the rabbit hole.
Sist endret av m0b; 29. desember 2015 kl. 21:50.
Takk så mye !
Kan anbefale deg en bok som heter: "Android programming: The Big Nerd Ranch Guide" som er en veldig praktisk bok hvor man lærer android sdk ved å programmere apper. Men tror den tar det for gitt at man kan grunnleggende Java og er kjent med objekt orienterte prinsipper som arv og polymorfisme.
Vet du om en bok om grunnleggende java også?
Helst E-bok .

Har holdt på en del i dag med vanlig html, noe som i å for seg var ganske enkelt. Først nå jeg har begynt på linken |d13m0b skrev over.

Greit å holde seg til en ting om gangen skjønte jeg
Java - How to Program av Deitel & Deitel gir en god grunnmur av forståelse om Java og objekt orientert programmering